Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441812

Topicstarter
Beste tweakers,

Na ongeveer een uur aantal forums en blogs gelezen te hebben, ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk niet veel meer weet dan eerst, behalve een aantal extra OS namen te hebben geleerd.

Ik heb een mini laptop van het merk Acer. Type: ASPIRE ONE 522
De specs zijn: AMD Dual Core c-50 1.0Ghz
1gb DDr3 Memory
250gb

Hij werd geleverd met windows7, wauw, ik dacht dat er experts werkten bij zulke bedrijven, blijkbaar niet want het opstarten deed ongeveer een kwartier. (niet overdreven)

Dus ik dacht ik gooi win Xp er op. Oud maar vertrouwd. Deze blijkt ook te zwaar.
Ik heb vroeger Linux en Ubuntu gebruikt. Dat zou ik ook wel weer willen gebruiken, maar ik dacht ik vraag het aan de mensen op tweakers. Of zij eventueel nog iets anders weten.

Linux, ubuntu, kubuntu, xubuntu, puppy linux, etc

Ik wil gewoon kunnen browsen, me foto die ik met me dslr neem kunnen emailen en via usb transferen naar me Htc one x.
En als iemand iets weet om Android als enige OS op mijn machine te laten draaien zou ik je een kerst kado zelfs sturen :P haha.

Merci alvast. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
ChromeOS, ClearOS al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:00
ik zou voor xubuntu gaan: licht, ziet er vertrouwd uit en goede ondersteuning door de grote userbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 441812 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:10:
Ik wil gewoon kunnen browsen, me foto die ik met me dslr neem kunnen emailen en via usb transferen naar me Htc one x.
me snapt er helemaal niets van. :X

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:11

TommieW

Numa numa.

Ik heb op mijn Asus 1005P met een Atom en 2GB RAM Debian draaien. Werkt erg goed!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:52

E-Vix

Nu met sneeuw!

In plaats van een ander OS zou ik er voor kiezen om het geheugen uit te breiden. 1Gb geheugen is simpelweg te weinig. Waarschijnlijk wordt er ook nog eens een deel van het geheugen gebruikt vvoor de videokaart waardoor je misschien maar zo'n 750Mb over houdt.
Zet er 4Gb geheugen in en installeer daarna Windows 7 64 bit op en hij zal een behoorlijk stuk sneller zijn geworden.
Doet hij er daarna nog steeds lang over om op te starten, dan zou ik toch eens gaan kijken of er niet een hardware probleem is aangezien hij dan gewoon goed zou moeten werken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:12:
ChromeOS, ClearOS al eens bekeken?
ChromeOS is online gebaseerd he... Alles gaat via de cloud?

ClearOS ga ik nu ff over googlen. Dankjewel

Debian, nog nooit van gehoord, ga ik ook ff googlen.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:16:
[...]

me snapt er helemaal niets van. :X
Wat snapt u niet ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01
E-Vix schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:19:
In plaats van een ander OS zou ik er voor kiezen om het geheugen uit te breiden. 1Gb geheugen is simpelweg te weinig. Waarschijnlijk wordt er ook nog eens een deel van het geheugen gebruikt vvoor de videokaart waardoor je misschien maar zo'n 750Mb over houdt.
Zet er 4Gb geheugen in en installeer daarna Windows 7 64 bit op en hij zal een behoorlijk stuk sneller zijn geworden.
Doet hij er daarna nog steeds lang over om op te starten, dan zou ik toch eens gaan kijken of er niet een hardware probleem is aangezien hij dan gewoon goed zou moeten werken.
WinXP heeft echt niet meer dan 1Gb nodig.
Probleem zit hem eerder in de crappy cpu en harddisk. Die zijn niet vooruit te branden beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
E-Vix schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:19:
Klopt. Als ik bij deze computer naar eigenschappen ga, zie ik idd 749mb beschikbaar.
Ik durf er geen geld aan uit te geven. Ik heb dit apparaat al een paar jaar. En ik weet niet of daarmee het probleem word opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:19
Als de Windows er zo lang over doet om op te starten vermoed ik dat er erg veel "crapware" is geinstalleerd. Voordat je een ander OS probeert (kan altijd nog) zou je eens met PC decrapifier http://pcdecrapifier.com
kunnen proberen of een grote schoonmaak helpt.
Op een Netbook (met zelfs nog mindere specs dan deze laptop) duurt Windows starten zeker geen 15 minuten, eerder 3 minuten. Dan heb ik het over Windows 7 schoon, zonder crapware.

