Audyssey Dynamic EQ + Volume

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Zijn er hier nog gebruikers die merken dat het volume toeneemt bij het inschakelen van Audyssey Dynamic EQ + Volume?
Wanneer ik Audyssey Dynamic EQ activeer neemt het algemene volume toe, het volume gaat zelfs nog iets hoger wanneer ik Audyssey Dynamic Volume hierbij als extra activeer “staat op light”.

Audyssey Dynamic Volume staat hier standaard op light, wat mijn favoeriete setting is :)

Nu merk ik dat het algemene volume bij film met +20dB verschilt t.o.v. andere weergavebronnen in stereo, zo staat de netwerkspeler, radio, enz.. een 20dB stiller volgens de display dan bij film, waardoor de volumeknop veel verder open moet en ik sneller op het volumebereik zit? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 30-11-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:57
Moris schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 10:31:
Zijn er hier nog gebruikers die merken dat het volume toeneemt bij het inschakelen van Audyssey Dynamic EQ + Volume?
Dynamic EQ zorgt voor een wat voller geluid bij lagere volumes, vooral het bass-gebied wordt aangepast. Als je het uit zet zal het vlakker en kaler klinken en wellicht komt dat over als zijnde/is het minder hard.
Wanneer ik Audyssey Dynamic EQ activeer neemt het algemene volume toe, het volume gaat zelfs nog iets hoger wanneer ik Audyssey Dynamic Volume hierbij als extra activeer “staat op light”.
Waarom zou er niéts moeten veranderen met je volume met het activeren van Dynamic Volume dan? Wellicht dat de naam al prijsgeeft wat het voornaamste doel van dit (sowieso vreselijke) systeem is :)
Nu merk ik dat het algemene volume bij film met +20dB verschilt t.o.v. andere weergavebronnen in stereo, zo staat de netwerkspeler, radio, enz.. een 20dB stiller volgens de display dan bij film, waardoor de volumeknop veel verder open moet en ik sneller op het volumebereik zit? :?
Vaak kan je op receivers per bron een volume-aanpassing instellen. Misschien een mogelijkheid.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Brad Pitt schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:31:
Vaak kan je op receivers per bron een volume-aanpassing instellen. Misschien een mogelijkheid.
Heb het intussen al naar +10dB voor de stereobronnen verhoogt.

Wat de betekenis en bedoeling is van Audyssey Dynamic EQ + Volume was me al duidelijk, toch bedankt voor de verklaring :)

Blijf het alleen vreemd vinden dat het algemene volume tov stereo "Pure Direct" zo sterk verschilt en het is niet alleen gevoelsmatig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Moris schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:05:
Blijf het alleen vreemd vinden dat het algemene volume tov stereo "Pure Direct" zo sterk verschilt en het is niet alleen gevoelsmatig :?
Dan zal je wel luidsprekers hebben met een lage gevoeligheid of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
[b]Brad Pitt schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:06:
Dan zal je wel luidsprekers hebben met een lage gevoeligheid of zo.
Staat hier toch helemaal los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Moris schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:12:
Staat hier toch helemaal los van?
Even inlezen wat DynamicEQ doet en bijv. het aanpassen van je Reference volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dus het volumeverschil ontstaat door het gebruik maken van de bovenstaande functies en is normaal, ook al is het verschil 20dB groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Moris schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:23:
Dus het volumeverschil ontstaat door het gebruik maken van de bovenstaande functies en is normaal, ook al is het verschil 20dB groot?
Da's een belachelijk verschil en lijkt mij niet geheel normaal nee. Da's iets van een factor 4 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pure direct schakelt echt alle audiobewerking uit, dus inclusief referece volume etc.
Audisssey EQ kan voor sommige frequenties het volume versterken, dynamic volume doet dat nog eens extra, en als jij het reference volume ook flink verhoogd heb kan het idd zijn dat je soms aan die 20dB komt.

Wat audissey grof gezegd doet is de frequenties aanpassen aan de luisteromgeving en het inregelen van de speakerafstanden tov de luisterpositie.
Dynamic volume zorgt er voor dat ook op lage volumestanden alles toch goed hoorbaar is.

