The following channel memory did not pass CPU memory test

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-07-2023
Hallo,

Ik ben op dit moment een pc in elkaar aan het steken (is mijn eerste keer).
Alles zit erin op dit moment behalve men video kaart.
De pc start op maar geeft een foutmelding: The following channel memory did not pass CPU memory test. Channel A.

Heb al geprobeerd om het te wisselen van slots maar niks helpt.
Het latje in de B channel wordt wel herkend.

Het betreffende RAM : pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL
En het volgende moederbord : pricewatch: ASRock B85 Pro4

Dank bij voorbaat,
Lorenz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:20
Heb je in je Bios de Frequentie, Timings en het voltage wel goed ingesteld? Respectievelijk 1600Mhz, 9-9-9-9 2N 9-9-9-24 2N en 1,5V?

[ Voor 39% gewijzigd door analogworm op 23-12-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Reset ik de Bios best eerst een keer dan?
Ik kan op dit moment niet in de BIOS, Select a boot device krijg ik als ik de setup wil starten nu.
Hij herkent men Ssd en hdd wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
de bios kom je voor die meldingen al in.. gewoon vanaf het begin dat die opstart op DEL blijven rammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Voor zover ik weet staat alles juist behalve de timing, staat op 9-9-9-24, hoe pas ik dit aan? Vind niet direct hoe dit moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Pagina 64 van je handleiding..

Ow en oeps, ik heb het verkeerd getypt 9-9-9-24 2N is natuurlijk gewoon goed.. voltage ook op 1,5V?

Gezien de timings e.d. dus blijkbaar wel gewoon automagisch goed staan kan je verder troubleshooten.
Je hebt latje 1 en latje 2. De combinatie werkt niet, toch? werkt alleen latje 1 of alleen latje 2 wel?

Als blijkt dat latje 1 óf latje 2 het in zijn eentje niet doet dan kan je natuurlijk een memtest86+ erop draaien (wel even de faq ervan doorlezen)

[ Voor 89% gewijzigd door analogworm op 23-12-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ik heb geprobeerd om beide om te wisselen en heb ook al geprobeerd A1 en B1 eens te proberen in plaats van A2 en B2 maar elke keer het latje in de A channel krijgt de error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Heb ondertussen windows geinstalleerd. 1 latje in de B channel werkt perfect maar vanaf ik dual channel probeer, komt de error voor de A channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ik snap er werkelijk waar geen bal van wat je nou geprobeerd hebt.. A1, A2, B1, B2?? Laten we het gewoon hebben over latje 1 en 2 en geheugenbank/memoryslot 1,2,3 en 4.

Dus wat bedoel je nou precies...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Heb geprobeerd om dual 2 en 4 te gebruiken.
Memoryslot 1 en 2 geven telkens deze error ook als ik single een van deze 2 gebruik.
Memoryslot 3 en 4 werken perfect gelijk als ik dual of single probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Khormax schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:33:
Heb geprobeerd om dual 2 en 4 te gebruiken.
Kijk, zo begrijp ik je tenminste. Wat gebeurt er dan? En heb je ook geprobeerd om Memoryslot 1 en 3 te gebruiken? en wat gebeurt er dan? Ook die error?
Khormax schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:33:
Memoryslot 1 en 2 geven telkens deze error ook als ik single een van deze 2 gebruik.
Memoryslot 3 en 4 werken perfect gelijk als ik dual of single probeer.
Dit klinkt inderdaad alsof inderdaad Kanaal A (Memslot 1&2) kapot is. Of dat dan aan de cpu ligt of het moederbord, dat weet ik niet. Iemand anders misschien?

Wat ik wel zie in de Bios update lijst is dat er vanaf versie 1.80 problemen opgelost worden met crucial memory. En de nieuwste bios is slechts 2 weken oud. Je kan natuurlijk even de bios updaten en hopen dat dit het verhelpt

[ Voor 56% gewijzigd door analogworm op 23-12-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
memoryslot 1 en 2 werken beide niet. Ik heb net 3 en 4 geprobeerd en nu herkent hij dus 8GB ram maar dit is niet ideaal toch?
Als ik 1 en 2 single channel gebruik dan start de PC gewoon niet op.
Als ik 2 en 4 gebruik dan kan ik opstarten maar hij geeft een error + hij herkent maar 4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
zie gewijzigde post hierboven voor biosupdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ik zal dit dan eerst eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Indien dit niet werkt is mijn moederbord defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Probeer dit eerst maar even, dan kunnen we verder kijken. Geheugen problemen kunnen in principe 3 dingen zijn: Het geheugen zelf, het moederbord of de CPU (vanwege de ingebouwde geheugencontroller).. en gezien het geheugen het gewoon lijkt te doen in Memoryslots 3&4 zit het probleem hem of in het moederbord of de CPU..
Máár gezien de biosupdate info aangeeft verbeteringen te hebben gemaakt met Crucial geheugen heb ik er goede hoop op dat zo de problemen opgelost kunnen worden.

