Toon posts:

htpc juiste setup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een htpc laten bouwen met de volgende setup:

- Silverstone ML04 Kast (Ruimte voor 3.5" optische drive)
- E350-M1 Asrock Moederbord met dual core 1.6 Ghz processor + HD6310
Radeon integrated GPU (HDMI, USB, Digital Audio uitgangen)
- 8 GB DDR3 Hypex Kingston geheugen
- 120GB SSD Samsung EVO
- 450 W ATX voeding als het goed is verbruikt het systeem straks maar 40 watt dus lekker zuinig

Windows 8:

ik hoor graag over de plus en de min punten.

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04 12:20

dimako_

Vogel

Ik heb zelf dit moederbord gehad maar heb deze snel weer weg gedaan omdat de fan wel veel lawaai maakt.
Ik heb het even geprobeerd zonder de fan maar dan wordt alles wel erg heet.
Dus ik zelf zou een los moederbord en cpu kiezen met eengoede stille koeler.

Verder mooie setup.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat is dus ook wat een vriend van me zij. dat het een onrustig moederbord is. En mij werdt verteld dat deze setuo binnen paar sec opgestart is sneller dan een laptop met de nieuwe i5 processor. Echter zij een vriend van me dat dat niet waar is? het zal mij benieuwen. Heb het al besteld dus kan niet meer terug

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met een SSD en Windows 8 kan zo'n ding prima binnen 10 sec helemaal klaar zijn met booten.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 10-12-2013 21:41 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 10:37
Je bent binnen tien seconden nog niet eens het bios gebeuren voorbij, dus dat lijkt mij sterk. Uit standby is wat anders natuurlijk.
Ook is voor een HTPC 4GB meer dan genoeg, dus dat zou wat geld besparen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, had de revieuws gelezen over de moederbord komt allemaal uit de US. maar iedereen is er dik te vreden over. Echter maak ik me wat zorgen over de warmte. Heb speciaal voor deze kast gekozen en setup omdat de kast goed doorlucht is. En deze setup is zo klein dat het genoeg ruimte heeft lijkt mij om geen koeler in te bouwen. Echter twijfel ik er nu wat aan. Het is de bedoeling om het alleen te gebruiken voor films downloaden/kijken. En films steamen 1channel/icefilms. Voor de rest doe ik er niks mee. Dus de vraag is. wordt hii niet te warm en kan hij dit wel aan/stil genoeg.

PS. Het systeem zou net zo snel moeten opstarten als een mac device. Dus ben erg benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 21:28 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ossi schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:25:
Je bent binnen tien seconden nog niet eens het bios gebeuren voorbij, dus dat lijkt mij sterk. Uit standby is wat anders natuurlijk.
Ook is voor een HTPC 4GB meer dan genoeg, dus dat zou wat geld besparen :)
Met een UEFI BIOS wel. Dat is het mooie aan Windows 8 en UEFI. Vorige week nog een Acer laptop met SSD uitgerust. Binnen 8 sec volledig klaar met laden in Windows vanaf het moment dat ik op de aanknop drukte. Met een oude BIOS haal je het niet nee, met een nieuwe wel.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:29:
[...]

Met een UEFI BIOS wel. Dat is het mooie aan Windows 8 en UEFI. Vorige week nog een Acer laptop met SSD uitgerust. Binnen 8 sec volledig klaar met laden in Windows vanaf het moment dat ik op de aanknop drukte. Met een oude BIOS haal je het niet nee, met een nieuwe wel.
haha idd

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

>DAA

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Wellicht handig om wat meer info te geven en jezelf een beetje in te lezen? Er zijn genoeg topics over dit onderwerp te vinden, wat heb je zelf al gedaan?

Bijvoorbeeld: wat zijn je eisen? Moet het vooral snel (CPU/GPU?), stil of zuinig zijn? En wat is een 3.5" optische drive? Volgens mij zijn die er vooral in 5.25" ;)

Daarnaast een aanrader om je in te lezen: Het grote zuinige server topic, hier wordt veel gespeculeerd over zuinige/stille/krachtige server- én HTPC-opstellingen. Die "maar 40 watt" die je noemt vind ik persoonlijk niet erg zuinig, een beetje HTPC doet mijns inziens maximaal 20W (idle) zonder heel speciale hardware of tweaks. Het is vooral een kwestie van de juiste componenten bij elkaar zoeken.

