• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 00:00

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Korte inleiding:

Een tijd terug begon m’n computer opeens te hangen bij het gamen. Na een paar restarts, viel me voor het eerst een ledje op op één van m’n videokaarten.. Een probleem met m’n videokaart dus. Bang dat dit was door slecht / geen onderhoud (stof), heb ik eindelijk m’n kast (relatief) grondig aangepakt, en ’t meeste stof weggehaald, zonder m’n computer compleet uit elkaar te halen (alleen de uitbreidingkaarten). Toen begonnen de echte problemen.. Ik had sindsdien last van random reboots, die het onmogelijk maken relaxed te werken. Niet kunnen gamen is één ding, niks kunnen is een ander. En net nu ik weer wat productiever begon te worden..

Symptoom 1: hangen bij load -> deze is te verklaren.
Symptoom 2: random reboots -> geen idee.

Een paar dingen:
- Ik heb geen hobby computerje om onderdelen op uit te testen
- Ik heb geen multimeter..

Wat heb ik gedaan tot nu toe:
- Uitbreidingskaarten (2 videokaarten en één geluidskaart) in alle mogelijke opstellingen uitgeprobeerd. Hopend dat de videokaarten de oorzaak waren van beide problemen, een nieuwe videokaart gekocht.. Reboots blijven.
- Memtest86+ geeft geen errors na 2 passes.
- Logs geven volgens mij geen specifieke errors, behalve dat er een restart die niet via Windows verloopt.. Maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken.
- Bios instellingen.. Ook hier weet ik niet goed waar ik naar moet kijken. Één ding: ik heb nooit zitten overclocken. Ik heb alles op stock gelaten. Ik heb nu zitten kijken naar de voltages (naar aanleiding van het het sticky problemen topic hierboven), maar ik weet niet wat de waarden zouden moeten zijn, dus ik wordt hier ook niet wijzer uit. Ik zag wel dat de timings van m’n memory sticks niet leken te kloppen.. Dus ik heb voor load optimized settings gekozen.. En toen lag m’n RAID plat, en was ik weer een paar uur verder. Maar het belangrijkste: ik kon zo gauw de relevante voltages niet vinden (+5 + 12). BIOS gaf alleen +5 aan, en de waarde daarvan was 4.9999, dus dat lijkt prima. Maar de andere ontbreekt.
- Temperaturen zijn ook allemaal in order volgens BIOS en AMD Cataclyst.

Wat ik niet gedaan heb:
- PSU getest bij gebrek aan multimeter
- alle SATA drives getest

Nou vermoed ik zelf, nu het niet aan de videokaart(en) blijkt te liggen, dat het om het PSU gaat, al zou het ook nog het moederbord kunnen zijn. Ik heb weinig ervaring met het uitgebreide diagnoses van computer problemen, dus zover ben ik gekomen..

Dus de vraag:
Kan iemand met meer ervaring mij vertellen of m’n vermoeden waarschijnlijk juist is, en dat het waarschijnlijk om m’n PSU gaat? Ik ben geneigd na een redelijk impulsieve videokaart aankoop, nu ook een PSU te kopen (want ik zie anderhalve dag aankloten met deze computer echt niet meer zitten, er valt niet mee te werken). Of toch eerst een multimeter kopen om te testen?

En als ik en multimeter koop, wat voor één? Waar moet ik op letten?

Na wat googlen ben ik onder de indruk dat de PSU meestal het probleem is bij dit soort problemen. Ik weet ook niet meer precies wat het probleem was met de defecte videokaart, maar het leek ook iets met voltage problemen te maken te hebben. Dus hoewel het 2 problemen zijn met 2 oorzaken, ben ik bang dat het ene probleem de ander veroorzaakt heeft.

Make lovecraft not warcraft.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Het is niet mogelijk om met enkel een multimeter een PSU volledig door te meten. Het ding zal je bijvoorbeeld niet vertellen of er hoogfrequent storing op de 12V lijn zit of zo, enkel of de 12V te laag is.

Dus: als een multimeter aangeeft dat de PSU defect is (spanning te laag), dan zal de PSU defect zijn; echter als je met de multimeter geen fout kan vinden, is dat geen garantie dat de PSU foutloos is.

