Opzetten wifi-netwerk in huis met dikke muren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
Hallo

Een vriend van mij is sinds kort verhuisd naar een oude boerderij met volle muren die makkelijk 30cm dik zijn. In elke ruimte heeft hij een RJ45-aansluiting voorzien. Door de dikte van de muren is het onmogelijk om volledige dekking te krijgen vanaf waar alle LAN-kabels vertrekken en ook de ADSL-modem staat. Nu heeft hij aan mij gevraagd wat de beste optie is om toch in elke ruimte wifi te hebben (hetzelfde netwerk). Hoe pakt hij dit het beste aan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:57

lier

MikroTik nerd

(Meerdere) access points.
Als er ook nog netwerkkabels aangesloten moeten kunnen worden, dan routers als access points inzetten.

Klaar :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst: size isn't everything :P

Meten is weten, 30cm gewapend beton is funest voor WiFI, 30cm baksteen hangt het af van welke steensoort en hoe vochtig, bottom line is dat je op voorhand niet weet wat het gaat doen. 30cm gasbeton is volkomen irrelevant voor WiFi.

Ga daar met AP staan bij ISRA-punt, ga vervolgens in alle kamers in huis signaalsterkte meten. >-40dB is prima. <-40dB is niet goed. Als overal >-40dB gehaald wordt is een enkele AP genoeg. Waarschijnlijk zal een tweede nodig zijn, dus ga met AP aan andere kant van huis staan en herhaal de metigen. Nog niet overal >-40dB? Dan derde plek kiezen etc. De AP hoeft verder geen internetverbinding te hebben, het gaat alleen om meten signaalsterkte.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Gewoon in elke kamer een Ubiquiti Unifi acces point hangen. Hier heb je een overzicht van hun hardware. Al deze accespoint bij elkaar (je kan alle verschillende typen door elkaar gebuiken) zullen een groot netwerk creëren en je daarbij altijd het best mogelijke bereik en snelheid geven. Ze hebben ook nog outdoor-AP modellen mocht hij ook nog ergens buiten op het internet willen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kost erg veel tov twee AP's, vooral als je niet eerst de moeite neemt om te kijken of het echt nodig is.

Muren zijn niet het probleem voor WiFi, metaal is het probeel voor WiFi. Alleen als er veel metaal(erts) in die muren zit ga je dit soort oplossing moeten kiezen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Het zijn natuurstenen muren, geen idee indien er dan veel metaal(erts) in zit.

@dion_b: ik heb geen idee wat je bedoelt met een ISRA-punt. En kan je de sterkte gewoon uitmeten met een access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ISRA-punt: overnamepunt van KPN, plek waar je ADSL-modem (in de buurt) moet hangen.

Sterkte uitmeten doe je met een AP (liefst een representatieve voor wat er uiteindelijk komt te hangen) en een client device (bijv een laptop, ook hier liefst een representatieve, dus idealiter laptop van vriend in kwestie). Gewoon op laptop signaalsterkte uitmeten op verschillende plekken. Dat kan soms in de driver, maar als je driver dat niet ondersteunt kun je InSSIDer oid downloaden en het daarmee doen. InSSIDer is helemaal makkelijk, groen=goed, geel=twijfel, rood=bagger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dion_b schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:27:
Allereerst: size isn't everything :P

Meten is weten, 30cm gewapend beton is funest voor WiFI, 30cm baksteen hangt het af van welke steensoort en hoe vochtig, bottom line is dat je op voorhand niet weet wat het gaat doen. 30cm gasbeton is volkomen irrelevant voor WiFi.

Ga daar met AP staan bij ISRA-punt, ga vervolgens in alle kamers in huis signaalsterkte meten. >-40dB is prima. <-40dB is niet goed. Als overal >-40dB gehaald wordt is een enkele AP genoeg. Waarschijnlijk zal een tweede nodig zijn, dus ga met AP aan andere kant van huis staan en herhaal de metigen. Nog niet overal >-40dB? Dan derde plek kiezen etc. De AP hoeft verder geen internetverbinding te hebben, het gaat alleen om meten signaalsterkte.
ik vind 40 wel een erg hoge verwachting . 60 is best ok mijn kaartje heeft bij 60db een "excelent" singaal

90 is echt op he randje, 80 is relatief kut.
40 haal ik alleen op 1-2meter van het ap

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vind iedere positieve waarde een erg hoge verwachting :z

Maar goed, ik ben wel vrij goede apparatuur gewend (3x3:3 aan beide kanten, met beam forming aan AP-zijde) en ik ben ook zeikerds mbt snelheid gewend. Mogelijk dat TS minder kieskeurig is, maar zonder verdere definitie lijkt het me verstandiger om liever iets te veilig te gokken dan andersom.

Iig is mijn ervaring dat je onder de -70dB geen stabiele verbinding kunt hebben, -60dB is misschien stabiel, maar je mag blij zijn als je een 5Mbps stream kunt voeren ermee.

Kanttekening is dat deze waardes gemeten zijn in een omgeving met stevige interferentie. Mogelijk dat je in schone omgeving met minder toe kunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Als ik het goed begrijp moet er dus eerst uitgemeten worden met bestaande hardware wat het bereik is en moet er op basis daarvan beslist worden waar er extra hardware moet komen.

