Versterker voldoende voor 2.0 boxen?

Pagina: 1
Acties:

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:14
Beste Tweakers ik hoop dat jullie mij kunnen helpen misschien is dit een beetje een noob vraag zelf heb ik hier helaas nog niet zoveel verstand van.

Ik wil deze speakers aanschaffen: Klipsch RB-5 ik heb thuis een versterker staan een Yamaha RX-V359 DD 5.1 nu is mijn vraag of dit voldoende is want er staat.
Belastbaarheid 75 / 300 watt
en de versterker levert:
5.1-channel, 500W powerful surround sound (100W x 5)
En dan moet je toch ook rekening met OHM houden :?

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Volgens mij gaat dit prima, de boxen zijn 8 Ohm en dat is prima voor de versterker. Link
Wat betreft het wattage, de boxen kunnen 150 watt continu aan, de versterker levert maximaal 100 per kanaal, dus dat is prima je zal niet de boxen opblazen.
Hard genoeg zal hij wel gaan.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:14
Ook bedankt voor de info. belastbaarheid is 100 watt per kanaal maar boxen maximaal 150 gaat dat niet problemen opleveren ? Of is 100 watt al extreem voor in woonkamer (beetje noob vraag dit O-)

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Nee de boxen kunnen maximaal 150 watt aan zonder stuk te gaan, dit is hier dus geen probleem, als je een versterker had die meer kon leveren betekend het dat je je volume niet zo hard mag zetten wil je de boxen niet opblazen. Maar zoals ik al zei hoef je hier geen zorgen om te maken. En wat deze versterker betreft, dit is voor een huiskamer zeer voldoende om al jouw buren te irriteren.

[ Voor 3% gewijzigd door MB113 op 08-12-2013 12:24 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

MB113 schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:23:
..als je een versterker had die meer kon leveren betekend het dat je je volume niet zo hard mag zetten wil je de boxen niet opblazen..
En als je een versterker hebt die het vermogen niet kan leveren, maar je wilt wel hard gaan dan sloop je je tweeters door het clippen. Het is altijd wel iets ;)
Amdwarrior schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:26:
En dan moet je toch ook rekening met OHM houden :?
Het is een combinatie van impedantie, vermogen en gevoeligheid wat maakt of een speaker goed aangestuurd kan worden. En in de meeste gevallen gaat het gewoon goed. In dit segment kom je eigenlijk nooit tegen dat de impedantie én gevoeligheid zo laag zijn dat je veel vermogen moet kunnen leveren. Met de Klipsch is het beide niet het geval: 8 Ohm en 96 dB gevoeligheid. Hoe veel Watt je dan precies nodig hebt kan je globaal berekenen, maar dan moet je ook dingen als akoestiek (afstand van de muur) en luisterafstand weten. Maar zoals gezegd gaat dit gewoon werken.

Moge duidelijk zijn dat die Yamaha geen 100 Watt per kanaal levert. Die 100 Watt komen ze op door te meten op één kanaal op 1000 Hz met 0,9% THD. THD (vervorming) van meer dan 0,1% zou hoorbaar moeten zijn, dus de vervorming bij 100 Watt is al te hoog. Tevens zal het vermogen nog minder worden als het gehele spectrum (20 - 20.000 Hz) moet worden gedaan. Met surround houd je wellicht enkele tientallen Watts per kanaal over. Klinkt weinig maar is genoeg om de buren lastig te vallen, Staat overigens ook allemaal in [FAQ] Audio beschreven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.