Toon posts:

Jack of all trades

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Ik ben reeds langere tijd aan het denken om een htpc te bouwen maar ik zou het toestel voor meerdere doeleinden willen gebruiken. Om jullie een idee te geven is het de bedoeling voor het volgende te doen met het toestel.

- DHCP/DNS
- VPN (Voor toegang op eigen netwerk en rerouten van al het verkeer via een VPN)
- Firewall / Snort (of suricata)
- HTPC
- Console emulatie (PS1/2, SNES, N64, enz)

Software matig heb ik het grootste stuk al uitgedokterd maar ik zit met een groot probleem.
Welke hardware kan ik gebruiken, en hoe hou ik deze zo stil mogelijk ...
Reeds gedurende lange tijd stel ik computers samen maar nog nooit ben ik gegaan voor een (zo goed als) volledig passief systeem. Daarom zou ik graag jullie advies hebben ivm hardware.

Budget wise ligt alles open zolang het te verantwoorden is. Het is niet de bedoeling om gigantisch zwaar hierop te gaan gamen (ik denk dat de PS2 emulatie het ergste zal zijn). Natuurlijk mag het oog ook iets hebben en is het de bedoeling dat het in de woonkamer komt bij de tv. Een PS3 slim en NAS (dewelke nog moet gekozen worden) zal zich bij het totaal plaatje voegen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet

Sammael

EDIT : Een semi setup van mijn kant is onderweg dus nog even geduld daarop ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 14:33 ]

Verwijderd

ik heb laasts een intel NUC (next unit of computing) neergezet, klein, zuinig en stil. weet alleen niet of die verkrijgbaar zijn met 2 netwerkpoorten (als dat nodig is)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
En wat had je zelf al als poging in elkaar gezet?
;)

Je zou als je toch bovenstaande al wilt laten draaien, net zo goed de NAS functie er in kunnen zetten. Dat is dan weinig moeite aangezien hij toch al aan staat.

PS2 is inderdaad het zwaarste wat je zult draaien.
Als je daar eens naar kijkt wat je nodig hebt, maar denk dat je met de gemiddelde BBG al een eind komt.

Ik had trouwens met een Sapphire HD5770 Vapor-X en een AMD 6000+ FFX en KH1 geemuleerd op 1680x1050. Dus alles wat sneller is zal prima zijn werk doen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een i5, 8GB geheugen en een leuke grafische kaart met minimaal 2GB VRAM.
Mijn kaart heeft overigens alleen 1GB VRAM.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 04-12-2013 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
@swartzkip twee netwerk pooorten zijn inderdaad nodig, dat was ik vergeten om erin te zetten. Het zat in mijn hoofd maar kwam er toen even niet uit ;)

@Arunia ik ben momenteel een configuratie aan het samen stellen maar ik weet niet hoeveel opslag ik dan ga kunnen doen. Heb persoonlijk schrik dat de unit te groot gaat worden

• Arunia
  • Nu online
Wat heet groot, je hebt leuke kasten die plat zijn zoals een goede versterker. Oogt goed en bevat voldoende ruimte.
Ga uit van 1 kleinere schijf bijvoorbeeld SSD en 1 grote schijf. Dat zou haast altijd moeten passen in mijn ogen.

Verwijderd

Topicstarter
@Arunia wel van kasten ken ik letterlijk niks ;) bedoeling is inderdaad om te gaan voor 1SSD in combinatie met HDD al zou ik persoonlijk voor een 10TB opslag willen gaan. Dit is waarom dat ik dacht om een NAS appart te nemen zodat de unit niet te groot werd. Heb je suggestie voor cases die niet te hoog zijn?

• Arunia
  • Nu online
pricewatch: Silverstone Milo ML04

3 plekken voor HDD's. Je kan in de pricewatch eens filteren onder behuizingen op HTPC.
Dan krijg je veelal de platte behuizingen.

Meet even na wat je maximaal neer zou willen zetten en filter op de maten bij de behuizingen. Dan kom je ook al een eind.
10TB is aardig wat. Denk dat je wellicht met een stuk minder af zou kunnen. Hou er ook rekening mee dat je een aardig grote NAS ook wel mag neerzetten qua formaat om dat te behuizen.
Pak 2x 4TB schijven bijvoorbeeld en dan 1 SSD. Als je bovenstaande behuizing zou nemen.
Dan heb je iig 8TB om te gebruiken.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
HTPC cases en 10TB opslag gaat niet samen. Kleine kastjes waar je veel HDD's in kan zetten zijn bijvoorbeeld pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart of pricewatch: Antec ISK600 Maar deze zijn niet heel erg plat.

Verder lijkt het me inderdaad verstandig om NAS taken en HTPC/emulatie taken te scheiden wanneer je een plat kastje bij je pc wilt. Maar waarom zou je geen homeserver maken Het grote zuinige server topic en daar de firewall en VPN enz in onderbrengen. Hierdoor kun je de HTPC stil en compact houden (een stil systeem met een paar HDD's is een gróte uitdaging.

