Computerspel vraagt meer geheugen, maar er is nog veel vrij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een Sony Vaio Pro 13 met 8GB geheugen. Hierop speel ik weleens een simpel spelletje Europa Universalis IV. Helaas krijg ik regelmatig de foutmelding dat ik niet genoeg geheugen heb:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R2fZlTR.png

Als ik vervolgens bij Taakbeheer kijk zie ik dat het grootste proces Europa Universalis IV is met 1,1GB en er daarbuiten nauwelijks geheugen gebruikt wordt. Alleen Windows verkenner en Dropbox gebruiken elk nog 75MB, de andere achtergrondprogramma's aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn een paar mogelijkheden waarom je dit krijgt. De eerste is de meest voor de hand liggende, er is geen geheugen meer vrij. Je geeft wel leuk aan wat wat gebruikt, maar niet hoeveel er nog vrij is. Als je 2000 processen hebt draaien die elk 1-2 MB aan RAM innemen, heb je al snel 1-2 GB minder vrij.

Een andere mogelijkheid is dat het spel gewoon niet meer geheugen mag gebruiken, maar toch wil.

Heb je al meer gezocht hierop? Je geeft namelijk niets meer aan wat hebt gedaan om dit op te lossen of achterhalen, dan in taakbeheer kijken naar wat welk proces gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:11

InFamous

excommunicado

Je laptop heeft een integrated GPU, wat betekend dat de GPU ook je systeem geheugen aanspreekt. Draai je daarnaast 64 of 32 bits Windows?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:08
InFamous schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:03:
Je laptop heeft een integrated GPU, wat betekend dat de GPU ook je systeem geheugen aanspreekt. Draai je daarnaast 64 of 32 bits Windows?
Zoals Ragdoll-Csr dus al schreef, alleen het RAM van je laptop weten is niet voldoende.
En daarbij: hoeveel geheugen gebruikt die interne GPU?
Voldoet dit aan de aanbevolen en minimumeisen van het spel?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik heb dit ook wel eens gehad als ik Civ 5 speelde, op mijn desktop met 16GB RAM en een dedicated AMD 7850. In die gevallen drukte ik gewoon op annuleren en kon ik gewoon doorspelen. Werkt dat bij jou niet?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:58
Kijk ook eens op dat moment met process explorer: http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

Heb een keer gehad dat op Windows 7 dat DWM een berg geheugen opslokte, waarbij ik het niet terug zat in taakbeheer, maar wel in process explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Heb je op je systeem ook de pagefile aanstaan, of uit? Op mijn eigen systeem heb ik deze uit staan, maar bij het spelen van een spel (Warhammer DOW 2) kreeg ik dezelfde melding dat mijn geheugen niet voldoende was. Na het weer aanzetten van de Pagefile kreeg ik deze melding niet meer, en kon ik het spel weer spelen.
Pagina: 1