Home cinema - Audio, waar beginnen? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hoi iedereen,

Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste oplossing om de audio kant van mijn home cinema te verzorgen, maar er is zoveel keus dat ik er helemaal niets van begrijp.

Tot nu toe heb ik altijd gebruik gemaakt van mijn Z5500 maar ik zou iets kwalitatievers willen. Ik zie dat ik keuze heb tussen een home cinema all in one set of een versterker/speaker combo. Ik begrijp het verschil wel niet goed tussen beide. Ik heb in principe al wel een blu-ray speler dus dat hoeft er niet bij.

Wat ik wel graag zou willen is dat ik mijn audio kan besturen via een android app, dus dat we niet verplicht zijn om de TV op te zetten of een apart afstandsbediening gebruiken. Ook is het belangrijk dat ik muziek kan beluisteren vanuit mijn NAS, dus via DLNA. En dat ook liefst zonder dat ik de TV moet opzetten.

Dit is wat ik momenteel op het oog heb:
http://www.testfreaks.nl/...-systemen/sony-bdv-n7100/

Krijgt heel goeie ratings, en lijkt qua mogelijkheden erg op wat ik moet hebben. Maar het is geen versterker... is dat een probleem?

Thanks

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

JT

VETAK y0

All-in-one is ruck qua geluidskwaliteit. Je krijgt altijd minder dan losse componenten. Als je kwaliteit wil dan laat je satellieten links liggen en neem je gewoon full size speakers, dat zijn spekers met minimaal een inhoud van enkele liters.

Verder zou ik voor het networking deel een receiver uitzoeken met DLNA support. Dan kun je via je telefoon muziek van je NAS naar de receiver sturen.

Als je bereid bent naar tweedehands te kijken dan kun je veeeeeeeel meer waar voor je geld krijgen. Een maat van mij heeft laatst voor 125 euro een zeer nette set Mission speakers gekocht (4x Mission 701 en de bijbehorende center). Geloof mij, die blaast zo een alles in 1 set volledig weg ;) Als je het qua beleving af wil maken dan kies je er ook een goede actieve subwoofer bij.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Chromanin
JT schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:10:
All-in-one is ruck qua geluidskwaliteit. Je krijgt altijd minder dan losse componenten. Als je kwaliteit wil dan laat je satellieten links liggen en neem je gewoon full size speakers, dat zijn spekers met minimaal een inhoud van enkele liters.

Verder zou ik voor het networking deel een receiver uitzoeken met DLNA support. Dan kun je via je telefoon muziek van je NAS naar de receiver sturen.

Als je bereid bent naar tweedehands te kijken dan kun je veeeeeeeel meer waar voor je geld krijgen. Een maat van mij heeft laatst voor 125 euro een zeer nette set Mission speakers gekocht (4x Mission 701 en de bijbehorende center). Geloof mij, die blaast zo een alles in 1 set volledig weg ;) Als je het qua beleving af wil maken dan kies je er ook een goede actieve subwoofer bij.
Hey man, bedankt voor je antwoord maar ik begrijp vrij weinig van wat je zegt.

Wat zijn satellieten? En wat verschil maakt het qua speaker inhoud?

Ook, heb je toevallig een goeie webshop waar je speakers apart kunt kopen? Want ik vind die dus nergens.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ook, heb je toevallig een goeie webshop waar je speakers apart kunt kopen? Want ik vind die dus nergens.
Satalieten zijn kleine speakers die vaak gebruik worden als 'rears' (de achterste speakers in een 5.1 opstelling).
Dit omdat de rears vaak minder hard afgesteld staan en je hierdoor wat minder snel last zal hebben van vervorming.

Grotere speakers/inhoud hebben over het algemeen wat meer vermogen en zijn beter in staat zuiver te spelen bij hogere volumes.

Wat betreft de losse verkoop; speakers in het "hogere" segment worden al vaak per stuk verkocht.
Kijk voor speakers ook eens in de pricewatch; http://tweakers.net/categorie/663/speakers/producten/

Kleine toevoeging; Ibood heeft donderdag / vrijdag weer een hunt, vaak kun je hier leuke setjes scoren voor niet al te veel geld, die kwalitatief beter zijn dan de set in OP.

