Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NBV Kerstpuzzel 2013

Pagina: 1
Acties:

• TheDevilOnLine
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 16:17
De jaarlijkse puzzel van de AIVD staat weer online op https://www.aivd.nl/publi.../nbv_kerstpuzzel_2013.pdf

Zijn er nog meer mensen die hun ervaringen met logisch nadenken (lees: programmeren) gaan gebruiken om deze puzzels op te lossen?

Ja ik weet dat dit geen 'programming' is, maar van alle fora die we hebben, lijkt het me hier het meeste op z'n plaats

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Als ik er nou een beetje feeling voor had deed ik mee, maar puzzels zijn niet zo mijn ding :+ Heb nog even gekeken en nu weet ik het zeker :p

Het zou moeten lukken om dat met wat code op te lossen!

• TheDevilOnLine
TheNephilim schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:31:
Het zou moeten lukken om dat met wat code op te lossen!
Er zitten ook een hoop logisch nadenken vraagstukken tussen waarbij de 'formule' niet door een computer opgelost zal kunnen worden.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

TheDevilOnLine schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:34:
[...]
Er zitten ook een hoop logisch nadenken vraagstukken tussen waarbij de 'formule' niet door een computer opgelost zal kunnen worden.
Dan ken jij de NSA nog niet :P

Is het de bedoeling dat we antwoorden gaan delen? Of gaan we roepen:
"Ik weet lekker het antwoord op vraag 1"

ps. "Ik weet lekker het antwoord op vraag 1"

[ Voor 48% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-12-2013 11:23 ]

• TheDevilOnLine
Antwoorden delen zou ik nog niet doen (maar wie ben ik om dat te bepalen), ik zie het meer zoals ook het THTC-challenge topic gebruikt werd.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Antwoorden delen lijkt me juist wel leuk, maar zet ze dan in ieder geval in een spoiler tag, dan kunnen mensen zelf kiezen of ze ze willen zien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• TheDevilOnLine
Woy schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:26:
Antwoorden delen lijkt me juist wel leuk, maar zet ze dan in ieder geval in een spoiler tag, dan kunnen mensen zelf kiezen of ze ze willen zien.
Het is nog steeds een 'competitie' met een 'prijs'... Na 20 januari worden alle antwoorden toch gepubliceerd!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik heb 2 seconden gekeken en nu heb ik hoofdpijn.. heel veel succes :P
Puzzels zijn stom :( want ik kan ze niet..

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 18-12-2013 12:29 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TheDevilOnLine schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:28:
[...]

Het is nog steeds een 'competitie' met een 'prijs'... Na 20 januari worden alle antwoorden toch gepubliceerd!
Daar heb je inderdaad een punt.

Puzzel 5 lijkt me overigens wel een leuke om met een programma op te lossen, bij de rest heb ik zo snel geen enkele clue hoe ik ze op moet lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 18-12-2013 12:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 12:00
Voor vraag 1 zijn vele mogelijkheden toch? Of zie ik nog wat over het hoofd?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat je inderdaad wat over het hoofd ziet. Ik neem aan dat er maar één goed antwoord is.

• TheDevilOnLine
storeman schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:28:
Voor vraag 1 zijn vele mogelijkheden toch? Of zie ik nog wat over het hoofd?
Ik heb ook het vermoeden dat er meerdere antwoorden goed zijn!

• storeman
Ik zit wel in de ordegrootte van enkele honderden tot duizenden woorden. Ik heb nog maar één verband ontdekt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:09

Onbekend

...

Ik zit de vragen nu ook een beetje te bekijken, maar ik zie wel dat dat heel veel uurtjes gaat kosten. Ik zal zeker ze niet allemaal kunnen oplossen, maar er zitten wel leuke bij. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• storeman
Ik ben al de hele avond met opdracht 5 bezig. Ik heb het idee dat er een fout in zit. Ik heb alle letters genummerd. Van links naar rechts, van boven naar beneden.

Letter 28 moet een
spoiler:
"T"
zijn, dat lijkt me dat iedereen daar nog wel uit komt. Ik ben al een stuk verder en dan past het totaal niet meer. De eerste 3 woorden heb ik, maar daarna wordt het chaos.