Ik begrijp alleen de correcte manier voor het uitmeten niet zo goed. De woning bevindt zich niet in Nederland maar in Frankrijk, dus een ISRA-punt van KPN is niet aanwezig. Is er een andere manier om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Nou, er vanuit gaande dat je ADSL hebt, dan heb je sowieso iets in de richting van een ISRA punt, dat is het punt waarop de binnenkomende lijn van je provider afgewerkt is. Het overnamepunt dus, hier in de buurt moet ook je modem hangen.

Van wat ik lees is men er vanuit gegaan dat je een modem/router combo van je provider hebt. Hierop staat WiFI aan, vervolgens pak je een laptop met inSSIDer, hierop hou je in alle kamers de signaalsterkte in de gaten. <50 dB is prima, >50dB is niet goed. op die manier weet je in welke kamer je extra APs nodig hebt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook in FR hebben ze ISRA-punten, maar heten die geheid anders. Het is gewoon waar je telefoonlijn binnenkomt, niet meer niet minder. Als je ADSL hebt (of kunt krijgen), heb je ergens waar dat draadje binnenkomt en waar je de modem moet plaatsen.

Dat is iig eerste plek om te meten. Verder gewoon spullen mee die hij heeft. Internet hoeft niet te werken, zolang WiFi aan staat is het goed genoeg voor de meting.

Moet bekennen dat mijn eigen kennis/expertise vooral zit op vlak van beton en baksteen in NL, dus ik durf allerminst op voorhand te roepen wat de resultaten gaan zijn. Paar weken terug zat ik in Ardennen in een ruim vakantiehuisje van natuursteen waar WiFi door een enkele ADSL-modem/router/AP in de garage geleverd werd en toch door heel het huis en in de jacuzzi in de tuin prima te gebruiken was. Dat ging om kalksteen, wat relatief licht is en weinig metaalerts bevat, dus inderdaad nauwelijks belemmering zal vormen voor WiFi.

Naast ontvangst (in dB) is het nuttig om twee andere dingen te weten:
1) welke internetsnelheid kan ter plekke geleverd worden? Dat zal allicht voor NL-begrippen weinig zijn.
2) gaat WLAN voor iets anders gebruikt worden dan alleen internet (denk aan streamen van NAS naar mediaspeler/smarttv)?

Als internetverbinding traag is en je zeker weet dat de WLAN niets anders hoeft te doen dan internet, dan heeft het weinig zin om enorm veel geld uit te geven voor een snel netwerk. Omgekeerd, als die vriend op het onzalige idee komt om Blu-Ray films te gaan streamen over WiFi, waarbij zowel NAS als mediaspeler draadloos aangesloten zijn, dan moet je zeker dualband WiFi doen en allicht meerdere AP's alleen al voor de throughput, nog los van bereik. Maar goed, zo te horen gaat hij overal UTP aanleggen, dus die nachtmerriescenario is niet aan de orde :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 13:47

EektheMan

DPC

Is Ethernet Over Energy misschien een optie? Er zijn meerdere merken, maar hier een voorbeeld van een set met 3 stuks: pricewatch: Devolo dLAN 500 WiFi Network Kit

Nadeel is wel dat je een stopcontact verliest. Dan zou dit een alternatief kunnen zijn, maar dan zit je weer in een hogere prijsklasse. Biedt zowel 2,4 als 5 GHz.
pricewatch: Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit

[ Voor 16% gewijzigd door EektheMan op 11-12-2013 11:27 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:?

Dat is een vervaning voor UTP, terwijl hij al gezegd heeft dat overal UTP getrokken gaatr worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Misschien begrijp ik de situatie niet goed.

- Elke kamer krijgt een RJ45 aansluiting.
- Er is 1 ADSL non WiFi modem aanwezig
- Elke kamer dient een voldoende sterk WiFI signal te krijgen.
-

Ik ken de vorm niet van de kamers en ook niet of er veel apparatuur is die mogelijk het Wifi signal stoort.

Ik geef enkel de tip zodat hij wellicht zich de moeite kan sparen om RJ45 aan te leggen. Daarnaast heb je met RJ45 nog steeds geen WiFi. Dus ook al ligt de RJ45 er zometeen, dan geld mijn suggestie nog steeds. Verder biedt deze oplossing voor een kleine meerprijs tov één sterk WiFi punt een stukje flexibiliteit. Op echte probleempunten kun je een plug on demand tijdelijk plaatsen. Indien hij over een grote tuin beschikt kan hij zomers zelfs eentje op een contact buiten plaatsen voor beter bereik.

Ik heb een zelfde situatie waar er in elke kamer RJ45 aanwezig is en enkele Wifi punten. Echter zijn er plekken in kamers waar het bereik vrijwel nul is. Dit wordt door apparatuur veroorzaakt en door de ligging van muren en de interne vorm van de kamer (halve muurtjes in de kamer).
De meest simple(ook omdat ik al over een setje beschik) oplossing voor mij was dat ik in de probleemkamers gewoon een devolo setje plug als ik daar langere tijd verblijf. Zo ben ik ten allen tijde verzekerd van een perfecte verbinding.

Nee (-: ?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik het lees is de aanleg van Ethernet al een gegeven, dus dan is het niet erg zinnig om iets ter vervanging ervan ernaast te leggen.

Komt bij dat powerline vooral handig is in bestaande huizen waar men geen zin heeft om leidingen te leggen. Keerzijde is slechte performance (tov Gb Ethernet) en slechte betrouwbaarheid (kijk maar naar KPN: Kerstverlichting veroorzaakt storing? voor een voorbeeld van hoe iets totaal banaals de boel onderuit kan halen). Het is maw een kludge voor mensen die hun infra niet grondig willen aanpakken.

