Nieuwe laptop. Krijg bios boot order niet aangepast.

Pagina: 1
Acties:

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag een nieuwe laptop gekocht.(Asus N76VB-T4038H)

Nu wilde ik gelijk mijn SSD erin zetten.
Ik heb de windows 8 key opgeschreven en wilde in de bios de boot volgorde aanpassen zodat ik via USB win8 opnieuw kan installeren maar het lukt me niet om de dvd drive of USB aan de boot volgorde toe te voegen.
Als ik iets wil toevoegen kan ik alleen maar voor de harde schijf kiezen die er standaard in zit.
Het maakt niet uit of de USB stick aangesloten is of niet.

Weet iemand wat ik kan doen om dit voor elkaar te krijgen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zie ook dit topic.

Laptop komt niet verder dan de bios

De BIOS van de Windows 8 laptops van Asus is op zijn minst gezegt lastig. Misschien even vragen wat de persoon in het andere topic precies gedaan heeft.

De licentiecode zal je trouwens niet nodig hebben. Deze pakt de Windows installatie automatisch uit de BIOS.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:37
Bij mijn N56 is het kwestie van fastboot uitzetten, en na het uitzetten van fastboot kan ik simpelweg de volgorde aanpassen

• Ike.
  • Niet online
fast boot uitzetten maakt geen verschil.

screenshot
http://postimg.org/image/bea7dahj5/

Via 'ad new boot option' kan ik ook DVD/USB niet toevoegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ike. op 19-12-2013 20:08 ]

• nooberke
  • Laatst online: 20:37
En er staan geen mogelijkheden bij "add new boot option" als ik je goed begrijp?

• PilatuS
  • Niet online
nooberke schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:08:
[...]

En er staan geen mogelijkheden bij "add new boot option" als ik je goed begrijp?
Als je daarvoor kiest krijg je een veld waarin je iets kan typen, niet echt duidelijk dus.

De oplossing moet trouwens met wat Google werk wel te vinden zijn omdat een hoop nieuwe Asus laptops dit hebben.

• skipe
  • Laatst online: 23-09 19:03
volgens mij klik je ook verkeerd als je alleen je hdd ziet.. als het goed is moet je onder tabje boot dan ook iets hebben van bbs priority ofzo.. daar kun je dan aangeven welke type apparaat je eerst wilt booten

of je moet legacy boot nog even aanvinken:)

[ Voor 10% gewijzigd door skipe op 19-12-2013 20:14 ]

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pc opstarten press F11
kies usb
installeren

talkin' is cheap, people follow like sheep

• skipe
uroy schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:16:
pc opstarten press F11
kies usb
installeren
als legacy boot uitstaat kun je alsnog je usb niet selecteren.. (tenzij je een uefi stick hebt gemaakt?)

• Ike.
  • Niet online
F11 werkt niet. Ik kan ook niet in de bios komen via F2/DEL moet via windows 8 -> settings -> change pc settings.......

uefi stick ?
Ik heb de ' Microsoft's Windows 7 USB tool' gebruikt om de ISO op stick te zetten. De stick start wel op mijn oude laptop.

• skipe
haha als je via keys in boot menu of wat ook wilt komen moet je fn+een F1-12 toets doen dus bijvoorbeeld :
FN+F11 voor bootmenu

• Ike.
  • Niet online
FN+toets werkt ook niet.

FN toets werkt wel in windows.

[ Voor 41% gewijzigd door Ike. op 19-12-2013 20:31 ]

• skipe
dat is wel vreemd.. ben je wel op tijd met toetsjes inraggen? vanaf dat je powerknop indruk meteen knopjes indrukken totdat de bios of windows ervoor komt;)

• Ike.
  • Niet online
F11/F12 doen niks.

FN+F2 geeft Bios

[ Voor 8% gewijzigd door Ike. op 19-12-2013 20:48 ]

• skipe
ow volgens mij is trouwens f8 boor order/menu maar zoals ik zei moet legacy boot sowieso aanstaan in de bios! probeer maar even via boot menu, als het goed is moet je stick er dan bij staan als uefi en gewoon.. aangezien je geen uefi stick hebt moet je gwoon aanklikken! en de stick moet er in zitten voor het aanzetten van de laptop

• skipe
wel fn+f8 uiteraard! anders werken de toetsen niet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
lukt het??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!!

Het is uiteindelijk gelukt door secure boot & fast boot uit te zetten en launch CSM aan te zetten.
Daarna kon ik via ESC in het boot menu komen.

Windows 8 is nu goed geïnstalleerd op de SSD.

Als ik secure boot & fast boot nu weer aanzet start Windows niet meer en kom ik steeds terug in het bios.

[ Voor 4% gewijzigd door Ike. op 20-12-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Leuk he, die Asus BIOS :P

Hoe makkelijk kunnen ze het maken om gewoon even vanaf DVD te booten. Mooi dat het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Ike. schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:24:
F11 werkt niet. Ik kan ook niet in de bios komen via F2/DEL moet via windows 8 -> settings -> change pc settings.......

uefi stick ?
Ik heb de ' Microsoft's Windows 7 USB tool' gebruikt om de ISO op stick te zetten. De stick start wel op mijn oude laptop.
Een UEFI stick is niets anders dan een stick geformatteerd op FAT32 (i.p.v. NTFS wat je krijgt als je de Windows 7 USB tool gebruikt) en daar dan de ISO op uitgepakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
idd, fat32? en dan GPT indeling! inplaats van MBR, uefi installeren zorgt ervoor dat je laptop of computer veel sneller opstarten (doet de post onder het windows laden als ik me niet vergis).
Pagina: 1