Het meest linker subpendulum is de eenvoudigste, dus daar beginnen.

Letters 24, 25, en 26 zijn een zooitje. Ik kom op slechts drie mogelijke combinaties.

Ik ben al wel zover dat ik durf te concluderen dat er een fout in zit.

Nevermind, opgelost!

[ Voor 4% gewijzigd door storeman op 19-12-2013 14:06 . Reden: Spoiler toegevoegd. ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat is apart.. ik krijg een SSL fout als ik die site benader :)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/28cey4l.png

Voor vraag 1 zie ik ook maar 1 overeenkomst en kom ook uit op enkele honderden mogelijkheden. Althans, ik heb de mogelijke oplossingen niet geteld.

[ Voor 38% gewijzigd door Sircuri op 19-12-2013 09:38 ]

Signature van nature

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:32
Als je dat zo graag wilt roepen, dan heeft GoT voor dat soort zaken een spoiler tag! :( Wie dit topic interessant vindt, komt hier over het algemeen niet om de oplossingen op te zoeken...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Een ander topic hier had het ook al over de NBV puzzel, daar staat ook een uitwerking van de puzzel van 2010 bij. Geeft een beetje een idee over hoe ze denken, en gaf mij ook een idee (althans een bevestiging van een idee wat ik al had) over hoe ik 1 van de puzzels kon oplossen, dus ik heb er in ieder geval eentje.

Over vraag 1 zie ik naast het feit dat de A steeds verschuift, ook het feit dat het allemaal 10 letter woorden zijn. Ik weet niet of die letter A verschuiving van belang is, of dat je wellicht een dambord moet maken met een cipher van enig soort, en daar weer een woord van 10 letters uit moet halen..

Ik vind 't in ieder geval leuk dat je moet gaan rond-googlen om verschillende encryptie methodes na te lezen.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

• storeman
Elijan9 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:52:
[...]

Als je dat zo graag wilt roepen, dan heeft GoT voor dat soort zaken een spoiler tag! :( Wie dit topic interessant vindt, komt hier over het algemeen niet om de oplossingen op te zoeken...
Tag toegevoegd.

Ik zal de oplossingen van 2010 eens opzoeken, ik vind het inderdaad erg lastig om de denkmethodiek te volgen. Ook de beschrijving op de site van de AIVD, dat iedereen dit kan, maakt dat ik me vrij dom voel :P.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

• TheDevilOnLine
Doordat men bij vraag 1 zegt 'welk woord kan de rij completeren' vermoed ik dat meerdere antwoorden juist zullen blijken...

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 14:05
Ik heb het PDF bestand gedownload. Wordt ik nu permanent in de gaten gehouden door de AIVD via malware?

Als ik me heel erg inspan, dan zou ik een paar van die puzzels wel kunnen oplossen. Maar dat is echt teveel werk, omdat ik nu al weet dat ik niet ga winnen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Xyphoid schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:26:
Ik heb het PDF bestand gedownload. Wordt ik nu permanent in de gaten gehouden door de AIVD via malware?
Mwah, al vanaf het moment dat je op hun site kwam hebben ze je IP adres gelogd, en dankzij CIOT weten ze je NAW gegevens als ze dat zouden willen opvragen. Je complete surfgeschiedenis is ook al vast gelegd. Hoefden ze geen enkel stukje malware voor te implementeren.

BTW, zat even rond te kijken, en op Fok forum zijn ze al een stuk verder met de puzzels. Ik probeer niet te veel hints te lezen, da's best zonde. Gelukkig zetten ze het meeste achter spoiler knoppen, die alleen na inloggen zijn te lezen (en laat ik bij Fok nou geen login aangemaakt hebben). Maargoed, opdracht 17 is ook in the pocket.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

• Daos
  • Niet online
storeman schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:59:
Ik zit wel in de ordegrootte van enkele honderden tot duizenden woorden. Ik heb nog maar één verband ontdekt.
Dat de woorden allemaal uit evenveel letters bestaan :+

• storeman
Daos schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:44:
[...]

