Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:08
Hallo,

Ben opzoek naar een Flitser voor de d5100.
Gezien het voor mij de 1ste keer is dat ik met een extra flitser ga werken is mijn budget niet erg hoog.
Waar ik het voor ga gebruiken is vooral voor foto's waarbij ik indirect ligt kan gebruiken. ( in gebouwen,feesten etc )

Heb van Metz en Nikon een aantal gezien.

Welke zouden jullie adviseren?

Budget €150,-
Wensen:
De kop moet omhoog kunnen draaien.
TTL
Moet niet te lang wachten tot een volgende flits. ( geen 20 seconde zegmaar :) )
Automatische Zoom

@ hieronder Nogmaals bedankt voor de Tips! Ik heb de SB-700 gekocht.

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 23-12-2013 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Kijk es naar:

http://www.cameranu.nl/nl...litser/h4094_17524_301114

http://www.cameranu.nl/nl...094_17524_245034#tab-info

http://www.cameranu.nl/nl...er-nikon/h431_1691_134994

http://www.cameranu.nl/nl...h426_1685_132894#tab-info

Die laatste doet zeker wat jij wil denk ik, hoewel ik niet zeker weet of die automatisch zoomt. Er is ook nog een goedkoper model van Metz.

Ik heb zelf alleen ervaring met de SB-600 en SB-800. Als ik nu een flitser zou moeten kopen, zou ik voor een SB-600 (2e hands) of als het nieuw moet zijn, de opvolger ervan, maar dat is meer dan 150 euro.

• corporalnl
Hallo Page Fault,

Bedankt voor de tips.

De SB-600 ziet er inderdaad goed uit.

Wat is het verschil tussen de SB-600 en SB-700? Heeft iemand ervaring met de SB-700?

• PageFault
Ik heb niet gekeken naar de specifieke verschillen. Misschien het richtgetal en de recycle tijd (hoe korter die tijd, hoe sneller je weer kunt opnieuw flitsen). Voor mij was de SB-600 altijd voldoende. Ik heb hem destijds verkocht omdat ik studioflitsers wilde kopen en slechts 1 normale flitser wilde houden. Aangezien de SB-800 een keer goed op de grond gevallen was (werkt nog wel, maar heel af en toe weigert hij), kon ik die niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
De twee door Pagefault genoemde Yongnuo flitsers hebben geen TTL, er zijn overigens wel TTL-flitsers specifiek voor Nikon van Yongnuo zoals de YN-468II. Deze kun je via eBay voor rond de € 60 bestellen maar heeft wel minder flitskracht (lager richtgetal, en blijkt in de praktijk ook wat tegen te vallen qua lichtopbrengst).

De Nikon SB-700 is de opvolger van de SB-600, beide zitten in het mid-range segment. Voor maximale compatibility zou ik voor een Nikon gaan, maar dan wordt het wel een bezoekje aan Marktplaats. De prijzen voor een SB-600 liggen daar rond de € 150.

De SB-300 en SB-400 van Nikon zou ik laten liggen, dit zijn echte instap-flitsertjes met weinig capaciteit.

Wat bedoel je overigens precies met "foto's waarbij ik indirect licht kan gebruiken. ( in gebouwen,feesten etc)" ?

[ Voor 4% gewijzigd door Wesco op 20-12-2013 14:22 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Ik heb prima ervaringen met de Metz-44 (voor Olympus/panasonic weliswaar). Dat is een flitser die een heel goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Je kan hem prima aansturen met een andere flitser, of de ingebouwde flitser mocht je later upgraden naar een model hoger. De Metz is prima compatibel met alle functies die Nikon ook aanbiedt en heeft de mogelijkheid om de firmware te upgraden mochten toekomstige modellen van Nikon de compatibiliteit breken. Dat waren vroeger de twee grootste struikelblokken voor flitsers te kopen van een third party (bijvoorbeeld die van Sigma...), maar Metz heeft de zaakjes op dit vlak prima in orde. De flitsers hoeven niet naar de fabriek om compatibel te blijven met de nieuwste modellen.

Ik had bij mijn Nikonspullen een Metz 48, Nikon SB 700 en heb een tijdje ook de SB 800 en Metz 58 gehad. De Metzflitsen werkten beter dan de nikonflitsen in CLS, maar de AF-assist was niet zo goed als die van de nikons. Het patroon wat de nikons projecteren is iets breder en de AF van mijn fuji s5 en Nikon D50 werkten daar beter mee. Ik weet niet het met de 44 zit, maar ik vermoed dat dat ongeveer hetzelfde gaat zijn.

Binnen dat budget is nieuw de Metz 44 AF-1 de beste keuze imho, ga je tweedehands kan je overwegen om een Metz 48 of 50 of NIkon SB 600/700 te kopen. Die laatste komt met twee kleurfilters die eenvoudig te gebruiken zijn.

Blijf weg van de goedkopere flitsen zoals de sb400, die kunnen niet veel meer dan je ingebouwde flitser en zijn zonde van het geld imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 20-12-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Bedankt voor alle tips.
@Wesco. Indirect ligt bedoelde ik dat je ook de kop kan draaien :) Die SB400 bijv kan dat niet.

Ik heb de SB-700 kunnen kopen. En afgelopen zondag in een kroeg goed kunnen uitproberen.
Ben er tot nu toe zeer tevreden over. :)

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Veel plezier met je SB-700. Zonder meer een zeer goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Aangezien ik een D5100 heb voeg ik m'n vraag hier toe. Is het in de praktijk een groot verschil om meer mm zoom te gebruiken dan de flitser ondersteund? Ik heb 70-200, maar veel flitsers gaan tot iets over de 100mm.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Dat betekent dat de lichtvlek gebundeld wordt tot iets wat overeen komt met de beeldhoek van een 100mm lens op full frame. Gebruik je meer mm (en ook nog aps-c zoals jij), dan is de lichtvlek groter dan jij nodig hebt. Dit is geen probleem, behalve dat je misschien minder licht op je onderwerp kunt krijgen dan nodig. Het probleem is eerder: hoe ver staat je onderwerp en hoeveel licht is er al aanwezig?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke bedankt, duidelijk. Het is dus eigenlijk dat de flits aangepast blijft aan de hoek van de lens op dat moment. Dus uiteindelijk eigenlijk meer of minder licht op een plek hebben. Volgens mij valt daar wel mee te leven. Ik zit aan een SB800 te denken (die kan ik voor € 150,- overkopen en is weinig gebruikt), al gaat die tot 105mm. Dat zal dan zeg maar 70mm op een DX zijn. Dan verlies ik op 200mm dus eigenlijk veel flits vermogen?

Over de flitser zelf. Ik lees daar eigenlijk alleen maar goede reacties over. Behalve dat het menu nogal gebruiksonvriendelijk werkt en het uiterlijk is wat minder modern.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Centraal Nikon-dedicated Flits-topic
Is een beetje weggezakt, maar misschien goed om weer wat leven in de brouwerij te brengen daar ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Eventueel kan je ook de YN568ex II overwegen? ttl met richtgetal 58. Nieuw zo rond de 175 euries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Goh, daar heb ik (kort) naar gekeken naar aanleiding van jouw suggestie. Het punt daarmee was dat ik niet wist in hoeverre dit goed samenwerkt met Nikon. Dat weet ik met de Nikons zelf ook niet precies, maar die zijn in ieder geval geschikt voor de D5100. Voor morgen heb ik een afspraak staan om de SB800 af te gaan halen. Het richtgetal van de YN568ex II is trouwens wel erg hoog.

...

Pagina: 1