Geen WiFi op slaapkamer boven: WiFi repeater de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
Mijn broer is binnenkort jarig en voor zijn verjaardag vroeg hij mij een WiFi repeater.

Hij is onlangs verhuisd en in zijn nieuwe woning heeft hij in zijn slaapkamer geen WiFi signaal. In zijn woonkamer heeft hij een prima signaal. Tussen zijn woonkamer en zijn keuken is een open verbinding (kozijn zonder deur). Vanaf zijn keuken is er een trap naar boven (trapgat) naar zijn slaapkamer.

Denken jullie dat een WiFi repeater (in de keuken) in dit geval zin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:08
Beste oplossing is een access point.

Zie ook de vele topics over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

WiFi repeaters zijn nooit de oplossing. Een kabel leggen en dan een access point is de oplossing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142607

Sorry was nog iets vergeten, als je de wifi van die router het zelfde insteld als het wifi van je eerste router is roaming tussen beide ook mogelijk.

(zelfde ssid en encryptie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geldt uiteraard ook voor tweede (en volgende) AP.

Zorg daarbij voor zo min mogelijk overlap (evt zendvermogen verlagen), anders kun je te lang op de minder gunstige AP blijven hangen. Bij repeaters speelt dit probleem ook, maar overlap is daar onvermijdelijk, anders werkt de repeater niet. Nog een reden waarom repeaters bagger zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Anoniem: 142607 schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:43:
Sorry was nog iets vergeten, als je de wifi van die router het zelfde insteld als het wifi van je eerste router is roaming tussen beide ook mogelijk.

(zelfde ssid en encryptie).
Roaming houdt in dat je niet opnieuw hoeft in te loggen als je "boven" op het WiFi in gaat ipv beneden?
dion_b schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:48:
Geldt uiteraard ook voor tweede (en volgende) AP.

Zorg daarbij voor zo min mogelijk overlap (evt zendvermogen verlagen), anders kun je te lang op de minder gunstige AP blijven hangen. Bij repeaters speelt dit probleem ook, maar overlap is daar onvermijdelijk, anders werkt de repeater niet. Nog een reden waarom repeaters bagger zijn...
Even controleren of ik dit goed begrijp. Dit voorkom je door je AP op zo'n manier in te stellen (lager zendvermogen) dat hij hem beneden niet meer oppikt?
(Overlap zal sowieso minimaal zijn denk ik, want hij zegt dat hij op zijn slaapkamer helemaal geen WiFi heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142607

quote: mavaspa
Roaming houdt in dat je niet opnieuw hoeft in te loggen als je "boven" op het WiFi in gaat ipv beneden?
Klopt inderdaad
quote: mavaspa
Even controleren of ik dit goed begrijp. Dit voorkom je door je AP op zo'n manier in te stellen (lager zendvermogen) dat hij hem beneden niet meer oppikt?
klopt ook, klein beetje overlap is niet verkeerd. Gaat het roamen iets soepeler. Maar als je de zwakere router kunt blijven zien, is er een kans dat ie nooit vanzelf naar de sterekere ap overschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mavaspa schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:01:
[...]

(Overlap zal sowieso minimaal zijn denk ik, want hij zegt dat hij op zijn slaapkamer helemaal geen WiFi heeft)
Anoniem: 142607 schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:39:
[...]

klopt ook, klein beetje overlap is niet verkeerd. Gaat het roamen iets soepeler. Maar als je de zwakere router kunt blijven zien, is er een kans dat ie nooit vanzelf naar de sterekere ap overschakeld.
Idd. Dat is probleem. Heb ooit in huis met repeater welgeteld 2Mbps gehaald op 1m van de router/AP vandaan. Want hij was nog verbonden met repeater die per definitie snelheid halveerde en bovendien meters en een betonnen vloer verderop zat |:(