Alles wat ik in TS leest wijst op iemand die het wel grondig aan wil pakken. Chapeau, dat mochten meer mensen doen. En dan wil je juist zo doelmatig mogelijk doen. Powerline setjes zijn duurder dan Cat5E UTP. Dus de technisch beste oplossing is ook nog goedkoper en de boel wordt toch gerenoveerd dus nul argumenten tegen "gaten boren" enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Je hebt gelijk. Ik bedenk me net dat ik de EoP toch net iets anders gebruik dan hier gevraagd wordt.

Ik heb ook overall RJ45, maar plug toch een EoP in de powersocket in en tegelijk een RJ45 in de EoP plug. Beetje dubbelop.
Maar in de badkamers heb ik geen RJ45 liggen. Daar komt de EoP bij het streamen van een filmpje bij het liggen in bad van pas.

Voor de TS lijkt me dan het volgende van belang: Ligt er echt overall RJ45? Ook Badkamers, Schuur en Tuin? Zo niet, dan komt mijn suggestive wellicht toch van pas?

[ Voor 13% gewijzigd door EektheMan op 11-12-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
De RJ45 zijn inderdaad al aanwezig en dit in elke ruimte, ook voorzien in de tuin. Ik heb hem ondertussen de opdracht gegeven om eens elke ruimte uit te meten met die inSSIDer. Eens we dit weten kunnen we pas een oplossing op maat zoeken. Alvast al bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
De testen zijn uitgevoerd en zeer bedroevend, het signaal dat vanuit de technische ruimte verstuurd wordt is amper bruikbaar. Zelfs niet in de kamer ernaast, om over de rest maar te zwijgen.

En het is wel degelijk de bedoeling om films te streamen, er moet zoveel mogelijk draadloos gewerkt worden. Er zal heel wat hardware aan te pas komen. Hoe voeren we dit het beste uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even wat meer info:

Met welke apparatuur is getest? Dus wat voor AP en wat voor client? (exacte typenrs graag)
En wat gebeurde er met de AP ergens anders dan in die technische ruimte?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
De modem is een Livebox Play van Orange (http://liveboxplay.orange.fr/fiche_tech_play.html). Wat bedoel je met "client", de pc waarmee getest werd? De modem kan niet verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Natuurlijk kan de modem verplaatst worden. Het gaat zoals gezegd enkel om WiFi onvangstmetingen, dat ding hoeft dus niet aan de telefoonlijn te hangen... Gewoon aan stopcontact hangen in verschillende ruimtes.

Met client bedoel ik inderdaad PC(/laptop/tablet/wat dan ook) waarmee getest is. Komt bij: ik zie dat de modem dual-band WiFi ondersteunt. Was je aan het testen met 2.4GHz of 5GHz? Wel zo relevant, wat 2.4GHz penetreert muren veel beter dan 5GHz.

Om een baseline te krijgen zou je ook willen weten hoe doet de PC het op een andere locatie in vergelijking met andere apparaten (bijv op het werk of bij kennissen) doet.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 17-12-2013 17:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ikzelf was deze week afwezig door het werk en mijn vriend is gisteren op skivakantie vertrokken, het opnieuw testen zal voor erna zijn.

De client is een windows xp pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XP is niet zo relevant. Welke NIC erin zit des te meer

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Mijn vriend heeft enkel de 2,4Ghz band ingeschakeld staan. De modem moet van hem absoluut in deze „technische ruimte” blijven staan. Buiten deze ruimte is er slechts op 1 plek binnen anderhalve meter enige ontvangst.

Met dezelfde pc, dezelfde modem maar in een ander huis heeft hij nooit ontvangstproblemen gehad. Het ligt dus echt aan de natuurstenen muren.

Ik denk dat het het beste is om enkele routers te kopen waarbij het draadloze netwerk uitgebreid wordt (dus niet elk apart een ander netwerk uitsturen). Hij heeft een winkel gevonden waar hij X-stuks mag meedoen en naar mate dat het signaal goed of slecht is deze installeren. De overschot, ongeopende, routers mag hij terugbrengen.
Maar hoe zorg je ervoor dat de ene router hetzelde signaal verstuurd zonder dat er onderbreking is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet,

Daar is het tcp protocol voor. wanneer een pakketje niet aankomt wordt het pakketje opniew verzonden. dus met een vlotte ap en dhcp is het geen probleem.
En helemaal met video is het niet ongebruikelijk dat een pakketje overgeslagen mag worden. Daarnaast heeft een fatsoenlijke player ook een fatsoenlijke buffer.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05-2024

Furinax

It'll only hurt until you die

Je kan ook met repeaters werken. Kan je rondrennen in het huis zonder onderbrekingen.

Kan wel uitleggen hoe en wat, of je gewoon dit linkje geven om even door te lezen ;-)
http://www.wisegeek.org/what-is-a-network-repeater.htm

[ Voor 46% gewijzigd door Furinax op 08-01-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Furinax schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:21:
Je kan ook met repeaters werken. Kan je rondrennen in het huis zonder onderbrekingen.

Kan wel uitleggen hoe en wat, of je gewoon dit linkje geven om even door te lezen ;-)
http://www.wisegeek.org/what-is-a-network-repeater.htm
Nee.

