Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Alhoewel ik al jaren een echte cinefiel ben, heb ik mij nooit zo om het geluid bekommert. Nu wil ik toch eigenlijk wel wat aan het geluid van mijn TV gaan doen omdat de monitor resoneert en 5.1 audio niet lekker overkomt (ik speel films vanaf mijn PC naar de TV).

Na wat rondzoeken op het web ben ik erachter gekomen dat ik deze hele ontwikkeling van home cinema sets totaal heb gemist en ik zie door de bomen het bos dan ook niet meer. Ik wil er echter niet meer dan 100 euro aangeven.

Ik heb al jaren geen TV-abonnement meer en stream dus alleen films vanaf mijn PC.
Binnenkort krijg ik echter een DVD/HDD speler en begin volgend jaar een XBOX 360 waar ik waarschijnlijk wel Netflix bij neem.

Als ik kijk naar de keuzes van setjes zie ik dat er bijna altijd een DVD/Blueray speler bij wordt geleverd.
Aangezien ik straks al een DVD-speler en XBOX aansluit op mijn TV hoef ik dit er niet bij.
Eén vraag is dan ook: kun je Home Cinema Sets zonder een DVD-speler kopen?

Andere vraag is: Ik ben er nog niet uit of ik een 5.1 systeem of 2.1 of misschien wel 2 actieve speakers wil. Een 5.1 setup levert weer een wirwar aan kabels op waar ik op zich niet zo op zit te wachten. Vandaar eventueel een 2.1 of gewoon een stereo setup.

Wat is -gezien mijn bestaande setup- straks de wijze van aansluiten? Op mijn TV heb ik audio uit (rood/wit) en digital audio out (optical). Als straks de XBOX en DVD-speler en mijn PC via HDMI content naar mijn TV streamen klopt het dan dat de cinema set (of 2 boxen) rechtstreeks op mijn TV moeten worden aangesloten of is de routing anders? Is het mogelijk om zowel mijn PC, DVD en XBOX aan te sluiten zodat een home cinema setup het geluid van alle 3 inputs afspeelt of zal ik stekkers moeten wisselen als ik van bron wissel?

Het lukt me niet echt om duidelijker te zijn aangezien ik niet thuis ben in deze materie dus ik hoop dat er een goed verstaander is die mijn 'probleem' begrijpt en me de juiste weg op kan wijzen.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Voor 100 euro zou ik gaan voor een 2.0 set en dan wordt het al lastig. Beste is om goedkoop (marktplaats, Kringloop) een leuke stereoversterker te halen en daar twee speakers bij. Voor 100 euro heb je volgens mij niet eens 5.1 setjes met DVD-speler, die zitten al ruim boven dat budget. En mochten ze er wel zijn kan je het over één ding eens zijn: dan is het 100% ruk.

Hoe je alles aan gaat sluiten is nu nog niet te zeggen en hangt van de set af die je gaat kopen. Als de set over HDMI beschikt is het aansluiten anders dan wanneer je een stereoversterker hebt met alleen analoge ingangen. En niet alleen het type ingangen maakt uit maar ook de hoeveelheid aansluitingen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Het budget dat in je bericht staat is dat 100 euro voor een receiver en luidsprekers? Of is het een typefout?

Wanneerje praat over 5.1 heb je het al over twee frontspeakers, één center, twee achterluidsprekers en een subwoofer. Deze moet je dan ook nog eens aansturen met een receiver.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

100 euro: Marktplaats, twee speakers van een respectabel merk en een stereoversterker. Dat is voor dat geld de enige optie om fatsoenlijk geluid te krijgen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, met 100 euro kun je natuurlijk onmogelijk iets fatsoenlijks nieuw neer zetten. Als het geen typefout is, lijkt me Marktplaats inderdaad de enige mogelijkheid om iets te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:27
Voor 100 euro is er op marktplaats van alles mogelijk, je zult alleen wat keuzes moeten maken.