P.s. gelieve je laatste post te editen in plaats van 2 of meerdere posts achter elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 11:24
Het klinkt alsof het moederbord defect is. 9 van de 10 keer ligt het niet aan de cpu.
Een BIOS update kan zeker helpen, hopelijk voor jou dat het werkt. Scheelt weer een hoop gedoe met alles uit elkaar halen en bordje terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Zou wel heel lastig zijn want ik heb er een aftermarket cooler op geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Heb net een Bios update gedaan en heeft niks opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Das jammer van de bios.. Dan ben ik het wel met brainiacs eens en is het moederbord de hoofd verdachte. Ook lijkt me de Qualified Vendor List irrelevant omdat het geheugen wel in slots 3&4 werken.

Dus dan zit er 1 ding op, morgen de winkel bellen. Probleem uitleggen en erbij vermelden wat je hebt gedaan om dit te constateren. Erbij vermelden dat je het product wel als tijdelijke oplossing met slots 3&4 kan gebruiken, om zo de wachttijd te verminderen.

in deze gevallen is het zo fijn om gewoon de lokale shop binnen te kunnen wandelen ipv dat gedoe met webshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Enig idee hoe ik best men processor verwijder uit men moederbord wanneer ik deze moet opzenden? er staat een redelijk grote koeler op en wil men processor niet beschadigen of moet ik moederbord met CPU en koeler opzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Heb je alles bij dezelfde winkel gekocht? Dan kan je even met hen overleggen wat het handigst is wat er mee gestuurd wordt.(wacht dus nog ffskes met demonteren totdat je overleg hebt gehad)

Verder haal je de cpu er op de zelfde manier uit als dat je de boel er in hebt gezet. Dwz: koeler eraf (vergeet niet de custom backplate van de cooler voor het geval het mobo verruild wordt) Cpu'tje hendeltje los, en voorzichtig eruit halen maar. ff met een keukenrolletje de koelpasta van de cpu en koeler eraf halen et voila (en dus ook bij het opnieuw monteren nieuwe koelpasta plaatsen)..

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 23-12-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Dus moet ik eerste de koeler er af doen? de vijzen los doen en dan de koeler er af trekken of is er niet zo veel kracht nodig? Heb geen idee hoe krachtig deze pasta is

Oh en men CPU is wel bij een andere winkel aangekocht, De rest is bij Afuture aangekocht

[ Voor 21% gewijzigd door Khormax op 23-12-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Khormax schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:10:
Dus moet ik eerste de koeler er af doen? de vijzen los doen en dan de koeler er af trekken of is er niet zo veel kracht nodig? Heb geen idee hoe krachtig deze pasta is
Yesh yesh, altijd eerst de koeler eraf.. En wees gerust, koelpasta is geen lijm... tenminste de meeste koelpasta niet.. de standaard koeler van mijn Phenom II 965BE was na een maandje of twee toch behoorlijk stevig vast komen te zitten (lees: uitgedroogd) waardoor ik de CPU er, ook al zat hij nog vast, keihard uittrok en 2 pinnetjes verboog.. oow wacht, ik moest je gerust stellen... :+

Je systeem is net nieuw, de koelpasta nog vers en hoogstwaarschijnlijk vele malen beter dan de standaard van AMD.. Zo kon ik mijn Corsair Hydro H80 er na een flinke poos nog gewoon even makkelijk afhalen, niks opgedroogd.. Vergeet je niet ook even verse koelpasta bij te bestellen? (misschien kan je dat wel gratis, als een service c.q. schadevergoeding krijgen bij de winkel omdat je een defect moederbord hebt gekregen, wel lief vragen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Okay klinkt super :D hopelijk maak ik de CPU niet kapot want dan moet ik aan de andere winkel uitleggen dat het gebeurd is tijdens dat ik men defecte moederbord probeerde er uit te halen >.>

Btw, enig idee hoe ik het best de pasta van de CPU/koeler afhaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Khormax op 23-12-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Het antwoord van de winkel is als volgt:
Dit soort problemen komen wel voor bij socketbeschadigingen, gezien de geheugencontroller zich op de processor bevindt.
Als u zeker weet dat de socket onbeschadigd is zou het wellicht ook de processor kunnen zijn.
Mocht u hier over twijfelen zou u ons ook kunnen voorzien van een foto van de socket.

Anders kan ik eventueel een RMA (retournummer) aanmaken voor het moederbord en de processor.