Je kunt de meeste Linuxen (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu (die laaste is echt erg light) ) vanaf een USB stick draaien/testen. Kun je zonder direct de windows eraf te gooien eens uitproberen of Linux wat voor je is.

[ Voor 17% gewijzigd door peterpv op 24-12-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02

arie_papa

Running on Ubuntu

Debian nooit van gehoord? Dat is zeg maar de moeder distro van onder andere Ubuntu.
Als je in de ubuntu-familie wil blijven, zou ik kijken naar Lubuntu die LXDE als DE draait. Ik heb die DE tijdenlang gebruikt op een PIII 900mhz / 512 mb, werkte prima.

Voor android: http://www.android-x86.org/

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
peterpv schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:24:
Als de Windows er zo lang over doet om op te starten vermoed ik dat er erg veel "crapware" is geinstalleerd. Voordat je een ander OS probeert (kan altijd nog) zou je eens met PC decrapifier http://pcdecrapifier.com
kunnen proberen of een grote schoonmaak helpt.
Op een Netbook (met zelfs nog mindere specs dan deze laptop) duurt Windows starten zeker geen 15 minuten, eerder 3 minuten. Dan heb ik het over Windows 7 schoon, zonder crapware.

Je kunt de meeste Linuxen (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu (die laaste is echt erg light) ) vanaf een USB stick draaien/testen. Kun je zonder direct de windows eraf te gooien eens uitproberen of Linux wat voor je is.
Oke, ik ga dat zeker even doen. Je pc opschonen is altijd een goed agenda item.
skinlee78 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:26:
Debian nooit van gehoord? Dat is zeg maar de moeder distro van onder andere Ubuntu.
Als je in de ubuntu-familie wil blijven, zou ik kijken naar Lubuntu die LXDE als DE draait. Ik heb die DE tijdenlang gebruikt op een PIII 900mhz / 512 mb, werkte prima.

Voor android: http://www.android-x86.org/
Okey, Debian heb ik net inderdaad iets over gelezen en het is best goed. Dus dankjewel daarvoor.

De website die je me gaf, over android, is dat Android als een echte OS, dus dat ik windows er af kan gooien of heb ik daarvoor een aparte programma nodig, zoals VirtualBox van Oracle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:19
AndroidX86 kun je direct op de machine draaien maar kan ook in een VirtualBox. In mijn ervaring is het een kwestie van uitproberen of AndroidX86 goed wil draaien op jouw laptop. Niet alle hardware is goed ondersteund wat bij Ubuntu (en varianten) of Debian veel minder een probleem is. Ook AndroidX86 kun je op een USB stick zetten en daarvan booten, weet je gelijk of het de moeite is om, het te installeren (en dat gaat dan weer van diezelfde USB stick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zei trouwens Clear OS, maar bedoelde deze: Elementary OS Luna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198334

ik heb enkele weken geleden Xubuntu op m'n Acer Aspire One gezet. 512 MB bij zelfs, maar Xubuntu draait als een tierelier en opstarten is echt peanuts in vergelijking met die Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Ik zou zoveel mogelijk live CD's gebruiken. Op deze manier ga je het meteen weten of alles vlot ga werken. Ook gebruik maken van verschillende window manager. De ene opteer voor E17 de andere voor GNOME. Smaken verschillen nu eenmaal.

Je kan experimenteren met de distro's als het mislukt start je pc / laptop opnieuw en je kan terug beginnen zonder je huidige besturingsysteem te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laat ik nou net die netbook al 2.5 jaar hebben - en er destijds al een review over geschreven hebben:
productreview: Acer Aspire One 522-C5DKK review door dion_b

Dit ding wordt met 1GB RAM geleverd, wat zelfs anno 2011 veel te weinig was. Ja, WinXP kan ermee werken, maar een moderne browser die een web2.0 pagina bekijkt voelt als trage stront. Upgrade naar 2GB is noodzakelijk. Heb ook naar 4GB geupgrade, maar dat heeft veel minder zin, met die CPU heb je er weinig aan. Naast RAM kun je ook een SSD overwegen. Heb ik destijds gedaan, scheelde stukken, waardoor ik echt alleen maar op CPU zat te wachten. Dat gezegd, met deze CPU zit je continu op CPU te wachten...