Een vergelijkbare HTPC-setup met de Silverstone ML04, Seasonic G360 (erg zuinige voeding bij laag verbruik en zeker krachtig genoeg), Asrock B75 Pro3-M en Intel Celeron G1610 is mijns inziens een stuk sneller, zuiniger (<20W met SSD en goede voeding) en misschien ook wel goedkoper. Alleen de GPU van de E350-M1 is wellicht wat beter, maar dat is alleen een pluspunt als je er ook games mee gaat spelen. Daarnaast lijkt 4GB RAM ook mij doorgaans ruim voldoende voor een HTPC. Succes ;)

• PilatuS
  • Niet online
Zie bijvoorbeeld dit filmpje ook.
YouTube: Super Fast Samsung SSD Boot Time (9sec) using Windows 8 Pro (64 Bit)
Een seconde of 9 dus.

Een herrie fan is iets wat je met een HTPC absoluut niet wil. Zeker iets om rekening mee te houden dus. Ik ergerde mij al aan de fan van mijn Mede8er speler en die heb ik dus ook los gehaald.

Wat zoek je verder in een HTPC wat een mediaspeler niet kan ? Er zijn dingen waarin een HTPC meer kan en beter is. Wil je alleen films en series afspelen zou ik zeker geen HTPC kopen. Ik ben dus iemand die genoeg heeft aan een mediaplayer en een usb stick met films.

[ Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 10-12-2013 22:04 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Maar zoals ik al begrijp is alles al besteld? Dan is dit topic een beetje mosterd na de maaltijd? Overigens zolang bovenstaande setup nog niet verstuurd is kun je hem prima annuleren (je hebt bij internet aankopen zelfs 7 dagen na ontvangst om de boel terug te sturen). Ik zou zeker voor een andere setup gaan om de volgende redenen:
De behuizing is prima, en als je die mooi vindt zou ik die zeker houden, maar het moederbord is toch echt behoorlijk verouderd. Een brazos setup is behoorlijk traag en is te traag om de wat betere kwaliteit video in software te decoderen. De GPU hiervan is wel prima, maar zodra je geen DXVA kan gebruiken (10bit video b.v.) dan is het een stotter festijn. Verder is zo'n kleine fan niet ideaal qua geluidsproductie, zeker met een beetje stof kan deze een irritant geluid veroorzaken.

Wil je echt alles kunnen afspelen dan zou ik gaan voor een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail met een pricewatch: AMD A6-6400K Boxed is de stock fan te luidruchtig dan kun je die achteraf nog vervangen door een (big) shuriken. Is dit te duur voor je, dan zou ik gaan voor een pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU (moet je wel het geluid via HDMI aansluiten) Deze is minder sterk dan de AMD setup, maar wel passief gekoeld (zet 1 stille casefan in de kast voor genoeg airflow ) en veel recentere hardware.

Daarnaast klinkt 8GB HyperX geheugen wel leuk voor je setup, maar totaal overkill in die E350 setup. Ten eerste heb je aan 2GB of 4GB al meer dan genoeg. Daarnaast ondersteunt de E350 maar tot 1066MHz of 1333MHz (weet ik zo niet uit m'n hoofd) en single channel. Ik weet niet de details van dit setje (staat immers niet in de TS) maar dit is op het eerste gezicht overkill.

Daarnaast is een 120GB SSD vaak de juiste keuze, maar waar gaan je videobestanden staan? 120GB is niet veel wanneer je een paar 1080p films download. En waarom W8 wanneer je de HTPC alleen gebruikt voor het afspelen en streamen van films? Waarom niet gewoon openelec op een USB (3.0) stickje? Boot ook in een paar seconden.

