JBL Studio 580 en 520 set aanvullen Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hoi iedereen, deze topic is een aanvulling van een vorig.
Home cinema - Audio, waar beginnen?

Nu heb ik een installatie gekocht van 1500 Euro, wat voor mij toch echt het maximum budget was dat ik er aan wou uitgeven. Het gaat over de...

JBL Studio 580 x2 - Zuil speakers
JBL Studio 520C - Centrum speaker

Nu zit ik wel met het probleem dat ik geen afgewerkte speakerset heb aangekocht, 5.1 is dus niet mogelijk en de centrum speaker staat daar nu maar zonder veel functie.

Mijn vraag is hoe ik die nu het beste aanvul, het verschil tussen die hoorn klank van de Studio 5 reeks en de overige speaker sets was echt enorm. Dus nu ben ik zelf best wat bang dat ik de kwaliteit ga verpesten door andere speakers achteraan te plaatsen.

Mijn initiële gedachte is om 2x boston accoustics a25s aan te kopen voor achteraan langs beide kanten en helemaal geen subwoofer aangezien die zuilen mij genoeg lijken. Is dit een werkbaar alternatief? Of zijn er mensen met ervaring die dit streng afraden?

Ik hoor het graag, bedankt.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

De Centrum gebruik je toch al voor films? De eventuele surrounds zullen net zo vaak zonder functie staan ;)

Het best is dezelfde serie ook voor je surroundkanalen, dat komt klankmatig normaal het best overeen. De rest is een compromis. Dan zijn de A25's misschien helemaal niet verkeerd maar zou je naar Klipsch kunnen gaan luisteren, om tenminste bij een hoornontwerp te blijven.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het mooiste qua looks en sound zouden een setje Studio 530's zijn maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Dan heb je uit dezelfde serie de boekplankmodellen als rears. Je rears zullen inderdaad net als je center regelmatig werkeloos erbij staan dus dat is een kwestie van keuzes maken.

Je rears zijn voornamelijk voor de effecten dus je zou er voor kunnen kiezen om hier een goedkopere speaker neer te zetten. Het kan wel.

Verwijderd

Het beste is om in dezelfde serie te blijven. Als dat te duur is, dan zou ik in ieder geval aanraden bij hetzelfde merk te blijven. Ik weet het niet bij JBL, maar bij bijvoorbeeld B&W is de klankkleur van alle series ongeveer gelijk.

Een subwoofer is niet noodzakelijk... maar 40Hz op -6dB is ook weer niet zo laag, dat het geen verschil uit maakt. Je zult het verschil met een subwoofer wel degelijk horen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Chromanin schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:11:
Mijn initiële gedachte is om 2x boston accoustics a25s aan te kopen voor achteraan langs beide kanten en helemaal geen subwoofer aangezien die zuilen mij genoeg lijken
Helemaal geen subwoofer is iets wat ik sowieso niet zou doen. Ik ben dan ook van mening dat er voor elke set een passende subwoofer is te vinden, een subwoofer is altijd een aanvulling. Ik werk hier met vier vloerstaanders, waarvan de fronts nog wat lager gaan op -6dB dan de JBL's, en daarnaast een 12" subwoofer. Ik dacht eerst de subwoofer ook niet te missen, maar als er eentje staat weet je wat pas wat een goede subwoofer toe kan voegen. In dat laatste zit overigens ook wel het punt: het moet een goede subwoofer zijn. Een slechte subwoofer kan je set helemaal breken waar een goede subwoofer je set dus af kan maken.

Betreffende de rear speakers: het is maar net wat je met je set gaat doen. Als je altijd muziek luistert over 2.0/2.1 en de surround alleen gebruikt dan kan je af met heel andere speakers. In films komt er uit de rears vooral effecten en dat kan elke speaker wel weergeven. Ik ken mensen met voor een volwaardige vloerstaander en als rear een melkpakje. Als je echter SACD's of DTS-CD's gaat luisteren of muziek op All Channel Stereo af gaat spelen wordt het wat anders. Dan is de voorkeur zeker om de sound gelijk te houden en dus bij dezelfde speakers te blijven. Al zijn er natuurlijk ook wel andere speakers te vinden die aansluiten bij de huidige JBL, maar dat wordt zoeken. Om mijn situatie weer aan te halen: ik heb mijn Boston A25 als rear vervangen door een Focal Chorus 816W en met muziek is dat echt wel een andere beleving, met film is het verschil er in veel mindere mate.

Tevens een titelfix aangezien een term als "high end" voor iedereen wat anders betekent en zo nietszeggend is in deze vorm.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chromanin
Wel ik dacht eigenlijk dat je klanken zou verliezen als je DTS of Dolby opzet en geen bijpassende surround set hebt staan. Vandaar dat ik zeg dat die center niet veel zit te doen, omdat ik enkel nog maar stereo heb opgezet.

FeaR, je spreekt over subwoofers in het algemeen maar niet specifiek over die subwoofer van JBL. Denk je dat die 550P subwoofer niet zou voldoen?

Na alle reacties te lezen begin ik natuurlijk wel weer erg op te warmen om toch maar het geld neer te tellen voor die 530s lol.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Chromanin schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:55:
FeaR, je spreekt over subwoofers in het algemeen maar niet specifiek over die subwoofer van JBL. Denk je dat die 550P subwoofer niet zou voldoen?
Ik heb die JBL 550P subwoofer nog nooit gezien dan wel gehoord. Sowieso is JBL, naar wat ik gehoord heb, niet mijn ding, maar als ik zo naar de prijs kijk (500 - 700 euro) dan zou het blind niet meteen mijn keuze zijn. Voor dat geld heb je ook subwoofers van BK en SVS in 12" wat mij dan meer aan zou staan. Subwoofers hoeven zeker niet van hetzelfde merk te zijn, het is esthetisch wel wat mooier maar veelal ben je bij een dedicated subwoofermerk beter af. Maar nogmaals, dat is puur op specs en voor subwoofers geldt - net als voor speakers - luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 02-12-2013 22:12 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chromanin
Hoi, voor de mensen die er wat van kennen.

Een vriend van me heeft een stel Bose 401 speakers nog liggen. Zijn die wat interessant als surround te installeren? Die zijn blijkbaar bedoelt voor ruimtelijk geluid na te bootsen, lijkt me perfect voor surround toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Chromanin op 11-12-2013 22:26 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Er is ook nog de Studio 130, in dezelfde prijsklasse als de Boston a25. Dan blijf je in ieder geval in dezelfde lijn :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1