Hoe dan ook, een multimeter kan altijd wel van pas komen. Ik denk dat je niet iets heel duurs hoeft te zoeken, voor een paar tientjes heb je iets wat meer kan dan je nodig hebt.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik denk zeker dat een multimeter van pas kan komen, ik heb ook nog een adapter die ik wil testen.. Echter heeft dat geen hoge prioriteit, en is het nog steeds een paar tientjes bovenop <het te vervangen onderdeel> en een algemene dure December maand. Maar misschien zit er niks anders op.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Electronic Sensitiv Device, ESD
Toevallig een stofzuiger gebruikt bij het schoonmaken?

Strip de PC tot het minimale en kijk of het werkt

Verwijderd

Electro Static Discharge.....
Wat je ook niet gedaan hebt:
Specificaties van het systeem melden, ik ga er voor 70% vanuit dat de PSU de boosdoener is.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55
Haal je hardware eens uit de kast en start de boel buiten de kast op. Kortsluiting kan reboots veroorzaken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Zanac-ex schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:11:

Ik kijk wel uit! Ik gebruik altijd een bandje, behalve die enkele keer dat ik ’m vergeet. Aan de andere kant is ’t raar dat ik er pas last van had nadat ik m’n kast schoon had gemaakt.

Ik zal morgen een minimale test proberen.. Wat is dan handiger:
- Live CD’tje met Ubuntu oid (welke?) branden, met alle HD’s en SSD’s losgekopped, en dus vanaf de optical drive booten met 1 RAM stick
- Booten vanaf m’n Windows partitie, maar die staat op 2 drives, en dan dus met de andere drives losgekoppeld. Maar als ik me goed herinner start Windows 64 bit niet op met 2GB RAM, dus dan zou ik 2 RAM sticks er in moeten laten zitten..
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:34:
[..]
Wat je ook niet gedaan hebt:
Specificaties van het systeem melden, ik ga er voor 70% vanuit dat de PSU de boosdoener is.
M’n computer heeft ’t 4 jaar lang met geen enkel probleem volgehouden, dus het leek me een “algemeen” probleem dat niet zo zeer afhankelijk was van de specs.. Maar indien relevant:

(ook in m’n profile terug te zien trouwens (oh, behalve de PSU zie ik nu..))

CPU: Intel Core I7 975
Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
RAM: 2X Corsair Dominator TR3X6G1600C8D
PSU: Zalman 850W

Drives:

1X Sony BWU-300S (optical)
2X Intel X25-E 32GB
4X Intel X25-M 160GB
2X Western Digital Black WD1001FALS

Videokaarten:
Er zaten 2 Sapphire 4890 toxic kaarten in, één daarvan was dus defect, beide zijn op dit moment vervangen door een Gigabyte Radeon R7 260X.

Edit:
NitroX infinity schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:56:
Haal je hardware eens uit de kast en start de boel buiten de kast op. Kortsluiting kan reboots veroorzaken.
Dat zal ik dan tegelijkertijd met die minimale opstelling proberen.. Maar waar kan ik alles kwijt? Dit kan ik niet zomaar op m’n bureau leggen lijkt me.. Is ’t voldoende om b.v. het moederbord neer te zetten op het plastic waar het in zat?

[ Voor 18% gewijzigd door Sméagol op 08-12-2013 22:11 ]

Verwijderd

Nee dat zou ik niet doen, dat plastic geleidt namelijk. Het beste is op een stuk karton bijvoorbeeld de doos van het moederbord.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 22:16:
Nee dat zou ik niet doen, dat plastic geleidt namelijk. Het beste is op een stuk karton bijvoorbeeld de doos van het moederbord.
Dat zou mooi zijn, als plastic geleidt .... maar wat je bedoelt is dat het plastic op kan laden dmv statische electriciteit. Hoe dan ook, een stuk karton is idd een betere oplossing om je moederbord op te leggen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:44
Zanac-ex schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:11:

Dat lijkt me inderdaad de meest logische stap om te doen, en probeer een andere PSU te regelen om mee te testen; de kans is groot dat hier je probleem in zit. Vaak is het stof in de PSU, maar schroef deze alleen open als je ook weet wat je aan het doen bent!

iRacing Profiel

• Jolke
Stof in de PSU kan je er vaak prima uit blazen/zuigen met een stofzuiger, zodat je em niet eens open hoeft te schroeven.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Misschien een hele domme opmerking maar ik ben het eens tegengekomen. De reset knop was /defect/half ingedrukt door iets waardoor de PC bleef rebooten etc.. check het toch maar even ;)

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zalman voedingen hebben crappy condensatoren dus na die 4 jaar is het niet onlogisch dat de voeding wel eens het probleem kan zijn.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:46:
[...]

