Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-03 15:13
Momenteel zit ik nog op een ADSL lijn van tele 2 met een simpele Davolink Dv-2020 met daar op een ASUS RT-AC66u aangesloten.

Er ligt nu al circa 1 jaar een glasvezel verbiding in mijn huis waar ik nu toch wel is gebruik van wil gaan maken.

Naar enige ervaringen te lezen leek mij XS4ALL de beste keuze, puur omdat de service daar goed is en ze veel mogelijkheden bieden.

Daarom ben ik mij gaan verdiepen in alle mogelijkheden, alleen ik heb nog wat vragen hier en daar.

Momenteel is de enige functionaliteit van de RT-AC66U dienen als accespoint, en daar wil ik verandering in gaan brengen. Ik wil gebruik gaan maken van de OpenVPN (Merlin Build - http://www.lostrealm.ca/tower/node/79 ) . Hiervoor heb ik begrepen dat het modem in Bridge moet komen. Anders kan ik de DDNS niet instellen.

Momenteel met mijn huidige DV-2020 kan dit niet omdat deze niet in bridge mode kan. Bleek op internet een tutorial te staan, alleen dan deed mijn telefoon het niet meer, niet heel handig dus...
Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/9695/pfhk.jpg

In het huis bevinden zich 3 Tv''s. Naar 2 liggen van uit de meter kast een ethernet kabel toe, naar 1 ligt dat niet. Ik begreep daarom dat ik hiervoor een swtich moest gebruiken om de 2 tv''s met ethernet kabel te voorzien van digitale TV. En voor de andere moest ik een Devolo set gebruiken.

Als ik alles goed begreep kwam dan het er als volgt uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/8599/b973.jpg

Nu heb ik niet super veel verstand van het opzetten van netwerken en alles, dus is mijn vraag; Klopt dit alles? hebben jullie ander advies? Zo ja, hoe stel je de Fritz!box 7390 in zodat dit alles werkt zoals het moet werken...

Alvast bedankt _/-\o_

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Misschien rare vraag maar de Fritz! kan toch alleen maar ADSL? En geen glas?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Eagle Creek schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:56:
Misschien rare vraag maar de Fritz! kan toch alleen maar ADSL? En geen glas?
Op de site van XS4ALL lees ik bij de vraag "Is draadloos internet mogelijk?":
https://www.xs4all.nl/consument/glasvezel/faq-technisch/

"Ja de FRITZ!Box 7390 (het modem dat XS4ALL levert aan nieuwe glasklanten) biedt ook een draadloze oplossing. "

Ik neem aan dat ze geen router leveren bij glasvezel, die geen glasvezel ondersteunt?

[ Voor 8% gewijzigd door flipkipse op 08-12-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is raar die box kent geen glas alleen adsl/vdsl. Iemand (bij xs4all) verkeerd getypt zeker :|

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Damic schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:54:
Dat is raar die box kent geen glas alleen adsl/vdsl. Iemand (bij xs4all) verkeerd getypt zeker :|
Router ook geschikt voor gebruik met kabelmodem of UMTS-stick
En als dát mogelijk is (kabelmodem), dan lijkt glas me ook niet zo raar.

Want nee, wij Tweakers weten het uit ons hoofd natuurlijk vééél beter dan een professionele ISP die al tijden dergelijke modemrouters levert bij hun producten :D

Hell, mijn 7340, bij ADSL gekregen, kan met een kabelmodem via LAN1 met 't internet connecten en het ADSL-gebeuren compleet negeren:

[kwoot]• Connecting to a Cable Modem (Cable Connection)
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to a cable modem that establishes the Internet connection.
• External Modem or Router
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.
Dusss, ontopic maar weer i.p.v. over de Fritz!Box vallen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Osiris op 08-12-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
https://www.xs4all.nl/kla.../modem/fritzbox7390/ipv6/

ik neem aan dat inderdaad dit geen typfout is gezien deze uitgebreide handleiding voor normaal gebruik van de fritzbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Door de bron:
http://asusddns.blogspot.nl/

Ben ik weer wat verder in mijn onderzoek naar de oplossing.