Als laatste is de voeding ook totaal ongeschikt. Zoals je zelf al aangeeft zal je systeem nog geen 40W verbruiken (met de goede componenten zelfs minder). Je belast je voeding dus minder dan 10%. De efficiëntie van voedingen gaat nogal drastisch achteruit bij belasting onder de 20%. Het is dus voor het stroomverbruik logischer om een voeding met een lager maximaal vermogen te nemen (300W). Bovengenoemde seasonic van 360W is een prima optie, maar alleen wanneer de HTPC 24/7 aan staat. Voor een HTPC is het logischer om deze een paar uur per dag aan te hebben en dan is een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W veel logischer.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
Ik snap weinig van de build eigenlijk. Een E350 met 8GB en 120GB SSD voorzien van een 450Watt voeding in een ML04 (met een 3,5" optische drive :? )... .Waar is de balans in dit systeem?

Laten we beginnen met de vraag wat je met het systeem wilt gaan doen, en wat de boel mag gaan kosten. Op basis daarvan kunnen we kijken wat er mogelijk zou zijn. Misschien kan je de boel nog terug sturen en opnieuw beginnen? Dit gaat een enorme teleurstelling opleveren ben ik bang.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:47:
Wellicht handig om wat meer info te geven en jezelf een beetje in te lezen? Er zijn genoeg topics over dit onderwerp te vinden, wat heb je zelf al gedaan?

Bijvoorbeeld: wat zijn je eisen? Moet het vooral snel (CPU/GPU?), stil of zuinig zijn? En wat is een 3.5" optische drive? Volgens mij zijn die er vooral in 5.25" ;)

Daarnaast een aanrader om je in te lezen: Het grote zuinige server topic, hier wordt veel gespeculeerd over zuinige/stille/krachtige server- én HTPC-opstellingen. Die "maar 40 watt" die je noemt vind ik persoonlijk niet erg zuinig, een beetje HTPC doet mijns inziens maximaal 20W (idle) zonder heel speciale hardware of tweaks. Het is vooral een kwestie van de juiste componenten bij elkaar zoeken.

Een vergelijkbare HTPC-setup met de Silverstone ML04, Seasonic G360 (erg zuinige voeding bij laag verbruik en zeker krachtig genoeg), Asrock B75 Pro3-M en Intel Celeron G1610 is mijns inziens een stuk sneller, zuiniger (<20W met SSD en goede voeding) en misschien ook wel goedkoper. Alleen de GPU van de E350-M1 is wellicht wat beter, maar dat is alleen een pluspunt als je er ook games mee gaat spelen. Daarnaast lijkt 4GB RAM ook mij doorgaans ruim voldoende voor een HTPC. Succes ;)
@ jeroen_online. Omdat jij wat meer info wou om jezelf wat beter in te lezen. Heb ik wat meer info voor je. @ Pilatus Ik heb heel lang getwijfeld wat ik wou. Nas of een mediaspeler. Daarna allebei. Maar toch gekozen voor dit systeem. Waarom? Omdat ik wat meer wou dan een mediaspeler en nas in een. Zoals het streamen van 1channel is met zoon htpc makkelijker in te stellen dan een mediaspelers. En sommige mediaspellers kunnen dat niet eens. Verder was de bedoeling dat de HTPC zeer snel is. En niet te warm werd. Denk dat de setup wel aardig geschikt is. Maar dat zal ik pas merken als het systeem binnen is.

Ten eerste is het een 1.6Ghz dualcore. Ik zal eerlijk zijn voor een HTPC is het denk ik wel erg sterk maar is niet spannend als je high end games wil spelen.

De reden voor deze processor bij HTPCs is omdat de koeling en voeding heel erg meevallen. Je kan het continu aanlaten desnoods en het totale systeem verbruikt dan minder dan een gloeilampje ! Dit is de reden voor de processor. Deze processor zit op een geïntegreerde micro ATX bord met een geïntegreerde HD6XXX video kaart. Dus is sterker dan meeste HTPC`s.

2. SSD kost bijna 2 tot 10 keer zoveel dan een HDD. Waarom deze SSD omdat het 10 - 20 keer sneller is. De PC start op in paar seconden Doordat SSD zo snel te benaderen is, is een systeem velen malen sneller dan een normaal PC !

