• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste,

Ik weet niet of dit topic juist geplaatst is, maar wou eventjes wat advies willen vragen.

Ik wil voor mijn vriendin een entry level dslr kopen, had eerste bridgecamers overwogen maar ben daar van afgestapt. Ze is geen grote foto kenner, gebruiksvriendelijkheid en mooie foto's zullen dus key features zijn neem ik aan? Na zelf wat opzoek werk te komen kwam ik op de volgende modelen uit. Voorlopig allemaal met 18-55mm lens.

-Nikon D3200
-Nikon D5200
-Canon EOS 100D
-Canon EOS 600D
-Pentax K-500
-Pentax K-30

Iemand die mij wat goede raad kan geven?

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
En waarom geen systeemcamera?

• hemigidius
Omdat ze verliefd is op het DSRL model van camera's xD girls...

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 10:44
De 100D is wel een leuke camera om mee te beginnen. Volgens mij praktisch een 600D alleen kleiner met wat extra functies (touchscreen dacht ik) en zonder flip schermpje :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:44

Fiber

Beaches are for storming.

hemigidius schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:06:
[...] Iemand die mij wat goede raad kan geven?
Naar een fatsoenlijke winkel gaan en ze door haar zelf laten vasthouden. Dan weet ze gauw genoeg welke ze moet hebben. Is heel persoonlijk, maar wel het belangrijkste criterium. Verder zijn ze ongetwijfeld allemaal meer dan prima. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• hemigidius
Haha heb er eens door gelezen maar echt veel wijzer ben ik er niet door geworden. Voorlopig is mijn keuze de Nikon D3200 voor 360€ lijkt me deze de sterkste prijs kwaliteit. maar ik ga ik eens proberen subtiel mijn vriendin wat camera's te laten vast nemen xD

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is niet iets wat je stiekem voor iemand kan kopen, tenminste niet als ze een echte liefhebber is. Als het haar meer om de looks gaat zou een mirrorless misschien beter passen, die zijn vaak een beetje retro. Maar het kan maar net zo goed zijn dat ze een DSLR fijner vind.

Dan heb je nog het merken dilemma, Nikon vs Canon vs .. you name it. Denk daarbij bij andere merken dan Canon en Nikon ook nog even goed na over het lens aanbod en de prijs van de lenzen die je zou willen hebben :)

Zeg gewoon dat je voor haar een camera wil uitzoeken en neem haar lekker mee ;)

www.maartendeboer.net

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Vind een DLSL helemaal niet gebruiksvriendelijk eigenlijk, al helemaal niet met de 18-55 kitlens (beperkte zoomrange)... Het blijft een log ding en "mooie foto's" komen ook niet standard geleverd met een DSLR, dat ligt meer aan de gebruiker zelf...

Als ze niet into fotografie is dan lijkt een goede compact nog altijd de beste investering...

Neem de idd gewoon mee naar de winkel.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:03
Het is denk ik nog al persoonlijk.

Werken met een dSLR ligt je of ligt je totaal niet. Ik vind een compact camera weer totaal niet lekker werken. De directe instelmogenlijkheden mis ik. Daarnaast Is het gedrag van een dSLR op Aperture voorkeur heel erg voorspelbaar. Op m'n dSLR heb ik een zwaardere lens gezet met een korter bereik (17-50 f/2.8). M'n Tele komt desondanks nouwelijks m'n tas uit.

Om Robert Capa te citeren "If your pictures arn't good enough you are not close enough"

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Inrage schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:43:
Vind een DLSL helemaal niet gebruiksvriendelijk eigenlijk, al helemaal niet met de 18-55 kitlens (beperkte zoomrange)... Het blijft een log ding en "mooie foto's" komen ook niet standard geleverd met een DSLR, dat ligt meer aan de gebruiker zelf...

Als ze niet into fotografie is dan lijkt een goede compact nog altijd de beste investering...

Neem de idd gewoon mee naar de winkel.
Zoomniveau zegt niets over gebruikersvriendelijkheid, anders wordt dat begrip wel heel erg verwaterd. En anders zijn alle camera's zonder 10-1000mm lens niet gebruikersvriendelijk?

Wat is er mis mee om iemand die verlekkerd naar een DSLR zit te staren omdat ze daar verliefd op is geworden dat ook gewoon te laten kopen? Ga me niet vertellen dat iedereen hier puur rationeel aankopen doet.... En mocht ze het niets vinden dan verkoopt ze hem gewoon weer. Gaat niemand dood van.

Maar inderdaad, er zijn zoveel DSLR's en de fijnste grip is zo persoonlijk dat je het beste gewoon samen naar de winkel kan gaan om te voelen ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
hemigidius schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 19:56:
Haha heb er eens door gelezen maar echt veel wijzer ben ik er niet door geworden.
Dus moeten wij maar een keuze voor jou maken? Er staat ook een vragenlijst in dat topic, welke je ingevuld in het topic kunt plaatsen. Nu kunnen we je niet helpen, omdat we niet weten wat je vriendin wil met de camera.
Dit topic gaat op slot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.