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 05-11-2013 21:29 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Chromanin
Hmm, dus die speaker set van Sony is dan toch de moeite niet?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Absoluut niet. Véél te duur voor wat je er voor krijgt. Met hetzelfde geld kun je echt wel betere spullen kopen.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:36:
Hmm, dus die speaker set van Sony is dan toch de moeite niet?
Vraag menig audiofiel hier op tweakers en die zal antwoorden dat het een kwestie van smaak is.
Persoonlijk ben ik van mening dat je met bijvoorbeeld de volgende set meer bang for buck hebt;

pricewatch: Onkyo TX-NR414
pricewatch: Jamo S 506 HCS3 5.0 (Zwart)

ps, dit is absoluut geen keihard koopadvies, slechts een greep uit één van de vele mogelijkheden die je hebt met losse componenten.

[ Voor 10% gewijzigd door Switchie op 05-11-2013 21:39 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Chromanin
Switchie schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:39:
[...]

Vraag menig audiofiel hier op tweakers en die zal antwoorden dat het een kwestie van smaak is.
Persoonlijk ben ik van mening dat je met bijvoorbeeld de volgende set meer bang for buck hebt;

pricewatch: Onkyo TX-NR414
pricewatch: Jamo S 506 HCS3 5.0 (Zwart)

ps, dit is absoluut geen keihard koopadvies, slechts een greep uit één van de vele mogelijkheden die je hebt met losse componenten.
Bedankt voor je voorstel, ziet er best interessant uit.

Maar het watt vermogen is lager als die set van Sony, klopt dat? Hoe zit het trouwens met sub woofers? Die Onkyo versterker ziet er ook goed uit, die kan gewoon DLNA aanvaarden? Aangenaam ook dat die zoveel HDMI ingangen heeft, ik veronderstel dat ik elk van mijn toestellen daaraan kan aansluiten?

• Chromanin
[b][message=41171889,noline]
Nee helemaal niet, dit is het soort antwoorden dat ik nodig heb, ik heb echt totaal totaal geen idee wat kwalitatief is en wat niet, is voor mij echt een totaal onbekende wereld.

Twee puntjes wel, ik heb al bedrading in alle 4 bovenhoeken van mijn kamer, dus een staande speaker zou op zich wel zonde zijn. Daarnaast veronderstel ik dat er ook nog een subwoofer bij moet?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar het watt vermogen is lager als die set van Sony, klopt dat?
Niet op het aantal watt letten, dit zegt werkelijk niets :)
Hoe zit het trouwens met sub woofers
Mijn tip is om voor een goede 2e hands te kijken. Vaak doen goedkope subwoofers afbreuk aan je set. Goedkopere subwoofers (en waarschijnlijk die van de sony set ook) kunnen niet goed lage tonen weergeven waardoor je vooral bij films de echte 'sensatie' mist.
Die Onkyo versterker ziet er ook goed uit, die kan gewoon DLNA aanvaarden?
Onkyo versterkers staan over het algemeen bekend om hun vele opties. Dlna zal hier één van zijn.
angenaam ook dat die zoveel HDMI ingangen heeft, ik veronderstel dat ik elk van mijn toestellen daaraan kan aansluiten?
Klopt inderdaad, je kunt je blue ray speler op een input aansluiten en vervolgens een output naar je tv aansluiten
'ik heb al bedrading in alle 4 bovenhoeken van mijn kamer, dus een staande speaker zou op zich wel zonde zijn.
Ik weet niet wat je budget precies is, anders zou je ook kunnen zoeken op de Boston Acoustics a25
Deze speakers worden eigenlijk overal aangeprezen als geweldige bang for buck
pricewatch: Boston Acoustics A 25 (Zwart)

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 21:33
Advies: ga luisteren

toettoett

• Chromanin
Hoi, ik heb net wat rondgekeken en kwam op een nog interessantere receiver uit.

De Sony STR-DN840. Deze lijkt qua opties en wireless wel erg wat op ik wil hebben.

Op gebied van boksen en de subwoofer heb ik dan nog een budget van rond de 250 Euro. Heb je daar een aanrader voor? Op zich zou 4 van die Boston Acoustics A25 wel goed zijn, een kwalitatieve subwoofer voor 100 Euro moet nog wel lukken?

• Chromanin
Ik weet niet echt een audiozaak hier in de regio jammer genoeg.

• JT

JT

VETAK y0

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:18:
[...]

