Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankLucas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik heb een jaar of 2 terug een pc'tje voor mijn broertje gekocht. Daar zit een ASRock N68C-S UCC moederbord in. Nu wil die knul wat gaan vernieuwen. Dus ik wil hem een wat nieuwer moederbord geven.
Er zit een AMD Dual core X2 250 processor in. Nu zit ik al een paar uur te zoeken naar een moederbord waar zijn huidige processor in past maar ik kom er niet uit aangezien ik evenveel verstand heb van dit soort zaken als het gemiddelde blondje. Ik zou ook echt niet weten waar ik op moet letten.

Wat is een goed moederbord voor dat ventje voor rond de 100 euro? Mag iets meer mag iets minder zijn.
Of op welke specs moet ik anders letten dat alles past?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij een moederbord gaat het om de aansluitingen.
De vraag is dus welke extra aansluitingen wil hij, die hij nu nog niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:12
Waarom wil je upgraden? Je moet eerst kijken wát je bottleneck is voordat we iets zinnigs kunnen zeggen. Dus wat doe je met je systeem en waarom is ie nu traag of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankLucas
Hij wil upgraden omdat zijn systeem moeite begint te krijgen met de games die hij wil spelen. Er past volgens hem niet genoeg geheugen in zijn huidige moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Fijn, maar dat klopt niet.
- 2 x DDR2 DIMM slots
- Supports DDR2 1066****/800/667/533 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 8GB***

8GB is meer dan zat voor de huidige games.

Echter, voor de huidige games is de cpu wat zwak.
waarschijnlijk is de grafische kaart nog zwakker, en is dat de grootste bottleneck.

Jullie situatie is ongeveer: vaststellen dat je brommer niet snel genoeg is, en dan ga je naar een nieuwe en snellere achteruitkijk spiegel zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankLucas
Wat stel je dan voor? Een nieuwe processor en grafische kaart?
Gfx kaart is een ATI Radeon HD 6470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Nieuw moederbord, geheugen, processor en videokaart heb je nodig. Een SSD kan ook wel helpen maar dan niet voor spelletjes.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
FrankLucas schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:34:
Gfx kaart is een ATI Radeon HD 6470
? check your numbers.

Maar schat zo in, dat je aan een nieuw systeem toe bent.
processor, geheugen (blijkbaar) en grafische kaart, dat zal ook een nieuwe voeding vragen.

Tja, een nieuw up to date moederbord kost ook maar 40 euro, dus dat kan er dan ook nog wel bij...

Kan je de kast en de harde schijf hergebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Reepje schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:49:
[...]

? check your numbers.

Maar schat zo in, dat je aan een nieuw systeem toe bent.
processor, geheugen (blijkbaar) en grafische kaart, dat zal ook een nieuwe voeding vragen.

Tja, een nieuw up to date moederbord kost ook maar 40 euro, dus dat kan er dan ook nog wel bij...

Kan je de kast en de harde schijf hergebruiken :) .
Uit de OP lijk dat hij daar het geld niet voor heeft. Kan hij beter alvast een SSD kopen en die kan daarna weer mee naar zijn nieuwe systeem. Krijgt zijn huidige systeem ook een flinke boost en kan ie het misschien nog iets langer volhouden.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankLucas
Nogmaals het is voor mijn broertje. Die is vrij jong en heeft geen inkomen. Ik wil hem gewoon een leuk kerstcadeau geven maar een heel systeem gaat weer wat ver.

Daarom wilde ik dus ook beginnen met een nieuw moederbord zodat hij (wij) daarop verder kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

FrankLucas schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:58:
Nogmaals het is voor mijn broertje. Die is vrij jong en heeft geen inkomen. Ik wil hem gewoon een leuk kerstcadeau geven maar een heel systeem gaat weer wat ver.

Daarom wilde ik dus ook beginnen met een nieuw moederbord zodat hij (wij) daarop verder kunnen bouwen.
Maar dan moet je dus een nieuwe proc erbij kopen, geloof me en geef hem een SSD. Doet wonderen. pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB neem deze

of:

pricewatch: AMD Athlon II X4 750K Boxed
pricewatch: Gigabyte F2A88XM-HD3

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
FrankLucas schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:58:

Dat snap ik, maar als je een nieuw moederbord koopt (al kost die 300 euro), je krijgt een prestatiewinst van precies 0%..

Zonde, zou ik zeggen.

Maar als je stapsgewijze wil upgraden (met het gevaar dat als je halfweg bent met het upgraden, de andere helft alweer niet voldoet), kan je het best richten op onze bestbuy guide, en daar dan nu het moederbord van kopen.

[BBG]Basisgamesysteem januari 2014

[ Voor 27% gewijzigd door Reepje op 20-12-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankLucas
Bedankt voor de input in ieder geval ik ga me er even verder over buigen.

Edit*

Handig die guide! Bedankt. Ik denk dat ik daar het moederbord en de processor van koop en daar moet hij het voorlopig maar even mee doen.

[ Voor 50% gewijzigd door FrankLucas op 20-12-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:12
Volledig eens met Reepje. Een upgrade heeft alleen zin als het ook iets oplevert.

