ahci inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 566444

Topicstarter
hoi ik heb een kingston now v300v 120 gb ssd gekocht.
probleem is zodra ik de bios ide verander naar ahci wil de pc niet meer booten van cd of harddisk,,dus kan ook de drivers niet instaleren voordat ik de windows setup wil doen.
ik heb de instalatie nu uigevoerd via ide maar helaas is de ssd niet veel sneller als mijn 10000 toeren raptor (deze is verwisselt met de ssd)
wat kan ik doen om de ssd optimaal te laten draaien onder ahci.
heb wel een exe bestand kunnen downloaden voor mijn moederbord die de ahci driver zou moeten aanzetten in de bios maar of dat werkt weet ik niet (motherboard_driver_amd_sataraid_achi_8-series_win7.exe)
moederbord is gigabyte ga-880gm-d2h

ow ja als de instelling ahci aanstaat vind ie bij opstarten wel de ssd en cdrom drives alleen boot ie niet door fout code (mbr error 1 boot van floppie )geeft ie dan aan.
helaas heb ik er geen floppie inzitten en of het mogelijk is dit via usb opslag te doen is weet ik eerlijk gezegt niet.
ook weet ik niet of ik via deze manier de ahci driver wel moet instaleren of echt gewoon via de windows setup.

zet ik hem weer op ide boot hij wel weer en kan ik alles installeren!

wat kan ik het beste doen bvd denio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:45
Dit even doorlezen en EXACT opvolgen, wat er nu gebeurt is normaal.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
Wat je ook kunt doen is ahci aanzetten en Windows dan opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
danielkraak schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:00:
Wat je ook kunt doen is ahci aanzetten en Windows dan opnieuw installeren.
ja daniel dat was de bedoeling ook maar zodra ik ahci activeer start mijn cd rom niet meer op en komt ie met floppie error!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:59:
Dit even doorlezen en EXACT opvolgen, wat er nu gebeurt is normaal.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676
men-o ook dit heb ik geprobeerd maar zodra ik de waarde op 0 heb gezet en reboot,,vervolgens de ahci inschakel krijg ik de floppie input melding!!!
daarna werkt ook mijn backup niet meer,,op dat moment moet ik de bios op Default zetten en kan ik weer mijn backup terug zetten,,maar dan staat uiteraard de hd setting weer op ide

is het misschien mogelijk om echt alleen de ssd en 1 cd rom aan te zetten (dus in eerste instantie geen 2e cdrom en 2e hardeschijf erbij te pluggen,,bios op default ,,meteen ahci aanzetten,,en dan weer booten of heeft dit geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Schakel de floppy eens uit in de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 13:35
kun je niet meteen na de bios op F12 drukken ofzo voor het bootmenu?

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Swordlord schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:50:
Schakel de floppy eens uit in de bios...
floppie staat uit zit er al ff niet meer in dus is uit geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SparC-EHV schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:50:
kun je niet meteen na de bios op F12 drukken ofzo voor het bootmenu?
F12 lukt wel maar als ik dan op boot cdrom druk ook zelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Wacht even, volgens mij probeer je direct van de SSD te booten !? - Omdat je het hebt over 2e harde schijf en cdrom aansluiten.

Probeer eens alleen je harde schijf met AHCI aan in het BIOS,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Zo te horen heb je nog Windows XP... Is op zich niets mis mee, maar houdt er ook rekening mee dat XP niet geschreven is om vlotjes met SSD's om te gaan. Zo moet je vaak moeilijk doen om de gewenste TRIM functie van de SSD te benutten (Als die tool er al is voor Windows XP, dat is fabrikant afhankelijk).

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om gelijk de upgrade naar Windows 7 / 8 te maken..

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 24-12-2013 16:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee pc draait op windows 7 ultimate dat is dus het rare!
denk dat MEN-O gelijk heeft en de andere aansluitingen de boos doener zijn (een andere harddisk in sata 2 dvd rom 0p sata 3 en bluray schrijver sata 4)
morgen is probeeren om alleen de ssd te koppelen met 1 rom om te kijken of de pc wel wil booten onder ahci

maar moet ik dan de windows opnieuw instaleren of kan ik dan via regedit de waarde op 0 zetten en bij opstarten in bios ahci weer aanzetten.
zo ja geven de losgekoppelde harddisk en rom geen problemen bij het weer aankoppelen daar van?

bvd

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 566444 op 24-12-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:47:
Wacht even, volgens mij probeer je direct van de SSD te booten !? - Omdat je het hebt over 2e harde schijf en cdrom aansluiten.