Dat de woorden allemaal uit evenveel letters bestaan :+
+1. Ik bedoelde twee verbanden :+

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Spoiler voor de balans opgave (5): KopjeThee in "AIVD Kerstpuzzel 2013"

[ Voor 6% gewijzigd door KopjeThee op 20-12-2013 22:11 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Woy schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:26:
Waarom bij THTC niet en nu wel? :) Au serieux, ik vind deze puzzle een stuk minder boeiend om te doen als ik weet dat half nederland (bij wijze van spreken) de antwoorden gewoon van de webz afhaalt.

• Feestkabouter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02-2023
Iemand nog bezig?
Ik hoorde afgelopen dagen pas van de puzzel.

Opgave 5 hield me 3 uurtjes bezig: beetje wiskundige vergelijkingen gemaakt en wat geprogrammeerd om ze op te lossen, toen had ik hem gefixt. Die heb ik 100% goed.

Van opgave 8 heb ik geen idee wat de bedoeling is, maar ik had wel in een paar tellen een antwoord bedacht dat qua lengte ook nog eens klopt, en waarvan ik behoorlijk overtuigd ben dat ie wel eens goed zou kunnen zijn.
(goed lezen wat er staat en dan eens goed bedenken wat het antwoord zou kunnen zijn)

Hetzelfde geldt voor opgave 11: ik keek naar de regels tekst, ik had meteen een sterk idee wat voor zinnetjes dat zijn en de bijhorende persoon heeft ook nog eens een naam van 11 letters, dus die past ook! (ook goede hoop dus dat die goed is)

14(c) is een makkie. Ook 100% goed.

24 wil ik nog wel doen, even wat mooie vormen printen en uitknippen en mee aan de slag gaan.

De rest is echt totale wanhoop/wanorde voor mij. Ik ben echt een logische puzzelaar, maar ik ben geen ontcijferaar. Cryptogrammen moet ik niet, Japanse puzzels wel!
ExtremelyBroken schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:48:
Maargoed, opdracht 17 is ook in the pocket.
Hoe.............? Stuur me eens een tipje, in welke richting moet ik zoeken/denken?

[ Voor 23% gewijzigd door Feestkabouter op 10-01-2014 02:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hoor wij zijn ook nog bezig. Score is nu een slordige 60, denk dat we rond de 70 uitkomen.

Verwijderd

8)7 Heeft iemand misschien een hint voor 14c?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DIe hebben wij niet.

Wij hebben wel af:

* 2a 2 pt
* 2b 2 pt
* 3a 2 pt
* 4 2 pt
* 5 4 pt
* 6a 2 pt
* 7a 2 pt
* 7b 3 pt
* 7c 3 pt
* 7d 3 pt
* 9a 2 pt
* 9b 3 pt
* 11 3 pt
* 12 3 pt
* 13a 2 pt
* 13b 2 pt
* 14b 2 pt
* 16 3 pt
* 17 2 pt
* 18a 1 pt
* 18b 3 pt
* 19 2 pt
* 21 1 pt
* 22c 3 pt
* 24 3 pt

1 hebben we zo goed als af, daar hebben nu een set van +-12 woordjes die erbij gevoegd KUNNEN worden. Er staat 'kan' en niet 'moet volgen' . Als we niet 1 kandidaat hebben sturen we die set op.

6b:

(b) DTILSDADGNSDILUKKIQ, LUGPZDICRGHDEFQCTHUG,
OSAQNJPLOKNANOUFKNAPQKT, CVHTEVNPQVHFPIKDDEHUEOLEO,
GJPPTHPJPPTHPTHPJJHOPTDDAHI, JIVILQVIPZIHIPCLAQKDDSQRBDNNCF,
PSLNOEVFADOVTAFAPQAENXLAVFARKEAKSP

Het dikgedrukte woord hebben we niet, de rest wel.

10 : daar hebben we meerdere groepjes maar moeten we nog even goed overdenken/finetunen.

offtopic:
Ik ga hier geen hints neerzetten maar mijn DM staat open ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 13-01-2014 17:08 ]

Verwijderd

Ha lol, zoeken we nog zo'n beetje dezelfde :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mwa heb jij 1 of 6b al gekraakt dan? die hebben we biijjjjjnnnnnnaaaa af maar dus niet helemaal. Hyper-frustrerend :p.