Dat zou mooi zijn, als plastic geleidt .... maar wat je bedoelt is dat het plastic op kan laden dmv statische electriciteit. Hoe dan ook, een stuk karton is idd een betere oplossing om je moederbord op te leggen.
Nee, dat bedoel ik niet. De anti-statische zak waar een moederbord in zit geleidt wel degelijk, net als alle anti-statische verpakkingen. Om de lading af te voeren dus.

• knuppeldeboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik weet niet of het al is opgelost maar ik heb zelf ook iets dergelijks gehad:
Laatst toen ik mijn nieuwe videokaart had uitgekozen,gekocht en ingebouwd kreeg ik ook last van reboots.
Na veel onderzoek bleek dat de voeding te warm werd doordat de fan in de voeding zich niet op de temperatuur aanpaste. Oplossing: nieuwe voeding a 65 euro.
Kortom probeer vlak na een uitval is te voelen waar je computer uitvalt want dit lijkt mij een hitte probleem (die vangt windows namelijk niet op).
ik hoop dat je hier wat aan hebt en het kan oplossen:)

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Het heeft even geduurd, er kwam wat tussen, maar hij’s nou barebones. Maar het probleem blijft.

Hij staat nu los op het bureau, videokaart (de 260x) erin, 2 memorysticks, en 2 SSD’s. Ik ben een Linux live CD’tje aan het downloaden zodat ik eventueel straks nog zonder de 2 SSD’s, en 1 memorystick, maar met de blu-ray drive kan proberen, geen idee of dat nog zin heeft.

Kan het nog het moederbord zijn? Ik zie ergens een licht krasje, al lijkt op het eerste gezicht het metaal eronder niet blootgesteld.

En nu toch alles uit elkaar ligt, ben ik bezig het overige stof waar ik niet goed bij kon ook weg te halen. Heb de frontpanel en drive cage onder handen genomen.. Maar iemand nog tips voor fans en de heatsink? Als ik zo snel google zie ik wattenstaafjes staan voor de fans, maar is het nog de moeite waard om de fans uit elkaar te halen om ze goed schoon te maken (ook van binnenin)?. En de air duster kan weinig met de stof tussen de heatsink.. Maar misschien verdient dat een aparte thread.

• boostie
  • Laatst online: 04-02 22:05
Ik heb hetzelfde. Memtest voor een 2e keer heel de nacht laten draaien en 9000 errors. Nieuwe ram besteld die morgen komt. Hopen dat t werkt.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Een update:

Ik heb de laatste dagen verschillende dingen geprobeerd met een barebones opstelling..
Opstelling 1:
- 260x
- 2 SSD's (raid 0 windows)
- 2 memorysticks voor 4GB RAM

Computer bleef rebooten

Opstelling 2:
- HD 4890
- blu-ray drive (met Linux mint live CD)
- 1 memorystick voor 2GB RAM

Computer lijkt stabiel. Nou moet ik zeggen dat het testen met een barebones computer niet representatief is voor wat ik normaal doe, maar toch. Voor de zekerheid nog 'ns opstellign 1 proberen.. Hij lijkt stabiel? Volgende dag weer proberen.. En hij reboot weer. Ik heb echt 't idee dat m'n computer me lijkt te trollen. Zou 't dan toch een software probleem zijn? OS partitie en software partities geformatteerd (en met m'n slaperige kop ook m'n data partitie verwijderd, met data die ik terug wil.. Dus nog een probleem erbij). Nieuwe windows install.. Gisteren leek ie 't weer te doen. Vandaag alles weer in elkaar gezet.. En weer reboots.

Nou zou ik bijna denken dat 't dus de SSD's zijn, maar ik heb geen idee hoe ik die weer moet testen. Op sommige staat dus data op die ik nog wil recoveren, ze staan allemaal in RAID 0, en nogmaals, ik heb geen backup systeem om te testen. Verder zijn ze toch niet echt vervangbaar vanwege de prijs.

Kunnen SSD's dit soort problemen veroorzaken?

