System Volume Information?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Ineens was ik 3 GB schijfruimte kwijt op mijn C: (ssd), na wat gezoek d.m.v. dit topic kwam ik erachter dat het door de System Volume Information (SVI) voor system restore kwam. Daar was vandaag namelijk een file aangemaakt van 3 GB
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iWrOGBQAjNK4wb6HjBjJwY85/medium.png.
Aangezien ik tot de conclusie kwam dat de grootte van dit bestand rap oploopt, de hele map is nu al 7,8GB. Daarom wil ik er graag iets aan doen.Het achteloos verwijderen van die files lijkt me niet zo slim daarom dat ik middels dit topic wat informatie wil inwinnen hoe dit te optimaliseren/stroomlijnen.

Na mijn eigen zoektocht leek de volgende optie mij het beste
Ik wil het systeemherstel uitzetten (C: =>off) en de diskspace op minimaal (1%?) zetten en vervolgens de restorepoints verwijderen zie onderstaand plaatje:
SVI opti

Zitten er serieuze nadelen aan geen system restore of is er de mogelijkheid deze op de HDD ipv SSD te plaatsen?
Andere vraag is of ik de 1GB pagefile.sys (1ste plaatje) kan verwijderen of anderszins kan optimaliseren. Beetje zonde om bijna 9 GB aan loze ruimte te hebben op een SSD van 119GB

Relevante systeem info:
  • W7 64
  • 8GB Ram
  • 128GB M4
  • 1TB Spinpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Je kan altijd de grootte van de Pagefile aanpassen, met een minimum van 16MB.
Let wel op dat in geval van een error, er mogelijk te weinig geheugen is om bepaalde gegevens op te slaan.
Windows 7 waarschuwt hiervoor als je de pagefile onder de 400MB probeert in te stellen.
Ik heb zelf een initiele waarde van 512MB ingesteld, die hij mag uitbreiden tot 1024MB indien nodig.
Eventueel kan je je pagefile ook op je hdd zetten (Advanced settings -> Advanced -> Performance)

Systeemherstel is handig als er iets mis zou zijn met je systeembestanden (corruptie, virus, slechte driver, ...). Ik heb de functie echter nog nooit moeten gebruiken.
Stel dat ik een probleem zou hebben met mijn windows, dan herinstalleer ik toch alles.
De restore points op je hdd zetten doe je volgens mij gewoon op het scherm waarvan je al een screenshot in je post geplaatst hebt, dus daar kan je even naar kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Malantur op 02-12-2013 19:46 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Hoe kom je er bij dat dit loze ruimte is? De system restore wordt gebruikt om je systeem te herstellen mocht dat nodig zijn. Natuurlijk hoeft er niets te gebeuren maar als er iets gebeurd is het wel fijn om de zekerheid te hebben. Ook de pagefile.sys is belangrijk voor als je fysieke geheugen vol mocht raken, dan krijg je allerlei errors als je de pagefile.sys uitzet. Je kan zonder issue de system restore max-grootte op bijvoorbeeld 4GB zetten, dan worden er gewoon minder punten aangemaakt en kan je minder ver terug, maar vaak is één punt terug gaan genoeg. Bij mij (Windows 8.1) is er default 3% gealloceerd dus dat moet op 7 ook wel kunnen.

Ik zou je aanraden om je niet te veel zorgen te maken over het geheugen- en opslaggedrag van Windows. Windows kan dit zelf best goed managen.

Overigens kan je ook handmatig (oude) herstelpunten verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 02-12-2013 19:58 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/