router als repeater, of 2e accespoint

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Op de slaapkamer hebben we slecht wifi bereik. Er ligt al een utp kabel vanwege digitale televisie.
Nu heb ik nog een router thuis liggen, die ik op de slaapkamer wil plaatsen om daar ook beter wifi bereik te hebben.

Voor ik me in ga lezen in allerlei lastige how-to's.. wat is het simpelste om te doen?
- router gewoon op de bestaande UTP kabel aansluiten
- router los plaatsen en [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point volgen?

Verwijderd

Ik zou voor de wa850 of 750 van tp-link gaan en deze dan bekabelt aansluiten.
Mooi klein, en via utp prima snelle goedkope ap. (zorg wel dat de laatste firmware er op staat).
En volledige router is een beetje overkill en een andere ap gaat natuurlijk ook.

Maar als je een router wil gebruiken, simpelste is een ip instellen binnen de range van je bestaande netwerk de dhcp uitschakelen en de kabel op de lan switch aansuiten op de tweede router. eerste router hoef je geen instellingen te wijzigen. (het kan netter, maar dit functioneerd goed genoeg).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 13:15 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik heb toevallig een router over, zal jouw opstelling eens proberen

Verwijderd

Ook is het een idee om de zelfde ssid en encryptie in te stellen zodat roaming mogelijk is.
Wat dion_b ook opmerkte is dat er zo min mogelijk overlap in zou mouten zitte.

(ook het berichtje in die thread was voor hier bedoeld, maar ben soms wat verstrooid)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1571501

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Gebeurd niet vaak dat een TS al een kabel heeft liggen; dit maakt het een duidelijk geval van router als AP instellen. En dus linkje twee volgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat die DTV geen Belgische Telenet oid is:
Sowieso router als AP inzetten. Dat ding heeft een ingebouwde switch namelijk, en zo sluit j een router ook aan als AP: op de LAN verbinding en niet op de WAN verbinding ;)
Voordeel is dan dat je de DTV kabel eigenlijk zo door kunt lussen.

Maar wel even een voorbehoud: wat voor DTV heb je? Want als dat in een apart VLAN oid zit gaat het hem zoals je het nu wilt niet worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
DTV komt via glasvezel binnen op router in de meterkast, vandaaruit UTP kabel doorgetrokken naar de slaapkamer

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

bij een repeater halveert de snelheid (op dat punt) vandaar dat een accespoint de voorkeur heeft

ora et labora

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Afgelopen weekend toevallig ook een router als AP ingesteld. Via V&A een tweede WRT320N gekocht en die beneden bij de tv neergezet zodat hier ook een 3 poorts switch zit voor een aantal apparaten.
Nu hebben we (nog niet getest) dan bereik tot achterin de tuin.

Inderdaad kabel in LAN poort en niks in WAN. Dus je verliest 1 aansluiting hierdoor.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:01
Hey goed aansluitende topic voor de vraagteken in mijn hoofd.
Ik heb in de meterkast een Asus RT-AC66u wifi router. Ondanks een verbetering tov de Netgear Wndr3700 is het wifi bereik op zolder nog magertjes.
Nu dacht ik eraan om een goedkopere (TP-Link wdr3600/4300) router te kopen en deze als accespoint in te stellen op zolder.
Er ligt al een cat5e kabel op zolder wat momenteel niet gebruikt wordt.
Even los van het feit dat het wellicht goedkoper kan.

Zal dit op deze manier het wifi bereik verbeteren cq. stabiliseren op zolder?
Is het dan de bedoeling dat dezelfde SSID als degene die beneden staat gebruikt wordt, of moet er een andere SSID & Channel ingesteld worden?

[ Voor 11% gewijzigd door Eskiya op 03-12-2013 16:14 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Als je het roaming wilt hebben - dus dat je zonder om te schakelen door naar boven kunt lopen terwijl je verbinding actief blijft - dan moet je dezelfde SSID en zelfde versleuteling hebben (WPA2). Wel moeten ze op een ander kanaal dan de andere router zitten anders zitten ze elkaar in de weg. Zorg ook dat de overlap tussen beiden WiFi netwerken minimaal overlapt, dus dat je niet te lang op het 'slechte' netwerk blijft hangen als je ergens anders naar toe loopt.
Pagina: 1