Optie 1: Wil ik de allerbeste geluidskwaliteit voor mijn budget? Dan ga je op zoek naar de beste boksen die je op marktplaats kunt vinden voor €75,- dan houd je nog €25 euro over voor een versterker. Die versterker hoeft weinig te doen en iedere versterker met de functie AUX is voldoende. Je zult echter wel moeten weten wat de goede audio merken zijn voor boxen en of de versterker goed genoeg is voor de boxen. Je bent hier dus best lang mee bezig.

Optie 2: Wil ik de allerbeste aansluitmogelijkheden voor mijn budget? Er zijn op marktplaats vast 5.1 recievers met boksen te vinden voor €100 waarbij de reciever een stuk of 4 HDMI inputs heeft. De set zal een jaar of 3 oud mogen zijn. Op deze manier kun je alles op je reciever aansluiten met HDMI. Dit is de modernste optie, het makkelijkst uit te breiden naar betere geluidskwaliteit. maar deze zal ook het moeilijkst te vinden zijn voor je budget.

Optie 3: Wil ik eenvoud, mooie boxen (uiterlijk niet geluidskwaliteit) ? Er is op dit moment een verschuiving gaande van DVD naar bluray. De alles in een setjes waar een dvd speler inzit worden dus vaak vervangen door een compleet nieuw alles in een setje met een bluray speler. Het geluid is slecht vergeleken met optie 1. en de aansluitmogelijkheden zijn slecht in vergelijking met optie 2. Maar je hebt voor je budget wel een set die bij elkaar past, makkelijk in gebruik is en er kan eigenlijk weinig fout gaan als je hem koopt. Zoek een set op marktplaats die je mooi vind en die dicht bij is en koop hem.

Mijn advies: steek je geld in optie 2. Je krijgt op die manier een 5.1 set met veel instel opties en veel aansluitmogelijkheden. Het geluid wat eruit komt zal ook een grote verbetering geven t.o.v. je TV geluid. Als je van films houdt is 5.1 een leuke toevoeging. De 5 kleine boxen voor de surround ervaring en de basbox voor explosies en helikopters enz. enz. Wil je echter beter geluid, dan kun je ook eenvoudig investeren in betere boxen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bisti op 16-12-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor 100 euro zou ik zeggen, kijk eens naar Soundbars. Die doen leuke dingen als het gaat om dergelijke budgetten en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank voor de uitgebreide reacties en nee, 100 euro is geen typefout ;) Geluid is bij films voor mij niet zo heel belangrijk (vooral Arthouse) en Marktplaats is inderdaad waar ik aan denk.

Dus voor mijn begrip, een receiver en boxen zijn wat ik nodig heb en niet per sé een home-cinema set waar een DVD/Blueray speler als vaste component bijzit?

Als ik het zo bezie zijn 2 losse boxen misschien wel de beste optie voor mijn situatie/budget. Momenteel is mijn setup een PC met externe audiokaart die enerzijds 2 monitors aanstuurt voor gebruik met mijn DAW en daarnaast is deze audio interface aangesloten op een goede hifi-versterker van Harman Kardon die 2 grote Mission speakers aanstuurt voor het afspelen van muziek vanaf mijn PC.

Dan zou ik alleen nog 2 speakers op mijn versterker aan hoeven sluiten voor het kijken van films/spelen XBOX en mijn TV + XBOX routen naar mijn versterker of ik zou zelfs 2 actieve speakers rechtsreeks op de TV aan kunnen sluiten middels RCA-stekkers.

Is het nou zo dat boxen uit een Home Cinema Set (2.1/3.1 of 5.1) speciaal zijn afgesteld voor het afspelen van geluid uit films (frequentie bereik e.d.) of maakt dat niet zoveel uit en kun je wanneer je voor een 2(.1 )setup gaat beter gewoon goede 'hifi' speakers aanschaffen?