Enfin, stap 1 ongeacht OS is om RAM naar minimaal 2GB uit te breiden. Stap 2 is OS zelf. Dan heb je ander issue. Mijn AO522 werd geleverd met een Broadcom WiFi-adapater. Door een bug in de kernel driver krijg je random vastlopers daarmee met Linux. WiFi uit en je hebt nergens last van, maar een Netbook wil natuurlijk niet altijd aan een draadje hangen. Als je een ander type adapter hebt (sommige werden schijnbaar met Atheros-adapter geleverd) heb je geluk, maar met Broadcom moet je geen Linux nemen als je WiFi wilt gebruiken :'(

Als je nu Windows draait kun je in device manager nagaan welke WiFI adapter je draait. Als dat Broadcom is, heb je een probleem. Komt bij dat niet iedere WiFi adapter hierin wil werken - de BIOS heeft een whitelist waar bijv de populaire Intel WiFi NICs niet in voorkomen. Er schijnt een custom BIOS de ronde te doen die dat oplost, maar dan moet je dus aan het flashen slaan. Voor mij als ouwe rot geen probleem (ik typ dit via WiFi op de opvolger van dat netbookje, een Lenovo Thinkpad waar ik een niet-supported WiFi-adapter draai dankzij gemodde BIOS), maar wel iets waar je even bij stil moet staan, zeker als je niet eerder (custom) BIOS geflashed hebt.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen een non-Windows OS hierop te draaien, maar het kost zeker wel werk. Voordeel is wel dat je CPU-usage met een lightweight Linux distro flink omlaag kan. Ik zou gezien de CPU niets zwaarders dan een LXDE-based distro aanraden. Daarmee zal het een stuk soepeler aanvoelen dan met Windows (7 of XP), maar het blijft een ultra low-end CPU met bijbehorende prestaties en gebruikservaring. Voor mij was (ondanks 4GB RAM en een SSD) de maat vol toen ik continu op CPU zat te wachten bij de simpelste dingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn AO522 werd geleverd met een Broadcom WiFi-adapater. Door een bug in de kernel driver krijg je random vastlopers daarmee met Linux. WiFi uit en je hebt nergens last van, maar een Netbook wil natuurlijk niet altijd aan een draadje hangen. Als je een ander type adapter hebt (sommige werden schijnbaar met Atheros-adapter geleverd) heb je geluk, maar met Broadcom moet je geen Linux nemen als je WiFi wilt gebruiken ;(
Welke kernel draaide jij dan? Ik heb op m'n vorige werk een geruime tijd met een MacBook gewerkt met Debian Unstable/Sid en geen enkel last van de Broadcom wifi die erin zit. Ik moest alleen de firmware downloaden via b43-fwcutter. In 2,5 jaar is er veel verandert in de kernel en deze bug kan zeker verholpen zijn. Je bent ook de eerste die ik erover hoor.

Voor het geheugen, een upgrade kan, maar vind ik persoonlijk niet noodzakelijk. Ik heb verschillende VMs en die geef ik vaak niet eens 1 GB. Met wat ze doen, sites e.d. bezoeken, geen probleem dat 't geheugen vol is. En dan heb ik zelfs nog een paar Windows VMs die ik op of onder de 1 GB houd. Het is maar net wat je ermee doet dat je zoveel RAM nodig hebt. KDE draaien vereist het wel ja, maar XFCE of LXDE doet 't makkelijk met 1 GB.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Heb laatst mijn 10 jaar oude laptop met XP ge-upgrade naar Lubuntu (12.04 ivm PAE) - draait weer als een zonnetje! Al mijn hardware werd netjes herkend, wifi deed het, scherm doet het - kortom hij kan weer een paar jaar mee :-)

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Pagina: 1