Een repeater doet in het geheel niets aan demping door muren of vloeren. Als je de repeater aan modemzijde muur laat, heeft het fantastisch signaal maar je client aan de andere kant heeft slecht signaal ivm muur. Doe je repeater aan andere kant muur, dan heeft je client fantastische verbinding met repeater, maar repeater waardeloze verbinding met AP.

Een repeater is prima voor lange afstanden waar geen obstakels zijn (schuur honderden meters verderop bijv), maar nutteloos als je probleem komt door interferentie of (zoals in dit geval) demping :o
Tomovich schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:13:
Mijn vriend heeft enkel de 2,4Ghz band ingeschakeld staan. De modem moet van hem absoluut in deze „technische ruimte” blijven staan. Buiten deze ruimte is er slechts op 1 plek binnen anderhalve meter enige ontvangst.
Zucht. Dat de modem definitief hier blijft staan is helder, maar zo weten we nog niet of het probleem enkel de muur tussen technische ruimte en rest huis is, of dat het alle muren betreft. Er is een verschil tussen even testen op andere locaties en definitief daar laten hangen...
Met dezelfde pc, dezelfde modem maar in een ander huis heeft hij nooit ontvangstproblemen gehad. Het ligt dus echt aan de natuurstenen muren.
Het ligt aan iets tussen de modem en anderhalf meter verderop. Verdere conclusies kun je nog niet trekken als hij niet bereid is z'n AP elders te testen.
Ik denk dat het het beste is om enkele routers te kopen waarbij het draadloze netwerk uitgebreid wordt (dus niet elk apart een ander netwerk uitsturen). Hij heeft een winkel gevonden waar hij X-stuks mag meedoen en naar mate dat het signaal goed of slecht is deze installeren. De overschot, ongeopende, routers mag hij terugbrengen.
Goede service :)
Maar hoe zorg je ervoor dat de ene router hetzelde signaal verstuurd zonder dat er onderbreking is?
1) alle routers als access point instellen (zie handleiding cq guide elders in dit subforum)
2) stel in dat ze dezelfde SSID en beveiligingsinstellingen hebben.
3) stel in dat ze non-overlapping kanalen hebben (dus 1-5-9-13 in 2.4GHz. In 5GHz kun je ze beter op auto zetten). Als je meer dan vier nodig hebt, recycleer dan kanalen, maar zorg dat de twee APs met zelfde kanaal zo ver mogelijk uit elkaar staan.
4) hang AP's aan RJ45 die naar modem gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Laatst online: 11:36
Je, kan ook eens “out of the box denken”.

Dit soort gebouwen hebben meestal wel dikke muren, maar de vloeren zijn vaak slechts van hout.
Kijk eens of je niet op zolder tegen het dak een AP kan hangen en naar onder kan stralen, misschien dat je dan wel overal bereik hebt, en met veel minder AP’s uit kan.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tomovich schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:13:
...Maar hoe zorg je ervoor dat de ene router hetzelde signaal verstuurd zonder dat er onderbreking is?
Daar is een hele mooie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point voor geschreven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
De AP tegen het plafond hangen is inderdaad een goed idee, jammergenoeg betreft het een gebouw van 3 verdiepingen... De muren zijn ook overal dezelfde. Het huis is echt gemaakt om koel te zijn.

Mag ik nog vragen welk type router jullie aanraden? Ik ga er van uit dat niet alle router evengoed als AP werken en zeker niet als er meerdere met elkaar moeten communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De AP's hoeven helemaal niet met elkaar te communiceren (dan zouden het (mesh) repeaters zijn en dat gaat hier totaal niet werken). Enige wat ze hoeven te doen is het bedrade netwerk draadloos uit te breiden.

Welke je moet hebben hangt af van performance-eisen. Bovendien kunnen prijzen in FR afwijken van NL.

Hier zou ik vrij snel TP-Link aanraden want:
1) robuuste, flexibele firmware
2) als firmware niet bevalt kan er OpenWRT op gezet worden
3) goede hardware
4) erg goedkoop voor wat ze leveren

Ik zou anno 2014 altijd aanraden om 5GHz support (naast 2.4GHz) te nemen.

Goedkoopste optie (WiFi-n 2x2:2 MiMo) is de WDR3600 wat hiero EUR 50/stuk kost.
Als je 3x3:3 MiMo wilt over WiFi-n (alleen zinnig als je clients hebt die ook 3x3:3 aankunnen) kun je kijken naar de WDR4300, wat hier EUR 60/stuk kost.
Wil je daarentegen WiFi-ac, dan is de Archer C7 het verstandigst (die trouwens ook 3x3:3 MiMo doet). Kost EUR 90/stuk.

Voor elk van die drie opties kun je ook andere merken pakken. Hier kosten ze meer, maar in FR misschien niet. Om maar Asus als voorbeeld te noemen, WiFi-n met 2x2 levert de RT-N56U prima, WiFi-n met 3x3 levert de RT-N66U en WiFi-ac met 3x3 levert de RT-AC68U goed. Maar hier kost de N66U al meer dan de Archer C7, dus dan zou ik het wel weten :P Let op dat je de AC66U niet wilt in zo'n situatie - doordat de 5GHz radio niet gecertificeerd is voor DFS en TPC kan het alleen gebruik maken van de eerste 4 kanalen in 5GHz, en met ac gebruik je gelijk 4 kanalen tegelijk. Resultaat is dus dat iedere AC66U met iedere andere AC66U interfereert in 5GHz. Als je meerdere in een huis wilt toepassen is dat uiteraard zeer onwenselijk :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Niet moeilijk doen...