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Je hebt niet persé een HTiB nodig (Home Theater in Box) inderdaad. Losse componenten hebben de voorkeur als je wat serieuzer naar een HT setup wilt gaan kijken

Ik weet niet of je een speaker A+B keuze hebt op je versterker maar dan zou je de output van de pc via de speaker A preset kunnen laten lopen en de die van de TV en XBOX via speaker B.

Boxen uit een HC set zijn veelal melkpakjes die het hoog midden en hoog voor hun rekening nemen waarbij de subwoofer het laag voor hun rekening neemt. Over het algemeen is de kwaliteit voor zowel films als muziek niet al te goed. De subwoofer gaat in dit soort systemen namelijk ook de midden weergave voor hun rekening nemen en daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoelt. In films merk je dit iets minder wanneer je niets beters bent gewend maar muziek is een heel ander verhaal.

Je kan beter een goede 2.0 setup hebben dan een HTiB oplossing. Goed 2.0 geluid hoeft helemaal niet veel te kosten als je alles tweedehands kan kopen. Dan kom je met je budget wel uit :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Als je 't via je computer afspeelt en je vind geluid niet zo belangrijk, dan zou ik kijken naar een computer 2.1 setje. van Logitech voor paar tientjes of tweedehands. voor dat geld.

of inderdaad via marktplaats shoppen. Maar je moet toch wat keuzes maken over wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Smithkj schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:26:
Als je 't via je computer afspeelt en je vind geluid niet zo belangrijk, dan zou ik kijken naar een computer 2.1 setje. van Logitech voor paar tientjes of tweedehands. voor dat geld.

of inderdaad via marktplaats shoppen. Maar je moet toch wat keuzes maken over wat je wil.
Nou, dat is het punt een beetje. Ik heb straks dus meerdere geluidsbronnen en zoek ook naar een efficiënte setup.

De muziek gaat PC->Audio Interface-> Receiver-> hifi boxen
DAW PC -> Audio Interface -> monitors
Films PC ->HDMI->TV-> ???
XBOX en DVD-HDD speler -> ???

Muziek zal ik altijd over mijn hifi-set laten lopen want dat is een high-end systeem en mijn DAW-setup is ook wat het moet zijn. Voor de films echter (zowel via PC als DVD-HDD en straks XBOX+Netflix) zoek ik dus wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:23

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als die HiFi set ook bij je PC (en dus TV?) staat kun je die toch gebruiken?

Als die set in een andere hoek van de kamer staat zou ik het simpel houden en een PC set zoals een Yamaha NX50 direct op de TV aansluiten. Betere klank zonder veel extra spullen en gedoe.

[ Voor 56% gewijzigd door mr.paaJ op 17-12-2013 17:45 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Spiritos
Ik moet inderdaad een keuze gaan maken. Vooralsnog spreekt 5.1 me steeds minder aan door alle extra kabels en boxen en is een 2.(1) oplossing misschien wel het beste.

De NX-50's zijn samen met Gigaworks T40 inderdaad een goede optie omdat ik deze gewoon op mijn TV kan aansluiten. Eventueel zou ik ook gebruik kunnen maken van mijn receiver (A+B) functie maar ik vraag mij af of het geluid daar zoveel beter door wordt en of ik deze zomaar met mijn TV/XBOX/DVD-HDD speler kan verbinden omdat deze dan via mijn receiver moeten lopen en ik dan aansluitingen tekort kom plus geen HDMI ingangen heeft.

Iig dank voor de feedback. Ik denk dat ik nog eens goed naar alle mogelijke aansluitingen van de diverse apparaten moet kijken om een efficiënte routing te maken.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:23

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor stereo is het voldoende alle videoapparatuur op je TV aan te sluiten, en dan met een optische kabel naar de receiver voor het geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door mr.paaJ op 19-12-2013 16:12 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
E.e.a was een beetje weggezakt (en vooral andere kosten gehad) dus ik ben nu pas weer in de gelegenheid om een setje aan te schaffen. Ik ga toch maar voor een 5.1 omdat ik in mijn nieuwe appartement af en toe TV van de buren hoor en ik mezelf letterlijk wil omringen met mijn (eigen) geluid om dat geluid te neutraliseren.