De kracht zit hem in de 8GB Kingston DDR geheugen ook bij dit systeem. 

Samen een krachtig evenwichtig systeem ! en ook te gebruiken als een PC.

Er is genoeg ruimte in de behuizing zelf al voor een goeie airflow Dat is wat ik denk!

Er zitten wel fans op ! maar op de individuele componenten.

Ik wil het zo configureren dat het doorstart naar XBMC zonder dat je iets van windows ziet. Denk dat ik binnen 10 sec in XBMC zit. Dat is tenminste wat ik verwacht.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar goed, je hebt het al besteld dus? Waarom deze discussie dan?

Ben het verder met kroegtijger eens, balans is ver te zoeken hier. Een E350 is niet snel. 2GB geheugen is meer dan genoeg voor die CPU. Je wilt een mITX kast en picoPSU met zo'n setup (~120W is meer dan voldoende). Tenslotte zijn er ook prima E350 bordjes die wel normaal passief gekoeld zijn.

Maakt de kast niet uit (aangezien je een enorme bak besteld hebt), waarom dan niet een factor 4 of 5 sneller gaan met een mATX bord en een i5 CPU icm HD4000 GPU? Veel snellere CPU (voor een HTPC maakt het 0,0 uit of je nou een Intel onboard of een AMD onboard GPU hebt, zolang ze maar DXVA ondersteunen). Een i5 is wel degelijk 4 of 5 keer sneller dan een E350. Heb je ook nog echt wat aan die SSD.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je hebt je helemaal niet ingelezen, maar alleen de marketingpraatjes doorgenomen.

Hier op GoT zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden van HTPC builds, die eens doornemen had je al veel meer informatie kunnen geven. Ben het eens met de posters hierboven dat dit een totaal onevenwichtige build is op basis van verouderde componenten. Die snelheid, stilte en verbruik gaat je nogal tegenvallen ben ik bang.

Ik weet niet wat je er voor betaald hebt, maar ook ik zou je aanraden je bestelling nog te annuleren als dat kan, en een HTPC samen te stellen waar je wél plezier van gaat beleven.

Rail Away!

• kroegtijger
wagenveld schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:18:
Maar goed, je hebt het al besteld dus? Waarom deze discussie dan?

Ben het verder met kroegtijger eens, balans is ver te zoeken hier. Een E350 is niet snel. 2GB geheugen is meer dan genoeg voor die CPU. Je wilt een mITX kast en picoPSU met zo'n setup (~120W is meer dan voldoende). Tenslotte zijn er ook prima E350 bordjes die wel normaal passief gekoeld zijn.

Maakt de kast niet uit (aangezien je een enorme bak besteld hebt), waarom dan niet een factor 4 of 5 sneller gaan met een mATX bord en een i5 CPU icm HD4000 GPU? Veel snellere CPU (voor een HTPC maakt het 0,0 uit of je nou een Intel onboard of een AMD onboard GPU hebt, zolang ze maar DXVA ondersteunen). Een i5 is wel degelijk 4 of 5 keer sneller dan een E350. Heb je ook nog echt wat aan die SSD.
:Y alhoewel een i5 misschien wat overkill is, maar een i3 of A6 / A8 zou hier ook prima geschikt voor zijn bijvoorbeeld. De rekenkracht van een i5 ga je niet zo snel benutten, maar als je wilt gamen kan je er nog eens een videokaartje bijsteken en je hebt een betere basis dan vrijwel elk console op de markt.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat idd de verkeerde kant op. Ben maar een een arme student en dus budget ook erg belangerijk. Ik dacht zelf dat dit een goeie setup was voor ALLEEN films downloaden en streamen. hier zijn wat meningsverschillen over. Kan in de toekomst nog altijd een andere moederbord in zetten toch? Maar bedankt voor jullie uitleg

Op dit gebied ben ik vrij een noob. Weet nog maar een week wat van htpc af. Daarom vroeg ik of dit een wat goeie setup is. dit blijkt dus niet het beste te zijn. aangezien ik een 7 jaar oude laptop heb.ga ik ervan uit dat dit vele malen snelller gaat. Verder ben ik niet uit op een ultra snellle htpc. Maar een goed werkende htpc voor wat ik ermee wil doen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 12:57 ]