In elke kamer 1 van deze ophangen heb je gelijk in elke kamer een switch.
pricewatch: Linksys E900

Heeft in de firmware een optie om als bridge te dienen enige wat je daarna moet doen is op allemaal dezelfde wifi instellingen instellen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leo1010 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:08:
Niet moeilijk doen...

pricewatch: Linksys E900

Heeft in de firmware een optie om als bridge te dienen enige wat je daarna moet doen is op allemaal dezelfde wifi instellingen instellen.
Onder welke steen is dat vandaan gekropen?

100Mb Ethernet :X
2.4GHz-only WiFi :X

2010 called, they want their access point back :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:21
dion_b schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:21:
[...]

Komt bij: er valt aan de E900 weinig op te hangen, want er zitten geen wall-mount gaten in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Sorry maar euhm... wat zijn 3x3:3 MiMo en WiFi ac? Ik neem aan dat WiFi ac de nieuwste "versie" is na WiFi n?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
dion_b schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:21:
[...]

Right... en dan nu realistisch...

Dit werkt. Tenzij dat je glasvezel of de duurste UPC of Ziggo abbo's hebt heb je zowiezo al niet meer dan 40-60Mbps naar buiten toe. Intern heeft eigenlijk alleen je fileserver gigabit nodig.. als je die al hebt.

Een snelle Google search leert ons dat zelfs Full HD 3D streaming niet eens in de buurt komt van 100Mbit.
Zelfs raw blu-ray's streamen trek je 100mbit nog niet vol.

@HenkDePoema
Stukje dubbelzijdig klitteband lost dat probleem op. En dan zit je later niet met schroeven.
Afbeeldingslocatie: http://www.torresol.fr/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/l/klittenband.jpg

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomovich schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:43:
Sorry maar euhm... wat zijn 3x3:3 MiMo en WiFi ac? Ik neem aan dat WiFi ac de nieuwste "versie" is na WiFi n?
WiFi is behoorlijk complex en wordt nog complexer gemaakt door de meest onzinnige marketingblaat...

"3x3:3 MiMo" is een notatie voor hoeveel radio's (in dit geval 3), hoevel antennes (3) en hoeveel gegevensstromen (ook 3 hier) een WiFi-oplossing aankan. Heel kort door de bocht geldt dat drie van die stromen bijna drie keer zo snel is als een enkele, of anderhalf keer zo snel als twee.

Voor optimale performance wil je dus 3 stromen aankunnen, maar... it takes two to tango - je client (laptop oid) moet het ook aankunnen - als die maar 1 of 2 aankan zal je verbinding toch maar met 1 of 2 stromen werken.

Kortom, enkel als je laptop ook 3x3:3 aankan heeft het zin om meer uit te geven om dat ook in je AP mogelijk te maken, en laptops die dat kunnen zijn zeldzaam. Enig voorbeeld waar ik zeker van ben is de MacBook Pro. Zeker vanaf 2012 zit daar een uitstekende 3x3:3 installatie in. Daarmee heb ik over WiFi-n daadwerkelijk 298Mbps throughput gehaald met een 3x3:3 router. Dat is sneller dan ik ooit over ac gehaald heb, aangezien ik daar maar een 2x2:2 laptop heb waar ik max 283Mbps haal.

WiFi-ac is de opvolger van n, en biedt als je signaal goed is een aanzienlijk snellere verbinding. Relevant is dat WiFi-n in zowel 2.4GHz als 5GHz kan werken (al zijn er zat apparaten, zoals die verouderde AP's hierboven die alleen 2.4GHz ondersteunen), maar ac enkel in 5GHz. Grote voordeel daarvan is dat je zeker weet dat een ac-device 5GHz zal ondersteunen naast 2.4GHz.
Leo1010 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:51:
[...]

Right... en dan nu realistisch...

Dit werkt. Tenzij dat je glasvezel of de duurste UPC of Ziggo abbo's hebt heb je zowiezo al niet meer dan 40-60Mbps naar buiten toe.
Lees ts. Het gaat hier over buitengebied in Frankrijk met DSL. 4-6Mbps is waarschijnlijk al niet haalbaar.
Intern heeft eigenlijk alleen je fileserver gigabit nodig.. als je die al hebt.
We hebben het hier over iemand die Cat5E UTP naar *iedere* kamer in huis trekt. Dit is iemand die de boel grondig aanpakt met hoge verwachtingen. Let ook op het feit dat nergens een budget genoemd is. Het moet werken, en goed. Punt.
Een snelle Google search leert ons dat zelfs Full HD 3D streaming niet eens in de buurt komt van 100Mbit.
Dat komt vooral door lage bitrate 'broadcast quality' materiaal. 16Mbps heet 'broadcast quality'. Ik noem het ondermaats 1080i. Broadcast 3D is max dubbele daarvan :X
Zelfs raw blu-ray's streamen trek je 100mbit nog niet vol.
Nee, maar het begint erop te lijken. Reken 60Mbps. Met 2.4GHz ga je maximaal hoger halen dan 60Mbps, maar relevanter is je gemiddelde snelheid op locatie waar je het gebruikt. Dat zal bij 2.4GHz WiFi-n hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan 60Mbps.