Ik heb dit setje op het oog (via Marktplaats): http://www.sony.nl/support/nl/product/DAV-DZ230
of anders deze: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Kan ik op deze sets zowel mijn TV als mijn XBox 360 aansluiten?

Voor alle duidelijkheid: Ik stream films van mijn PC naar TV via HDMI en kan ik dan gewoon HDMI out van mijn TV naar deze set verbinden? En hetzelfde voor mijn XBox?

PS. Muziek zal ik hier niet op afspelen en omdat ik alleen geluid uit mijn TV gewend ben zal alles waarschijnlijk wel een verbetering zijn qua audio kwaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Spiritos op 02-03-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spiritos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:52:
Ik heb dit setje op het oog (via Marktplaats): http://www.sony.nl/support/nl/product/DAV-DZ230
of anders deze: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Kan ik op deze sets zowel mijn TV als mijn XBox 360 aansluiten?
Nee. De Pioneer van Marktplaat is alleen de speakers waarbij je dus nog een receiver nodig hebt om de speakers te voorzien van signaal. Grote kans dat de subwoofer ook nog eens passief is waardoor je keuze voor een receiver sterk wordt beperkt. De Sony heeft alleen uitgangen voor naar de TV en niets meer. Enige wat er op de 5.1 af wordt gespeeld is de media die je fysiek in de Sony stopt.
Voor alle duidelijkheid: Ik stream films van mijn PC naar TV via HDMI en kan ik dan gewoon HDMI out van mijn TV naar deze set verbinden? En hetzelfde voor mijn XBox?
HDMI Out op een TV heb ik nog nooit van gehoord. Het enige is dat je HDMI ARC hebt wat het audio-kanaal terug kan voeren. Maar dan moet zowel de TV als de receiver over HDMI 1.4 met ARC beschikken. En dan nog is het de vraag of het lekker werkt, want als je diverse fora doorleest werkt het lang niet even goed bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank voor de reactie! Ik blijk de routing van deze materie maar ingewikkeld te vinden.
Misschien moet ik maar eens naar een winkel gaan om me goed voor te laten lichten..

Toch nog een laatste vraag dan:
Wat ik het lastigst vind om te begrijpen is hoe ik zowel Netflix/de audio van mijn XBox games als de films die ik afspeel via PC->TV door een 5.1 systeem kan routen.

Moet iedere aansluiting (PC/XBox) eerst via een 5.1 receiver of zijn het 2 aparte verbindingen: PC->HDMI out naar TV en audio via geluidskaart naar 5.2 receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spiritos schreef op zondag 02 maart 2014 @ 16:54:
Moet iedere aansluiting (PC/XBox) eerst via een 5.1 receiver of zijn het 2 aparte verbindingen: PC->HDMI out naar TV en audio via geluidskaart naar 5.2 receiver?
Hangt van de gekozen receiver af. Als deze over HDMI beschikt kan je beeld en geluid over één HDMI-kabel sturen en dat de receiver in. De receiver stuurt het beeld door (al dan niet met scaling) naar de HDMI Out (welke weer naar de TV loopt), het geluid wordt naar de speakers gestuurd. Echter als je een receiver hebt zonder HDMI zal je beeld en geluid apart moeten verzorgen. Beeld gaat dan met HDMI naar de TV en geluid is dan weer een tweede. Beste manier voor geluid hangt dan ook wederom van de receiver af: maar veelal kan je dan gebruik maken van S/PDIF. Nadeel is dat HDMI HD Audio aan kan en S/PDIF niet, maar in dit segment (en hogere segmenten) is dat verschil toch verwaarloosbaar.

