Stille, zuinige, betrouwbare PC en vleugje videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil mijn PC upgraden. Hij valt inmiddels regelmatig uit, en hij is behoorlijk lawaaierig. Mijn uitgangspunten zijn:Edit: Oud.Hiermee kwam ik op het volgende lijstje:
#ProductPrijsSubtotaalReden
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 59,55€ 59,5565W zuinig, snel genoeg
1Asus F2A85-V€ 69,99€ 69,99Micro ATX, goed merk, 4x geheugen. Optie uit BBG niet meer verkrijgbaar.
1Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 Ultimate€ 93,10€ 93,10Staat op hardware lijst Adobe, passief gekoeld
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99Stil, geschikt voor FM2
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1866C9€ 87,90€ 87,90Staat op QVL van het moederbord
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,31€ 85,31Stil, zuinig
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,84

Harde schijf, behuizing en dergelijke heb ik niet nodig.

Al met al vind ik het toch een behoorlijk hoog bedrag. Heeft iemand nog verdere ideeën? Betere producten? Lagere prijs? Misschien valt in de moederbord/geheugen combinatie nog wat geld te winnen?

Edit: Nieuw.
N.a.v. de commentaren heb ik het lijstje aangepast.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,90€ 79,90
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,29€ 57,29
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 71,95€ 71,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,18

Ik twijfel alleen aan de geluidsproductie van de voeding. Maar de belasting blijft volgens mij toch ruim onder de 50%, dus waarschijnlijk valt het wel mee.

[ Voor 30% gewijzigd door KopjeThee op 27-12-2013 21:12 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
Is de igp van een AMD A10 niet sterk genoeg dan?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je zou deze voeding kunnen nemen: Seasonic G-Serie 360Watt
meer vermogen heb je toch nergens voor nodig.
CPU: 75W, GPU: 50W, rest: 50W = 175W

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/HD_7750/24.html

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 27-12-2013 17:40 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:17

Esumontere

Floep, banaan.

Het uitvallen klinkt als een probleem met airflow / oververhitting. Welke kast heb je? Is de airflow daarvan goed? Zo niet, dan is het namelijk aan te raden om een actief gekoelde GPU te kopen; ook die kunnen heel stil zijn.

Verder snap ik niet waarom je zulk snel geheugen wil hebben. Het verschil tussen een 1600MHz en een 1866MHz setje ga je echt niet merken. Daarom is pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU een betere keus, en toch weer 20 euro goedkoper.

Ook je voeding is ontzettende overkill. Je GPU en CPU gebruiken gezamenlijk ongeveer 150W, dus met een 360W voeding kan je prima vooruit. De voeding die Robbedem aanraadt is heel goed.Eventueel kan je kiezen voor de de pricewatch: be quiet! System Power 7 350W, wat een goede, betrouwbare voeding is die ruim voldoende power levert. Ik denk dat je je voeding hebt gekozen op de 80+ Gold certificering. Echter, zoiets ga je absoluut niet terugverdienen tenzij je pc 24/7 draait. Scheelt de nodige euro's :)

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb na.v. de commentaren even een nieuw lijstje gemaakt in de OP. Misschien is deze voeding nog een optie: pricewatch: Seasonic X-400 Fanless
Is wel duurder, maar dan blijft er geen geluid over.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 22:08
Zo'n fanless is te duur voor jou, en niet echt nodig. De CPU koeler zal waarschijnlijk meer geluid maken dan de voeding. Verder is de G360 voeding goed genoeg voor dit systeem, 550W is niet nodig. Systeem zal wel stil zijn zo. Je harde schijf zal misschien nog wel het meeste geluid maken.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:01:
Zo'n fanless is te duur voor jou, en niet echt nodig. De CPU koeler zal waarschijnlijk meer geluid maken dan de voeding. Verder is de G360 voeding goed genoeg voor dit systeem, 550W is niet nodig. Systeem zal wel stil zijn zo. Je harde schijf zal misschien nog wel het meeste geluid maken.
misschien?? ik weet wel zeker dat de hdd het meest geluid gaat maken.
eigenlijk enige wat nog mist aan dit systeem is een ssd, anders is het nooit snel :P