Hoe antwoord ik hier best op want de processor is bij een andere winkel aangekocht en zou graag wel zo vlug mogelijk een vervanging ter beschikking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

je gaat toch alleen je mobo omwisselen? In ieder geval even met een wc-papiertje afnemen en eventueel nog met alcohol oid er overheen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ja tuurlijk maar ik ben vrij zeker dat de winkel wil weten dat het 100% zeker aan het mobo ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Afuture lijkt me ook niet het bedrijf wat zelf componenten test, dit weet ik echter niet zeker, check dat even na.
Maar wellicht zou je in overleg met Afuture een diagnose kunnen laten stellen door een computer winkel (of afuture zelf dus). Dan weet je zeker dat het het mobo is. Zo zou je kunnen onderhandelen met Afuture dat ze meteen een moederbord toesturen zodra ze de jouwe hebben ontvangen. Je wilt natuurlijk niet dat je je nieuwe computer weet ik hoelang er over doet om weer terug te komen van RMA.

En het belangrijkste gooi het op service, niet dat je er recht op hebt.. Maar dat je het een geweldige service zou vinden als... blablbala.. ;)

Just checking.. Het socket is inderdaad nog gewoon in orde?

[ Voor 18% gewijzigd door analogworm op 24-12-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ja zal ik zo aanpakken dan, bedankt voor de suggestie.
Zal nu waarschijnlijk wel 2 dagen geen antwoord krijgen maarja, moet ik mee leven.

Het socket is volgens mij in orde, heb geen gebogen pinnetjes gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ok dus ik heb terug een antwoord gekregen van Afuture:
Een socketbeschadiging is niet iets wat onder garantie valt, dus om dit toch uit te kunnen sluiten zou u ons alsnog een foto kunnen doormailen van de socket (zodat wij dit in ieder geval kunnen uitsluiten).
Wanneer er een enkele pin verbogen is in de socket kan dit al voor dergelijke problemen zorgen.
Vaak valt deze heel voorzichtig toch wel eens terug te buigen.

Heb mijn koeler moeten afhalen en dan terug de processor uit de socket moeten halen..
Ik heb net een paar gebogen pinnetjes gevonden maar dit is gewoon van alles er terug te moeten uithalen..
Verschillende mensen hebben me gewaarschuwd om de processor heel voorzichtig in de socket te doen en heb hier dan ook zeer goed op gelet tijdens ik de pc aan het bouwen was.
Ben dus vrij zeker dat dit NIET van tijdens het bouwen is.
En dus ben ik ook zeker dat dit niet het originele probleem veroorzaakte.

Enig idee wat ik nu kan doen want ik zie dit niet goed aflopen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Uhm.... Tsja das vervelend maar toch je eigen schuld, pinnetjes verbuigen niet uit zichzelf :+
Volgens mij is het goed mogelijk die pinnetjes terug te buigen. In mijn geval had ik de pinnetjes op mijn phenom II 965 verbogen. De lokale computerboer durfde het aan en heeft ze voor een zacht prijsje rechtgezet. Proc doet t nog steeds (ook keer gehad met het CF slot van de DSLR,doet t ook nog steeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ok ik kan het proberen.. anders is het mobo toch maar voor weg te gooien.
Wat gebruik ik het best om de pinnetjes proberen recht te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Geen idee eigenlijk, wel iets stevigs kleins en een vergroot glas... De processor had ik niet zelf gedaan, dus ik weet niet wat de beste man daarvoor gebruikt heeft. De dslr heb ik met een bijgeveilde nagelvijl gefikst in de woestijn. Maar dat zijn ook een stuk grovere pinnetjes. Je kan natuurlijk ff Googlen naar mensen met vergelijkbare probleem en oplossingen.

Hier bijvoorbeeld: http://forums.mydigitalli...-bent-pins-on-motherboard

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 27-12-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Hmm dit heeft verbasend genoeg gewerkt.
Ben niet echt zeker over deze socket wel.. zou ik het gebruiken en stel dat er toch nog 1-2 pinnetjes gebogen zijn, heeft dit enig effect op de levensduur van andere componenten of de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Kijk das goed nieuws, je geheugen werkt nu wel in dual Channel? Dat heb je goed gedaan dan man. Hoe heb je het eigenlijk gedaan?

mbt je andere vraag, het lijkt me dat je grondig alle pinnetjes hebt gecontroleerd? Je pc doet t nu goed? Dan kan je er van uitgaan dat ze goed zitten, lijkt me. En getuige mijn ervaringen met de phenom, die inmiddels al twee jaar geleden is gefixt, lijkt t me dat het met de levensduur wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
de pinnetjes moeten enkel maar contact maken, in principe komt daar geen extra druk op (tenzij je de koeler misschien fout monteerd)
het heeft geen enkele invloed op de levensduur, wel extreem voorzichtig zijn met die krengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ik heb het met een naaldje gedaan, zelst niet zo veel tijd in gestoken omdat ik de hoop al een beetje had opgegeven.
De koeling moet ik er dus wel opnieuw opzetten, maar een keer dat de CPU in de socket zit is er geen gevaar meer toch?