Probeer eens alleen je harde schijf met AHCI aan in het BIOS,
nee niet precies ik druk gewoon f12 en boot van cd rom maar ja er zit als 2 schijf nog een maxtor in op sata 2,,en 2 roms bluray en dvd op sata 3 en 4 (dit zou misschien een conflict kunnen geven bij het booten van zowel de ssd als de rom) morgen ga ik dit ff testen en laat ik het hier ff weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11

WR.

Anoniem: 566444 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:34:
nee pc draait op windows 7 ultimate dat is dus het rare!
denk dat MEN-O gelijk heeft en de andere aansluitingen de boos doener zijn (een andere harddisk in sata 2 dvd rom 0p sata 3 en bluray schrijver sata 4)
morgen is probeeren om alleen de ssd te koppelen met 1 rom om te kijken of de pc wel wil booten onder ahci

maar moet ik dan de windows opnieuw instaleren of kan ik dan via regedit de waarde op 0 zetten en bij opstarten in bios ahci weer aanzetten.
zo ja geven de losgekoppelde harddisk en rom geen problemen bij het weer aankoppelen daar van?

bvd
Je spul van de SATA poorten af gooien en alleen je SSD op SATA poort 1 zetten, ACHI in bios aan en Windows 7 erop.

Paar dagen terug ben ik ook al het wisselen/stoeien geweest(harde schijven, SATA DVD-Drive). Dus alles losgegooit en alleen de SSD eraan. Je kan eventueel via een Microsoft USB tool een bootable USB stick met je windows ISO er op maken waardoor je dus niet de SATA-poort van de DVD drive nodig hebt.

Zorg trouwens dat je wel de oude (gereserveerde)systeem-partitie verwijderd van 100MB van de eerdere windows installatie. Die geeft problemen met opstarten als je die laat staan. Als je die verwijderd heb maak je een volledig nieuwe partitie van je SSD en maakt Windows zelf een nieuwe (aparte) 100MB partitie aan.

[ Voor 12% gewijzigd door WR. op 24-12-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WR. schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:12:
[...]

Je spul van de SATA poorten af gooien en alleen je SSD op SATA poort 1 zetten, ACHI in bios aan en Windows 7 erop.

Paar dagen terug ben ik ook al het wisselen/stoeien geweest(harde schijven, SATA DVD-Drive). Dus alles losgegooit en alleen de SSD eraan. Je kan eventueel via een Microsoft USB tool een bootable USB stick met je windows ISO er op maken waardoor je dus niet de SATA-poort van de DVD drive nodig hebt.

Zorg trouwens dat je wel de oude (gereserveerde)systeem-partitie verwijderd van 100MB van de eerdere windows installatie. Die geeft problemen met opstarten als je die laat staan. Als je die verwijderd heb maak je een volledig nieuwe partitie van je SSD en maakt Windows zelf een nieuwe (aparte) 100MB partitie aan.
ok thx ga ik morgen meteen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat je gewoon teveel aan je sata poorten had hangen.
Normaal gesproken is het ook aan te raden om alleen de ssd aan te sluiten, en zeker geen andere hdd(s).
Je kan nu ook hebben dat de systeempartitie op een hd is terechtgekomen, en sommige systemen hebben dan ook moeite niet door de war te raken.

Het kan dus zijn dat er geen (of een verkeerde systeempartitie op de ssd staat). Verder kan je inderdaad beter vanaf usb instaleren, dat gaat gewoon veel sneller (erg veel computers hebben ook geen dvd meer).

Als je denkt dat windows en de goede systeempartitie op de ssd staat, kan je deze als enigste aankoppelen, computer opstarten in ide mode en dan moet hij het doen. registeraanpassingen maken, computer herstarten en de bios in, op ahci zetten en dan moet hij opstarten.

Als de verkeerde systeempartitie eropstaat, dan zal je deze moeten verwijderen en de windows instalatie opnieuw doen. Alle andere hd dan dus niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 19:02:
Ik denk inderdaad dat je gewoon teveel aan je sata poorten had hangen.
Normaal gesproken is het ook aan te raden om alleen de ssd aan te sluiten, en zeker geen andere hdd(s).
Je kan nu ook hebben dat de systeempartitie op een hd is terechtgekomen, en sommige systemen hebben dan ook moeite niet door de war te raken.