Maar gaat het over streaming? Ik ben terwijl ik dit typ de PC van m'n dochter opnieuw aan het installeren. Moest daarvoor backups maken en terugzetten. Ongeveer 60GB aan backups. Dat ging bedraad met 43MBps, dus 344Mbps. Duurde een klein halfuurtje. Draadloos had ik hier in huis op dezelfde plek allicht 170Mbps behaald. Dat zou twee uur geduurd hebben. Als ik 2.4GHz had gebruikt zoals uit deze AP's komt was dat op zelfde plek 35Mbps geweest, dus zou het bijna vier uur geduurd hebben, tien keer zo lang als het bedraad duurde, vijf keer zo lang als wanneer ik het draadloos gedaan had met mijn goede (5GHz WiFi-ac) verbinding hier :o

Dit is maar één use case. Een andere is als je veel hi-res fotografeert. Die .raw bestanden zijn ook fors. Of als je films maakt of bewerkt. Allemaal grote ladingen data die je wel eens van mobile device naar iets vasts zou kunnen verslepen.

Nu heb ik geen idee exact wat die vriend van TS gaat doen met al z'n netwerken, maar ik kan zo nog 1001 dingen verzinnen waarbij het zinnig is om een goede LAN en WLAN te hebben, al is de internetverbinding maar een DSL-lijn van niets.

Komt bij dat de meerprijs van 5GHz-support en Gb Ethernet (want dat zijn de dingen waar ik bij jouw APs vooral over struikel) erg beperkt is. Als je het dan grondig gaat aanpakken, doe het goed. Of WiFi-ac daarbij noodzakelijk is, is een tweede, dat hangt helemaal van de (nog niet duidelijk geformuleerde) performance eisen af.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Dion, we zijn het niet eens. Punt.

@Tomovich
Wat wil ie nou precies? blu-rays streamen of gewoon een YT filmpje bekijken...
Zonder dat te weten komen we er nooit uit wat de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja mischien wil hij wel uhd gaan streamen straks.
dan is 100Mbit soms niet genoeg

zelfs dan nog, je legt een nieuwe infrastructuur aan. die maak je gewoon niet 100Mbit klaar. analoog voor de kabels
Gigabit spul is niet meer duurder ,100mbit spul is gewoon eol

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Wat betreft het streamen is het wel degelijk de bedoeling om 1080p en ook blu-ray films te bekijken. Mogelijk zelfs 2 tegelijk. Dit zowel draadloos naar pc als bekabeld naar een tv-toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Dion_b: uit je post maak ik ook uit dat je dus moet kiezen uit 3x3:3 MiMo of Wifi AC? Tenzij je een duurder model neemt dat beiden ondersteund? Mag ik er van uitgaan dat iPhones, Macs,… standaard Wifi AC aankunnen maar niet die 3x3:3 MiMo?
En Wifi AC stuurt zowel op de 2,4Ghz-band als op de 5Ghz-band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Wat betreft het instellen van de router (onderstaand), kan dit ook met een Apple Airport Express/Extreme?
  • routers aan het bekabelde netwerk hangen, elk op een plaats daar waar er geen signaal is
  • alle routers als access point instellen
  • alle routers dezelfde SSID en beveiligingsinstellingen geven
  • routers niet-overlappende kanalen geven (in 2,4Ghz: 1-5-9-13; in 5 Ghz op auto zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:03
Daar heb je dus ubiquity's oid voor nodig, die sturen allemaal het zelfde ssid, en kicken de clients naar het AP waar die het sterkste signaal heeft. Gewone routers of AP's wil je in zo'n situatie niet. Je wilt iets wat met elkaar communiceert.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomovich schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:30:
Wat betreft het streamen is het wel degelijk de bedoeling om 1080p en ook blu-ray films te bekijken. Mogelijk zelfs 2 tegelijk. Dit zowel draadloos naar pc als bekabeld naar een tv-toestel.
Dat is een hele zware klus.

Allereerst: ongeacht welke WiFi-opties je kiest gaat dit alleen werken als de server in ieder geval wel bedraad aangesloten zit, anders moet alle verkeer eerst draadloos van server naar router/AP dan weer draadloos naar device waardoor het dubbele bandbreedte opeist.

Met BluRay 60Mbps kom je dan uit op 240Mbps totale bandbreedte, ik zou altijd 50% marge aanhouden om goede ervaring te garanderen. Dan wil je 320Mbps draadloos hebben. Niet 320Mbps bruto carrier bandbreedte maar 320Mbps netto throughput. En dat is zelfs met 3x3:3 en AC *en* goede clients niet te garanderen.

