Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hoe staat het bij jullie en het gebruik van statieven, zowel 3-poot als 1-poot.
Sommige zweren erbij, anderen verafschuwen het gebruik van een statief.

Ikzelf gebruik het statief erg weinig, het belemmert mij teveel in mijn werk als fotograaf en daardoor ligt hij eigenlijk altijd zielig eenzaam in de kofferbak.
Het enige waar ik het statief voor gebruik, is het fotograferen van de trouwringen op een bruiloft. Zodoende wordt het statief toch nog een keertje of 25 per jaar gebruikt.

Ik werkte een tijd met een mooi carbon statief van Velbon, maar werk nu weer met mijn Manfrotto 055xdb van vroeger. Waarom, omdat het carbon statief veel te mooi en duur was voor wat ik er mee doe. Mijn Manfrotto heeft een balhoofdje erop, blijft die nog enigszins compact. Maar met een kleine 3kilo helaas alsnog een lomp ding.

En jullie, hate it or love it?

Afbeeldingslocatie: http://portable.geek.nz/sites/default/files/time_lapse/mini_camera_tripod.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 06-12-2013 15:45 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:57

Bravo

Second Best

Afgelopen jaar heb ik een relatief goedkoop en licht statief (Sirui) aangeschaft met 1 doel, het mogelijk maken van foto's met langere sluitertijd. Hierin voldoet hij volledig aan de verwachtingen.
Daarnaast gebruik ik hem ook regelmatig om timelapses op te nemen, maar dat is bijna hetzelfde doel.

Afgelopen weekend heb ik hem ook meegehad tijdens een citytrip in Brussel, maar heb hem niet gebruikt. Voornamelijk omdat het tijd kost om neer te zetten en een foto te nemen, terwijl de rest van de groep graag door wilde gaan omdat het frisjes was. Daarnaast voel ik me redelijk bekeken als ik met een statief in de weer ben, je bent een stuk zichtbaarder dan met alleen je camera.

Hate or Love? Hard to tell ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik heb er drie en nog twijfel ik iedere keer weer welke ik mee neem.

Een statief moet je in een Cloud kunnen zetten. Altijd bereikbaar en niet meer meesjouwen.

(Ik neem aan dat in een vrijdagmiddagtopic een beetje luchtfietserij toegestaan is :) )

[ Voor 15% gewijzigd door Yahrr op 06-12-2013 18:15 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een simpel aluminium Dealextreme statief wat ideaal is voor het wat lompere werk, zoals half uit het raam hangen bij een onweersbui.
Ik heb een monopod, maar die heb ik welgeteld 3x gebruikt....
En ik een Triopo carbonstatief welke ik best vaak meeneem en soms gebruik onderweg, maar vooral bij registraties en vaste posities van sprekers.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Polariteit

Fietsende fotografeur

Zonder statief geen foto's maken voor mij. Zulke foto's zijn zonder statief zo goed als niet te doen:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3783/9654309901_ef61c2c27c_z.jpg
Architecture @ Rotterdam by Marcel Tuit, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8060/8210967571_e047227757_z.jpg
Rocks @ Scheveningen beach by Marcel Tuit, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8014/6964308594_c6d18d22ae_z.jpg
358 seconds of Rotterdam skyline by Marcel Tuit, on Flickr

Hiervoor is mijn Manfrotto driepoot gewoon onmisbaar. De camera ergens opleggen / tegenaanhouden is lang niet altijd een optie. En sowieso de camera 500 seconden aanraken levert geen scherpe beelden op ;)

Driepoot heb ik ook; maar die gebruik ik toch een stuk minder. Moet bekennen dat ik die vaker als wandelstok gebruik dan als statief :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik gebruik het statief (Gitzo Basalt 2-series) alleen voor macro en long-exposure werk.
Heel toevallig vandaag nog ff op Scheveningen gestaan aan de vloedlijn, maar LE bij windkracht 'weetikveelhoehardmaarhetwasheulhard' is geen enkel statief stabiel. Ook niet als je er ballast aan hangt.