De basis voor een stil systeem is een stille voeding en een goede CPU koeler en dit in een degelijke behuizing. De BBG is een prima uitgangspunt reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013 Het verschil met jouw mogelijk gebruik is dat er een sterkere APU in moet. Pak een pricewatch: AMD A10-6800K Boxed met wat sneller geheugen pricewatch: Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX onder een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en je hebt een krachtig en stil systeem.

Helemaal passief gaat niet lukken wanneer je de grafische kracht wilt hebben om consoles te emuleren. Een losse videokaart is ook een optie, maar zorgt voor een luidruchtiger systeem (extra fans, blokkering van airflow) en je bent beperkt in de keuze van je behuizingen. Als de A10 APU kracht genoeg heeft (wat mij wel lijkt) dan is dat een stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Wel de hoogte is nog beslisbaar en ligt momenteel op 16cm. Momenteel heb ik het volgende op het oog al denk ik overkill te gaan met de CPU en MB.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670T Tray€ 195,40€ 195,40
1ASRock Z87 Extreme6€ 147,60€ 147,60
1Asus GT640-DCSL-2GD3€ 85,05€ 85,05
4Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 142,01€ 568,04
1Silverstone Legacy LC10-E€ 115,-€ 115,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 53,49€ 53,49
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,56€ 32,56
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Totaal€ 1.361,08

• Arunia
  • Nu online
Wat hier boven ook aangegeven wordt.
Je kunt ook een server ipv nas de bijbehorende taken geven en je htpc klein houden.

Blijf weg bij de T cpu. Deze zorgen niet voor een lager idle verbruik. De gewone kun je dan beter pakken zodat je meer vermogen hebt wanneer nodig.

16 cm is een aardige hoogte waardoor je zeker wel wat keuze hebt in behuizingen.

Verwijderd

Topicstarter
@Arunia het grootste probleem is dat het in een appartement is en dat er geen ethernet voorzieningen zijn.
Het grootste gros van netwerk verkeer moet dus via deze JoaT gaan en de rest via wireless.

• jaapsander
Je gaat inderdaad overkill met moederbord en geheugen. Eigenlijk is bovenstaande setup 1 grote overkill. En het nadeel is dat je er nog niet eens zoveel prestaties voor terug krijgt. Een GT640 is niet eens zo heel veel sneller dan een A10 APU. Ik denk dat je qua fps met een i5+GT640 en stukje hoger uitkomt dan bij een A10, maar een A10 is €120,- en een i5+GT640 uit je lijstje is samen €280,- Dat is geen goede verhouding. Het moederbord dat je nu hebt is eigenlijk van de zotte, bij een stil systeem ga je de CPU niet overklokken (je hebt al meer dan genoeg (lees: teveel) cpu kracht en een niet overklokbare CPU gekozen.

Het systeem is nu behoorlijk uit balans. Wat jij uit moet zoeken is hoeveel CPU/GPU kracht heb jij nodig bij het emuleren van oude consoles. Dan kun je de juiste componenten hierbij zoeken.
Verwijderd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:06:
@Arunia het grootste probleem is dat het in een appartement is en dat er geen ethernet voorzieningen zijn.
Het grootste gros van netwerk verkeer moet dus via deze JoaT gaan en de rest via wireless.
Internet komt binnen in de woonkamer? Je kunt ook ethernet via je stroomnetwerk laten lopen? Powerline adapter. En waarom een NAS of HTPC als router gebruiken? Waarom geen OpenWRT router gebruiken als router, firewall en VPN?

[ Voor 37% gewijzigd door jaapsander op 04-12-2013 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@jaapsander klopt, misschien moet ik mijn vooroordelen van AMD CPU opzij zetten en dit ook bekijken. De A10 heeft de HD8670D aan boord maar ik vind hier weinig details van terug op het gebied van specificaties.
Ik neem aan dat de APU geheugen neemt van de RAM latjes, heeft dit niet als nadeel een vertraging of?

EDIT:

Powerline adapters heb ik al bekeken maar dat lijkt een hel te zijn, verbindingen gaan zeer slecht en waarschijnlijk komt dit omdat het appartement nog een oud stroomnetwerk heeft (daar kom je dan achter na je getekend hebt ... shame on me). Waarom geen OpenWRT wel dat is voor twee redenen in mijn mening.
Eerste is geen IPS functionaliteit... nu ik weet dat dit voor 99% van de mensen thuis niet nodig is. Voor mij is echter een vereist iets ;) De tweede reden is dat zover ik weet je met OpenWRT wel een OpenVPN server kan opstarten naar jezelf maar niet al je verkeer kan routen door een VPN naar buiten. Als ik verkeerd ben mag je me steeds corrigeren ;)

EDIT 2:

Ik heb momenteel 2 JoaT opgebouwd, een met AMD en een met Intel. Beiden komen op 9 producten op dit moment met een prijs verschil van 200 euro +-. Kwestie power zal het volgens mijn opzoeken veel van af hangen welk spel je draait. De PS2 emulatie is het zwaarste en zal afhankelijk van het spel net CPU of GPU vereisen. Grootste verschil denk ik ga zijn wat als ik niet game, hoe is de power consumptie als de andere functies worden uitgevoerd. Voor OS zal het Linux worden (Debian of Ubuntu, moet eens nakijken wat de APU support van Debian is). De twee system zelf zijn de volgende (note het moederbord van de Intel ga vervangen worden door een andere MB + PCI netwerk kaart):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock Z87 Extreme6€ 147,60€ 147,60
1Asus GT640-DCSL-2GD3€ 85,10€ 85,10
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 53,49€ 53,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,63

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 121,90€ 121,90
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 67,08€ 67,08
1Intel PRO/1000 GT€ 27,19€ 27,19
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 70,30€ 70,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.166,01

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 16:58 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat is je doel qua OS? Wil je Windows gebruiken? Is het geen optie om een losse (mogelijk: zuinigere & flexibelere) NAS met zoiets als FreeNAS op basis van BSD met ZFS om die redundantie te regelen?
Echter wat ik zou doen als ik jou was is de NAS en HTPC functie niet in dezelfde pc stoppen. Als stilte belangrijk is gaan 4 HDD's je niet helpen. Ik zou de NAS lekker wegstoppen op een plekje waar je de HDD's toch niet hoort. Kun je de HTPC een stuk compacter en eleganter houden.
Dit dus. Zonde van de stroom, mogelijke spin-tijd, en een los device wat wel altijd toegankelijk is (weinig GPU, weinig CPU, en disks die slapen gaan als het even niet nodig is) is handig als je later in de slaapkamer een OpenELEC-Raspberry Pi wil neerzetten die ook bij al je media kan!

[ Voor 59% gewijzigd door Umbrah op 04-12-2013 17:15 ]

• jaapsander
Van de GPU kun je aardig wat specificaties terug vinden. Ook zijn er meerdere reviews die de performance van de APU bespreken. Zo uit mijn hoofd gaat het om een GPU met 384 shader processors. Omdat geheugen in veel gevallen een bottleneck is, is snel RAM geheugen goed voor de performance.

Maar specificaties op papier met elkaar vergelijken is natuurlijk gewoon onzin. Wat pas echt nuttig is, is om te kijken wat jij er mee wilt doen (zwaarste is ps2 emulatie). Als ik even snel google naar ps2 emulatie http://forums.pcsx2.net/Thread-AMD-APUs-and-PCSX2 dan zal een desktop A10 hier geen probleem mee hebben (http://forums.pcsx2.net/Thread-AMD-A10-5700).

Je GPU gebruikt inderdaad RAM van je interne geheugen, maar vertragen zal het nooit doen. Uberhaupt zal geheugen nooit "vertraagd" worden. Een computer kan een stuk trager worden wanneer het interne geheugen vol is en hij naar de HDD gaat swappen. Echter zal je interne geheugen nooit vol raken (zeker niet bij 8GB) dus 512MB voor de videokaart is totaal geen probleem.

Zelf heb ik nog maar weinig ervaring met openwrt (ben er net aan begonnen), maar volgens mij kon je juist wel het internetverkeer via je eigen router laten lopen. Maar pin me er niet op vast.

Echter wat ik zou doen als ik jou was is de NAS en HTPC functie niet in dezelfde pc stoppen. Als stilte belangrijk is gaan 4 HDD's je niet helpen. Ik zou de NAS lekker wegstoppen op een plekje waar je de HDD's toch niet hoort. Kun je de HTPC een stuk compacter en eleganter houden.

edit: Als ik jou was zou ik persoonlijk een FM2+ moederbord nemen voor een AMD setup. Begin volgend jaar komt AMD met nieuwe APU's die zowel qua GPU en CPU een stuk sneller moeten zijn (GNC GPU en steamroller CPU architectuur). Halverwege januari komen die. Wat je ook kan doen is er nu eerst een A6 inzetten en bestellen. Dan heb je tijd om de software te configureren enz. Vervolgens kun je halverwerge januari een nieuwe A10 APU bestellen en de oude A6 doorverkopen. nieuws: AMD introduceert nieuwe Kaveri-apu's begin 2014

[ Voor 16% gewijzigd door jaapsander op 04-12-2013 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
@jaapsander bedankt voor de nuttige informatie

Ik ga toch nog maar eens met powerlines proberen of het werkt om ergens apart een NAS te bouwen.
Origineel wou ik deze twee toestellen combineren maar jullie blijken daar niet mee akkoord te gaan.
De HTPC zal mogen wachten tot de nieuwe A10 APU uitkomt... een beetje uitstel maar deze zal gevuld worden met veel research
Pagina: 1