• Jolke
Als je 'm en in elkaar hebt gezet reboots? Dat lijkt wel op een aarde of kortsluitingsprobleem. Heb je de afstandsbusjes goed staan? Maken die geen contact met het moederbord - ook niet op dat plekje waar je een krasje op je moederbord had? Extra busjes die je niet gebruikt weghalen natuurlijk.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:04
Sméagol schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 23:22:
Kunnen SSD's dit soort problemen veroorzaken?
Dat is onwaarschijnlijk. Heb je al in Windows gekeken wat er te vinden is over de reboot? Is het een bluescreen? Post dan eens een screenshotje van Bluescreenview.

Verder, 2 memtest passes duren niet zo lang meen ik? Draai het eens langer, minimaal overnight? Of vlak na een reboot..

Zie voor de rest dit topic, enige verschil qua tips is dat hij wel bluescreens had..

Wat is er defect?

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Jolke schreef op zondag 22 december 2013 @ 09:38:
Als je 'm en in elkaar hebt gezet reboots? Dat lijkt wel op een aarde of kortsluitingsprobleem. Heb je de afstandsbusjes goed staan? Maken die geen contact met het moederbord - ook niet op dat plekje waar je een krasje op je moederbord had? Extra busjes die je niet gebruikt weghalen natuurlijk.
Ik heb überhaupt niet aan die busjes gezeten. Maar ik heb die barebones opstellingen op de losse sidepanel van m'n case gemonteerd, dus als dat 't was had ik met opstelling 2 ook snel iets moeten merken lijkt me?
Thralas schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:03:
Dat is onwaarschijnlijk. Heb je al in Windows gekeken wat er te vinden is over de reboot? Is het een bluescreen? Post dan eens een screenshotje van Bluescreenview.

Verder, 2 memtest passes duren niet zo lang meen ik? Draai het eens langer, minimaal overnight? Of vlak na een reboot..

Zie voor de rest dit topic, enige verschil qua tips is dat hij wel bluescreens had..

Wat is er defect?
Aanvankelijk kreeg ik überhaupt geen bsod's. Een tijd later, kwam ik een zeldzame bsod tegen, maar googlen leverde me zo gauw niet echt iets op.. Ik weet de code niet meer uit m'n hoofd, en de logs heb ik niet meer na de reinstall. Ik zal die bluescreenview eens installeren voor het geval ik er nog één tevoorschijn kan toveren.. Ik geloof dat ik er 3 gehad heb, allemaal dezelfde code volgens mij, maar geen verdere details. In ieder geval één verscheen tijdens idlen, toen ik even weg was en er dus niets met m'n computer gebeurde.

Wat de memtest betreft.. Nee dat gaat beslist niet snel. Ik heb me niet verdiept in de settings, maar alle cores selecteren leek zo gauw niet uit te maken, dus ik liet 'm maar gewoon z'n ding doen. Rond 12 uur 's nachts een 2de test begonnen, in z'n default mode dus, Ik geloof dat ie 7 uur deed over 3,5 passes. Toen toch maar alle cores geprobeerd, en rond 07:00 opnieuw begonnen, hij's nou ruim 12 uur verder en met de 6de pass bezig. 0 errors. Maar memtest zelf geeft rare dingen aan. Zo geeft ie maar 1 core aan, en RAM speed is 674 MHz. In bios staat dit wel goed.

Ik zal dat andere topic later nog uitgebreid doornemen.. Ik zie daar iets over SMART staan, maar dat is bij mij disabled. Moet ik dit enablen?

• boostie
  • Laatst online: 04-02 22:05
Wat bij mij het probleem heeft verholpen is met seatools de schijf wissen (0's schrijven) en daarna windows er opnieuw op zetten. Je zou het even kunnen proberen.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:46:
[...]

De buitenkant van zo'n antistatisch zakje geleidt wel degelijk. De buitenkant is bewerkt met (geen idee welke) metalen zodat de binnenkant helemaal vrij van statische electriciteit is. Dus, NOOOOOOOOOIT je printplaat op het zakje leggen waar je 'm uitgehaald hebt. Dat geeft alleen maar problemen. Ooit gehoord van de kooi van faraday? Dit betekent dat het zakje binnenstebuiten keren en dan je printplaat erop leggen ook geen zin heeft. Karton, hout of rubber is de beste oplossing. 8)7

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Gooi je 2 ssd eruit, en installeer op een gewone harde schijf, en test of het nu stabiel is. Ssd geeft soms problemen, en 2 in raid 0 is natuurlijk zeer slecht(en de ssd snelheid haal je volgens mij nooit, van de 2 ssd's samen dan, en dat raid 0 natuurlijk ongeveer het slechtste is wat er is).