• wagenveld
  • Niet online
Volgende keer je topic even openen dan voordat je besteld?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:38:
Dit gaat idd de verkeerde kant op. Ben maar een een arme student en dus budget ook erg belangerijk. Ik dacht zelf dat dit een goeie setup was voor ALLEEN films downloaden en streamen. hier zijn wat meningsverschillen over. Kan in de toekomst nog altijd een andere moederbord in zetten toch? Maar bedankt voor jullie uitleg
Het zal zn taak wel doen, maar voor het geld wat je ervoor kwijt bent had je beter wat anders aan kunnen schaffen. Natuurlijk kan je ook achteraf nog een ander bord / cpu kopen, maar is toch een beetje zonde van het geld als je een arme student bent.
Op dit gebied ben ik vrij een noob. Weet nog maar een week wat van htpc af. Daarom vroeg ik of dit een wat goeie setup is. dit blijkt dus niet het beste te zijn. aangezien ik een 7 jaar oude laptop heb.ga ik ervan uit dat dit vele malen snelller gaat. Verder ben ik niet uit op een ultra snellle htpc. Maar een goed werkende htpc voor wat ik ermee wil doen ;)
Het functioneert zoals gezegd wel, maar logisch is je keuze niet. Waarom informeer je dan niet even vooraf in plaats van achteraf... 8)7

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ja goed ik wou ook niet zeuerend overkomen. Daarnaast word ik vaak verwezen naar "bestaande topics" waar ik ook niet echt wijzer van word. En daarnaast ben ik ook nieuw op dit forum. Dus zoek opties lukt me ook niet echt. ik zal er van het weekend wel achterkomen hoe het werkt. als het echt niks is wat jullie zeggen. zal ik de setup wel aanpassen. Als ik de revieuws over de moeder bord lees. Scoort het vrij hoog. En zijn de mensen aardig dik te vreden over. Maar ja ik zal het pas achterkomen als alles werkt

• HellMoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf wat je met je media center wilt ik heb een beetje een hybride variant die het naar mijn mening nog erg goed doet er zitten zowel wat oudere als nieuwere componenten in maar al met al erg tevreden mee:

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 Boxed
Graka : Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2 (Is een silent variant wel zo handig voor in je mediacenter wel iets waar ik echt rekening mee zou houden)
Mobo: Asus P5Q PRO
OS SDD: ADATA S511 120GB - bracket 2,5", 9,5mm,
HDD Games: Samsung Spinpoint F1 HD161GJ, 160GB (was orgineel mijn OS HDD)
HDD: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB (3x erin zitten)
HDD: Toshiba Desktop - 3TB 3.5", SATA600, 5400rpm, 32MB
Behuizing: Silverstone Lascala LC17
Geheugen: Corsair XMS2 TW2X4096-8500C5
Voeding: be quiet! Straight Power 450W (E6)

Ik heb hem door de jaren heen wat geupgrade en op het moment heb ik mijn optische drive er niet aan hangen maar er komt binnen kort een pci sata extender binnen dan kan alles weer aagesloten worden.

Op mijn systeem kan ik nog aardig een game spelen en meer dan genoeg opslag voor mijn films sersies en muziek 6TB op het momen en nog 3 externe schijven er aan hangen waardoor ik op 9 TB kom (ja ik ben een horder wat dat betreft) En in combinatie met XBMC werkt dit prachtig.

Laatst mijn HDD vervangen voor een SSD werlt erg gaaf! Stuk sneller.

Maar mijn advies is denk vooral na wat wil je bereiken met je htpc alleen simpel wat media afspelen en hoef je je films en series niet allemaal te bewaren of wil je juist wel alles opslaan ? Of wil je er af en toe ook mee kunnen gamen (heb een xbox360 controller eraan hangen). Want wat je erin stopt qua hardware kan immens verschillen nagelang je beslissingen.