Het kan dus zijn dat er geen (of een verkeerde systeempartitie op de ssd staat). Verder kan je inderdaad beter vanaf usb instaleren, dat gaat gewoon veel sneller (erg veel computers hebben ook geen dvd meer).

Als je denkt dat windows en de goede systeempartitie op de ssd staat, kan je deze als enigste aankoppelen, computer opstarten in ide mode en dan moet hij het doen. registeraanpassingen maken, computer herstarten en de bios in, op ahci zetten en dan moet hij opstarten.

Als de verkeerde systeempartitie eropstaat, dan zal je deze moeten verwijderen en de windows instalatie opnieuw doen. Alle andere hd dan dus niet aansluiten.
ok dankje
schijfbeheer geeft aan: schijf 0 door systeem g 100mb NTSF in orde systeem
: (c:) 111.69 gb NTSF in orde (opstarten wissel bestand cashdump)
dus kijk morgen even door de msconfig start sleutel van de ahci ,,te veranderen van 3 naar 0 met de losgekoppelde roms en harddisk ,,bios even default zetten en meteen ahci inschakelen kijken of mijn windows door start.
zo niet dan via usb de windows instaleren met alleen de ssd in sata 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Ff wat anders : probleem waar ik tegenaan liep was dat ik van een (per ongeluk verkeerd gedownloade iso) win7 versie probeerde te booten, nl de 32 bits versie terwijl ik 64 bits geinstalleerd had.

iets om rekening mee te houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 19:48:
Ff wat anders : probleem waar ik tegenaan liep was dat ik van een (per ongeluk verkeerd gedownloade iso) win7 versie probeerde te booten, nl de 32 bits versie terwijl ik 64 bits geinstalleerd had.

iets om rekening mee te houden dus.
ok thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Wat SwordLord bedoelt is dat je de floppy moet verwijderen uit de bootvolgorde in de BIOS (pag. 45 van de handleiding) want dat blijft er vaak in staan zelfs als je je floppy eruit haalt.
Daarnaast is mijn ervaring dat dvd-rewriters etc. niet goed overweg kunnen met AHCI en wat je dan het beste kan doen is zorgen dat alleen AHCI-compatibele apparaten op de SATA poorten aansluit zodra je die in de BIOS op AHCI gezet hebt. Of je je extra Maxtor schijf opnieuw moet formatteren na het instellen op AHCI durf ik niet te zeggen.
Dan moet je je dvd etc. op andere poorten zetten die je apart op IDE kan instellen.
Jouw moederbord heeft een IDE en een viertal SATA-aansluitingen en je kan die vier aansluitingen niet elk apart op IDE of AHCI doen (voor zover ik zie in de handleiding). Wat je denk ik het beste kunt proberen is je SATA dvd-rewriter en blu-ray speler op je IDE-poort aansluiten met een SATA naar IDE adaptertje.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 307266 op 25-12-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 307266 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:52:
Wat SwordLord bedoelt is dat je de floppy moet verwijderen uit de bootvolgorde in de BIOS (pag. 45 van de handleiding) want dat blijft er vaak in staan zelfs als je je floppy eruit haalt.
Daarnaast is mijn ervaring dat dvd-rewriters etc. niet goed overweg kunnen met AHCI en wat je dan het beste kan doen is zorgen dat alleen AHCI-compatibele apparaten op de SATA poorten aansluit zodra je die in de BIOS op AHCI gezet hebt. Of je je extra Maxtor schijf opnieuw moet formatteren na het instellen op AHCI durf ik niet te zeggen.
Dan moet je je dvd etc. op andere poorten zetten die je apart op IDE kan instellen.
Jouw moederbord heeft een IDE en een viertal SATA-aansluitingen en je kan die vier aansluitingen niet elk apart op IDE of AHCI doen (voor zover ik zie in de handleiding). Wat je denk ik het beste kunt proberen is je SATA dvd-rewriter en blu-ray speler op je IDE-poort aansluiten met een SATA naar IDE adaptertje.
ja ik heb idd in de bios de floppie uitgeschakeld dus dat is het probleem niet.
maar bij het switchen van ide naar ahci zaten er dus nog wel 3 andere componenten in sata 2 3 en 4
deze ga in morgenvroeg even loskoppelen en dan met alleen de ssd in sata 1,,nieuwe setup poging wagen via een bootable windows 7 usb
als dit zou werken ga ik na de windows instalatie 1 voor 1 de andere componenten die reeds in de sata 2 3 en 4 zaten terug zetten en na elk component even windows starten om te kijken waar de fout(en) zit.
en die fout(en) zou in inderdaad kunnen oplossen dmv een sata naar ide adptertje
thx voor je reactie

