Toon posts:

Nieuw pc aanschaffen of huidige pc upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds paar dagen heb ik de game DayZ gekocht, en merkte dat alles traag en moeizaam ging op high quality. Op normal wilt het wel lukken maar je merkt nog steeds dat het niet helemaal is wat het moet zijn. Dus ik dacht dat het zo wel tijd voor een nieuwe pc is of een upgrade.

- Ik wil met mijn systeem games op high quality kunnen spelen voor aankomend jaar of 2 (bij een upgrade),
- Budget is rond de 500 - 800 euro maar zo laag mogelijk is altijd mooi meegenomen.

Mijn huide systeem:

- ASRock 880GMH
- AMD Athlon II X3 445
- 4 GB RAM
- 55 GB ssd
- 465 GB hdd
- ATI Radeon HD 5770

Naar mijn gevoel doet mijn huidige systeem het nog prima, maar de nieuwere games beginnen een beetje moeizaam te gaan. Ik volg de pc wereld al een tijdje niet meer en heb geen idee hoe mijn systeem ervoor staat en hoe lang deze nog mee kan.

Hopelijk zouden jullie me een mening kunnen geven over de staat van mijn systeem en of ik beter een nieuwe pc kan aanschaffen of upgraden van paar componenten.

EDIT: Na het een en ander bekeken te hebben dacht ik het volgende aan te schaffen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1Asus B85M-E€ 65,95€ 65,95
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 175,-€ 175,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,44

Vervolgens heb ik nog een ssd van 60 GB, hdd van 465 GB, 2 x 2GB RAM en een voeding van 500 W uit mijn huidige systeem die ik ga gebruiken. Is dit een beetje redelijk?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2013 15:06 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Wat voor voeding heb je er nu in zitten? (merk + type graag). Op zich is het systeem wat je nu hebt redelijk in balans, dit betekent dat je niet snel veel winst kunt pakken door 1 onderdeel te vervangen. Je CPU is redelijk aan vervanging toe, hetzelfde geld voor je videokaart.

De allergoedkoopste oplossing zou zijn om een phenom X4 2e hands op de kop te tikken en deze over te klokken (wel een goede CPU koeler aanschaffen) en een nieuwe videokaart te halen. De BBG voor gamepc's geven wel goede adviezen voor videokaarten [BBG]Basisgamesysteem januari 2014 Let wel op dat je huidige voeding voldoende is voor een nieuwe CPU+GPU!

Een duurdere maar toekomstbestendige oplossing is een nieuw moederbord, CPU (eventueel RAM) en videokaart. Kijk in bovenstaand topic voor een AMD of Intel setup met nieuwe videokaart.

Wat je ook kunt doen is een compleet nieuw systeem bouwen en het oude systeem verkopen. Dan kun je gaan voor een nieuwe behuizing, voeding, moederbord, CPU, RAM, SSD en videokaart. Dit kan interessant zijn wanneer je je oude systeem voor een redelijk bedrag kunt verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik me goed herinner is het een corsair 500W voeding. Ben momenteel aan het werken dus kan er even niet bij. Ik had al een flauw vermoeden dat ik de cpu en videokaart zou moeten vervangen :(

Mocht ik een nieuwe moederbord, CPU en videokaart kopen (RAM kan ik er altijd wel bijprikken als het niet genoeg is neem ik aan) dan heb ik eigenlijk zo goed als een nieuw pc toch? De ssd en hdd kan ik herbruiken (qua gaming merk ik vrij weinig als ik deze upgrade toch?), voeding moet ik even nagaan en de RAM kan nadat ik mijn systeem compleet heb er nog bij doen.

Ik denk niet dat ik mijn oude verkoop, qua budget is het niet een groot probleem maar gezien ik per week weinig tijd heb om te gamen vind ik het vrij jammer. Meeste steam games hebben maar 1 a 2 uur game tijd op zitten.....