Veel succes met je zoektocht

• jaapsander
Je setup zal wel voldoen, maar zoals we proberen op te merken nogal uit balans. Dat betekent dat je voor hetzelfde geld een betere setup kan bouwen of dat je voor een vergelijkbare setup minder geld hoeft kwijt te zijn.

Mensen zijn inderdaad tevreden over het moederbord, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet beter kan.
Bijvoorbeeld deze setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 48,98€ 48,98
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 54,-€ 54,-
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 42,80€ 42,80
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,-€ 34,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,77

Deze setup is een stukje krachtiger (lees een stuk) zonder overdreven duur te zijn. Ook is de voeding beter en het geheugen goedkoper.

Wil je nog meer geld besparen en wil je het systeem wat compacter hebben, dan kun je voor dit systeem gaan
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,70€ 50,70
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 58,-€ 58,-
1In Win BM639B€ 54,99€ 54,99
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,18

Nog goedkoper is bovenstaande lijst met pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU als moederbord (inclusief CPU).

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 11-12-2013 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nou nog steeds niet snap is. Ik meende te lezen dat me moeder bord tot 16 gb aan ddr geheugen aan kon. Dus nu net thuis aangekomen na gekeken en staat er idd ook.

AMD Dual-Core Processor E350/E350D
Solid Capacitor for CPU Power
Supports DDR3 1066, 2 DIMM slots, Max. capacity up to 16GB
Integrated AMD Radeon HD 6310 graphics, DX11 class iGPU, Pixel Shader 5.0
1 x PCI Express 2.0 x16 slot (@ x4)
Multi VGA Output options: D-Sub, DVI-D and HDMI
4 x SATA3 connectors
7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec), Premium Blu-ray audio support
Supports ASRock XFast RAM, XFast LAN, XFast USB Technologies
Supports Instant Boot, Instant Flash, Multi-Speed Fan Control, APP Charger

Maar volgens sommigen heb ik een overkill met de 8gb ddr. Wat zie ik nou niet wat jullie wel zien? ik heb namelijk 2 us site's bekeken. en die raden zoon set aan voor een snelle stabiele htpc. Ik heb vandaag gereageerd omdat ik op werk zat. Maar nu ik het terug lees, snap ik het allemaal niet zo goed meer haha. Sorry voor dat ik zo klungelig over kom

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=E350M1

• PilatuS
  • Niet online
Ook 4GB was zat geweest. Je hebt alleen wat aan meer geheugen als je het ook gebruikt. Als jouw HTPC een film aan het afspelen is en met OS erbij dan 2 of 3GB gebruikt, maakt het niets uit of er op dat moment 4GB in de PC zit of 32GB.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:28:
[...]

Maar volgens sommigen heb ik een overkill met de 8gb ddr. Wat zie ik nou niet wat jullie wel zien? ik heb namelijk 2 us site's bekeken. en die raden zoon set aan voor een snelle stabiele htpc. Ik heb vandaag gereageerd omdat ik op werk zat. Maar nu ik het terug lees, snap ik het allemaal niet zo goed meer haha. Sorry voor dat ik zo klungelig over kom

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=E350M1
Ja, twee jaar geleden was de E350 een prima keus, maar inmiddels zijn er al weer veel betere en snellere oplossingen voor hetzelfde geld.

En met hierboven qua geheugen. Natuurlijk past er max 16GB in dat moederbord, maar als je het toch niet gebruikt heb je het ook niet nodig. Voor een HTPC is 4GB al ruim zat, met 2GB zit je volgens mij zelfs ook nog wel prima. Dat wordt er bedoeld met overkill en niet in evenwicht zijn van die build.

Rail Away!

• wagenveld
  • Niet online
Heb hier inderdaad al 2 jaar een E350 (van Asus, passief gekoeld) en die is prima tevreden met 2GB geheugen. Uiteraard in een mITX kast (Antec), 1 fan op 5v en een 64GB SSD voor het OS. Ondanks de leeftijd wil alles prima, het is alleen geen snelheids monster. Maar daar krijg je een prima GPU en een vrijwel stil kastje voor terug.
Inmiddels zijn er inderdaad betere oplossingen, denk aan een NUC (nog kleiner, maar wil je nog in een passief gekoeld kastje drukken).

