Momenteel ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden voor het opbouwen van mijn pensioen. Ik heb me een klein beetje verdiept in hoe pensioenen werken en de wetgeving zoals die de komende jaren zal veranderen. Door alle onzekerheid en gezien mijn pensioen waarschijnlijk nog bijna 40 jaar op zich zal laten wachten (ik ben 31 jaar) ben ik nu aan het overwegen om zelf een bedrag bij elkaar te sparen waar ik later ruim van kan leven.
Ik weet dat dit nadelen oplevert (banksparen levert bijvoorbeeld een mooie aftrekpost op), maar banksparen kent ook weer nadelen (geen toegang tot geld).
Het is me daarnaast ook duidelijk dat ik door zelf te sparen de volgende risico's onvoldoende afdek (waar ik dus verder nog naar zal moeten kijken):
- vroeg overlijden
- arbeidsongeschikt raken
Kortom; op het moment spreekt zelf sparen me aan door de volledige vrijheid die ik heb waardoor ik straks voor minder verrassingen kom te staan en mijn strategie kan aanpassen in het geval er wijzigingen komen in wetgeving.
Kort mijn situatie schets:
).
Daarnaast verwacht ik dat ik belasting zal moeten betalen over de pensioenvergoeding die ik netto van mijn werkgever krijgt als ik op deze manier ga sparen. Klopt dit?
Is het verstandig om op een gegeven moment (zodra mijn kapitaal gegroeid is tot 100K of 250K) over te stappen naar vermogensbeheer? Vallen daar met een gering risico hogere rendementen te behalen?
Verder: wat zie ik over het hoofd? Waar moet ik verder aan denken?
Tenslotte: uiteraard wil ik hierover op een gegeven moment met een adviseur gaan praten. Maar voordat het zover is wil ik een beetje gevoel krijgen wat ik nou eigenlijk kan verwachten om op dit manier niet volledig onwetend zo'n gesprek in te gaan.
Ik weet dat dit nadelen oplevert (banksparen levert bijvoorbeeld een mooie aftrekpost op), maar banksparen kent ook weer nadelen (geen toegang tot geld).
Het is me daarnaast ook duidelijk dat ik door zelf te sparen de volgende risico's onvoldoende afdek (waar ik dus verder nog naar zal moeten kijken):
- vroeg overlijden
- arbeidsongeschikt raken
Kortom; op het moment spreekt zelf sparen me aan door de volledige vrijheid die ik heb waardoor ik straks voor minder verrassingen kom te staan en mijn strategie kan aanpassen in het geval er wijzigingen komen in wetgeving.
Kort mijn situatie schets:
- Ik ben 31 jaar en ik verwacht nog 39 jaar te werken (tegen de tijd dat ik stop met werken hangt de pensioenleeftijd samen met de levensverwachting, dus grote kans dat ik tot mijn 70e of langer door moet gaan).
- Ik verwacht komend jaar (incl. vakantiegeld en bonussen) bruto zo'n 50K euro te verdienen, ik verwacht dat dit de komende jaren nog zal groeien (lang gestudeerd, ik werk nog maar een paar jaar en ben nog hard aan het groeien).
- Van mijn werkgever krijg ik een pensioenvergoeding, netto bij mijn salaris.
- Het start kapitaal wat ik beschikbaar heb is maximaal 5000 euro.
- Ik verwacht het komende jaar iedere maand minimaal 500 euro te kunnen sparen, waarschijnlijk zal dit de komende jaren nog niet heel erg groeien aangezien ik erop reken dat er extra uitgaven zullen komen (huis kopen, kinderen).
- Ik wil mijn geld laten beleggen; ik heb (op dit moment) geen interesse om mijn beleggingen zelf te beheren.
- Verwacht rendement van beleggingen 7.5% (??)
- Vermogensbelasting -1.2%
- Inflatie -2.5%
- Kosten beleggings beheer?
- Netto rendement: 7.5% - 1.2% - 2.5% = 3.8%
- Maandelijkse inleg: €500
- Start kapitaal: €5000
- Termijn: 39 jaar
- Verwacht eindkapitaal (equivalent huidige waarde): ~550K
- Verwachte jaarlijkse inkomsten na behalen eindkapitaal (equivalent huidige waarde: 3.8% * 550K) = ~21K
- Niet meegenomen: extra sparen als er op een gegeven moment meer ruimte is om extra te sparen.
- Niet meegenomen: extra sparen met geld dat beschikbaar komt door uitbetalingen van bonussen.
Daarnaast verwacht ik dat ik belasting zal moeten betalen over de pensioenvergoeding die ik netto van mijn werkgever krijgt als ik op deze manier ga sparen. Klopt dit?
Is het verstandig om op een gegeven moment (zodra mijn kapitaal gegroeid is tot 100K of 250K) over te stappen naar vermogensbeheer? Vallen daar met een gering risico hogere rendementen te behalen?
Verder: wat zie ik over het hoofd? Waar moet ik verder aan denken?
Tenslotte: uiteraard wil ik hierover op een gegeven moment met een adviseur gaan praten. Maar voordat het zover is wil ik een beetje gevoel krijgen wat ik nou eigenlijk kan verwachten om op dit manier niet volledig onwetend zo'n gesprek in te gaan.
The Flying Dutchman