KRK Rokit5 aansluiten op Macbook.

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hi,

Ik ben dus van plan om een setje van deze leuke speakers te kopen en te gebruiken als desktop speaker.
Nu ben ik al zover dat ik weet dat ik een externe DAC nodig heb om het beste uit deze speakers te halen.
Maar het uitzoeken welke ik het beste kan kiezen is nog een hele opgave....

Is het bijvoorbeeld belangrijk dat ik een DAC kies die XLR-kabels ondersteund? Of behoud ik dezelfde kwaliteit met een tulp of jack stekker?

Je kan je DAC aansluiten via USB, maar je hebt dus ook DAC's die een optische input hebben. En aangezien mijn Macbook een optische output heeft zou dat weer een usb-poort schelen.
De USB DAC's zijn echter dominant op de markt, wil dat zeggen dat het ook beter is? Of is een toslink verbinding net zo goed?

Ik heb begrepen dat d.m.v. een DAC de volume-toetsen op mijn toetsenbord niet meer werken en ik het volume moet regelen via de DAC zelf of via een ander apparaat zoals de 'Nano Patch+' die je dan weer op je DAC kan aansluiten.... Is het beter om een DAC te kopen met een eigen volumeknop of geeft het geen kwaliteitsverlies als je er nog een apparaat achter plaatst?

KRK's zijn een beetje de budget speakers onder de monitor's. Dus ik heb ook niet echt zin om €200,- uit te geven aan een DAC, en denk ook niet dat een duurder apparaat meer uit die speakers kan halen. Maar aangezien die dingen varieren van €20,- tot €2000,- is het nog steeds lastig.....

Het liefste zou ik onder de €100 blijven voor een DAC en daar een simpele externe volume-knop aanhangen zoals de Nano Patch+ of een andere draaiknop.

Heb bijvoorbeeld veel positieve dingen gehoord over de FiiO D3 en de Sabre En voor die prijs hoef je het ook niet te doen. Of doe ik hier mijn KRK's (en mezelf) geen plezier mee en kan ik beter hoger gaan zitten qua prijs en bijvoorbeeld kiezen voor iets als de Audioengine D1?

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 21:52
Persoonlijk lijkt mij de digitaal/analoog conversie van een Macbook beter dan van de FiiO D3 of Sabre. Ik zou er om die reden ook voor kiezen om het met jack (analoog) aan te sluiten.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
XLR heeft alleen voordelen bij langere kabellengtes. Het signaal is daarbij gebalanceerd, waardoor er minder snel storing wordt opgepikt zoals brom. Voor home hi-fi is dit echter niet relevant.

Ik denk dat je je geld beter in een duurdere set speakers kan stoppen, dan in een DAC. Daar valt meer vooruitgang in te boeken met 100 euro. Of koop een setje speaker stands, waarmee de speakers op oorhoogte komen.

Mocht je toch een DAC willen kopen: de Begringer UCA202 (€30,-) schijnt erg goed te zijn voor het geld. Zie deze website voor een technische review.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 07-12-2013 16:13 ]

• Wootism
  • Niet online
jens17 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:40:
Persoonlijk lijkt mij de digitaal/analoog conversie van een Macbook beter dan van de FiiO D3 of Sabre. Ik zou er om die reden ook voor kiezen om het met jack (analoog) aan te sluiten.
Een Macbook heeft geen digitaal/analoog conversie. Of je krijgt een digitale output, of het is een koptelefoon output. Sommige sluiten hun KRK's inderdaad aan op de gewone koptelefoon output, maar dat is dus alles behalve ideaal.
TBTL schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:06:
XLR heeft alleen voordelen bij langere kabellengtes. Het signaal is daarbij gebalanceerd, waardoor er minder snel storing wordt opgepikt zoals brom. Voor home hi-fi is dit echter niet relevant.

Ik denk dat je je geld beter in een duurdere set speakers kan stoppen, dan in een DAC. Daar valt meer vooruitgang in te boeken met 100 euro. Of koop een setje speaker stands, waarmee de speakers op oorhoogte komen.

Mocht je toch een DAC willen kopen: de Begringer UCA202 (€30,-) schijnt erg goed te zijn voor het geld. Zie deze website voor een technische review.
Ah dat wist ik dus niet, XLR is dus geen must in mijn geval.
Als ik €100 meer uitgeef aan speakers zit ik uiteindelijk nog steeds met het probleem hoe ik ze zo efficiënt mogelijk aansluit op mijn Macbook, dus heb ik toch weer een DAC nodig.

Die Begringer is inderdaad een best krachtig beestje als ik de reviews zo lees, en voor die prijs is het het proberen waard. In combinatie met die NanoPatch+ zou dat best wel een leuke combi kunnen worden. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wootism schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:39:
[...]

Een Macbook heeft geen digitaal/analoog conversie. Of je krijgt een digitale output, of het is een koptelefoon output. Sommige sluiten hun KRK's inderdaad aan op de gewone koptelefoon output, maar dat is dus alles behalve ideaal.
De koptelefoon output is een d/a conversie.
Die Begringer is inderdaad een best krachtig beestje als ik de reviews zo lees, en voor die prijs is het het proberen waard. In combinatie met die NanoPatch+ zou dat best wel een leuke combi kunnen worden. :)
Waarom niet gewoon een simpele usb interface met volumeknop? Dan heb je die NanoPatch niet nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Wootism
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op zondag 08 december 2013 @ 00:49:
[...]

De koptelefoon output is een d/a conversie.
Ik zei het verkeerd. Ik doelde meer op een line-out vorm, welke een krachtigere output heeft dan een koptelefoon output. Heb gelezen dat het aansluiten van KRK's op een koptelefoon output niet bevorderlijk is voor de audio-kwaliteit. Kan het ook mishebben natuurlijk.
ShittyOldMan schreef op zondag 08 december 2013 @ 00:49:
[...]
Waarom niet gewoon een simpele usb interface met volumeknop? Dan heb je die NanoPatch niet nodig.
Die kan ik dus niet vinden :P
Of het zijn van die friemelige kleine knopjes of de volume knop zit op een onmogelijke plek zoals bij die Begringer UCA202...
Pagina: 1