Satellieten zijn kleine speakers die geen volwaardige weergave bieden en in ruil daarvoor dan wel weer klein zijn. De weergave wordt aangevuld met een subwoofer. De complicatie ontstaat vooral in het lage middengebied. Een subwoofer wil je niet hoger laten spelen dan 80-100hz, dan hoor je waar deze staat en dat is niet de bedoeling. Maar de meeste satellieten spelen niet goed onder de 150hz (meuk zoals Bose zelfs ongeveer 200hz) waardoor je laag-mid mist, heel belangrijk voor bijvoorbeeld stemmen. Speakers met een beetje inhoud (paar liter dus) hebben meestal automatisch ook wel drivers met een beetje conusoppervlakte (ook een voorwaarde voor de weergave van lage middentonen) en in combinatie met de inhoud heeft deze dan de fysieke eigenschappen die nodig zijn om een volledig frequentiebereik te bedienen.
Kijk eens op Kieskeurig. Je hebt bijvoorbeeld hificorner.
Switchie schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:27:
[...]

Sataelieten zijn kleine speakers die vaak gebruik worden als 'rears' (de achterste speakers in een 5.1 opstelling). speakers die onzichtbaar moeten zijn en daarom zijn ze dan alle 5 klein. Met als gevolg een flink compromis in geluidsweergave.
Fixed ;) Satellieten worden juist meestal in een 5 kanaals opstelling gebruikt.
Grotere speakers/inhoud hebben over het algemeen wat meer vermogen en zijn beter in staat zuiver te spelen bij hogere volumes.
Nu suggereer je een absoluut verband tussen vermogen en geluidsdruk. Deze is zeer relatief en voor de gemiddelde consument totaal niet relevant. Daarnaast zijn er ook voordelen aan de aanschaf van kleinere modellen (boekenplankluidsprekers).
Kleine toevoeging; Ibood heeft donderdag / vrijdag weer een hunt, vaak kun je hier leuke setjes scoren voor niet al te veel geld, die kwalitatief beter zijn dan de set in OP.
Goede tip inderdaad :) Daar vind je nog wel eens leuke deals.
Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:05:
Op zich zou 4 van die Boston Acoustics A25 wel goed zijn, een kwalitatieve subwoofer voor 100 Euro moet nog wel lukken?
Nieuw no way. Tweedehands met een beetje geduld moet je wel ver komen.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 05-11-2013 22:27 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Chromanin
Vraagje, die A26 en A25, is er een verschil tussen de twee? Ik zie dat de ene iets groter is als de andere, maar ik begrijp niet goed wat daar de bedoeling van is.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:10:
Vraagje, die A26 en A25, is er een verschil tussen de twee? Ik zie dat de ene iets groter is als de andere, maar ik begrijp niet goed wat daar de bedoeling van is.
Het kan niet de bedoeling zijn dat je ons al je huiswerk laat doen he ;)
http://www.crutchfield.co...oston-Acoustics-A-26.html

• Chromanin
Ik vrees dat ik die technische details gewoon helemaal niet begrijp :D. Die receiver begreep ik nog, aansluitingen, wifi, etc. Maar als je die specs sheet stuurt, tja, gaat voor mij te ver :).

• JT

JT

VETAK y0

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:10:
Ik denk dat je even een keuze moet maken in wat je wil doen qua tijdsinvestering. Het advies van iemand hier om te luisteren is zeer valide. Speakers hebben elk hun eigen klankkarakter, het is heel persoonlijk wat jij het mooist vind klinken. Zoals ik het zie kun je een aantal dingen doen:

Nieuw kopen
  • Naar een winkel gaan en luisteren
  • Van ons de tip voor de A25 aannemen, doe die Sony receiver erbij en verder niet over nadenken. Zal beter zijn dan welke alles in 1 set dan ook maar wellicht zijn er voor jouw smaak nog betere opties dan de A25. Maar daar kom je niet achter zonder luisteren.
  • Wachten op iBood deals tijdens de hunt; zie hierboven
Tweedehands kopen
  • Blind kopen; even orienteren op wat de goede merken zijn en kijken voor welke speakers je een goede deal kan krijgen. Ook hiervoor geld weer het verhaal over persoonlijke smaak
  • Leuke deals zoeken en vragen aan die mensen of je even kort mag luisteren om te horen wat je ervan vind
Verder is het een beetje de bedoeling dat je zelf ook een beetje je best doet. Jouw vraag over de A25 en 26 kan je ook Googlen; zoek bijvoorbeeld op "Choosing Boston Acoustics A25 or A26".
Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:15:
Ik vrees dat ik die technische details gewoon helemaal niet begrijp :D. Die receiver begreep ik nog, aansluitingen, wifi, etc. Maar als je die specs sheet stuurt, tja, gaat voor mij te ver :).
Groter gaat meestal wat dieper. Google eens op "frequentiebereik" ofzo. Maar zoals hierboven, zoek ook specifiek eens op die speakers. Je zal snel uitvinden waarom ;) Groter is namelijk niet per definitie beter.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 05-11-2013 22:19 ]