Wat ik zelf meestal doe is audissey op flat zetten en dynamic volume uit. Dan heb je alleen de inregeling op je kamer. En dan evt reference volume aanpassen.
Wat verder ook nog wil helpen is even kijken naar je speakerimstellingen. Ik heb al een keer een situatie gehad waarbij mijn fronts naar -12dB gezet werden bij het inregel :X Die instelling wordt vziw wel meegenomen bij pure direct. Dus dat kan ook een oorzak zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:37:
en als jij het reference volume ook flink verhoogd heb kan het idd zijn dat je soms aan die 20dB komt.
Mag toch aannemen dat dat niet het geval is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:57
Moris schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 10:31:
Dat komt omdat er bij film een referentie afluister volume is en bij muziek niet. Bij film staat even simpel gezegd de volumeknop in de bioscoop op een vaste stand. Je moet de mix dus niet te hard maken anders worden mensen doof. Bij muziek is dat niet zo, daar is het een beetje de kunst om het zo achterlijk hard te maken, harder dan waar de digitale techniek eigenlijk voor bedoeld is, en dat resultaat maak je vervolgens nog een keer harder. Film is niet te zacht, muziek is te zacht hard.
Audyssey Dynamic Volume is er voor bedoeld om wat harde pieken uit de mix te halen. In de bioscoop heb je daar geen last van, maar thuis gaat je eigen burensensor af. Er zijn maar weinig mensen die thuis een film kijken alsof ze alleen op de wereld zijn, maar dat is eigenlijk wel hoe het bedoeld is. Maar los van die pieken en Audyssey is het dus normaal dat de volumeknop verder open moet. Bedenk ook dat de volumeknop geen versterker is maar juist andersom. Het verzwakt het signaal voordat het de eindversterker in gaat (die altijd met een vaste hoeveelheid versterkt). Het is dus niet erg om de volumeknop verder open te draaien.

[ Voor 0% gewijzigd door ShittyOldMan op 30-11-2013 14:44 . Reden: correctie ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als je niet om je buren geeft niet nee :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:03:
Als je niet om je buren geeft niet nee :P
Plus je luidsprekers. Er zullen weinig versterkers zijn die met volumeknop helemaal open nul vervormen.
Uiteraard zal ie ruim voor die tijd in protection springen maar goed, dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ShittyOldMan schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:02:
Dat komt omdat er bij film een referentie afluister volume is en bij muziek niet. Bij film staat even simpel gezegd de volumeknop in de bioscoop op een vaste stand. Je moet de mix dus niet te hard maken anders worden mensen doof. Bij muziek is dat niet zo, daar is het een beetje de kunst om het zo achterlijk hard te maken, harder dan waar de digitale techniek eigenlijk voor bedoeld is, en dat resultaat maak je vervolgens nog een keer harder. Film is niet te zacht, muziek is te zacht.
Audyssey Dynamic Volume is er voor bedoeld om wat harde pieken uit de mix te halen. In de bioscoop heb je daar geen last van, maar thuis gaat je eigen burensensor af. Er zijn maar weinig mensen die thuis een film kijken alsof ze alleen op de wereld zijn, maar dat is eigenlijk wel hoe het bedoeld is. Maar los van die pieken en Audyssey is het dus normaal dat de volumeknop verder open moet. Bedenk ook dat de volumeknop geen versterker is maar juist andersom. Het verzwakt het signaal voordat het de eindversterker in gaat (die altijd met een vaste hoeveelheid versterkt). Het is dus niet erg om de volumeknop verder open te draaien.
Bedankt voor de zeer heldere uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ShittyOldMan schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:02:
[...]
Maar los van die pieken en Audyssey is het dus normaal dat de volumeknop verder open moet.
Met DynamicEQ niet. De TS merkte ook daar een groot verschil in volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Dynamic eq regelt het volume van de lage en hoge tonen. De correctie is gebaseerd of jouw gehoorafwijking tov van reference volume 75db. Kortom op 75db zal de dyn eq niet meer werken.

Dynamic volume is simpel een limiter. Ik vind dit echt 3x niks

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dynamic volume is meer een combinatie van een compressor en een upward compressor (beetje als Dolby's DRC). Op zich een goed idee, maar dan meer voor als je op je laptop een film wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Audyssey Dynamic EQ + Volume, heb ik nu volledig uitgezet!
Enkel als het laat in de avond wordt, gebruik ik nu Audyssey Dynamic Volume :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:32:
Dynamic eq regelt het volume van de lage en hoge tonen. De correctie is gebaseerd of jouw gehoorafwijking tov van reference volume 75db. Kortom op 75db zal de dyn eq niet meer werken.
Hier klopt werkelijk niets van. Iemands gehoorafwijking heeft er nul mee te maken en die 75db is ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Brad Pitt schreef op zondag 01 december 2013 @ 14:22:
[...]

Hier klopt werkelijk niets van. Iemands gehoorafwijking heeft er nul mee te maken en die 75db is ook onzin.
Onderbouw jij jouw reactie dan maar.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:17:
Onderbouw jij jouw reactie dan maar.
Omgekeerde wereld op zich natuurlijk maar 75db is over het algemeen het volume om te calibreren, reference volume is 105db (+10db voor LFE kanaal), een "klein beetje" hoger dus. Zou lekker worden, als 75db reference is, dan kan opeens elk pietluttlig setje zoiets moeiteloos weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dan moet je het wel iets verder specificeren. 105dB SPL peak level, komt overeen met 85dB SPL met een ruis van -20dB, en komt ook overeen met 75dB SPL met een ruis van -30dB zoals dat uit de receiver komt. En dit reference level is tegenwoordig een vrij ruim begrip (zelfs harder dan vandaag de dag in de pathe bioscopen), voordat een film op bluray verschijnt zijn er nog zoveel variabelen dat je niet van 1 level uit moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Of het nou 75 of 85 Db is .. Het volgende is een feit:

Movie and music mixes are created at a reference level much louder than typical listening levels. Human perception of sound is different at lower playback volumes causing voices to appear brighter, bass to diminish and the surround soundstage to become less enveloping.