Afbeeldingslocatie: http://photos.redelijkheid.com/Public/Miscellaneous/i-GFXXrS2/1/M/_WWR4628-Edit-M.jpg

Op vakanties e.d. gaat het stafief wel altijd mee, maar in meer dan de helft van de gevallen komt hij niet uit de koffer(bak).

Heb overigens ook nog een manfrotto eenbeen staan (was een krijgertje voor 5 euro), maar die is voor zover ik weet nog maar 1 keer buiten geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door BlaTieBla op 06-12-2013 19:50 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik was eerst van de enorme flexibiliteit; ik MOEST stabilisatie hebben, ik MOEST flexibel zijn in zoomranges, maar eigenlijk sinds ik een statief mis op vakantie en daardoor dus een Sirui N-2204 Carbon heb gekocht, gebruik ik het echt enorm veel.
Zeker nu met mijn nieuwe ND110 filter gebruik ik em erg veel.
Ik wil overstappen op fullframe en heb mijn oog al laten vallen op zeker 3 primes die helaas geen AF en ook geen IS hebben. Kep er in ieder geval 2 uitgeprobeerd die ik zeker weten wil hebben. Dus nog een reden om het statief vaker te gebruiken.

Hier mijn statief:
productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant

Ik zou em niet meer kunnen missen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik heb de Mefoto Roadtrip.
Lekker flexibel ding (je kunt zelfs één poot als monopod gebruiken).

Maar heb eigenlijk best een hekel aan een statief. Gebruik hem eigenlijk alleen als het niet anders kan (ivm lange sluitertijden).
Ik denk dat minder dan 5% van mijn foto's vanaf statief geschoten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 06-12-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wie fotografeert ook andere dingen dan landschappen met statief? En eigenlijk dus ook andere dingen dan architectuur. Denk aan portret, sport, studio etc.

Ben wel benieuwd hoe flexibel mensen worden/zijn in het gebruik van een statief. Want het ding heeft zeker zijn voordelen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik schiet mensen op vaste plekken met statief. Zeker met manueel focus als ik de focus echt spot on wil hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Een statief is toch een van mijn belangrijkste onderdelen van mijn foto-uitrusting. Voor product-, reproductie-, landschap- en experimentfoto's. Het is alleen het lastigste ding om mee te nemen. Daarnaast is een statief altijd een compromis tussen gewicht, transportlengte, werkhoogte, prijs en stabiliteit. Vandaar dat hieronder 3 statieven genoemd worden. Mijn Manfrotto is mijn werkpaard. Degelijk, stabiel, snel instelbaar en een geweldig balhoofd. Alleen groot en zwaar. De Benbo gebruik ik voor lastige posities en buiten in de blubber. Dat laatste vanwege de dikke poten aan de onderzijde. En de Sirui is het minimalistische statiefje voor op reis.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-1zngjlIgiB4/UqMiDGlxdXI/AAAAAAAABLs/fb0GqdX79ys/w500-h332-no/Stilleven+2k.jpg

Zonder statief was deze foto niet mogelijk. Het zijn 3 foto's verlicht met 1 lichtbron (zaklantaarn), samengevoegd in Photoshop.

Ander voordeel van een statief is dat je je veel bewuster bent van de compositie. Daarnaast is een grotere scherptediepte mogelijk bij kleinere diafragma's. Maar het onderwerp moet zich daar wel voor lenen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Wb_Syrf_17M/UqMkRsR4v0I/AAAAAAAABMA/YXflOFnE_NM/w500-h334-no/IMGP3644k.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Yahrr op 07-12-2013 14:36 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik gebruik ook erg veel een statief. Alle landschap- en architectuurfotografie die ik doe is sowieso vanop statief, behalve mss op citytrip overdag, dan is het uit de hand omdat ik weinig tijd heb dan, niet al mijn reisgenoten zijn zo geïnteresseerd in fotografie als ik. Ze zouden zich eraan irriteren moest ik voor elke foto mijn statief moeten opzetten.