Je kan ook alles met HDMI naar de TV verbinden en dan de Audio Out van de TV gebruiken (mits deze aanwezig is). Nadeel is echter wel dat je niet zeker bent in de audio die door wordt gestuurd. Veel TV's zetten de audio terug naar 2.0 stereo en zo verlies je je surround. Er zijn ook TV's die DD 5.1 doorsturen maar dan zit je weer met DTS wat een zeldzamer iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank! Is weer een stuk helderder.

Mooist zou dus zijn als ik setje kan vinden wat HDMI in/out heeft zodat ik maar 1 HDMI kabel van mijn PC en 1 van de XBox aan hoef te sluiten. Vermoed dat dit via Marktplaats moeilijk wordt met mijn budget maar ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Om het nog ingewikkelder te maken: HDMI heeft twee versies als het gaat om receivers. Je hebt HDMI Switching en Processing. Die laatste heb je nodig, die eerste stuurt namelijk beeld en geluid door naar de HDMI Out waardoor je alsnog met meer kabels moet werken. Dus een receiver met HDMI hoeft niet meteen te doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Oh fijn! Kan ik ook ergens op cursus gaan? ;)
Poeh.. Ik denk dat ik maar moet kijken wat ik kan vinden en dan nog ff checken op functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Volgens mij zit ik goed met deze set: http://www.sony.nl/suppor.../cnt-specs/HT-SS1300/list

Kan iemand dat bevestigen?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Als geluid er niet zo toe doet dan kun je een alles-in-1 setje kopen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Verhelderend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spiritos schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:32:
Volgens mij zit ik goed met deze set: http://www.sony.nl/suppor.../cnt-specs/HT-SS1300/list

Kan iemand dat bevestigen?

Bvd
Voor wat je wilt wel: meerdere ingangen voor bronnen en HDMI Processing. Ding doet geen HD Audio, maar aangezien een DVD-speler een een XBox niet verder gaan dan DTS maakt dat niet uit. Maar sluit er geen Blu-rayspeler op aan met de instellingen op bitstream, dan heb je geen HD-geluid. Doet er nu dus niet to en zeker met dit soort speakers is het verschil te verwaarlozen. Voor wat jij er mee wilt gaan doen is hier niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank je voor de feedback @Fear!

Voor mijn begrip: Geen HD Audio? Als ik AVCHD/x264 films van mijn PC stream mis ik dan iets? Of is alleen de audio kwaliteit minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je zult niet de DTS-HD audiostream te horen krijgen maar de reguliere DTS stream. De kwaliteit zal daarmee inderdaad minder zijn maar met de beoogde speakertjes zou je het verschil toch niet horen dus in feite mis je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
FeaR schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:37:
[...]

Voor wat je wilt wel: meerdere ingangen voor bronnen en HDMI Processing. Ding doet geen HD Audio, maar aangezien een DVD-speler een een XBox niet verder gaan dan DTS maakt dat niet uit. Maar sluit er geen Blu-rayspeler op aan met de instellingen op bitstream, dan heb je geen HD-geluid. Doet er nu dus niet to en zeker met dit soort speakers is het verschil te verwaarlozen. Voor wat jij er mee wilt gaan doen is hier niets mis mee.
Sinds kort heb ik een nieuwe PC en loop wederom tegen problemen aan dat DTS en AC3 geluid niet goed doorkomt. In jouw reactie schrijf je dat ik de Blue-rayspeler (mijn PC in dit geval) niet op bitstreaming moet zetten. Dit lijkt te kloppen omdat ik dan geen geluid uit mijn HCC krijg maar is volgens mij niet logisch omdat ik alleen DTS en AC-3 aanvink in MPC-HC voor bitstreaming. Immers, de HCC is wel in staat om dit te decoden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Goed om even te vertellen wat je setup nu is, en hoe alles is aangesloten, dan kunnen we je beter helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon op 22-03-2015 13:31 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Gelijk mijn signature even aangepast. Ik heb nu een dual-boot. Eén is voor mijn DAW (audio productie) maar ik gebruik mijn mainstream OS voor het kijken van films. De OS-en en fysieke schijven zijn volledig van elkaar gescheiden (OS laden via BIOS).