Verwijderd

Topicstarter
oke thanks. Ik zal het morgen inelkaar zetten met een vriend van me. En dan zal ik mijn ervaring hier wel posten.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even een update over hoe het systeem werkt. Aller eerst hadden jullie mij heel onzeker gemaakt en was ik onzeker over de keuze. Zoals ik al aangaf kwam het al bijna aan dus kon ik het niet annuleren. Hebben het systeem gister in elkaar gezet windows 8 en rest geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/140/7hdc.jpg

Mijn eerste ervaringen.
Pluspunten:

1. Systeem start in 7 seconden op (meerdere keren uitgeprobeerd)
2. NAS films gestreamd hoogste film was 24gb via de internet kabel van de NAS naar htpc (vlekkeloos) geen haperingen kwaliteit vermindering ect.
3. Battelfield 3 van een vriend geleend kijken hoe dat gaat. Hiervoor wil ik hem niet gebruiken alleen gebruikte ik het spel voor de test. Battelfield 3 speelde hij fijneloos af geen haperingen en super kwaliteit op de Plasma tv.
4. 1Channel werken gekregen super stream nog beter dan op mijn appel tv 2. Ook geen haperingen.
5. Films downloaden en afspelen ook geen enkel probleem
6. De htpc heb ik nog niet een keer gehoord (muisstil)

Minpunten:
1. Toetsen bord niet werkend gekregen (geen usb aansluiting maar zoon ronde aansluiting)
2. Windows 8 moet wennen

Al met al TOP systeem. Heb nog steeds geen flauw idee waar jullie negatieve feed back wegkomt. Ik kan iedereen de setup aanraden. Ik ben nog nooit een pc of laptop tegen gekomen die na het drukken van de aan/uit knop. Alles opstart en bij de desktop komt in 7 seconden.

Zoals ik al zij had ik de smoor er goed in door jullie feedback dacht echt dat ik een miskoop had gemaakt. Maar zoals ik al zij wat een super super super htpc niet normaaal _/-\o_

• jaapsander
Wij zijn ook vrij kritisch natuurlijk. Maar zoals je ook al had kunnen lezen is jouw setup ook voldoende. Maar het kan beter. Als voorbeeld het interne geheugen, 8GB is leuk, maar jij zal geen verschil merken met 4GB.

Ook zal je setup 1080p materiaal prima af kunnen spelen zolang hij DXVA kan gebruiken. Speel eens een 10bit 1080p video af en misschien hapert hij daar wel mee.

Oftewel je HTPC is "redelijk", maar voor het geld had je een betere kunnen bouwen.

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:04:
Wij zijn ook vrij kritisch natuurlijk. Maar zoals je ook al had kunnen lezen is jouw setup ook voldoende. Maar het kan beter. Als voorbeeld het interne geheugen, 8GB is leuk, maar jij zal geen verschil merken met 4GB.

Ook zal je setup 1080p materiaal prima af kunnen spelen zolang hij DXVA kan gebruiken. Speel eens een 10bit 1080p video af en misschien hapert hij daar wel mee.