Het probleem is dus dat deze setup alleen zou werken als de fritz!box 7390 er voor zorgt dat het WAN IP wat op de asus RT-ac66u binnenkomt geen prive ip is als : 192.168.x.x . Dit kan dus alleen als de router functionaliteit van de Fritz!box 7390 opgeheven kan worden.

Door wat zoek werk op het forum kwam ik er achter door deze bron:
herminator in "Fritz!box 7390 Bridge mode"

Om een "Exposed Host" in te richten in de Fritz!Box gaat u zo voor:

-Gebruikersinterface van de Fritz!Box openen
-Ga naar: "System" > "Expert Mode"
-"Show expert Settings" aanvinken en op "Apply" klikken
-Nu gaat u naar: "Internet" > "Permit Access" > "New Port Forwarding"
-In het "drop down menu" kiest u Exposed Host en geeft u de ip adres van de
computer aan, die u hiermee
wilt inrichten.
-Klik op "OK"

Is een exposed host voldoende voor mij om de ddns in te kunnen stellen?

Alvast bedankt,

[ Voor 43% gewijzigd door flipkipse op 09-12-2013 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nu weet ik niet 100 % waarvoor de 7390 bij XS4ALL i.c.m. glasvezel gebruikt wordt, maar ik kan me zo voorstellen dat hij puur en alleen als router (+WiFi-AP) gebruikt wordt.

Dus dan zou je de routerfunctie van een apparaat wat alleen als router/AP gebruikt wordt uitzetten. Dat lijkt me niet echt nuttig :P (Zolang die Asus ook voor WiFi-AP kan spelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Zover ik begreep maakt deze via PPPoA verbinding. Want hier moet mijn telefoon ook in. Toch wel handig als dat ook nog blijft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 13:33
Is het XS4ALL glasvezel netwerk niet gelijk qua configuratie aan die van KPN?

Oftewel volgens mij moet je het VLAN van internet afvangen naar je Asus router, en het VLAN voor telefonie/tv naar je fritzbox verwijzen. Hier valt genoeg op het forum over te vinden, maar ik weet niet of dit ook bij XS4ALL werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
KennieNL schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:18:
Is het XS4ALL glasvezel netwerk niet gelijk qua configuratie aan die van KPN?

Oftewel volgens mij moet je het VLAN van internet afvangen naar je Asus router, en het VLAN voor telefonie/tv naar je fritzbox verwijzen. Hier valt genoeg op het forum over te vinden, maar ik weet niet of dit ook bij XS4ALL werkt :).
Ik heb het één en ander inderdaad uitgezocht en veel dingen bij elkaar gezocht en kwam op het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/9686/iwr5.jpg

Je zou inderdaad de asus ook ipv de managed switch kunnen gebruiken, waarom doe ik dit niet? Ik wil de router niet onnodig belasten omdat ik er best veel andere zware taken aan ga hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 13:33
Kun je een groter plaatje posten? Is behoorlijk klein/onleesbaar.
Maar volgens mij zit je wel in de goede richting :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
link naar plaatje : http://img811.imageshack.us/img811/7148/e8ap.jpg
Zover ik begreep uit een ander topic zet je de asus RT-ac66u op PPPoE
met als inloggevens:
inlognaam: FB7390@xs4all.nl
Wachtwoord: 1234
Je zou er voor kunnen kiezen je televisie ook via de asus te laten gaan. ik ga hier niet voor kiezen, want dan belast ik de asus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Hoofd bronnen die ik heb gebruikt:
http://netwerkje.com/switch-configuratie

(ik weet dat deze voor KPN is, alleen ik begreep dat deze met een paar kleine aanpassingen het zelfde kan voor XS4ALL)

ipv een experiabox gebruik ik dus de Fritz!box 7390 van xs4all.

