Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Formule om namen aan te passen

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een Excel bestand met ongeveer 5000 kroeg adressen in heel Nederland.

Het problem wat ik heb is dat de namen van de kroegen niet juist genoteerd staan, bijvoorbeeld:

'Verschoor kroeg' --> Dit moet 'kroeg Verschoor' worden.
't Paard Café --> Dit moet 'Café 't Paard' worden.

Handmatig 5000 namen in Excel aanpassen gaat een hele geestdodende, tijdrovende klus worden.
Weet iemand hier wellicht een manier om dit sneller te doen mbh een formule of methode?

Ik hoor 't graag :)

Met vriendelijke groet,

Steyn

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
Ik ben alles behalve een Excel held dus een definitief antwoord kan ik je niet geven. Maar ik vraag mij ten zeerste af of dit überhaupt wel mogelijk is. Als het simpel een kwestie van van Woord1 <-> Woord2 is het niet zo'n probleem. Maar hoe moet Excel nou weten dat 't Paard Café moet worden omgezet naar Café 't Paard en niet naar Paard Café 't?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 14:59
Met een stukje VBA is dit goed te doen mits er enige logica in zit. Dus wil je dat voor iedere naam het laatste woord vooraan wordt gezet, of alleen in het geval dat het laatste woord Cafe of Kroeg is?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35
Het kan denk ik wel, maar dan moet je met if-statements gaan werken en elke situatie afgaan. Bijvoorbeeld: =IF(Right(A1;5)="kroeg";"Kroeg "&LEFT(A1;(LEN(A1)-5));...)
In ... komt dan het zelfde voor cafe etc.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De meeste voorkomende combinaties zijn als volgt:

' Bonte koe de café ' --> Café de bonte koe
' Nieuwe eenhoorn café de' --> Café de nieuwe eenhoorn
' Gat van Zuid café 't '---> Café 't gat van zuid

In feite moet elke naam met 'café' beginnen, gevolgd door of " 't " of " de " en dan daarachter de naam van de kroeg. Dit is niet bij alle zo, maar wel bij het merendeel van de lijst. Ik kan bijvoorbeeld wel een filter maken dat ik alle kroegen met een combinatie van café, 't en de kan filteren.

Ik ben zelf niet bijster goed in programmeren, maar dit moet toch wel te doen zijn met een IF-statement lijkt me?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

VBA veel flexibeler met regels zoals je die geeft, er zijn bijvoorbeeld weldegelijk cafés met een naam die eindigt op 'café'. Bijv. ‘t Kleine Café. Houd daar dus rekening mee, bijv. door dergelijke uitzonderingen met de hand te corrigeren of uit de hernoemlijst te halen. Maar met enkele if() kan het vast, ik zou voor het overzicht dan een hulpkolom maken per type regel, dus niet 1 hele lange geneste if().

Nivado in "[Excel] Formule om namen aan te passen" geeft al een goede voorzet, waar loop je vast bij zelf formules maken?

Overigens is het het niet nodig om erg goed te zijn in programmeren, dit zijn simpele loopjes en if-then statements. Zou na het doorlopen van een of twee VBA-tutorials volgens mij prima te maken zijn i.c.m. macro-opnemen en F1, makkelijker dan al te lange if()-statements in Excel zelf. Het moeilijkste deel is het bedenken van de juiste algoritmes en dat zal je in alle gevallen moet doen (zelfs bij handwerk, maar dan doe je het onbewust).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik sluit me aan bij Nivado in "[Excel] Formule om namen aan te passen" en F_J_K in "[Excel] Formule om namen aan te passen". Met de aanvulling dat de correcte syntax voor het scheiden van de parameters in de if statement in Excel een komma is en niet een semi-colon.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:43
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:59:
Met de aanvulling dat de correcte syntax voor het scheiden van de parameters in de if statement in Excel een komma is en niet een semi-colon.
Is alleen zo als je decimaalteken geen komma is. Makkelijk toch? |:(

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
stin00 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:17:
De meeste voorkomende combinaties zijn als volgt:

' Bonte koe de café ' --> Café de bonte koe
' Nieuwe eenhoorn café de' --> Café de nieuwe eenhoorn
' Gat van Zuid café 't '---> Café 't gat van zuid
Zo te zien ga je het alsnog handmatig moeten controleren. Dan zou ik beginnen met de meerderheid aan te passen, en de uitzonderingen handmatig te doen.
Vergeet Excel, pak MS Word! Copy/paste de hele lijst er in. De grote truc is dat je met ALT ingedrukt vierkante selecties kan maken, en daarmee kom je een heel eind.

Vervang "cafe" bijvoorbeeld door " . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .cafe" (zonder punt natuurlijk (GoT-layout staat dat niet toe), met alleen heel veel spaties. Hierna kan je met ALT ingedrukt alle woorden "cafe" selecteren zonder de rest mee te nemen. Die CTRL-X je, om ze vervolgens aan het begin van de regel te CTRL-V'en. Daarna verwijder je de dubbele spaties (CTRL-H: vervang 2 spaties door 1 spatie).

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 03-12-2013 13:12 ]

Verwijderd

Triggy schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:05:
[...]

Is alleen zo als je decimaalteken geen komma is. Makkelijk toch? |:(
Ik vrees de dag dat ik weer verhuis naar NL. Mijn Excel skills zijn weer terug bij af als ik terug kom...
Pagina: 1