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013

Mooie start als je helemaal nieuw systeem wil. (basissysteem van 620 euro)
Ik heb zelf 2 pc's thuis staan 1 game pc van mij en 1 van mijn broertje, Mijn broertje heeft het budgetgamesysteem met 8 gig ram en een FX 6300
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 99,50€ 99,50
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 56,90€ 56,90
1MSI R7850-2GD5/OC€ 128,50€ 128,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Zalman Z11 Plus€ 56,10€ 56,10
1Scythe Kaze Q Black€ 13,20€ 13,20
1Cooler Master R4-L2R-20AC-GP, 120mm€ 5,95€ 5,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,90€ 55,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,98€ 37,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,03

Hiermee kan hij de meeste games wel goed runnen. Dit zit nog onder je budget dus misschien dit?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1Asus B85M-E€ 65,95€ 65,95
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 175,-€ 175,-
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 70,99€ 70,99
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,90€ 55,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,36

Dit is het basisgamesysteem.
Voor het basisgamesysteem hadden we onszelf een budget van €700 meegegeven, maar dat hebben we uiteindelijk niet allemaal uitgegeven. Het resultaat is echter wel een uitgebalanceerde pc met prima prestaties en mogelijkheden, waarop de nieuwste games op hoge instellingen kunnen worden gespeeld.
Ik zou je huidige pc verkopen of gebruiken als reserve pc/thuisserver/experimenteer bak/renderbak ofzo. is maar net wat je zelf het beste vind.

[ Voor 91% gewijzigd door Djesse8999 op 19-12-2013 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die van 625 is ook wel vrij netjes, ik kan eventueel de hdd weglaten en mijn oude ssd + hdd gebruiken. Voeding mss ook nog wel. Lastig hoor :P Zoveel keuzes en overwegingen :D

Ah ik had dit inderdaad over het hoofd gezien "waarop de nieuwste games op hoge instellingen kunnen worden gespeeld". Ik zat al bij die van 1000 euro bbg te kijken. Als ik het zo bekijk is een basissysteem wel meer dan genoeg.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

De pc in mijn sig kan alle games wel op high/ultra (Behalve Anti-Alaising op max :P) En dan moet je denken aan +100 FPS dus het basissysteem is inderdaad wel voldoende.

Vervolgens heb ik nog een ssd van 60 GB, hdd van 465 GB, 2 x 2GB RAM en een voeding van 500 W uit mijn huidige systeem die ik ga gebruiken. Is dit een beetje redelijk?

Denk er wel om Ik heb een 128 gig SSD en daarvan is nog 30 gig over. dus ik denk dat 50 gig niet genoeg is, Een 500 gig HDD is ook niet alles :+

Ik zou gewoon een nieuwe SSD kopen en een nieuwe HDD, Dan kan je je oude er ook bij zetten voor nog meer opslag.

Welke voeding heb je?
Ik zou voor 8 gig werkgeheugen gaan, Dat is voor een gamesysteem tegenwoordig een beetje de standard.

Weet je ook al een kast? Had je al haha

Misschien nog even rond kijken of er wat anders bij staat?
pricewatch: BitFenix Shadow
pricewatch: Corsair Carbide 330R
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black is ook in wit te krijgen (heb ik in het wit met window)
pricewatch: Fractal Design Define Mini
pricewatch: BitFenix Shinobi

Dat zijn de strakke kasten, Je kan ook voor wat sportiefs gaan.
pricewatch: Zalman Z11 Plus (heb ik)
pricewatch: Zalman Z9 Plus
pricewatch: CM Storm Enforcer
pricewatch: Cooler Master Storm Scout II Advanced

Heb je wat keus, De kast uit BBG is ook goed maar als je een kast kiest dan moet je ook veel kijken wat jij mooi vind, Een kast is niet persé slecht omdat ie goedkoop is en vice versa.

[ Voor 71% gewijzigd door Djesse8999 op 19-12-2013 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe ja mijn ssd en hdd zijn wel beetje aan de kleine kant, maar ik heb er tot nu toe best genoeg aan. Grotendeels zijn filmen wat ik heb, welke op een externe schijf gaan. Dacht, mocht ik niet genoeg hebben dan doe ik er later nog wat bij gezien dat wel makkelijk is vergeleken met ff een CPU vervangen.

Ik was vergeten te kijken welke voeding ik had :(

Qua RAM is 8 GB mss wel verstandig ja, gelukkig kosten deze ook niet meer veel.

Ja de kast hoeft er echt niet mooi uit te zien, al is het een baksteen. Als hij maar stevig, redelijke airflow en prijs heeft. Dacht die van BBG zal wel prima zijn (beetje lui sorry, maar zal vanavond nog even naar wat andere kasten kijken.
Pagina: 1