2x Blu-Ray vanaf server eist 180Mbps. Dat gaat een forse uitdaging zijn, maar is haalbaar met veel en goede AP's en clients. Ik zou daarvoor zeker ac kiezen.
Tomovich schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:20:
Dion_b: uit je post maak ik ook uit dat je dus moet kiezen uit 3x3:3 MiMo of Wifi AC? Tenzij je een duurder model neemt dat beiden ondersteund? Mag ik er van uitgaan dat iPhones, Macs,… standaard Wifi AC aankunnen maar niet die 3x3:3 MiMo?
Valt best mee: er zijn 2x2:2 ac devices, maar die zijn niet goedkoper dan de goedkoopste 3x3:3 ac gevallen (zoals de al genoemde TP-Link)

Maar standaard support... vergeet niet dat je het over high-end (3x3:3) en erg nieuwe (ac) standaarden hebt.

iDevices: geeneen ondersteunt MiMi, dus max 1 spatial stream. Geeneen ondersteunt ac. Max throughput ver onder de 100Mbps. iPad en iPhone 5 ondersteunen 5GHz, de rest niet. Ac support zal vast met volgende modellen komen, maar dan nog moet je geen goede antennes en dus performance verwachten: het blijven apparaten met zeer beperkte accu en ruimte, dus meer dan een enkele radio en 1 of 2 bescheiden antennes hoef je niet te verwachten.
MacBookPro: vanaf 2012 3x3:3, najaar 2013 model voegt daar ac support aan toe. 500Mbps draadloos haalbaar als je router/AP het aankan en ontvangst goed is :9~
MacBook Air: vanaf 2010 2x2:2, najaar 2013 model voegt daar ac support aan toe. Ga uit van absolute max rond 300Mbps, maar de helft tot twee derde daarvan IRL.

Hoe het zit met andere Macs en andere apparaten kun je opzoeken, maar 3x3:3 is uitermate zeldzaam en ac vind je alleen terug in najaar 2013 modellen.
En Wifi AC stuurt zowel op de 2,4Ghz-band als op de 5Ghz-band?
Nee, 802.11ac is 5GHz-only. Moet ook wel omdat voornaamste manier om hogere snelheden te behalen is het uitbreiden naar 80MHz-kanalen. Totale 2.4GHz bandbreedte is slechts 80MHz :o

Dat gezegd, ieder ac-apparaat wat ik gezien heb heeft naast een 5GHz ac-radio ook een 2.4GHz n-radio voor legacy compatibility. Maar met je eisen moge het duidelijk zijn: alleen 5GHz heeft enige kans om de gevraagde performance te leveren. Advies: stel aparte SSID's in voor 5GHz en 2.4GHz en meld alles wat 5GHz ondersteunt aan op 5GHz-SSID.

Als je trouwens met ac aan de slag gaat een belangrijk advies: vermijd de Asus AC66U. Dat ding heeft (waarschijnlijk door een issue met de gebruikte Broadcom-chip) geen support voor DFS/TPC, waardoor het in 5GHz *alleen* in kanalen 36, 40, 44 en 48 kan werken. Dat is met een enkel apparaat in huis geen probleem, maar met meerdere apparaten betekent het dat alle AC66U's per definitie interfereren met elkaar, want ze hebben allemaal 80MHz (=4 kanalen) nodig en zitten dus allemaal in dezelfde 4 kanalen. Of dit met de nieuwere AC68U speelt weet ik niet, ik heb het in geen enkele review van de AC66U teruggevonden, dus dat het bij de AC68U niet genoemd wordt zegt weinig (behalve over niveau van interoperability testing in reviews... :X )
Tomovich schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:13:
Wat betreft het instellen van de router (onderstaand), kan dit ook met een Apple Airport Express/Extreme?
  • routers aan het bekabelde netwerk hangen, elk op een plaats daar waar er geen signaal is
  • alle routers als access point instellen
  • alle routers dezelfde SSID en beveiligingsinstellingen geven
  • routers niet-overlappende kanalen geven (in 2,4Ghz: 1-5-9-13; in 5 Ghz op auto zetten)
Doe het andersom. Je moet ze eerst elk afzonderlijk als AP instellen, dan pas aan het algemene LAN hangen. Doe je dat niet, dan heb je meerdere routers en DHCP-servers op je netwerk en loopt alles genadeloos vast :o

Dus:
- bedraad aanmelden op router met laptop oid, als AP instellen en gelijk zelfde SSID en beveiliging (WPA2-PSK AES) instellen.
- Niet-overlappende kanalen in 2.4GHz instellen en in 5GHz op auto zetten idd.
- Dan pas aan je bedrade netwerk hangen.
SkiFan schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:25:
Daar heb je dus ubiquity's oid voor nodig, die sturen allemaal het zelfde ssid, en kicken de clients naar het AP waar die het sterkste signaal heeft. Gewone routers of AP's wil je in zo'n situatie niet. Je wilt iets wat met elkaar communiceert.
Eens dat je idealiter een managed netwerk wilt als je met meerdere AP's werkt.

Maar...

1) Performance eisen zijn in dit geval zo extreem dat je simpelweg geen betaalbare managed AP's gaat vinden die het kunnen leveren. Heb prijskaartje gezien van managed ac 3x3:3 AP's en daarvoor mag je nul achter prijs voor een n 2x2:2 AP zetten (de Ubiquity defailt) :o Of relevanter: achter de prijs van een stel 3x3:3 ac routers die je als AP inzet.
2) Juist door de zware muren en nadruk op 5GHz hier ga je hier nauwelijks problemen hebben met overlap. Zodra je door een deuropening loopt keldert signaal van eerste AP en wordt signaal van tweede AP veel sterker. Zelfs de beroerde algoritmes in iDevices dirigeren je dan vanzelf naar juiste AP, en bij Windows/MacOS/Andoid gaat het sowieso goed. Meerwaarde van management is dus in dit geval beperkt.

Kortom, het kan in dit geval prima werken zonder management, en voor een fractie van de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:03
Dion, je kunt dan je afvragen; die UBNT's halen meen ik in de N uitvoering 300 Mbit bruto. Die zijn rond de 60€. Neem je de AC, dan kun je bruto tot 1400 Mbit. Die zijn rond de 230€ ex.