De setup is een Win 8.1 64x OS met de volgende componenten:

i7-4790K/Asus Z97 Pro/MSI GTX960 GAMING 2gb/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 EVO 250 GB/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9/Asus DRW-24F1ST/Fractal R5

Mijn desktop monitor is via DVI aangesloten terwijl mijn TV via een HDMI-kabel uit mijn GPU naar mijn HCC receiver (HT-SS1300: http://www.sony.nl/suppor.../cnt-specs/HT-SS1300/list) loopt.

Ik had al een nieuw topic aangemaakt (Problemen met streamen films van PC->receiver->TV via MPC-HD) maar de beschrijving was denk ik wat te overvloedig maar misschien staat er nog wat nuttige info,

Wat misschien ook meespeelt is dat ik een externe audio interface heb (Steinberg UR-44). Overdag speel ik games via deze AI over mijn Tannoy 502 monitors. Wanneer ik 's avonds het bureaublad omwissel komt er met geen mogelijkheid geluid uit mijn TV/receiver (ook al zet ik de UR-44 uit en selecteer ik het juiste (SONY) apparaat in geluidsbeheer). Ik moet mijn PC dan eerst rebooten en pas dan kan ik de beeldschermen wisselen opdat er geluid uit komt, Echter, geen bitstreaming...

Dank alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door Spiritos op 25-03-2015 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spiritos schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:31:
[...]
Sinds kort heb ik een nieuwe PC en loop wederom tegen problemen aan dat DTS en AC3 geluid niet goed doorkomt. In jouw reactie schrijf je dat ik de Blue-rayspeler (mijn PC in dit geval) niet op bitstreaming moet zetten. Dit lijkt te kloppen omdat ik dan geen geluid uit mijn HCC krijg maar is volgens mij niet logisch omdat ik alleen DTS en AC-3 aanvink in MPC-HC voor bitstreaming. Immers, de HCC is wel in staat om dit te decoden...
Bitstream instellen kan wel, maar je zou geen DTS HD dan wel Dolby TrueHD krijgen. Je zal de core pakken en gewoon DTS dan wel Dolby Digital hebben. Dat wilde ik er mee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ja, maar zelfs dat wordt dus niet goed doorgegeven. Mijn receiver kan DTS en AC-3 decoden en HD Sound afspelen maar niet decoden. Wanneer ik in MPC-HC bij bitstreaming echter (alleen) DTS en AC-3 selecteer komt er helemaal geen geluid uit mijn HCC. DIt is juist het vreemde.

Pas wanneer ik in MPC-HC de bitstreaming uitzet krijg ik geluid uit mijn 5.1 setup maar ik hoor duidelijk dat het dan een stereosignaal is wat verdeeld wordt over de 5 boxen en niet 5 aparte kanalen die per box lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ramon schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:50:
Goed om even te vertellen wat je setup nu is, en hoe alles is aangesloten, dan kunnen we je beter helpen.
Al iets duidelijker?

Btw. Ik heb een foutje gemaakt in de beschrijving zie ik nu:
Zowel mijn DVI als HDMI-aansluiting loopt (uiteraard) via mijn Nvidia GPU.
De onboard Intel 4600 HD heb ik uitgeschakeld (de Nvidia PCIe GPU geprioriteerd).

Dit is dus geen mogelijke oplossingsrichting. Excuus!

[ Voor 37% gewijzigd door Spiritos op 24-03-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
Probeer eens om met Kodi (voorheen XBMC) een film af te spelen en vink bij audio instellingen 'pass through' aan. Dit zorgt ervoor dat de audio stream rechtstreeks naar de versterker wordt gestuurd zonder dat de PC er iets mee doet. Grote kans dat het dan wel goed werkt. Anders downmixt de pc het naar DTS of DD 2.0.