Ik heb het volgende werk schema voor mij zelf gemaakt:

Stap 1: laat de monteur komen en laat die gratis alles aansluiten zoals het hoort. (hoort bij de service, dan weet ik in iedergeval zeker dat alles werkt)

Stap 2: koppel de Fritz!box 7390 weer los.

Stap 3: Monteer de managed switch aan de muur en configureren volgens deze tutorial : http://netwerkje.com/switch-configuratie .

- Nu lopen de signalen gescheiden. Persoonlijk geef ik nu de voorkeur aan mijn internet werkend maken, zodat ik altijd nog ondersteuning kan vragen.

Stap 4. De NTU op de mananged switch poort 1 aansluiten. De asus RT-AC66u op poort 2 aansluiten.

Stap 5. Uit de ervaring van p0pster ( XS4all Glasvezel) de RT-AC66U configureren met de WAN - internet connection settings (http://i40.tinypic.com/21jrr7b.jpg)

Als het goed is moet er nu connectie zijn op de Lan poorten van de RT-AC66U. Dit controleer ik ook bij deze stap zodat ik weet dat alles hiervoor goed gegaan is.

Stap 6. De fritz!box 7390 aansluiten via zijn WAN poort op poort 3 van de managed switch.

- Wachten tot deze volledig is opgestart, en kijken als de gewenste lampjes gaan branden.

Aangezien de Monteur de TV en Telefonie al juist aangesloten heeft zouden deze nu ook moeten gaan werken als ik de Fritz!box weer inschakel.

Klopt dit alles zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
€ 85,- voor zo'n switch?

De Netgear 105E is niet een compleet "managed" switch, maar kan ook veel qua VLAN's (802.1q e.d.). Dan wel niet via zo'n hippe webinterface, maar via een Windows-proggie.. Dus vandaar dat 'ie niet écht managed is AFAIK, maar qua functies heeft 'ie d'r toch een bult. Ik heb zelf de 8-poorts-versie :)

Er zijn goedkope managed switches op de markt die geen goede (lees: niet werkende) ondersteuning hebben van vlans en IGMP, zoals de Netgear GS serie. Deze zullen geen goed TV beeld doorlaten (het beeld stopt elke paar seconden tot je een andere zender opzoekt). Je kunt deze het beste vermijden.
Nevermind that :+

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 09-12-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Osiris schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:52:
€ 85,- voor zo'n switch?

De Netgear 105E is niet een compleet "managed" switch, maar kan ook veel qua VLAN's (802.1q e.d.). Dan wel niet via zo'n hippe webinterface, maar via een Windows-proggie.. Dus vandaar dat 'ie niet écht managed is AFAIK, maar qua functies heeft 'ie d'r toch een bult. Ik heb zelf de 8-poorts-versie :)

[...]

Nevermind that :+
Dat was inderdaad de reden.

inmiddels xs4all gevraagd als wat ik kan, wil en mag. hun antwoord:

"De Fritzbox 7390 werkt middels exposed host port forwarding en heeft dus niet direct een optie om bridged ingesteld te worden. Zodat u PPPOE passthrough kunt instellen.

Wel is het zo dat de Fritzbox enkel een routerfunctie heeft op glasvezel dus u kunt ook eigen routers direct gebruiken via PPOE VLAN 6 en mocht u ook televisie afnemen dient dit apart in een subnet ingesteld te zijn op Vlan 4. Dus als u dit wenst dient u wel een router te gebruiken die twee aparte subnetten ingesteld kan krijgen.

Dus dit wordt niet ondersteund door de Fritzbox en is dus mogelijk niet de beste optie om hiervoor de Fritzbox 7390 te gebuiken."

Wat u vraagt, het zelf splitsen van VLANS, is gewoon toegestaan. We kunnen uiteraard uw switch niet ondersteunen, al zullen we ons best doen om u bij problemen te helpen.

Pagina: 1