Audyssey Dynamic EQ™ adjusts the frequency response and surround volume levels moment-by-moment. The result is something never before possible—bass response, tonal balance and surround impression that remain constant despite changes in playback volume. This is the first technology to correctly combine information from incoming source levels with actual output sound levels, a pre-requisite for delivering a loudness correction solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ShittyOldMan schreef op zondag 01 december 2013 @ 17:32:
Dan moet je het wel iets verder specificeren. 105dB SPL peak level, komt overeen met 85dB SPL met een ruis van -20dB, en komt ook overeen met 75dB SPL met een ruis van -30dB zoals dat uit de receiver komt. En dit reference level is tegenwoordig een vrij ruim begrip (zelfs harder dan vandaag de dag in de pathe bioscopen), voordat een film op bluray verschijnt zijn er nog zoveel variabelen dat je niet van 1 level uit moet gaan.
Okay, dan is reference volume ook 40db, met een ruis van -65. Allemaal prima.
Masterkale1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 17:34:
Of het nou 75 of 85 Db is .. Het volgende is een feit:
<knip>
Ja en da's precies wat jij schreef natuurlijk, in een iets andere vorm. Zal wel aan mij liggen d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door Brad Pitt op 01-12-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Brad Pitt schreef op zondag 01 december 2013 @ 17:34:
[...]

Okay, dan is reference volume ook 40db, met een ruis van -65. Allemaal prima.
Ik corrigeer slechts de suggestie dat 75dB een stuk zachter is dan 105dB, terwijl het in dit geval om hetzelfde level gaat, maar anders gemeten/gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hoe dan ook ervaar ik het schakelen tussen andere bronnen veel minder storend, door Audyssey Dynamic EQ + Volume uit te zetten :)

Het algemeen volume moet nu wel hoger als voorheen, maar het niveauverschil tussen de bronnen onderling is kleiner geworden, hierdoor aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Dynamic EQ wordt aangeraden om aan te houden. Audyssey pro zet hem standaard ook eerst op aan.
Zeker met films is de dynamic EQ een aanrader, anders houd je niks in de bass over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hmm, blijkbaar zijn de meningen hierin toch verdeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Masterkale1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 22:36:
Dynamic EQ wordt aangeraden om aan te houden. Audyssey pro zet hem standaard ook eerst op aan.
Zeker met films is de dynamic EQ een aanrader, anders houd je niks in de bass over.
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor set je er aan hebt hangen en hoe een evt sub ingesteld staat. Als jij sattelieten met een sub hebt waarbij de sub een hoge gain heeft, zul je in het laag niks te klagen hebben vermoed ik. Draai je 2.0 met zuilen, dan wordt het wellicht al anders, en met een 2.0 aan bookshelves helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 11:44
Voor muziek wil ik de Dynamic volume uit hebben. Bij een rustig intro, wordt alles versterkt en wanneer de hele formatie inzet dan hoor je dat het volume opeens drastisch bijgesteld wordt.

Bij het kijken van films op een laag volume komt het wel van pas, omdat je nu de dialogen op laag volume beter kan verstaan en explosies ed juist zachter worden.

Of ik equalizer aan wil hebben wil nog wel eens verschillen per album. Als iets naar mijn mening te schel is gemixt, dan zet ik hem liever uit. Wil ik iets meer drama horen, dan zet ik hem aan. Maar dit is echt afhankelijk van de opname en mijn persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
newbreed schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:24:
Voor muziek wil ik de Dynamic volume uit hebben.
Dynamic Volume "moet" je sowieso altijd uit hebben. Dynamic EQ voegt wel degelijk, imho, iets nuttigs toe. Op lagere volumes mis je anders, bij de meeste mensen i.i.g., gewoon een hoop volheid qua laagweergave.
Zo werkt ons oor gewoon, is verder niets vreemds of magisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Brad Pitt schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:43:
Dynamic Volume "moet" je sowieso altijd uit hebben. Dynamic EQ voegt wel degelijk, imho, iets nuttigs toe. Op lagere volumes mis je anders, bij de meeste mensen i.i.g., gewoon een hoop volheid qua laagweergave.
Zo werkt ons oor gewoon, is verder niets vreemds of magisch aan.
Heb alles bij surround weergave nog eens uitgebreid getest en hierbij gaat m'n voorkeur nu toch naar Dynamic EQ aan.
Bij weergave in stereo geef ik toch sterk de voorkeur om in "Pure Direct" te spelen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Moris schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:14:
Heb alles bij surround weergave nog eens uitgebreid getest en hierbij gaat m'n voorkeur nu toch naar Dynamic EQ aan.
Bij weergave in stereo geef ik toch sterk de voorkeur om in "Pure Direct" te spelen :9~
Same here. Stereo moet je gewoon beluisteren zoals het "bedoelt is". Identieke setup hier dus :)

Pagina: 1