Ecodan warmtepomp

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:05:
een kwalitatieve subwoofer voor 100 Euro moet nog wel lukken?
Zoals hierboven al aangegeven ga je voor dit geld geen nieuwe vinden. Een subwoofer kan jouw set maken of breken. De subwoofer is in zijn eentje verantwoordelijk voor alle lage tonen. Hier moet je eigenlijk niet op willen bezuinigen.
2 subs die over het algemeen vrij goed aangeprezen worden zijn de Rel Quake en de Bk Gemini. Je moet echter veel geluk hebben om deze voor 100 euro te kunnen vinden. Als je je budget iets op zou kunnen schroeven zijn dit zeker subs waar je veel plezier aan kunt beleven.

• Chromanin
JT schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat je even een keuze moet maken in wat je wil doen qua tijdsinvestering. Het advies van iemand hier om te luisteren is zeer valide. Speakers hebben elk hun eigen klankkarakter, het is heel persoonlijk wat jij het mooist vind klinken. Zoals ik het zie kun je een aantal dingen doen:

Nieuw kopen
  • Naar een winkel gaan en luisteren
  • Van ons de tip voor de A25 aannemen, doe die Sony receiver erbij en verder niet over nadenken. Zal beter zijn dan welke alles in 1 set dan ook maar wellicht zijn er voor jouw smaak nog betere opties dan de A25. Maar daar kom je niet achter zonder luisteren.
  • Wachten op iBood deals tijdens de hunt; zie hierboven
Tweedehands kopen
  • Blind kopen; even orienteren op wat de goede merken zijn en kijken voor welke speakers je een goede deal kan krijgen. Ook hiervoor geld weer het verhaal over persoonlijke smaak
  • Leuke deals zoeken en vragen aan die mensen of je even kort mag luisteren om te horen wat je ervan vind
Verder is het een beetje de bedoeling dat je zelf ook een beetje je best doet. Jouw vraag over de A25 en 26 kan je ook Googlen; zoek bijvoorbeeld op "Choosing Boston Acoustics A25 or A26".

[...]

Groter gaat meestal wat dieper. Google eens op "frequentiebereik" ofzo. Maar zoals hierboven, zoek ook specifiek eens op die speakers. Je zal snel uitvinden waarom ;) Groter is namelijk niet per definitie beter.
Bedankt voor alle tips, ik heb al heel wat bijgeleerd

• Chromanin
Switchie schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:42:
[...]

Zoals hierboven al aangegeven ga je voor dit geld geen nieuwe vinden. Een subwoofer kan jouw set maken of breken. De subwoofer is in zijn eentje verantwoordelijk voor alle lage tonen. Hier moet je eigenlijk niet op willen bezuinigen.
2 subs die over het algemeen vrij goed aangeprezen worden zijn de Rel Quake en de Bk Gemini. Je moet echter veel geluk hebben om deze voor 100 euro te kunnen vinden. Als je je budget iets op zou kunnen schroeven zijn dit zeker subs waar je veel plezier aan kunt beleven.
Die Rel Quake is wel erg duur nieuw, spreken we over 400 Euro? Die Bk Gemini kan ik wel niet onmiddelijk terugvinden op pricewatch. Weet je toevallig waar ze verkocht word?

• JT

JT

VETAK y0

Rel Quake lukt tweedehands wel voor 200e denk ik. Hou er wel rekening mee dat dit een goede sub is maar als je een grote huiskamer hebt is die wellicht niet voldoende. Als je huiskamer niet heel groot is dan heb je een heel compact subje dat zich voordoet als veel groter :P

Ecodan warmtepomp

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Chromanin schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:46:
[...]