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 566444 op 25-12-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
yesss het is gelukt.
ik heb geluk en nieuwe install was niet nodig.
het is me als volgende gelukt.
ik heb eerst harddisk 2 uit sata 2 gehaald,,toen de roms uit sata 3 en 4 gehaald.
vervolgens heb ik windows gestart toen heb ik deze stap uitgevoerd:
1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (hold "Delete" key while Booting

vervolgens reboot naar bios.
bios meteen op Default waarde.
bij boot alleen de hard disk aan gezet. (en flopie uitgeschakelt)
en ide verandert in ahci

vervolgens start de pc gewoon door met ahci ingeschakeld!

pc uitgezet daarna harddisk 2 op sata 2 opgestart en werkt

pc uitgezet bluray-brander op sata3 opgestart en werkt

pc uitgezet dvd rom aangekoppelt opgestart (bam weer zelfde gezeik)
deze heb ik verwijderd en niet meer terug gezet gebruikte hem toch al niet zoveel meer!
na verwijderen dvd rom werkt alles naar behoren.

iedereen bedankt voor de snelle reacties fijne kerst en een gelukkig en gezond 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Mooi ! fijn dat het nu werkt. maar zoals gezegd kun je hem eventueel nog als IDE aansluiten ?

En natuurlijk ook een ijne kerst en een gelukkig en gezond 2014 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11

WR.

Anoniem: 566444 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 10:22:
yesss het is gelukt.
ik heb geluk en nieuwe install was niet nodig.
het is me als volgende gelukt.
ik heb eerst harddisk 2 uit sata 2 gehaald,,toen de roms uit sata 3 en 4 gehaald.
vervolgens heb ik windows gestart toen heb ik deze stap uitgevoerd:
1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (hold "Delete" key while Booting

vervolgens reboot naar bios.
bios meteen op Default waarde.
bij boot alleen de hard disk aan gezet. (en flopie uitgeschakelt)
en ide verandert in ahci

vervolgens start de pc gewoon door met ahci ingeschakeld!

pc uitgezet daarna harddisk 2 op sata 2 opgestart en werkt

pc uitgezet bluray-brander op sata3 opgestart en werkt

pc uitgezet dvd rom aangekoppelt opgestart (bam weer zelfde gezeik)
deze heb ik verwijderd en niet meer terug gezet gebruikte hem toch al niet zoveel meer!
na verwijderen dvd rom werkt alles naar behoren.

iedereen bedankt voor de snelle reacties fijne kerst en een gelukkig en gezond 2014
Fijn dat het gelukt is, wat je nog zou kunnen proberen is op SATA poort 6 je DVD-Rom aan te sluiten. Dit omdat het de laatste poort is( als je er geen 8 heb) en omdat het de slave poort is. Poort 1,3,5 zijn master SATA poorten en die geven vaak de meeste problemen. Ik zelf heb mijn DVD-Rom uiteindelijk aangesloten op poort 2 dus als slave naast mijn SSD. De eerste 2 poorten van me moederbord zijn SATA 600 de resterende 4 zijn SATA 300.

[ Voor 27% gewijzigd door WR. op 25-12-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
WR. schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:13:
Dit omdat het de laatste poort is( als je er geen 8 heb) en omdat het de slave poort is. Poort 1,3,5 zijn master SATA poorten en die geven vaak de meeste problemen.
Onzin, SATA verbindingen zijn point-to-point en kennen niet zoiets als master/slave. Dat sommige BIOS'en het zo weergeven heeft puur met Legacy instellingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Nielson schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:34:
[...]
Onzin, SATA verbindingen zijn point-to-point en kennen niet zoiets als master/slave. Dat sommige BIOS'en het zo weergeven heeft puur met Legacy instellingen te maken.
Maar sata poorten kunnen wel over meerdere controllers verdeeld zitten. Dan kan het toch helpen om een hoger nummer te pakken, gezien je dan kans hebt dat je op een andere controller zit te werken die mogelijk wel compatible is met je aan te sluiten hardware.
Pagina: 1