Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC Uitvalverschijnselen

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Sinds vanochtend valt mijn PC om het uur ongeveer uit. Zonder melding of andere vooraankondiging. Van het ene op het andere moment staat hij uit.

Er is eigenlijk maar 1 ding gewijzigd. Ik maakte gebruik van een losse grafische kaart ivm videobewerking. Maar de laatste tijd was die ventilator wat lawaai gaan maken, en ik bewerk toch niet zoveel video, dus ik heb vanochtend de onboard videokaart aangezet, en de monitor omgehangen. Dus ik vermoed sterk dat het hiermee te maken heeft. Ik heb de laatste drivers van AMD gedownload en geïnstalleerd.

Hier een plaatje van de oude configuratie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WyYhR1wAcE4e3U3dpA99yQV5/thumb.jpg

Dit is een plaatje van de nieuwe onboard configuratie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MNBdWQRBd0TF7u3n54TVbIl2/thumb.jpg

Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Waar zou het aan kunnen liggen? Wat kan ik het beste uitproberen?

Edit:
Ik heb net memtest86 gedraaid. Ook daar viel het systeem onderweg uit. Op dat moment waren nog 0 fouten gevonden. Het lijkt dus niet aan een of andere windows driver te liggen. Want memtest86 start van een eigen bootable usb stick.

Edit2:
Ik heb de BIOS ge-update. Naar versie 1.50, maar dat was volgens mij ook al de versie. Dus ik verwacht daar weinig van.

[ Voor 14% gewijzigd door KopjeThee op 27-12-2013 13:18 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:29

Esumontere

Floep, banaan.

Dit klinkt als oververhitting. Heb je al 'ns geprobeerd je koeler en fans schoon en stofvrij te maken?

• KopjeThee
  • Niet online
Esumontere schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:34:
Dit klinkt als oververhitting. Heb je al 'ns geprobeerd je koeler en fans schoon en stofvrij te maken?
Ik heb met HWinfo nog even de sensors gelogd. Als ik het systeem een langere tijd iets laat doen, dan zie ik de CPU temperatuur oplopen tot 98C vlak voordat het systeem uitvalt. Temperatuur lijkt dus een goede diagnose.

Het vreemde is dus dat het om de CPU temperatuur gaat en niet de GPU. Daar had ik me nog iets bij kunnen voorstellen, gezien mijn actie van vanochtend. Of zou het kunnen dat de (lawaaierige) ventilator van de videokaart die ik uit heb gezet, ook voldoende verkoeling aan de CPU gaf. In ieder geval genoeg om dit probleem niet eerder te hebben???

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Te warme CPU betekend altijd dat of de koeler er niet goed, de fan niet (goed) draait of de koeler vol stof zit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• KopjeThee
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:57:
Te warme CPU betekend altijd dat of de koeler er niet goed, de fan niet (goed) draait of de koeler vol stof zit.
Ja, ik heb nu de ventilator en koelblok er af gehaald en helemaal afgestoft. Vooral tussen het koelblok en de ventilator was ook veel stof gekomen in de loop der tijd. Er zit ook weinig/geen kloepasta tussen de cpu en het koelblok. Maar goed, nu blijft, bij langere tijd 100% cpu, de temperatuur ongeveer 53C. Dat lijkt mij op zich prima/ Bij normaal gebruik komt de temperatuur daar waarschijnlijk niet in de buurt.

Verwijderd

Watvoor koeler gebruik je?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 00:45 ]

Pagina: 1