[ Voor 5% gewijzigd door X2X2X op 26-03-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Met Kodi geeft de info wel aan dat er DTS 5.1 geluid wordt doorgegeven (als ik 'pass through' instel en de configuratie op 5.1 zet) maar ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen dat alle kanalen apart worden doorgegeven.

2 puntjes:

1) In principe kies ik MPC-HC als mediaplayer. Ook hier moet je kunnen kiezen tussen bitstreaming of niet dus liever zorg ik dat ik deze instellingen goed werken ipv met Kodi te werken.

2) Hoe kan ik met zekerheid zeggen dat DTS 5.1 geluid goed doorkomt? Vooralsnog ga ik op gehoor af en nu lijkt het wel alsof alle zelfde kanalen uit alle 5 de speakers komen, alleen wat harder uit de voorste 3.
Ik kijk voornamelijk art-house films maar ik kan natuurlijk even een actiefilm opzetten om de ruimtelijke effecten van autoachtervolgingen te checken maar is er geen tool o.i.d. om uitsluitsel te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gaat op de display van de Sony het DTS-lampje branden en lichten ook alle 5.1 speakers op het display op? Idem met Dolby Digital (geen Pro Logic!). Als die branden weet je welk signaal er binnen komt. Mits dus bitstream verzonden, anders herkent de Sony het formaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
Spiritos schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:39:
Met Kodi geeft de info wel aan dat er DTS 5.1 geluid wordt doorgegeven (als ik 'pass through' instel en de configuratie op 5.1 zet) maar ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen dat alle kanalen apart worden doorgegeven.

2 puntjes:

1) In principe kies ik MPC-HC als mediaplayer. Ook hier moet je kunnen kiezen tussen bitstreaming of niet dus liever zorg ik dat ik deze instellingen goed werken ipv met Kodi te werken.

2) Hoe kan ik met zekerheid zeggen dat DTS 5.1 geluid goed doorkomt? Vooralsnog ga ik op gehoor af en nu lijkt het wel alsof alle zelfde kanalen uit alle 5 de speakers komen, alleen wat harder uit de voorste 3.
Ik kijk voornamelijk art-house films maar ik kan natuurlijk even een actiefilm opzetten om de ruimtelijke effecten van autoachtervolgingen te checken maar is er geen tool o.i.d. om uitsluitsel te bieden?
Wanneer pass through aan staat en er uit alle 5 speakers geluid komt lijkt het erop dat je nu wel echt 5.1 geluid hebt.. De pc stuurt de DTS 5.1 stream 'rauw' naar de HCS die het decoden op zich neemt en het geluid opsplitst in 5.1 kanalen.

Zoals Fear al zegt, branden er lichtjes voor DTS of DD op je versterker? En anders zul je inderdaad even een film moeten proberen met overvliegende vliegtuigen oid. En andere optie is dit: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=51024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Op mijn versterker zie ik inderdaad geen DTS maar alleen Pro Logic. Wel lichten alle 5.1 speakers op maar dit is omdat Pro Logic ook 5 speakers gebruikt.

In MPC-HC wanneer ik bitstreaming aanzet (alleen AC3 en DTS want deze kunnen door mijn versterker worden gedecodeerd en True HD alleen doorgegeven) krijg ik dus totaal geen geluid.

Ik moet hier morgen nog maar eens rustig naar kijken en nog wat scenarios met VLC en Kodi doornemen.

Wat misschien ook nog een onderdeel van de puzzel is, is dat bij het omwisselen v.d. bureauschermen, er iets vreemds aan de hand is met de resolutie: Mijn PC-monitor is 16:10 en TV 16:9. Het bureaublad schaalt goed om en films spelen ook goed af maar Verkenner van Windows is bijvoorbeeld in een lagere resolutie (op zich beter leesbaar dus wel handig maar vreemd en niet zoals bij mijn oude setup). Ook wanneer mijn screensaver start wordt op de TV niet het volledige scherm benut maar slechts een kwart van het scherm (linksboven).