Ik denk dat een SSD schijf in deze situatie de beste shot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

In dat bordje past toch gewoon een phenom II x6? Ik denk dat je daar mee al een heel eind komt.

Verder geeft Asrock een moederbord een andere naam als de cpu support anders is. Zo is dit jou bord:
http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-S%20UCC/

En hier heb je precies hetzelfde bord maar dan met amd fx cpu support, terwijl het moederbord zelf gewoon hetzelfde is:
http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-GS%20FX/

Als je dan de bios van het moederbord dat amd fx cpu's download en die flasht op je huidige bord dan heb je dus amd fx support (support voor de nieuwste amd's dus) zonder dat het je ook maar een euro kost!

Ik weet nog niet of het 100% werkt maar volgende week woensdag ga ik het met mijn eigen bordje proberen want ik heb een apparaatje om de bios te recoveren mocht het mis gaan. Dus dan heb je niks te verliezen :p

Ik heb zelf een N68 VS3 UCC welke maar 2 ramsloten heeft voor ddr3 (net zoals die van jou) en volgens de specificaties maar 8GB aan kon. Maar het bordje werkte ook prima en stabiel met 12GB ram. Hij herkende alles en je kon ook alles gebruiken. Jou bord heeft hetzelfde chipset dus bij jou zou het ook moeten werken.

Asrock is je dus eigenlijk een beetje aan het naaien. Ze gebruiken hetzelfde design bord voor hun volgende serie die dan amd FX cpu's moet ondersteunen terwijl ze alleen maar de bios hebben veranderd. Verder liegen ze dus ook maar dat het bord maar 8GB kan hebben, want 12GB werkt ook prima :D Dus het is eigenlijk niet eens zo'n slecht bordje als Asrock je laat denken.

[ Voor 29% gewijzigd door auto660 op 21-12-2013 17:11 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxist
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2013
auto660 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:07:
In dat bordje past toch gewoon een phenom II x6? Ik denk dat je daar mee al een heel eind komt.

Verder geeft Asrock een moederbord een andere naam als de cpu support anders is. Zo is dit jou bord:
http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-S%20UCC/

En hier heb je precies hetzelfde bord maar dan met amd fx cpu support, terwijl het moederbord zelf gewoon hetzelfde is:
http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-GS%20FX/

Als je dan de bios van het moederbord dat amd fx cpu's download en die flasht op je huidige bord dan heb je dus amd fx support (support voor de nieuwste amd's dus) zonder dat het je ook maar een euro kost!

Ik weet nog niet of het 100% werkt maar volgende week woensdag ga ik het met mijn eigen bordje proberen want ik heb een apparaatje om de bios te recoveren mocht het mis gaan. Dus dan heb je niks te verliezen :p

Ik heb zelf een N68 VS3 UCC welke maar 2 ramsloten heeft voor ddr3 (net zoals die van jou) en volgens de specificaties maar 8GB aan kon. Maar het bordje werkte ook prima en stabiel met 12GB ram. Hij herkende alles en je kon ook alles gebruiken. Jou bord heeft hetzelfde chipset dus bij jou zou het ook moeten werken.

Asrock is je dus eigenlijk een beetje aan het naaien. Ze gebruiken hetzelfde design bord voor hun volgende serie die dan amd FX cpu's moet ondersteunen terwijl ze alleen maar de bios hebben veranderd. Verder liegen ze dus ook maar dat het bord maar 8GB kan hebben, want 12GB werkt ook prima :D Dus het is eigenlijk niet eens zo'n slecht bordje als Asrock je laat denken.
Toen het bord werd ontworpen bestonden er geen 8GB modules, dus het is ook niet getest.
Er zitten wel degelijk verschillen in de borden voor de FX, namelijk het voedingsgedeelte.
Voordat je een bedrijf beticht van liegen, moet je wel eerst verder kijken of het wel klopt wat je zegt, verder is het ook zo dat het werken met verschillende geheugenmodules vaak niet stabiel werkt (vaak, dus niet altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

pxist schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 19:45:
[...]

Toen het bord werd ontworpen bestonden er geen 8GB modules, dus het is ook niet getest.
Er zitten wel degelijk verschillen in de borden voor de FX, namelijk het voedingsgedeelte.
Voordat je een bedrijf beticht van liegen, moet je wel eerst verder kijken of het wel klopt wat je zegt, verder is het ook zo dat het werken met verschillende geheugenmodules vaak niet stabiel werkt (vaak, dus niet altijd)
Ik zeg ook niet dat ze liegen, ze nemen inderdaad een waarde waarvan ze zeker weten dat het werkt. :Y Maar als je er een AM3 cpu in doet dan werk je (blijkbaar) via de memory controller die in je cpu zit en dus prima 8GB modules pakt. Het voedingsgedeelte op die bordjes is gewoon hetzelfde, allebei 95Watt en dezelfde layout en looks. Ik geloof er volkomen in dat je er met een simpele bios flash al komt. :9

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum 1:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ahum 2:
CAA beleid
Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Je komt hier niet met een voorstel, en ook onderbouwing ontbreekt. Dus gaat dit topic dicht - na verplaatsing naar Componenten Aankoopadvies (waar vragen als dit sowieso thuishoren).

Move PMG -> CAA en dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.