Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onnodige gebruik van de Engelse taal.

Pagina: 1
Acties:

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:44
Het betreft het onnodig gebruiken van Engelstalige bewoordingen terwijl er hiervoor een correct Nederlandstalig woord of uitdrukking bestaat.
Ik bedoel hiermee nadrukkelijk niet het gebruik van Engelstalige (computer)terminologie ongeacht of er wel of geen Nederlandstalig woordalternatief voor bestaat. Ik kan mij in die situatie voorstellen dat het gebruik van van Engelstalige terminologie mogelijk preciezer aangeeft wat er precies bedoelt wordt. Of mogelijke misverstanden minimaliseerd.

Een voorbeeld van onnodige Engelstalige woorden (geen terminologie)
Sommige gebruikers klagen al sinds de release over de knoppen die te los zouden zitten en het geluid dat te zacht zou zijn. De aanpassingen in het ontwerp moeten die issues in elk geval deels oplossen. Google heeft geen reactie gegeven op de aanpassingen.
Issues zijn gewoon problemen.

Artikelen beginnen zolangzamerhand meer en meer op spreektaal te lijken.
Mogelijk worden artikelen heel bewust gelardeerd met anderstalige woorden, afkomstig uit/overeenkomstig met "straattaal" om te laten zien dat Tweakers een jong, snel en hip medium is.

Maak een keuze en voer deze consequent door. Gebruik dan niet, zoals in bovenstaande quote de benaming "ontwerp" maar gebruik hiervoor in de "design".

Artikel: Google past knoppen en speakergrill Nexus 5 aan

[ Voor 6% gewijzigd door ariekanari op 13-12-2013 12:42 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het woord is "Engelstalig", niet "engelstalig". Gebrek aan hoofdletters en leestekens vind ik aanzienlijk kwalijker dan Engelse leenwoorden.

"Het issue" staat trouwens gewoon in de Nederlandstalige Van Dale.

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:44
Dat issue in de Van Dale staat is kwalijk maar veel gebruikte woorden worden uiteindelijk opgenomen in het woordenboek.
Maar goed, ik ben ook geen zeker taalpurist en ik ben mij bewust dat mijn eigen schrijfstijl, spelling en grammatica niet vrij van fouten zijn of zelfs mogelijk inconsequent is. Maar enige bewustwoording is niet verkeerd.
De vraag is ook niet zo zeer of het gebruik van een woord als "issue(s)" fout is maar of het gewenst of noodzakelijk is.
Ik besef heus wel dat dit punt (of toch maar "issue"?) niet op het prioriteitenlijstje van Tweakers staat.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe zit het eigenlijk met onnodig gebruik van Engels op het forum. Ik lees in de faq dat het hier een Nederlandstalig forum is maar kom om de haverklap complete Engelstalige topicstarts tegen, bv. [Motorola Moto G] Ervaringen en Discussie
Eigen inzet die zo gewaardeerd wordt op het forum is in die gevallen ook nul, want gewoon C&P werk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

Ik zie het probleem eigenlijk niet echt. We begrijpen allebei wat er met de woorden bedoelt wordt dus ik zie geen reden om hierover te klagen. Dit soort topics lijkt me gewoon van het type 'klagen om te klagen'.

Maar goed, dat is natuurlijk gewoon mijn mening.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik bedoel hiermee nadrukkelijk niet het gebruik van Engelstalige (computer)terminologie ongeacht of er wel of geen Nederlandstalig woordalternatief voor bestaat. Ik kan mij in die situatie voorstellen dat het gebruik van van Engelstalige terminologie mogelijk preciezer aangeeft wat er precies bedoelt wordt. Of mogelijke misverstanden minimaliseerd.
Ik zie issues niet langer als Engelstalig woord, maar als een Nederlands woord, synoniem aan problemen.
Artikelen beginnen zolangzamerhand meer en meer op spreektaal te lijken.
Mogelijk worden artikelen heel bewust gelardeerd met anderstalige woorden, afkomstig uit/overeenkomstig met "straattaal" om te laten zien dat Tweakers een jong, snel en hip medium is.
In artikelen proberen we in elk geval zo duidelijk mogelijk te zijn en daarom proberen we formele schrijftaal in elk geval te vermijden. Ik neem ook aan dat je hier spreektaal bedoelt. Spreektaal zit wel zo vol fouten dat het er in artikelen niet altijd mooi uitziet.

Maar ik kan je verzekeren dat wij niet streven naar straataal, hoewel we natuurlijk tantoe spang zijn. Maar dat spreekt voor zich.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ben het met TS eens, onnodig om dat woord te gebruiken. En al weet iedereen wat ermee wordt bedoeld, we zijn nog steeds een Nederlandse site. Dan zie ik niet in waarom er niet gewoon een normaal Nederlands woord wordt gebruikt. Anders kan er net zo goed volledig in het Engels worden geschreven, 99% van de mensen leest dat net zo makkelijk. Waarom wordt dat niet gedaan? Voor die 1% die het dan minder makkelijk leest?
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:39:
Ik zie het probleem eigenlijk niet echt. We begrijpen allebei wat er met de woorden bedoelt wordt dus ik zie geen reden om hierover te klagen. Dit soort topics lijkt me gewoon van het type 'klagen om te klagen'.

Maar goed, dat is natuurlijk gewoon mijn mening.
Vind jij ariekanari overkomen als iemand die veel zou zeuren? Ik denk dat er wel meer mensen zijn die zich hieraan storen.

Fractal Design Core 1100 review

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

evilution schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:03:
Hoe zit het eigenlijk met onnodig gebruik van Engels op het forum. Ik lees in de faq dat het hier een Nederlandstalig forum is maar kom om de haverklap complete Engelstalige topicstarts tegen, bv. [Motorola Moto G] Ervaringen en Discussie
Compleet, compleet... Dat is niet echt 'n TS ;) Meer 'n alineahaha.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1