Die Rel Quake is wel erg duur nieuw, spreken we over 400 Euro? Die Bk Gemini kan ik wel niet onmiddelijk terugvinden op pricewatch. Weet je toevallig waar ze verkocht word?
De Bk wordt geïmporteerd door een bedrijf genaamd Ra Subs. Verder weinig tot geen shops die ze verkopen dus van daar niet in de pricewatch. Mijn tip is om marktplaats goed in de gaten te houden :)

• Chromanin
JT schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:49:
Rel Quake lukt tweedehands wel voor 200e denk ik. Hou er wel rekening mee dat dit een goede sub is maar als je een grote huiskamer hebt is die wellicht niet voldoende. Als je huiskamer niet heel groot is dan heb je een heel compact subje dat zich voordoet als veel groter :P
Hmmm, mijn living is vrij groot (ongeveer 50m2), en het is de bedoeling dat de home theatre zo goed als een hele muur in beslag neemt. Nog andere goeie keuzes op gebied van sub woofers?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

We kunnen suggesties genoeg aandragen maar:
1. Ik adviseer je om je eerst even (globaal) in te lezen. Er gaan o.a. op Got veel topics over home cinema
2. "mooi geluid" is en blijft persoonlijk, zoals al eerder geadviseerd is het verstandig om zelf te gaan luisteren naar wat jij mooi vind klinken

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In dit topic is TS behoorlijk aan de hand meegenomen. Bij deze ook mijn gedachten.

Qua receiver zijn de betere merken in de betaalbare prijsklasse Marantz, Denon, Pioneer, Yamaha en Onkyo waarbij ik zelf een voorkeur heb voor de eerste twee merken. Je kan beter niet te veel geld spenderen aan de receiver. Zoek een model uit dat alle aansluitingen en mogelijkheden levert voor een zo laag mogelijke prijs.

Het echte verschil kun je maken met de speakers dus probeer hier het grootste deel van je budget in te
steken. Als je een goede set neerzet kun je hier in principe tientallen jaren mee vooruit want op dit gebied veranderd er eigenlijk nagenoeg niets.
Zoals hierboven reeds verschillende keren aangegeven, moet je echt gaan luisteren naar speakers in een hifi-zaak (dus geen Mediamarkt, BCC, etc). Steek hier wat tijd en moeite in want dat is het echt waard. Elk merk/type speaker klinkt anders dus koop NOOIT een speaker op aanraden van iemand anders. Wat de ene persoon mooi vindt klinken, vindt iemand anders verschrikkelijk. Door te gaan luisteren, vergelijken en wegstrepen, kom je op de speaker die het beste bij jou past.
Als je speakers gaat luisteren, doe dit dan wel met types binnen je gestelde budget om te voorkomen dat je verliefd wordt op een model dat onbereikbaar is. Verder is het altijd een optie om je set in etappes te kopen. Je kan natuurlijk ook starten met bijvoorbeeld alleen fronts en daar later een center, rears en een sub bij te kopen. Op deze wijze kun je de kosten een beetje spreiden en wellicht toch voor een speakerset kopen die een klasse duurder is.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01 15:03
Inderdaad, neem een dag of middag vrij en ga naar een speciaalzaak heen die je hier advies over kan geven. Kan je ze direct luisteren en kan je verschil horen tussen merken receiver, speakers en hoe ze op elkaar reageren.

Succes!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zonder het topic te willen kapen, ik heb nu thuis een Pioneer VSX 817 receiver staan met een Magnat Prisma 5100 A speakerset daarbij. Vooral met het afspelen van muziek mis ik hierbij wel het middengebied door de kleine satteliet speakers. Ik heb op zich wel ruimte voor grotere front speakers, eventueel speakerzuilen. Met de subwoofer ben ik op zich wel tevreden. Zou ik door het vervangen van alleen de front speakers al een flinke verbetering in het geluid kunnen krijgen? Of heeft dit weinig zin zonder de receiver en/of subwoofer te vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 15-11-2013 14:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JT

JT

VETAK y0

Voor muziek wel. Voor film moet je onthouden dat een heel groot deel van de soundtrack en zelfs praktisch alle spraak over de center speaker gaat. Dus wil je ook tijdens film maximaal voordeel hebben dan moet je ook een grotere center hebben.

Ecodan warmtepomp

• Chromanin
Hoi iedereen, even een update van mijn keuze.

Ik ben gaan horen en was helemaal weg van de JBL Studio 5 reeks.

Volgens setup gekocht:
Denon Avr-x2000
JBL 580 x2
JBL 520 x1

De rest is voor later
Pagina: 1