Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN mailservers op blacklist

Pagina: 1
Acties:

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Een klant van ons mailt via hun Exchange 2003 server naar buiten via de smarthost van KPN (zakelijke lijn). Dit doen ze al jaren echter hebben ze de laatste tijd wat problemen om mail te verzenden. Ze krijgen met regelmaat mailtjes retour die niet afgeleverd kunnen worden. In de foutmelding komt het volgende naar voren:

U beschikt niet over de juiste machtigingen om e-mail naar deze geadresseerde te verzenden. Neem contact op met de systeembeheerder voor meer informatie.
<cpsmtp-fia01.kpnxchange.com #5.7.1 smtp;554 5.7.1 Service unavailable; Client host [195.121.247.4] blocked using dnsbl.sorbs.net; Currently Sending Spam

Het ziet er naar uit dat al deze onderstaande servers op diverse blacklists staan en dit is al weken zo

cpsmtp-fia01.kpnxchange.com 195.121.247.4
cpsmtp-fia02.kpnxchange.com 195.121.247.5
cpsmtp-fia03.kpnxchange.com 195.121.247.6
cpsmtp-fia04.kpnxchange.com 195.121.247.8
cpsmtp-fia05.kpnxchange.com 195.121.247.9

Er is dus bij onze klant geen probleem maar de ontvanger van de mail doet blijkbaar een blacklist check voordat hij de mail doorlaat. Dit zie ik steeds vaker de laatste tijd maar ik heb het idee dat ik hier niet veel aan kan doen. Zijn er nog tips hoe dit aan te pakken? Ik weet dat je via DNS ook naar buiten kan mailen maar dit zetten we eigenlijk nooit aan..

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 21:31
Andere (betaalde) Smarthost gebruiken of zelf de uitgaande mail gaan afhandelen?

KPN moet er voor zorgen dat ze niet op de blacklist komen en als ze er op komen dat ze zo snel mogelijk er weer vanaf komen.

• metallicelmo
xares schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:56:
Andere (betaalde) Smarthost gebruiken of zelf de uitgaande mail gaan afhandelen?

KPN moet er voor zorgen dat ze niet op de blacklist komen en als ze er op komen dat ze zo snel mogelijk er weer vanaf komen.
Daar heb ik ook aan zitten denken echter kun je in Exchange 2003 geen smarthost opgeven waarbij je zelf een username of password invult. Dit zou alleen werken als ze kunnen filteren op extern IP adres ben ik bang..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Exchange 2003 zou dat wel moeten kunnen:
http://support.prolateral...edgebase/Article/View/118
Kan je gewoon username, password en TLS instellen.

Verder is het volkomen terecht dat KPN mailservers geblacklist worden. Die dingen zijn een bron van heel veel spam en zolang KPN dat niet aanpakt blijft het dweilen met de kraan open. Het is alleen niet netjes om Sorbs te gebruiken om mail bij de deur te weren, die lijst hoor je te gebruiken om extra punten te taggen bij je spamfilter.

• metallicelmo
_JGC_ schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:03:
Exchange 2003 zou dat wel moeten kunnen:
http://support.prolateral...edgebase/Article/View/118
Kan je gewoon username, password en TLS instellen.

Verder is het volkomen terecht dat KPN mailservers geblacklist worden. Die dingen zijn een bron van heel veel spam en zolang KPN dat niet aanpakt blijft het dweilen met de kraan open. Het is alleen niet netjes om Sorbs te gebruiken om mail bij de deur te weren, die lijst hoor je te gebruiken om extra punten te taggen bij je spamfilter.
Dank je voor die link, die is erg handig moet ik zeggen.. Ik zal eens kijken of we er iets mee kunnen hier.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je al met KPN hierover gebeld, wellicht zijn ze nog niet op de hoogte dat ze op een blacklist staan?

• metallicelmo
shadowman12 schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:21:
Heb je al met KPN hierover gebeld, wellicht zijn ze nog niet op de hoogte dat ze op een blacklist staan?
Ze bellen me morgen terug, kijken of dit verholpen kan worden, ben benieuwd

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom gebruiken ze eigenlijk een smarthost? Da's toch niet nodig bij een zakelijke lijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Ik herken de situatie kom regelmatig bij een bedrijf wat ook al jaren KPN gebruikt in combinatie met exchange en ook zij krijgen de laatste tijd steeds vaker van die blacklist meldingen. Toen ik met de zakelijke klantendienst belde werd mij aangeraden de particuliere smtp servers ook als smarthost in te stellen, maar blijkbaar mogen die helemaal niet relayen voor zakelijke lijnen, dit loste dus ook niet veel op.

De reden dat ze daar een smarthost gebruiken is waarschijnlijk dat de vorige systeembeheerder geen zin had smtp banner, reverse dns etc netjes in orde te maken.

Ik ben wel benieuwd of ze voor de TS een betere oplossing hebben.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probleem bij kpn is dat hun reverse dns nooit klopt. Kan je via een of andere servicedesk laten instellen, maar zit nog altijd te wachten op aansluitnummer van een klant om dat voor hem te regelen.
Pagina: 1