Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11 21:27
Hallo,

Ik heb naast een warmte-hoeveelheidsmeting een kWh-meting aan mijn warmtepomp hangen, om zo het verbruik en de COP te kunnen bepalen.
De kWh-meting is een Finder 7E.36.8.400.0010 (geschikt voor 10/65A en een inschakelpiek van 1950 A/10 ms)
De warmtepomp is een Mitsubishi Zubadan PUHZ-HRP100-YHA. (max. stroom volgens specs 14A, echter nominale bedrijfsstroom is max. 3,74A)

De kWh-meting is de eerste keer na ca. 20 maanden defect geraakt en onder garantie vervangen.
De nieuwe meter is nu ca 3 jaar oud en ook weer defect.

In de zomer, als alleen warm tapwater gemaakt wordt, wordt de WP 2 x per dag vrij gegeven voor warm tapwaterproductie. De rest van de dag is de WP werkelijk vrijgeschakeld van het net door middel van een motorschakelaar (Siemens Sirius 3RT1024-1A), om te voorkomen dat de carter-verwarming te veel elektrische energie verbruikt.
De motorschakelaar wordt ca. 1 uur voordat de warmtapwater-productie begint weer ingeschakeld, zodat de compressor van de WP nog eerst weer wat kan opwarmen.

Nu heb ik gedacht, dat het inschakelen van de motorschakelaar tot (zeer) hoge inschakelstromen kan leiden, waardoor de kWh-meting kapot kan gaan.
De frequentieomvormer van de WP heeft immers een gelijkrichter en condensatoren die eerst opgeladen moeten worden.

Ik zou dan eventueel de inschakelpiek kunnen beperken, door 3 smoorspoelen (in verband met 3 fasen) in serie op te nemen tussen motorschakelaar en WP. Hoe bepaal ik de grootte van die spoelen en waar kan ik ze kopen (of zelf maken)?
Eventueel zou ik ook een 2e relais kunnen toevoegen, met in serie een paar weerstanden, waarbij dit 2e relais eerst inkomt en enkele seconden later (nadat de condensatoren zijn opgeladen via de weerstanden) het hoofdrelais.

Maar aan de andere kant, waarom zou dan eigenlijk de kWh-meter van het netwerkbedrijf niet kapot gaan en de door mij gemonteerde Finder wel.....?

Wat denken jullie er van?
Nog andere mogelijke oorzaken?
Of heb ik gewoon domweg pech gehad en is het gewoon toeval?

Voor verdere info over de WP en het huis, zie: geen-energierekening-meer

Zwerius Kriegsman

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:12

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb 8 Finders in bedrijf, 1x 7E.46.8.400.0002 en 7x 7E.23.8.230.0010. Die doen het nu 2,5 jaar. De 3-fase zit aan het fornuis, dus dat is vrijwel Ohmse belasting. Ik heb verder geen zware motoren in huis.
Ik vraag me wel af of je niet beter indirect kan meten, bijvoorbeeld met de 7E.56 serie. Dat is veel duurder, maar volgens mij wel meer bedrijfszeker.
Stroomtransformatoren koop je bv bij Conrad. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/127031/

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 02-12-2013 10:11 . Reden: Linkje ]

A'dam PVOutput

Verwijderd

klinkt mij vrij bekend in de oren, in wilde de wp schakelen met plugwise
na 1 week was deze ook stuk, relais in de plugwise plug werkte niet meer.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:01:
klinkt mij vrij bekend in de oren, in wilde de wp schakelen met plugwise
na 1 week was deze ook stuk, relais in de plugwise plug werkte niet meer.
Hmm, dus met PW mijn ELGA straks monitoren gaat me PW pluggen kosten? }:O

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

ja, laat de elga (1fase) maar lekker in zijn eigen slaap modus zakken, geen schema, gewoon monitoren.
ik heb nu een stelath en fase en 0 dus goed aangesloten, bij een gewone plug weet je dat ook niet, en of beide geschakeld worden.
zodra de elga niet meer nodig is, gaat de stekker eruit, dat zal medio maart zijn.
hot standby neemt deze 18,2Wac
sleep modus gebruikt deze 7-9Wac
sluipverbruik word goed gecompenseerd door de extreem zuinige pomp, en de draaiperiode zal 5 maanden zijn maximaal, dus 58kWh sluipverbruik (en een besparing op de cv pomp van veel meer dan dat)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 11:41 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inschakelstromen door condensatoren zijn te verminderen door in te schakelen op de nuldoorgang van de spanning; sommige solid state relais doen dit standaard. Op drie fasen tegelijk werkt dat echter niet lekker :)
Dan is een vertraagde inschakeling inderdaad praktischer.
Kant en klaar: http://www.conrad.nl/ce/n...-400-V-ZwartIP44?ref=list

Goedkoper is een NTC in elke fase; heeft wel wat trial and error nodig.

Het verschil tussen de meters kan verklaard worden door betere filtering en ontstoring. Ten slotte is de hoofdmeter fysiek groter (meer plek voor filtering) en moet die aan strengere eisen voldoen. Een drie fase netfilter dicht bij de WP zou dan ook kunnen helpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Kun je niet gewoon de voeding van je carterverwarming schakelen?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11 21:27
De carterverwarming kan niet apart geschakeld worden. Er is namelijk geen sprake van een apart verwarmingselement, maar de motorwikkelingen van de compressor worden als "verwarmingselement" gebruikt. De stroom die er door loopt wordt intern in de Zubadan-besturing geregeld.

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1