Keuze processor: AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

• erusnex
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09-2021
Beste forum genoten.
Ik ben van plan een nieuwe PC in elkaar te steken. Mijn huidige pc

i7-2600
medion moederbord
nvidia geforce 550TI
12gb 1333mhz ram
250gb SAMSUNG EVO 540
2TB seagate.

Ik heb al sinds dat ik 8j oud ben (ben nu 22) enkel maar intel processor & geforce grafische kaarten gehad. Maar ik ben toch steeds meer geneigd om naar AMD over te stappen.
De grafische kaart is sowieso al van AMD , maar nu twijfel ik nog van processor.

Welke zou ik het beste nemen volgens jullie ?

Ik heb het nog steeds voor intel.
Maar als je ziet dat je een 8-core kunt hebben voor dezelfde prijs dan een 4-core van intel begin ik toch wel te twijfelen

intel systeem :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 162,90€ 162,90
1MSI Radeon R9 290X 4GD5€ 464,-€ 464,-
1NZXT Phantom Zwart/oranje€ 130,-€ 130,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM€ 121,95€ 121,95
1G.Skill F3-1600C7D-16GTX€ 139,88€ 139,88
1Corsair AX860€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.461,63

AMD systeem :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9590€ 241,40€ 241,40
1Asus Crosshair V Formula€ 189,75€ 189,75
1MSI Radeon R9 290X 4GD5€ 464,-€ 464,-
1NZXT Phantom Zwart/oranje€ 130,-€ 130,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM€ 121,95€ 121,95
1G.Skill F3-1600C7D-16GTX€ 139,88€ 139,88
1Corsair AX860€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,98

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Er is al meermaals voorbij gekomen dat voor games in ieder geval een i7 overbodig is, dus als dat het doel is dan is een i5 exact even snel voor minder geld. Ik gun het AMD ook van harte, maar als je de benchmarks onder andere hier op t.net er op na leest dan is in het high-end segment Intel vaak gewoon de beste keuze, tenzij je je eigen stroom niet betaalt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik vind deze redenaties altijd wat vreemd.
Keuzes Intel - AMD, Nvidia - AMD, moeten gaan over welke eigenschappen voor de eindgebruiker belangrijk zijn:

-prestaties
-kosten
-geluidsproductie
-warmteproductie
-energieverbruik
-betrouwbaarheid

Wat is de reden dat je nu perse AMD zou willen? Ik heb heel veel AMD gehad, maar zit nu juist op Intel omdat de keuze voor mij op dat moment interessanter was.

• erusnex
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09-2021
Omdat amd meer processor snelheid & meer cores geeft voor minder geld wil ik wel de overstap wagen.

De keuze van mijn kaart is gewoon duidelijk : AMD heeft mantle & komt uit benchmarks het beste eruit. Beter dan geforce 780TI.

Van processor meer cores + meer basissnelheid dan een i7. verbruik is wel 50% meer.
Maar is het misschien wel waard.

wat voor mij belangrijk is

-prestaties
- aankoopprijs
- betrouwbaarheid
& geluidsproductie.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-02 11:54

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe groot de winst is als je van een i7-2600 af komt. Zoveel sneller zijn die nieuwe Intel-processors nu ook weer niet. Misschien kun je dat geld beter in de videokaart steken?
Misschien dat ik er naast zit, maar overweeg dit in ieder geval even.

Speed limits are like herpes.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
De titel hoeft niet zo schreeuwerig; vandaar gewijzigd. Ook hoorde het niet in PMG thuis, maar in CAA.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
erusnex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:31:
Omdat amd meer processor snelheid & meer cores geeft voor minder geld wil ik wel de overstap wagen.
Cores die je in de meeste games niet zal gebruiken (hoeveel games zijn er die meer dan 4 cores gebruiken) clocksnelheden die niet te vergelijken zijn met Intel proc's. Dus dat argument is niet heel sterk. ;)

De 2600K die je nu hebt zal voor de meeste spellen ook echt wel voldoende zijn. Mocht je em overclocken, dan heb je meteen een processor die goed kan meekomen met de 4770k

Al met al zie ik geen geldige reden om over te stappen. Tenzij je gewoon wat nieuws wilt kopen en de minimale performance verschillen voor lief neemt...