Bijkomend 'probleem' hierdoor met Kodi is ook dat ik mijn iPhone met de app RemoteX als afstandsbediening gebruik en door de vreemde schaling van het scherm de onderkant (bedieningspaneel van Kodi) niet kan aansturen omdat de cursor niet lager wil (overigens is dit allen met Kodi zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Vroeger had ik mijn desktop PC ook aangesloten op mijn TV naast m'n gewone monitor, maar dat betekende inderdaad dat ik iedere keer van alles moest instellen als ik geluid over een ander apparaat wilde hebben voor een film.

In ieder geval, een kleine checklist:

Staat in MPC-HC je audio renderer op het juiste apparaat?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/97LGqMT.png

Staan DTS en DD5.1 aan in de audio decoder settings?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gJH0wdV.png

Staat mixing uit in de audio decoder settings?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2KqhWqG.png

Iets wat je ook nog kan bekijken is naar de Audio-settings van Windows, of DTS en DD5.1 daar wel aangevinkt staan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Poa1stK.png
Dit is van mijn AMD, maar vaak kan je hier decoders aanvinken.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon op 26-03-2015 23:51 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spiritos schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:30:
Op mijn versterker zie ik inderdaad geen DTS maar alleen Pro Logic. Wel lichten alle 5.1 speakers op maar dit is omdat Pro Logic ook 5 speakers gebruikt.
Dan kunnen we dus concluderen dat je geen 5.1 naar je Sony gestuurd krijgt. Dat van die 5.1 speakers vroeg ik omdat het op sommige sets laat zien welke speakers aan worden gestuurd, maar op andere weer welke signalen er binnen komen en op weer andere sets een combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Andermaal dank voor de reacties. Zeer gewaardeerd!

@Ramon, in mijn vorige setup (exact dezelfde TV/HCC/monitor) was het een simpele kwestie van bureaublad omwisselen (Wintoets-P) en klaar. Allemaal op default settings. Het enige wat nu anders is, is mijn OS (Win 8.1 ipv Win7) en mijn GPU (Nvidia vs ATI CCC).

Dank voor de screenshots:
Het vreemde is dus dat -wanneer ik AC-3 en DTS bitstreaming selecteer- ik geen geluid krijg uit mijn TV/receiver. Alleen als ik deze uitvink. Dat is het merkwaardige.

Onder eigenschappen van mijn HDMI-apparaat staat verder geen enkele (!) codering die wordt ondersteund?!? Tevens geeft het alleen 2-kanaals ondersteuning aan wat ook niet klop (AC-3 en DTS kunnen worden gedecodeerd en True HD kan worden doorgegeven op mijn receiver).

Waar wellicht wat uit valt te herleiden is ook dat ik in mijn vorige setup mijn TV en receiver aan kon zetten en Windows -terwijl ik nog op mijn PC monitor werkte- het HDMI apparaat (SONY AVAMP) meteen herkende.

Nu moet ik eerst van beeldscherm wisselen en dan pas ziet Windows in geluidsapparaten mijn HDMI-apparaat. Wellicht dat dit ook weer raakvlakken heeft met de bureaublad instellingen zoals in mijn laatste post beschreven.

Vraagje over de audio decoder settings:'Convert output to standard Channels Layout'. Deze staat bij mij wel aan maar ook als ik deze opt-out krijg ik nog steeds geen DTS-geluid. Is het essentieël voor bitstreaming dat deze uitgevinkt is?

@Fear: Inderdaad krijg ik nog steeds geen 5.1 naar mijn Sony gestuurd. Dit was echter wel het geval bij mijn vorige setup waar ik me herinner idd het DTS logo te hebben gezien op mijn receiver.

Pagina: 1