Nukezone FTW

• KopjeThee
  • Niet online
Powrskin schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:04:
[...]
misschien?? ik weet wel zeker dat de hdd het meest geluid gaat maken.
eigenlijk enige wat nog mist aan dit systeem is een ssd, anders is het nooit snel :P
OK, ik heb aan het lijstje ook een SSD toegevoegd. Die had ik inderdaad nog niet. Zelfs met dat ding blijft de prijs nog onder mijn oorspronkelijke lijstje. Verder zet ik er een 2TB WD schijf in die nu ook in mijn PC zit. Die hoor ik op zich niet erg, maar met de SSD blijft deze misschien zelfs wel vaak uit.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
Ik zou een FM2+ moederbord pakken, kun je er later nog een keer upgraden.
Bij voorkeur ook gelijk met 4 geheugen slots.
Bv: pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H

Ik heb een persoonlijke voorkeur voor gigabyte, maar hier heb je ze allemaal onder de 60 euro: http://tweakers.net/categ...DEFWWmKNkFa1kbgjkxtbW1gIA
Duurder is wat mij betreft ook niet nodig.

Edit: tijdens load is die big shuriken niet echt stil meer, dan is een mugen 4 pcgh wellicht beter.
Ook een behuizing kan een heel grote invloed op de geluidsdemping hebben, welke heb je?

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 27-12-2013 20:36 ]

• KopjeThee
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:32:
Ik zou een FM2+ moederbord pakken, kun je er later nog een keer upgraden.
Bij voorkeur ook gelijk met 4 geheugen slots.
Bv: pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H

Ik heb een persoonlijke voorkeur voor gigabyte, maar hier heb je ze allemaal onder de 60 euro: http://tweakers.net/categ...DEFWWmKNkFa1kbgjkxtbW1gIA
Duurder is wat mij betreft ook niet nodig.

Edit: tijdens load is die big shuriken niet echt stil meer, dan is een mugen 4 pcgh wellicht beter.
Ook een behuizing kan een heel grote invloed op de geluidsdemping hebben, welke heb je?
Dank je voor de reactie. Ik zal dit moederbord kiezen. Nog wel even wat geheugen uit de qvl er bij zoeken. Heb je ook voorkeur voor een bepaald geheugenmerk? Ik had Kingston uitgezocht, maar misschien kan ik beter een ander merk kiezen?

Ventilator zal ik aanpassen. Is wel een paar euro duurder.

Op dit moment heb ik een oude Asus behuizing (6/7 jaar oud?), ik kan niet precies zien welk model. Maar die heb ik in ieder geval nooit gekocht op geluidsdemping. Heb je daar nog een advies in? Niet al te duur, groot of opzichtig als het even kan :)

• KopjeThee
  • Niet online
Esumontere schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:41:
Het uitvallen klinkt als een probleem met airflow / oververhitting. Welke kast heb je? Is de airflow daarvan goed?
De CPU ventilator veroorzaakte het probleem. CPU werd erg warm (98C vlak voor uitval). Na een flinke afstofbeurt, blijft onder lange 100% belasting, de temperatuur nu gewoon redelijk (53C).

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
KopjeThee schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:48:
[...]
Nog wel even wat geheugen uit de qvl er bij zoeken.
De kans dat geheugen wat niet op de qvl lijst staat niet werkt is erg klein.
Dit zal waarschijnlijk ook wel werken: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Je moet er alleen op letten dat de ram-modules de koeler niet in de weg zitten.

Deze koeler is overigens een stuk goedkoper: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De Scythe Mugen 4 PCGH die er nu in hebt zitten is misschien nog wel iets stiller. Daar kan ik alleen nog geen reviews van vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door wappiewappie op 28-12-2013 14:53 ]

Pagina: 1