[SBS 2003] Exchange, mail aan specifiek domein komt niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Topicstarter
Vooropgesteld; ik heb geen opleiding IT gedaan, alles wat ik voor kennissen van mij doe is uit enthousiasme en overtuiging dat met goede wil alles lukt. Mijn excuses als ik hierdoor misschien hele kleine dingen over het hoofd gezien heb.

Situatie:
Een kennis van mij heeft een klein administratiekantoortje, 2 personen, 2 Win 7 pro werkstations met outlook 2010, 1 sbs2003 server met exchange.
Beide werkstations gebruiken hetzelfde emailadres (info@xxxxadministratie.nl) in Outlook, die door exchange wordt binnengehaald via de pop3 connector.
De werkstations hangen niet in een domein, de server staat er enkel voor exchange, fileserver en 1 boekhoudpakket die vanaf de server draait (sql server).
Het is een HP ML110 G4 server, 4GB geheugen, voor zover dat belangrijk is.

Het probleem waar ik tegenaan loop:
Alles werkt volledig naar wens. Echter kan mijn kennis sinds kort vrijwel alle mailadressen binnen 1 domein niet meer mailen (bijvoorbeeld: xxxx@abc.eu, alles met abc.eu erachter komt niet bij de geadresseerde aan). Bij alle andere klanten geen probleem, enkel bij dit domein.
Er komt geen foutmelding dat de mail bijvoorbeeld undeliverable is.

Wat is er geprobeerd?
Allereerst geprobeerd het probleem te isoleren:
- Het probleem komt voor op beide werkstations. 1 van de werkstations heeft echter nog een extra pop3 account ingesteld in Outlook (buiten exchange om), wordt deze gebruikt, komen de mails wel aan!
- Berichtregels, geblokeerde afzenders, etc. Allemaal nagekeken, geen problemen!
- Wanneer we inloggen op de webmail, behorend bij het eerder genoemde mailadres info@xxxxadministratie.nl komt de mail wél bij het abc.eu domein aan. De mails worden dus niet aan de andere kant geblokkeerd.
- Op de server, in de instellingen van exchange gekeken, wordt nergens het betreffende domein of de betreffende mailadressen geblokkeerd.
- Uiteraard google gebruikt, search gebruikt, etc. Helaas kom ik daar dit probleem alleen omgekeerd tegen; dat mensen geen mail naar de exchange server kunnen versturen.

Wat blijft er over?
Het probleem moet naar mijn mening in Exchange zitten, deze verstuurt blijkbaar de mail niet die aan het eerdergenoemde domein gericht wordt.

De grote vraag!
Wie herkent dit? Wie weet wat er aan de hand is? Wie helpt mij? 8)7

Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dan zul je de logging van Exchange moeten bekijken. Begin eens bij t Message Tracking Center om te kijken of je kan zien wat er gebeurt met de mail.

Zie bv http://www.msexchange.org...2003-Mailflow-Part-2.html

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
Bedankt voor de eerste tip!
Even in de queue gekeken; geen berichten!
Wel een paar andere tips op die site waar ik even mee proberen ga. Houd je even op de hoogte!

Even korte update;
SmtpDiag geeft ook geen fouten aan, alles lijkt goed te zijn.
Wat mij wel opvalt; hij gebruikt daarbij de smtp server die bij xxxxadministratie.nl hoort (mail.xxxxadministratie.nl). Zal even proberen of het probleem ook voorkomt als ik de smtp server verander naar de standaard smtp van kpn voor een zakelijke verbinding.
Nu eerst even zoeken waar ik dat ook alweer instelde bij exchange :F :F

[ Voor 56% gewijzigd door Caerbannog op 10-12-2013 21:44 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je SBS2003 hebt, heb je ook OWA, toch?
Probeer eens via OWA een mail te sturen naar hetzelfde adres.

Vreemd overigens dat je geen enkele melding krijgt. 't Zou best nog wel eens kunnen liggen aan de ontvangende partij (abc.eu) kunnen liggen, die je mail gewoon als spam, silently dumpt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Oogje
  • Niet online
Caerbannog schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:20:
Bedankt voor de eerste tip!
Even in de queue gekeken; geen berichten!
Wel een paar andere tips op die site waar ik even mee proberen ga. Houd je even op de hoogte!

Even korte update;
SmtpDiag geeft ook geen fouten aan, alles lijkt goed te zijn.
Wat mij wel opvalt; hij gebruikt daarbij de smtp server die bij xxxxadministratie.nl hoort (mail.xxxxadministratie.nl). Zal even proberen of het probleem ook voorkomt als ik de smtp server verander naar de standaard smtp van kpn voor een zakelijke verbinding.
Nu eerst even zoeken waar ik dat ook alweer instelde bij exchange :F :F
Al in de Message Tracking Center gekeken? Daar kun je zien wat er gebeurt met een mailtje...of Exchange de mail al dropt of dat de mail wel de deur uitgaat.

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
@Brahiewahiewa; Vergeten te vermelden: Via OWA zelfde resultaat!

@Oogje: Message Tracking stond uit, was dus niets te vinden in het tracking center. Heb het gisteren aangezet, en even aan mijzelf (wat wel aankomt) en aan het abc.eu domein gestuurd.