Gewoon nieuwe hardware kopen om mee te spelen is ook wat waard! :9

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 05-12-2013 15:42 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Imo kun je nog wel 3+ jaar met de i7 2600 vooruit (tenzij je graag wilt overklokken).
Ik zou dan eigenlijk alleen de videokaart en eventueel voeding vervangen.
Nu 1500 euro uitgeven is echt zonde als je het mij vraagt.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-12-2013 17:04 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
erusnex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:31:
AMD geeft weliswaar meer cores op een hogere kloksnelheid, maar dat wil niet daarmee automatisch ook betekenen dat je daardoor ook meer snelheid hebt. Dat is afhankelijk van wat je ermee uit gaat voeren natuurlijk. AMD gebruikt namelijk op hun CPU's gedeelde floating points. Hierdoor biedt AMD meer "echte" cores, terwijl de intel CPU dat via Hyper Threading doet. Indien de gebruikte software gebruik kan maken van HyperThreading ga je daar voordeel uit halen en kan de i7 sneller zijn dan de AMD. Denk bijvoorbeeld aan virtualiseren waarbij de Intel CPU's beter presteren dan de AMD's, ondanks dat de AMD's meer cores leveren.
Dat wil dan weer niet zeggen dat je daarmee dus automatisch voor Intel moet kiezen, maar je moet kijken naar de specificaties van je software die je wilt gaan gebruiken en op basis van de eigenschappen van de CPU een gefundeerde keuze kan gaan maken.
De keuze van mijn kaart is gewoon duidelijk : AMD heeft mantle & komt uit benchmarks het beste eruit. Beter dan geforce 780TI.
Wat betreft de grafische kaarten is de keuze inderdaad relatief eenvoudig in dit segment.
Van processor meer cores + meer basissnelheid dan een i7. verbruik is wel 50% meer.
Maar is het misschien wel waard.
Het verbruik is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe je de machine gebruikt. De gegeven waardes zijn niet gelijk aan het gemiddeld daadwerkelijk opgenomen vermogen; dat ligt meestal aanzienlijk lager, maar ook dat is weer afhankelijk van wat je doet. Met gaming heb je vaak een continue hoge CPU-belasting, maar indien je bijvoorbeeld met Photoshop aan de gang gaat, is dat een heel ander verhaal en gebruik je de CPU-kracht incidenteel. Daar komt dus een heel ander verbruiksplaatje uit. Daarnaast is van belang hoe veel je het systeem gebruikt. Reken dat 1 watt op 24/7 je iets minder dan 2 euro per jaar kost. Het is dus vrij eenvoudig dan in te schatten wat prijstechnisch handig is.
wat voor mij belangrijk is

-prestaties
- aankoopprijs
- betrouwbaarheid
& geluidsproductie.
Wat betreft prestaties hoef je je met alle2 geen zorgen te maken; dat zal dik in orde zijn. Wil je het onderste uit de kan, dan is meer informatie nodig om een gegrond advies te geven.
Betrouwbaarheid zou met alle2 geen enkel probleem moeten zijn. Zowel AMD als Intel hebben zich inmiddels wel bewezen.
Geluidsproductie is wel een punt om rekening mee te houden. Met name AMD levert vrij luidruchtige stock-koelers mee, dus daar zou een andere koeler niet misstaan. Wil je echt stil gaan, dan zul je naar een zo ruim mogelijke case moeten gaan, zo groot mogelijke koeler met fan moeten zoeken of eventueel zelfs naar waterkoeling over moeten stappen (wat de prijs flink op kan drijven, maar ook dan zijn stille componenten een must. Denk aan de pomp en de fans).

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Plato112 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:35:
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe groot de winst is als je van een i7-2600 af komt. Zoveel sneller zijn die nieuwe Intel-processors nu ook weer niet. Misschien kun je dat geld beter in de videokaart steken?
Misschien dat ik er naast zit, maar overweeg dit in ieder geval even.
Ik zou een i7 2600 ook niet gelijk upgraden, mocht het een -K zijn dan is het helemaal ideaal, want die zijn nog eens leuk te OCen.

Afgezien daarvan, dit is misschien wel boeiend leesvoer voor de TS: *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-02 15:47
TS.
1. Heeft echt geen idee!
of
2. Maakt een slechte grap.

Een stock i7-2600 is voor gaming minstens net zo snel als een FX-9590, vaak is hij echter een stuk sneller> (Skyrim, ARMA ect.)
Daarboven is de oude i7-2600 zuiniger waardoor je makkelijker een stil system kan bouwen.

Ervan uitgaande dat de TS een i7-2600 (non-K) bezit.
Deze zijn met elk goed Z68 of Z77 bord aardig over te klokken.
3.4GHz + Turbo + 4 = 4.2GHz
(En dit is een Overclock waar je bijna niets voor hoeft te doen kwa koeling)
Het enige wat je nodig hebt is een ander moederbord.

En i7-4770 is slechts marginaal sneller, minder goed over te klokken en je zit vast aan een andere CPU en moederbord.
En wat de AMD FX betreft, leuke processor maar wil je echt nog investeren geld verspillen aan een Platform wat praktisch ten einde is?

Behoud je i7-2600 en wees er blij mee (dat doe ik ook :) )
En met het bespaarde geld schaf je een mooie GTX780ti aan of een bijna net zo snelle 290x aan.
Persoonlijk zou ik nog heel even wachten tot de AMD 290 serie met goede koelers word verkocht!

AX860 is een van de betere voedingen maar zwaar overkill, een goede 650 Way (stick with Corsair) is ruim voldoende tenzij je ooit een extreme Multi GPU overweegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Zanac-ex op 05-12-2013 20:48 ]

Pagina: 1