Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• greenfrogg
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09-2023
Veel elektronica met schakelende elementen zoals PV omvormers, computervoedingen, motorregelaars en LED-drivers veroorzaken netvervuiling. Deze vervuiling wordt aangeduid met de naam Harmonischen.

Een aantal PL lampen bij mij in huis gaan te snel kapot. Mogelijk is dat aan de harmonischen in het (huis)net te wijten. Bovendien ben ik nieuwsgierig naar de kwaliteit en de harmonischen van de LED-drivers bij mij in huis.

Er bestaan speciale meters om de harmonischen in beeld te brengen. (http://www.imsolution.co.th/?page_id=137)

Ik ben op zoek naar een goedkope interface (of een schema er van) voor mijn laptop (en een programma) om het net bij mij thuis door te meten op mijn eigen laptop.

Weet iemand of en waar die te koop zijn?

Frits

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij kun je harmonischen meten met een oscilloscoop. Om het op je laptop zichtbaar te krijgen zou je een USB oscilloscoop kunnen gebruiken, die zijn vaak ook wat goedkoper dan een 'echte' oscilloscoop.

En met een oscilloscoop kun je nog veel meer in kaart brengen natuurlijk :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een oscilloscoop geeft je inderdaad een mooi plaatje. Omdat je geïnteresseerd bent in de harmonischen heb je een model nodig die een FFT kan doen, dan kom je bij de digitale scopen uit (zoals alle USB oscilloscopen).
Voor meten aan het net zou ik wel een geïsoleerde variant aanraden, zeker als je geen opleiding/ervaring met dit soort apparatuur hebt.
Nieuw kijk je dan tegen de €400 aan, waarschijnlijk wat veel voor jouw doel (en dikke overkill) :)
Misschien kan je er ergens één lenen of op Marktplaats scoren, dan is dat de beste optie.

Omdat bandbreedte voor je doel totaal niet spannend is, zou je ook iets kunnen maken waardoor je bijvoorbeeld je geluidskaart kunt gebruiken. Absolute eisen:
1. Veiligheid (je vraagt om een schema dus zelfbouw is een optie, hoeveel ervaring heb je?)
2. Galvanische scheiding (juist met een laptop; nergens is rekening gehouden met veiligheidsisolatie of aarding)
Om een fatsoenlijke meting te doen:
3. Signaalverzwakking (lijningang is 2Vp-p, microfoon enkele 100en millivolts)

Helaas is een standaard transformator, die veiligheid, verzwakking en scheiding allemaal goedkoop regelt, niet geschikt omdat deze door de ijzerkern zelf het signaal flink vervormt.
Misschien kan je hier iets mee?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.