Andere psu regelen, om te testen.(dus niet kopen).

In de bios alle instellingen die variabel zijn vastzetten.
Dan nog alle instellingen controleren tav stroom, stroom cpu, stroom geheugen, snelheid geheugen, controleer dit tav een review hoe dit moet staan.
Geheugen kun je ook nog iets langzamer zetten dan de instelling die het moet hebben, dan weet je zeler dat dit stabiel is.

• Jolke
Rickkamminga schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:56:
[...]

De buitenkant van zo'n antistatisch zakje geleidt wel degelijk. De buitenkant is bewerkt met (geen idee welke) metalen zodat de binnenkant helemaal vrij van statische electriciteit is. Dus, NOOOOOOOOOIT je printplaat op het zakje leggen waar je 'm uitgehaald hebt. Dat geeft alleen maar problemen. Ooit gehoord van de kooi van faraday? Dit betekent dat het zakje binnenstebuiten keren en dan je printplaat erop leggen ook geen zin heeft. Karton, hout of rubber is de beste oplossing. 8)7
Geen metaal, maar geleidend polymeer - vaak PEDOT:PSS, Google maar eens. Clevios is nu de grootste producent ervan in het Roergebied.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Iedereen, bedankt voor de replies. Ik heb uiteindelijk net voor oud & nieuw een PSU besteld, die kwam eergisteren binnen en heb ik toen ingebouwd, gisteren de nieuwe Windows install ge-update en m´n data terug gehaald, en toen eindelijk weer kunnen gamen (Walking Dead season 2 waar ik op zat te wachten).

Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, dus de PSU lijkt het probleem geweest te zijn. Volgende keer misschien toch maar weer wat impulsiever wezen! ;)

Ik wilde tussen Kerst en Oud & Nieuw nog reageren, maar m´n computer wilde dus niet meewerken. Niet dat ´t nu nog veel uitmaakt, maar toch bij deze:
jan99999 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:24:
Gooi je 2 ssd eruit, en installeer op een gewone harde schijf, en test of het nu stabiel is. Ssd geeft soms problemen, en 2 in raid 0 is natuurlijk zeer slecht(en de ssd snelheid haal je volgens mij nooit, van de 2 ssd's samen dan, en dat raid 0 natuurlijk ongeveer het slechtste is wat er is).
Het hele probleem was dat ik zo gauw geen reserve / test onderdelen kan regelen. Verder was er volgens mij, toen ik m´n computer kocht, geen sprake dat RAID 0 slecht was voor SSD´s, al levert dat nu in ieder geval genoeg hits op. Het laatste wat ik probeerde (dus n.a.v. jouw post) voordat ik de PSU bestelde, was de OS array met dus 2 SSD´s in RAID 0 met de Windows installatie erop, uit RAID halen, en ik heb achtereenvolgens op beide Windows geïnstalleerd. Beide installaties gaven al snel reboots, dus RAID was het probleem niet. Ik had toen "geen andere oplossing", ik wilde persé het beste van he beste (SSD´s), maar ook een bepaalde capaciteit, en toen waren SSD´s nog niet in grote capaciteiten te krijgen. Nu is dat anders, en ze zijn goedkoper ook, dus bij m´n volgende computer hou ik ´t op 3 SSD´s (niet in RAID). Verder wist ik toen ook niet wat voor cable management hell ik me ging bezorgen (eerste gebouwde computer), dus ook dat is een reden om dingen anders te doen volgende keer.

Ik blijf het raar vinden dat ik met alleen de optical drive aangesloten en via een Linux live CD geen problemen leek te hebben, maar misschien dat die minder stroom vraagt dan een SSD, en dat dat dan net het verschil was ofzo. Met m´n nieuwe PSU heb ik vooralsnog dus geen problemen in ieder geval. Nogmaals bedankt aan allen.

• Jolke
Goeie feedback, en natuurlijk mooi dat het probleem opgelost lijkt te zijn.

De reden dat je geen reboots kreeg weet ik niet; het is niet zo dat 3 SSD's meer power trekken dan een optical drive. Wellicht was een van de power kabeltjes tor van de PSU. Anyway, maakt niet veel meer uit, als het nu naar behoren werkt. :)
Pagina: 1