Oftewel je HTPC is "redelijk", maar voor het geld had je een betere kunnen bouwen.
:Y mee eens inderdaad. Wat je nu hebt gekocht volstaat ook wel (dat hebben we meteen al gezegd), maar voor hetzelfde geld had je veel meer in huis kunnen halen. Beetje zonde dus.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
ja maar daar ben ik het dus niet mee eens. Zoals iemand al in het begin zij dat hij binnen 10 sec zal opstarten leek me eerst onmogelijk. Echter doet hij er 7 sec over. Met laptop download ik niet hoger dan 2.1 mbit. aen met de htpc haalde ik al 3 keer 7.1 mbit. zo download ik 4 gb film in zoon 5 a 8 minuten. Echter heb ik wel een minpunt gevonden, naja meer een vraag. Had eerst even een oude keyboard aanhangen voor de installatie. Als ik de htpc uit zet, dus volledig uit. Blijft het lampje van de keyboard branden. Net zolang totdat ik de knop op de achterkant van de voeding ook uit klik dan pas staat de keyboard uit. Maar het is niet de bedoeling dat ik hem elke keer bij de voesing ook uit moet zetten. Wil gewoon systeem uitzettem en dat het klaar is. Echter snap ik niet hoe hij nog steeds stroom toevoer binnen krijgt.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:58:
ja maar daar ben ik het dus niet mee eens.
Het is vrij objectief meetbaar natuurlijk in performance en kosten... "Niet mee eens" is in dat opzicht dus niet mogelijk. Het gaat niet om een mening maar om een meetbaar resultaat.
Zoals iemand al in het begin zij dat hij binnen 10 sec zal opstarten leek me eerst onmogelijk. Echter doet hij er 7 sec over.
Opstart-tijd heeft dan ook niet zo gek veel met performance te maken. Een G1610 kan namelijk net zo snel booten als een nieuwe Haswell i7 om maar eens wat te noemen, maar dat wil niet zeggen dat de G1610 daarmee dus net zo snel is.
Met laptop download ik niet hoger dan 2.1 mbit. aen met de htpc haalde ik al 3 keer 7.1 mbit. zo download ik 4 gb film in zoon 5 a 8 minuten.
En ook dát heeft er niets mee te maken; dat is namelijk afhankelijk van de snelheid van je netwerk-interface en van storage. Of je het nu naar een SSD weg schrijft of naar een traag laptop-schijfje, en of je het nu over een een 803.11b, g of n binnen haalt (mits wifi gebruikt, anders kan je het vergelijken over een 10mbit, 100mbit of gigabit-interface). Het zegt nog steeds allemaal niets over de kracht van het systeem.
Echter heb ik wel een minpunt gevonden, naja meer een vraag. Had eerst even een oude keyboard aanhangen voor de installatie. Als ik de htpc uit zet, dus volledig uit. Blijft het lampje van de keyboard branden. Net zolang totdat ik de knop op de achterkant van de voeding ook uit klik dan pas staat de keyboard uit. Maar het is niet de bedoeling dat ik hem elke keer bij de voesing ook uit moet zetten. Wil gewoon systeem uitzettem en dat het klaar is. Echter snap ik niet hoe hij nog steeds stroom toevoer binnen krijgt.
Wat bedoel je met een oud toetsenbordje? Een ps2? En wat moet je überhaupt met een (bedraad) toetsenbord aan een HTPC?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
gewoon een oud toetsen bord met draad met een ronde stekker in plaats van usb. Heb nu ondertussen een draadloze toetsenbord. Echter gebruikte ik de toetsenbord alleen voor het installeren. omdat de bluethooth stick het niet deed voor de installatie. Maar sluit ik nu die bedrade toesten bord aan voor de test. En ik heb de systeem afgesloten blijft het lampje nog branden. Hoe kan het dat de voeding van de htpc nog steeds stroom geeft als hij uit staat. Heb ik wat verkeerd aan gesloten?

• jaapsander
Je voeding geeft altijd stroom af wanneer de pc uitgeschakeld is. Anders zou je immers de pc niet aan kunnen zetten.

Er zit dus nog stroom op het moederbord, aangezien je je toetsenbord aansluit op het moederbord kan deze gewoon zijn stroom van het moederbord krijgen. Normaal gesproken is dit niet zo wanneer je de pc uit zet, maar ieder moederbord kan hier anders mee om gaan. Misschien dat je dit uit kan schakelen door wake-up on ps2 en USB uit te zetten?

Overigens niet iets waar je je druk om zou moeten maken.

Verwijderd

Topicstarter
oke thanks. Ik doe altijd alle stekkers uit als ik naar het werk ga. Omdat ik bang ben dat het anders in de fik kan vliegen (heb huisdieren) zou het me niet vergeven als die in brand gaan vandaar. Maar dat was mijn vraag idd als hij stroom krijgt was ik bang dat het in brand zou kunnen gaan. Maar dat valt dus mee. thanks
Pagina: 1