Eigenlijk zie ik geen fouten; Vraag ik voor mijn eigen mail (ziggo overigens) de eigenschappen op, staat er als laatste regel: "Message transferred to charged through smtp".
Pak ik de mail die niet aankomt, is de laatste regel: "Message transferred to mail.abc.eu through smtp".
Ga nu eerst eens een andere smtp server proberen.
Nogmaals dank :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doe eens in een CMD op de SBS
nslookup
set type=mx
abc.eu

Krijg je dan hetzelfde resultaat als bij jezelf? Check ook even je eigen domein op mxtoolbox.com. Niet op een blacklist? Reverse DNS goed staan?

[ Voor 6% gewijzigd door wagenveld op 11-12-2013 10:34 ]

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
Even snelle reactie op mxtoolbox verhaal:
Als ik die voor de xxxxadministratie.nl doe: geen problemen.
Doe ik het voor abc.eu krijg ik dit:

220 mail.abc.eu ESMTP SonicWALL (7.4.4.8431)

Test Result
SMTP Reverse DNS Mismatch Warning - Reverse DNS does not match SMTP Banner More Info
SMTP TLS Warning - Does not support TLS. More Info

De exchange smtp connector stond ingesteld op "Use DNS to route to each address space on this connector".
Kan hier de fout zitten? Heb nu als smarthost smtp.zakelijkmail.nl ingesteld, standaard smtp server van kpn.

De NSlookup even gedaan, dan krijg ik het volgende:
(bovenste is voor de abc.eu, onderste is een domein waar de mails wel op aankomen)
Hoop dat jullie niet erg vinden dat ik ze wat anoniem gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SDZB4DSA.jpg

• wagenveld
  • Niet online
En als je op je eigen machine hetzelfde doet voor abc.eu, krijg je dan ook dezelfde resultaten? Dit is om uit te sluiten dat het om een DNS probleem gaat.
Inderdaad een smarthost gebruiken is een workaround als dat inderdaad het geval is.

Vreemd resultaat overigens daar "220 mail.abc.eu ESMTP SonicWALL". Dat zou inhouden dat de firewall bij abc.eu de eerste mail hop is. Nog niet van gehoord dat een Sonicwall dit kan. Als DNS klopt dan zou ik het vooralsnog op een probleem bij abc.eu houden.

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
Excuus; mxtoolbox had ik op mijn eigen machine gebruikt. Bij mij geeft hij dus blijkbaar ook een dns fout.
Zal even afwachten of de mails met de andere smtp server nu wel aankomen.
Dank!

• wagenveld
  • Niet online
Dat zegt niet zoveel natuurlijk, mxtoolbox gebruikt zijn eigen DNS, niet de jouwe ;)
De vraag was ook meer of mail.abc.eu naar hetzelfde IP adres wijst vergeleken met de SBS server.

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
Grote verrassing en bijzondere ontknoping; ik heb voor niks aan mijzelf getwijfeld. :-(
Alle mail zat bij abc.eu in de spambox, deze wordt er bij hun vroegtijdig uitgepikt.
Blijft het voor mij een raadsel waarom de mail via de webmail wel aankwam; blijkbaar zet exchange iets in de berichtkoppen wat er uitgepikt wordt.
Hoe dan ook; enorm bedankt voor de antwoorden en de energie die er door jullie ingestoken is, dank!!

• Oogje
  • Niet online
HTML handtekening in Outlook toevallig?
Als het goed is moet abc.eu wel kunnen zien waarom de mail als spam getagd werd.

• Caerbannog

Caerbannog

Topicstarter
Dat zou inderdaad kunnen! Echter de andere mailaccounts op één van de werkstations hebben ook allemaal een html handtekening, en die mails kwamen wel op de goede plek. Enige verschil was dat exchange er dan niet nog tussen zat.
Zal eens informeren waarom de mail als spam opgevangen werd! Ze hebben nu in ieder geval het mailadres van het administratiekantoor toegevoegd aan de veilige afzenders, en nu lijkt het goed te gaan.

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-01 10:42
Het zou ook kunnen dat het aangemerkt werd als SPAM omdat je geen Smart Host gebruikt.
Een IP adres van een Smart Host wordt nm geregistreerd als veilig, in tegenstelling tot die van jouw kennis.

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

T0ny schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 14:15:
Het zou ook kunnen dat het aangemerkt werd als SPAM omdat je geen Smart Host gebruikt.
Een IP adres van een Smart Host wordt nm geregistreerd als veilig, in tegenstelling tot die van jouw kennis.
Wat een onzin?

Een smarthost gebruiken betekent niet automatisch dat je nooit op een blacklist komt. Genoeg voorbeelden te vinden van smarthosts die wel op blacklists gezet worden, zie bijvoorbeeld ook dit topic, toevallig van vandaag: KPN mailservers op blacklist

PSN/XBOX : Murzeltje1976

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-01 10:42
Murzeltje schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:01:
[...]

Wat een onzin?

Een smarthost gebruiken betekent niet automatisch dat je nooit op een blacklist komt. Genoeg voorbeelden te vinden van smarthosts die wel op blacklists gezet worden, zie bijvoorbeeld ook dit topic, toevallig van vandaag: KPN mailservers op blacklist
Daarom zeg ik ook "Het zou kunnen" he, misschien ff cursusje begrijpend lezen ofzo.
Natuurlijk kan een "officiële" smartrelay ook geblacklist worden, de criteria daarvoor zijn immers (semi) arbitrair en worden bepaald door zijn peers.
Pagina: 1