Daarnaast gebruik ik mijn statief ook veel voor vogelfotografie, als ze stilzitten. Voor BIF gebruik ik voor het moment geen statief, omdat dat niet werkbaar is met een balhoofd en zo'n grote lens als mijn 120-300. Na kerst komt daar mss verandering door een verandering in setup van mijn statief *hint hint*.

Hier een foto van de setup en het resultaat. Het resultaat is een 111 MP foto, gemaakt van 17 RAW foto's van mijn 450D deze zomer met de 120-300 erop op 120mm. Deze foto heeft gigantisch veel detail, zie de 100% crop van 800x800px. Ik moet mss wel nog eens opnieuw stitchen zie ik net, de golven komen niet helemaal overeen zie ik net.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2889/11255944265_8935612864_c.jpg
Setup by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7377/11256031323_60047a3eaf_c.jpg
Result by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3696/11256084015_b4e5f85caf_c.jpg
100% crop by LaurentSt, on Flickr

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik gebruik geen statief. Ik fotografeer vooral mijn kind en daar kan je geen lange sluitertijden bij gebruiken. Daarnaast veel bij wedstrijdzwemmen. Daar heb je ook al een korte sluitertijd nodig en moet je meebewegen, statief is dus niet handig. Monopod heb ik daarvoor wel overwogen, maar je loopt toch makkelijker rond en mee zonder. Kortom: ik heb er niets aan en heb er dus geen :)

[ Voor 6% gewijzigd door breinonline op 08-12-2013 08:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:26
Tsja ondanks dat het ballast is, kan ik toch niet zonder. Van mijn "creatieve" foto's, dat zijn de foto's die ik op Flickr of 500PX post, is zo'n 80% met statief genomen. Een flink deel daarvan zijn long exposure, dan kan je simpelweg niet zonder. Maar foto's met een "korte" sluitertijd neem ik vaak met statief. In die gevallen wil ik zorgvuldig kaderen of verticale lijnen zoveel mogelijk verticaal houden. Of ik gebruik verloopfilters, en ook dan werk ik liever met een statief.

Op de een of andere manier vind ik het toch met een statief vaak prettiger werken. Voor mijn onderwerpen kan ik gelukkig vaak de tijd nemen om te kaderen en werken met statief geeft mij dan gewoon het gevoel dat ik net even zorgvuldiger te werk kan kan. Dat is natuurlijk volledig subjectief, maar voor mij werkt het kennelijk zo.

Momenteel heb ik een carbon statief van Velbon met een balhoofd van Redged. Doet wat ie moet doen, is volledig uitgeschoven nog lekker stabiel en niet al te zwaar. De lengte is minder praktisch, omdat deze maar 3 segmenten heeft is het een behoorlijk gevaarte om mee te nemen. Misschien dat ik dus ooit nog eens aan een licht reisstatief ga. Oh ja, ik heb ook nog een joby Gorillapod die ik ook met enige regelmaat gebruik. Da's ook een ideaal ding om je flitser even ergens te kunnen hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik gebruik mijn statief elke dag. Mijn stroomkabels voor de diverse laders gebruiken hem als kapstok. Statief is de laatste jaren ook 10 duizenden kilometers mee geweest in de auto en bijna nooit gebruikt. Mijn onderwerpen (dieren) bewegen en dus ben ik liever mobiel. Enkel voor foto's van verblijven gebruik ik soms mijn statief.
Heel veel van mijn foto's schiet ik door (gepantserd) glas van dierenverblijven. Dan wil je dus je zonnekap stijf tegen glas houden om reflecties te vermijden. Met een statief wordt dat erg lastig.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb mn statief vooral voor lange sluitertijden zoals macro werk, en nacht werk (ik heb geen flitser). Overdags ga ik liever zonder statief op pad. Je moet zon ding meesjouwen opzetten en weer afbreken. Terwijl ik mij handheld ook wel red.Panormama's schiet ik bijv ook gewoon uit de hand portreten ook. er is niet veel reden voor mij m midden in de natuur zon ding te gebruiken.

Maar ik de nacht is handheld geen doen, en dan pak ik wel eens mn statiefje, maar ik ga s'nachts niet ver van huis dus gewicht is ook niet zo'n probleem.

ora et labora

Pagina: 1