Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDimac
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-01-2024

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik heb al een tijdje geen hobby meer, maar dan ook echt totaal geen interesses. Ook geen idee wat ik met school aan moet, maar dat is een ander verhaal. Ik ben eens op zoek gegaan naar een hobby en zoeken naar dingen die mij werkelijk interesseren.

Ik kwam uit bij de richting: technologie. Bij een verjaardag laatst hadden ze het over 3D printers, en toen ben ik eens verder gaan zoeken in de richting van 3D. Ik vind 3D design heel mooi. Ik heb jaren geleden veel met Photoshop gewerkt uit interesse, maar blonk er nooit zo in uit. Ik vond het wel leuk om te doen, maar nu heb ik er niet zo'n interesse meer voor. Waar ik wel op uitkwam is het creëren van dingen in 3D, en dit lijkt me erg gaaf.

Nu heb ik een aantal vragen over hoe ik moet beginnen.

1. Interesse
Mijn interesse ligt bij kleur en design. Wat ik daarmee bedoel is bijvoorbeeld het mooie werk van een andere tweaker:
http://www.slivercreation...rcViz/Boldking-Herfst.png

Ook vind ik interieur creëren erg interessant.

Ik wil met kleur werken en ook eigen textures maken om mijn 3D modellen te 'decoreren'

2. Software
Mijn vraag is welke software nou goed is om mee te beginnen. Ik lees het meeste over 3DS Max en over Maya, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik heb dus echt 0,0 ervaring met dit soort programma's.

En daarnaast, met het maken van textures, heb ik dan uiteindelijk alsnog Photoshop nodig?

3. Mijn computer
Ik heb een redelijke computer die nog goed meedraait, en 3D modelleren zou geen probleem moeten zijn.

4. tl;dr
ik zoek een nieuwe hobby: 3d graphics maken, hoe beginnen?

Alvast hartelijk bedankt! d:)b

Gebukt is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

Een kleine waarschuwing vooraf, 3D is niet iets dat je in een weekje onder de knie hebt! Als je denkt genoeg doorzettingsvermogen te hebben en zoals jij van 0 begint en geen 4000 euro aan een programma wilt uitgeven, zou ik je blender laten proberen.

voor textures te maken zijn genoeg gratis alternatieven voor Photoshop

[ Voor 12% gewijzigd door D-rez op 17-12-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
D-rez schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:13:
Een kleine waarschuwing vooraf, 3D is niet iets dat je in een weekje onder de knie hebt! Als je denkt genoeg doorzettingsvermogen te hebben en zoals jij van 0 begint en geen 4000 euro aan een programma wilt uitgeven, zou ik je blender laten proberen.

voor textures te maken zijn genoeg gratis alternatieven voor Photoshop
Dat snap ik, ik ben zeker bereid er veel tijd en moeite in te stoppen.
Bedankt!

Photoshop heb ik trouwens al tot mijn beschikking. Ik was me er niet van bewust dat zulke programma's zulke bedragen met zich meedroegen, dus dat wordt toch echt Blender.

Gebukt is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 08:28
Zou modo gaan leren als je een programma wil gaan leren.
Ik heb ervaring met maya, 3ds max, cinema 4d en modo en vind modo ronduit het fijnst van al die paketten. Model, texturing and rendering tools zijn erg fijn en werken snel.

Maar zoals persoon voor me ook al zei, je leert 3d niet even in een maandje. Kost wel een paar jaar voor je echt goed bent.

Maar je kan uberhaubt nog geen photoshop ook? Zal me daar eerst even in verdiepen, je hebt uberhaubt nog geen basis in beeldbewerking en PS kunnen is wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 15:27
Ik zou blender neemen

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggbird
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 14:41
Zo te zien heb je het topic [3D] Post je 3d-stuff maar weer al gezien, aangezien je een voorbeeld laat zien wat daar gepost is. Heb je de OP daar ook al bekeken? Daar staat behoorlijk wat informatie in waar je in principe mee aan de slag zou moeten kunnen.

Een boek kan ook fijn zijn, zodat je niet steeds achter een computer scherm zit en toch verder kan leren. Ik heb zelf destijds het boek 3D Art Essentials 'The Fundamentals of 3D Modeling and Animation' aangeschaft en ik vond dat die op een hele toegankelijke manier een goede algemene basis gaf van het hele 3d graphics verhaal:

http://www.bol.com/nl/p/3d-art-essentials/1001004010966138/

De schrijfster heeft overigens ook een website met allerlei resources:

http://www.geekatplay.com/index.php

Wat betreft software: Blender is idd fijn omdat het gratis is maar niet altijd even gebruiksvriendelijk. Ik ben zelf erg te spreken over modo zoals timeh al aangeeft. Modo staat over het algemeen bekend als één van de betere / toegankelijkere 'polygonal modellers'.

3d modelling portfolio: Egbert Tigelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Echt hartstikke bedankt mensen!

Dit helpt me erg op weg :)
Thanks!

Gebukt is genomen.

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
Denk bij de keuze van een software pakket ook even na over de toekomst... Wellicht wil je later toch wat professioneels gaan doen met je opgedane kennis en dan is een pakket wat vrij veel gebruikt word toch wel erg handig... Hoewel als je de basis kent je dit zeer waarschijnlijk in elk pakket wel terug vinden. Tevens zijn er voor het ene pakket net wat betere en toegankelijkere tutorials te vinden om je op weg te helpen. Ow en vergeet YouTube niet voor tutorials! Erg handig!

Van verschillende grote pakketten zijn tegenwoordig voor niks studenten licenties te downloaden: http://www.autodesk.com/education/free-software

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
robin222 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:27:
Denk bij de keuze van een software pakket ook even na over de toekomst... Wellicht wil je later toch wat professioneels gaan doen met je opgedane kennis en dan is een pakket wat vrij veel gebruikt word toch wel erg handig... Hoewel als je de basis kent je dit zeer waarschijnlijk in elk pakket wel terug vinden. Tevens zijn er voor het ene pakket net wat betere en toegankelijkere tutorials te vinden om je op weg te helpen. Ow en vergeet YouTube niet voor tutorials! Erg handig!

Van verschillende grote pakketten zijn tegenwoordig voor niks studenten licenties te downloaden: http://www.autodesk.com/education/free-software
Bedankt :)

Ik denk dat dat wel een verstandige keuze is. Mijn toekomstige studie is hier ook (enigzins) aan gerelateerd, dus is zeker handig om een goede keus te maken.

Bedankt! Wist niet dat er een studentenlicentie was, dat is heel erg handig :)

Gebukt is genomen.

Pagina: 1