Enige manier om dit echt goed aan te pakken is met een managed network. Maar dat is (nog) beetje duur/hoog gegrepen voor huissituatie. Alternatief is dus inderdaad overlap beperken. Met 2 AP's in een betonnen woning gaat dat redelijk vanzelf, Helemaal boven komt beneden niet door en omgekeerd, en op tussenverdieping maakt het toch weinig uit welke van de twee die je hebt, Maar met 3 AP's moet je wel vaak vermogen terugschalen om overlap te beperken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Dus je kunt met adapters wel 1 netwerk houden? Ik had dit ook maar toen had ik een 2e netwerk gemaakt. Moest ik boven steeds van netwerk 1 met 1 streepje overgaan naar netwerk 2 met vol signaal. En als ik beneden was weer andersom. Dus je kunt gewoon 1 wifi netwerk maken? En dan de signalen even afstemmen zodat er zo min mogelijk overlap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SSID, key en (vaak vergeten) beveilingingsopties hetzelfde instellen (WPA2 only bij voorkeur)
Kanaal vooral niet overlappen, dus 1, 5, 9 of 13 aanhouden. Als er totaal geen andere netwerken detecteerbaar zijn kun je daarbij gaan voor 40MHz kanalen als je maar 2 AP's hebt, dus 1+5 en 9+13 respectievelijk.
Waar mogelijk ook 5GHz erbij, sowieso als je nieuwe apparatuur koopt altijd dualband kiezen. Kanalen maken daar minder uit, gewoon verschillende kiezen en klaar.

Verder inderdaad zorgen dat je boven helemaal geen signaal hebt van beneden en omgekeerd, bijv door zendervermogen van 100% naar 75% te verlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 00:24
dion_b schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:26:
Verder inderdaad zorgen dat je boven helemaal geen signaal hebt van beneden en omgekeerd, bijv door zendervermogen van 100% naar 75% te verlagen.
Bedankt voor alle info leuk om dit te lezen maar waarom vermogen verlagen? maakt het wat uit dat je apparaten allebei de accespoints zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boppos schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:36:
[...]

Bedankt voor alle info leuk om dit te lezen maar waarom vermogen verlagen? maakt het wat uit dat je apparaten allebei de accespoints zien?
Apparaten zijn dom.

Exact hoe ze zich gedragen bij aanwezigheid van meerdere bekende AP's hangt af van het OS of (bij Windows) van de driver. Wat je als gebruiker zou willen is dat zodra er een significant sterker signaal aanwezig is, de device daarop overstapt. Helaas gebeurt dat niet, waardoor je met een (veel) slechtere verbinding verbonden blijft dan optimaal.

Dus wil je ervoor zorgen dat waar er sterk verschil tussen de twee AP's kan zijn (vlakbij een AP dus), de ander helemaal niet meer te detecteren valt. Daarmee dwing je een apparaat om voor de AP te kiezen en niet op de andere AP te blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Oké ik ga in overleg met mijn vader hoe we bij mijn broer een kabel naar boven kunnen trekken om daar een AP aan te sluiten. Het verhaal over de instellingen/overlap is me ook duidelijk. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Een kabel met een tweede accespoint is zeker een optie, maar het verbaasd me dat niemand heeft voorgesteld gewoon een goede router/acces point centraal op te stellen. De router kan namelijk nu best in de meterkast in een hoek van het huis staan. Ook hebben we geen idee wat voor router hij heeft, dus de kans is ook aanwezig dat het gewoon het standaard model van zijn ISP is. Een fatsoenlijke router met externe antennes (niet die ingebouwde dingetjes van hooguit een paar millimeter) op een centrale locatie is hoogstwaarschijnlijk genoeg, en maakt het netwerk een stuk minder ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 00:24
Balance schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:38:
Een kabel met een tweede accespoint is zeker een optie, maar het verbaasd me dat niemand heeft voorgesteld gewoon een goede router/acces point centraal op te stellen. De router kan namelijk nu best in de meterkast in een hoek van het huis staan. Ook hebben we geen idee wat voor router hij heeft, dus de kans is ook aanwezig dat het gewoon het standaard model van zijn ISP is. Een fatsoenlijke router met externe antennes (niet die ingebouwde dingetjes van hooguit een paar millimeter) op een centrale locatie is hoogstwaarschijnlijk genoeg, en maakt het netwerk een stuk minder ingewikkeld.
Klopt dat is ook een hele goede. Ga een spelen met de locatie van de router. Probleem kan dan nog wel zijn dat hij dan een kabel moet trekken naar een locatie. Dan kan het weer makkelijker zijn om een 2e AP te maken aan die kabel en de 1e gewoon te laten staan.

Het verhaal over je antennes is leuk maar er zijn ook hele goede routers met interne antennes zie ook: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30274/100/
Pagina: 1