Vind dat nog wel gaan, al geeft TS niet aan hoeveel hij er nodig denkt te hebben. Eventueel kan hij N en AC afwisselen, bijv alleen AC in woon en slaapkamer, andere ruimtes N.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 230 klinkt goed, al zie ik ze niet goedkoper dan EUR 299 ex BTW in NL (bij WiMood - zal in FR niet veel goedkoper uitvallen). Incl BTW heb je het over EUR 360. Het is goede hardware, maar kost per AP dus vier keer zoveel als de TP-Link Archer C7, voor vergelijkbare performance op RF-niveau. Als je de management echt nodig hebt, is dat zinnig, maar juist in dit geval twijfel ik eraan. Factor vier prijsverschil vind ik nogal wat...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Laten we die 1080p en Blu-Ray streaming terzijde zetten en uitgaan van standaard 720p als we het vlot en haalbaar willen houden.
In zo'n geval zouden routers met 2,4Ghz en 5Ghz kanalen moeten voldoen (zoals de eerder genoemde TP-Link modellen). In het uiterste geval kan hij toch nog kiezen voor AC-modellen met Wifi-N ondersteuning voor oudere apparaten.

Wat ik me wel afvraag is waarom er door niemand aangeraden wordt om gewoonweg access points aan te kopen in plaats van routers die toch als access points ingesteld worden. Dit lijkt mij op hetzelfde neer te komen.

Nog even ter verduidelijking:
  • Ik hang de router rechtstreeks aan de laptop? Daar ga ik in het menu van de router om de nodige aanpassingen door te voeren. De basisgegevens voor de aanpassingen haal ik uit de instellingen die reeds in de modem staan: SSID en beveiliging.
  • Instellen kanalen: voor router 1 is dat dan kanaal 1, voor router 2 kanaal 5, router 3 kanaal 9,...
  • Router loskoppelen van de laptop en deze op z'n plaats zetten in één van de kamers.
Kan hetzelfde bereikt/ingesteld worden met Airports? Mijn vriend heeft blijkbaar nog twee zo'n Airports liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
Tomovich schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:29:
Wat ik me wel afvraag is waarom er door niemand aangeraden wordt om gewoonweg access points aan te kopen in plaats van routers die toch als access points ingesteld worden. Dit lijkt mij op hetzelfde neer te komen.
Kijk maar eens naar de prijzen :)
Voordeel van een 'echt' AP zou overigens PoE kunnen zijn, maar verder is een router vaak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En het voordeel van een router is dat je op die plek dan ook meteen wat extra LAN poorten beschikbaar hebt, zodat apparaten die in de buurt staan en niet mobiel hoeven te zijn, gewoon netjes met een kabel kunnen worden aangesloten, zonder dat je nog extra switches hoeft te plaatsen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomovich schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:29:
Laten we die 1080p en Blu-Ray streaming terzijde zetten en uitgaan van standaard 720p als we het vlot en haalbaar willen houden.
Mwoeah, maakt niet eens zoveel uit als de situatie echt is zoals beschreven. Als die muren echt niets doorlaten zul je per kamer een AP nodig hebben. En dan is het in zo'n kamer goed snel te houden.
In zo'n geval zouden routers met 2,4Ghz en 5Ghz kanalen moeten voldoen (zoals de eerder genoemde TP-Link modellen). In het uiterste geval kan hij toch nog kiezen voor AC-modellen met Wifi-N ondersteuning voor oudere apparaten.
Yup.
Prijs idd. AP's zonder management hebben in het geheel geen voordeel tov router die als AP ingezet wordt, maar kosten vaak 10% meer. Managed AP's hebben voordelen waar je hier ws niet zoveel baat bij gaat hebben en kosten ruim het drievoudige van zo'n router.

En het punt van ingebouwde switch is ook relevant, al zijn er dedicated AP's te koop met ingebouwde switch (maar die kosten vaak alsnog meer dan de vergelijkbare router van zelfde merk, al verschillen ze alleen qua software defaults 8)7 )
Nog even ter verduidelijking:
  • Ik hang de router rechtstreeks aan de laptop? Daar ga ik in het menu van de router om de nodige aanpassingen door te voeren. De basisgegevens voor de aanpassingen haal ik uit de instellingen die reeds in de modem staan: SSID en beveiliging.
  • Instellen kanalen: voor router 1 is dat dan kanaal 1, voor router 2 kanaal 5, router 3 kanaal 9,...
  • Router loskoppelen van de laptop en deze op z'n plaats zetten in één van de kamers.
Kan hetzelfde bereikt/ingesteld worden met Airports? Mijn vriend heeft blijkbaar nog twee zo'n Airports liggen.
Een Airport is een WiFi-router. Dus ja. Tijdje sinds ik ermee gespeeld heb, maar er zijn vast stap-voor-stap guides ervoor te vinden. Let wel op dat er meerdere generaties Airport zijn geweest. In de regel horen ze qua WiFi-hardware tot de betere van hun generatie, maar als die generatie 5 jaar terug leefde zal het naar moderne maatstaven niet veel soeps zijn.

Dat gezegd, hij kan altijd zonder een cent uit te geven beginnen met de airports en voorzover die niet voldoen nieuwere (evt zwaardere) routers kopen en de Airports in de minder veeleisende delen van het huis hangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 15-01-2014 21:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1