Verwijderd

Hoi zijn er nog mensen die hints nodig hebben of willen geven voor de NBV kerstpuzzel 2013?

Groet Ed

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:05:
mwa heb jij 1 of 6b al gekraakt dan? die hebben we biijjjjjnnnnnnaaaa af maar dus niet helemaal. Hyper-frustrerend :p.
Ik heb nog antwoorden en antwoorden nodig. Wie helpt

Groet @

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gast, in plaats van mijn profielpagina vol te walsen met je verzoekjes en dit topic te schoppen kun je ook even je DMs lezen. Als jen iet weet wat dat zijn, lees er even over. Dit komt niet heel erg puzzle-oplossend over.

Verwijderd

Boudewijn sorry als ik in jouw ogen iets fout doet. Ik wil helpen met puzzels oplossen en DM kan ik alleen van mezelf lezen (en die heb ik op dit foren nog niet). Dus mocht iemand hulp nodig hebben dan kan dat en als ik jouw lijstje bekijk met opgeloste puzzels kan jij volgens mij nog wel enige tips gebruiken.

Groet @

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rechtsboven in beeld heb je een icoontje, je hebt al sinds gisteren oid een DM. Lees hem even ;).

Dat gezegd hebbende staat dit nog open:

1
3b
8
10
15a 15b
18c 18d
20
22a 22b
23a 23b

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2014 19:20 ]

Verwijderd

Ik mis 8, 10,18, b,c d, 20, 23a

Groet @

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wij zijn met een laatste offensiefje bezig en hebben 23a+23b gekraakt.
1 is echt een drama, bij 8 hebben we geen clue en bij 18c+d mis ik de clue.

Bij 20 heb ik 2 sets van 7 items gevonden die redelijk lijken te kloppen... het zijn twee tegengestelde sets en ook nog eens vrij klassiek (bijbels ...). Maarja de rest er nog in frotten nu.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

We hebben hem gisteren ingeleverd, en als alle antwoorden kloppen (op een na , de rampdag die hebben we gewoon gegokt... :D) zitten we rond de 75punten.

Heeft iemand 18c/d nog weten te kraken?

• storeman
Nette scores Boudewijn. Ik heb er verder niets meer mee gedaan. Kon er weinig wijs uit worden icm geen tijd.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga wellicht wat op mijn tweakblog zetten over hoe en wat :).

Vwb challenges: weet iemand nog iets wat aardig is op dat gebied? ik hoor via via dat diverse andere internationale Diensten ook heel aardige hebben .

Buiten dat ga ik bezig met de matasano crypto-challenge en hun embedded security CTF (https://microcorruption.com)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor de liefhebbers heb ik een algemeen security-challenges topic aangemaakt:
Security challenges

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wie heeft er nog meer zijn score binnen? ik ben met 3 collegae 11e geworden met 76 punten.
We gaan nog even kijken of we een puntje of wat erbij kunnen regelen zodat we 10e worden.

(in dit deel van de scores is een plaats maar een punt of wat).

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:35
57e met 31, ik had mijn antwoorden eigenlijk alleen ingestuurd om de oplossing te ontvangen ter lering ende vermaeck.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Daos
  • Niet online
Met een score van 12 punten ben je op de 117-125ste plaats beland.
Er waren 207 inzendingen, dus zo slecht was ik nu ook weer niet... (dat er 100 punten gehaald konden worden vergeten we maar snel; denken in rapportcijfers helemaal)

edit:
Wel vet: mijn plaatje is gebruikt bij het antwoord van opgave 24 oOo

[ Voor 13% gewijzigd door Daos op 12-02-2014 20:19 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grinnik. Dat is wel grappig; de helft van de mensen heeft dus <12 punten gehaald. Niets negatiefs tegenover jou hoor, maar vorig jaar zijn wij met 42 punten 25e van de 45 oid geworden.
Sinds er meer publiciteit is, is de balans dus wel veranderd.

Kennissen van mij hadden de gefaalde tip in de "zwarte dag in de geschiedenis" ingestuurd :).
Pagina: 1