Toon posts:

yamaha 675 op de speakerset Kef E305 geeft subwoofer -6 deci

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas de set yamaha 675 gekocht, en de kef 305 speaker set. http://www.fwdmagazine.be/fwd/151266/review-kef-e305/
Met het automatisch kalibreren door de Yamaha , (via mirofoontje) zag ik dat de yamaha de subwoofer -6 decibel had gegeven. Is dit een foutje?
Want zo hoor je bijna geen lage tonen / bas.
De center had +1 decibel en de rest stond op 0.
De speakers staan op small ingesteld met de standaard 80 hz crossover.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 13:20 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Dat is kennelijk wat het ding meet voor referentie level. En referentie level is vrij hard, dan is het meer in balans.
Maar hoe dan ook, regel de sub lekker naar eigen smaak in.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Nu nog een vraag, overal lees ik dat als je speakers 80 hz zijn, dat je het beste op je receiver als 120 in kan stellen.(voor crossover)

is dat het beste als ik de speakers instel op 120 hz?

Hier lees je ook al iets erover.
http://www.polkaudio.com/...00bff1e4805cd7c00c98bc04b

• ShittyOldMan
Dat is allemaal heel erg theoretisch en hangt van veel teveel dingen af om er iets uit te concluderen. Meestal wordt het als richtlijn opgegeven.
Het zijn kleine satelliet speakers, je kunt 120Hz proberen. Als je vindt dat de subwoofer te aanwezig is bij midlage tonen, bijvoorbeeld dat het teveel stemgeluid laat horen, of hinderlijk staat te brullen bij een aktie scene, dan stel je 'm in op 100Hz of 80Hz. Welke beter klinkt, daar laat je 'm op staan, zo simpel is het eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
wat gaat er dan gebeuren als de 80 hz omhoog gaat naar 100 of 120?

Hier staat ook al een discussie, waar sommige bij zweren dat je de hz van 80 naar 120 moet zetten.
http://www.polkaudio.com/...00bff1e4805cd7c00c98bc04b

Quote Originally Posted by newrival View Post
Why 120Hz? The correct THX setting is 80Hz

That's ONLY for subwoofers designed per THX specs, which are only designed to handle up to 80Hz, whereas the vast majority of subwoofers can handle above that. THX certified receivers typically default to 80Hz LPF of LFE as part of their compliance with THX specs. However, the LFE channel contains information up to 120Hz by design and mixers roll it off appropriately during the mix so that LFE doesn't become directional, so there's no need to introduce an additional filter into that channel. 120Hz is the correct setting (and the ONLY correct setting) because that's the point where the LFE channel is brickwall-filtered anyway. The reason you don't want to roll that channel off at 80Hz is because even though mixers primarily use the LFE channel for sub-80Hz effects, there are harmonics above 80Hz that lend those effects their perceived tone.

This filter doesn't affect redirected bass from the other channels that you've set crossovers for - just audio placed in the LFE channel - so it will not make your subwoofer easier to localize.

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:59:
wat gaat er dan gebeuren als de 80 hz omhoog gaat naar 100 of 120?
Lang verhaal kort: speakers horen het geluid tussen 20Hz en 20.000Hz weer te kunnen geven. Kleinere speakers kunnen dat echter niet en hebben moeite met het stuk tussen 20Hz en ongeveer 100Hz (verschilt per speaker, sommige 20-60Hz en andere 20-140Hz).
Met de crossover kun je instellen om het gedeelte van 20Hz tot bijv. 80Hz niet door de speaker te laten weergeven maar door te sturen naar de subwoofer die daar minder moeite mee heeft. Die 80Hz in dit geval is de crossover frequentie. Dat is beslist geen harde lijn, het is niet zo dat bijv. 75Hz al niet meer door de speaker wordt weergegeven, daar zit een overlap in (het begint ook niet bij 80Hz, maar al eerder, maar beschouw dat even als bijzaak).
Met de crossover stel je dus in dat de lage tonen door de subwoofer worden weergegeven, en met de crossover frequentie stel je in vanaf welke frequentie dat ongeveer gebeurt. Hoe hoger de frequentie hoe groter het gebied, maar te groot klinkt niet mooi dus dat is een kwestie van proberen.

De rest van het THX en LFE verhaal van Polk is verder niet van toepassing, dat wordt er vaak ten onrechte bijgehaald en allemaal settings worden door de war gehaald. Met de crossover heb je namelijk geen invloed op het LFE kanaal en THX geeft richtlijnen voor hele andere producten en een andere filosofie.

Pagina: 1