Oh en ja men RAM werkt in dual channel nu o_O

[ Voor 9% gewijzigd door Khormax op 27-12-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ja Nice! Hey misschien suffe vraag, mare je hebt toch wel verse koelpasta aangebracht he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ik heb men koeler er nog niet terug opgezet, hoop wel dat ik nog genoeg pasta heb.
De oude pasta heb ek eraf gehaald met keukenpapier en ontsmettingsalcohol

Maar eh, moet ik zeer voorzichtig zijn terwijl ik de koeler erop zet of zit hij echt goed vast in de socket?

[ Voor 26% gewijzigd door Khormax op 27-12-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Maar natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het plaatsen van een koeler :+ Maar als je volgens het boekje de cpu hebt geplaatst kan die in ieder geval niet meer van zijn plek af. Trouwens, zorg dat de koeler handvast zit.. En dat je, mochten er vier bevestiging punten zijn, ze kruislings om en om aandraait zodat de koeler gelijkmatig vast gezet wordt en de koelpasta ook gelijkmatig verdeeld wordt.

Als je niet precies weet hoe, zoek een paar filmpjes op Youtube op ;)

p.s. Zo,zou de boel inderdaad goed schoon moeten zijn.
p.p.s wil je je pc nooit meer aanzetten zonder koeler? Als je niet verder dan post bent gegaan zal er niks aan de hand zijn. En met de huidige temperatuurbeveiligingen ook niet zo snel iets als je toch in Windows bent gekomen.. Maar doe dat in het vervolg maar gewoon niet meer, is gewoon beter. De koeler zit er immers niet voor niets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ja ik begrijp het :p wou gewoon testen of men RAM nu wel degelijk in dual aan het draaien was

De driver voor de onboard netwerk kaart staat toch gewoon op de cd van het moederbord toch?

Oh en heb net nog een laatste vraagje!
Welk van de sata's op dit moederbord zijn de snelste, aka in welke steek ik men SSD?
http://ic.tweakimg.net/ext/i/1372842535.jpeg

[ Voor 64% gewijzigd door Khormax op 27-12-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
In principe zijn ze allemaal even snel neem ik aan (allemaal sata 600), maar kan je de ssd het beste op de Intel poorten aansluiten, zie daarvoor de handleiding. Ook ff AHCI instellen in de bios ipv IDE voordat je windows installeert.. (kan ook als je windows al hebt geïnstalleerd maar dat geeft zo'n gedoe in t register)

ow en inderdaad, drivers staan gewoon op de cd of op de website van je mobo.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 27-12-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Ben niet zeker maar dacht dat AHCI default aanstond bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Khormax schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:09:
Ben niet zeker maar dacht dat AHCI default aanstond bij mij?
Kan ik natuurlijk niet ruiken vanaf hier he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Nee vroeg me gewoon af of dat überhaupt wel mogelijk was :p
kan ook zijn dat ik mis ben maar denk toch dat ik zoiets gezien heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
gewoon even kijkje nemen in de bios, je kan het ook vanuit windows zien maar weet zo 1,2,3 ff niet meer waar.
Mocht je windows al geinstalleerd hebben én de controller blijkt op IDE te staan check dan even dit forumthread ahci inschakelen , want je kan 'm niet zomaar op AHCI zetten zonder dat windows de kluts kwijt raakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khormax
Okay kan dit pas morgenavond in orde brengen, heb de koelpasta + men GPU niet bij me nu :(

Wat doe ik best als ik merk dat er niet genoeg koelpasta meer is? Of zou de bijgeleverde pasta genoeg moeten zijn voor 2x?

[ Voor 41% gewijzigd door Khormax op 27-12-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Gast, dan loop je even naar de dichtstbijzijnde computerzaak en haal je een tubetje koelpasta (bijvoorbeeld arctic zilver) Sowieso is de koelpasta die op een koeler bijgeleverd zit maar genoeg voor 1 keer monteren.

Als je de koeler er eenmaal af hebt gehaald zal je altijd nieuwe pasta moeten aanbrengen. Zoek anders ook ff een youtube filmpje of forumthread op waar besproken wordt hoeveel je moet gebruiken.. En hoe je het t beste kan plaatsen.
Pagina: 1