Welk moederbord moet ik nemen bij deze videokaarten?(advies)

Pagina: 1
Acties:

• N00N1
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik heb (bijna) 4x Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X (http://tweakers.net/price...3gb-gddr5-oc-vapor-x.html).

Het is voor mining.

Ik vraag me af welk moederbord ik erbij moet nemen, ik dacht zelf aan "Asus Republic Of Gamers Maximus VI Extreme"
(http://tweakers.net/price...s-maximus-vi-extreme.html).

Maar deze is wel wat aan de dure kant, is het ook mogelijk om de kaarten op een ander goedkoper moederbord aan te sluiten?
En ik dacht zelf aan deze processor "Intel i3-3220"
(http://tweakers.net/price...l-core-i3-3220-boxed.html).

Kwa geheugen zit ik aan deze te denken "Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1866C9"
(http://tweakers.net/price...ro-cmy16gx3m2a1866c9.html).

Kwa voeding zit ik hier aan te denken "Corsair AX1200i"
(http://tweakers.net/pricewatch/315899/corsair-ax1200i.html)
Too much? of toch te weinig (of juist goed?)

Ik neem geen behuizing vanwege de warmte, misschien in een krat met een ventilator erop gericht.

Graag jullie mening....en misschien kan ik nog ergens op besparen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waar ga je het systeem voor gebruiken? Een dual core met 4 videokaarten lijkt mij absurd, ik zou op zijn minst een pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed nemen

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• N00N1
  • Niet online
Het is voor coin mining.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet niet wat voor band breedte zo'n delvings programma nodig hebt maar volgens mij kun je zelfs met al je kaarten in x4 modus nog genoeg geven, dus elk bord met genoeg pci-e sloten die ver genoeg van elkaar staan moet dat lukken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• N00N1
  • Niet online
Dus dan heb ik niet perse "Asus Republic Of Gamers Maximus VI Extreme" nodig?
Welke raad jij me dan aan?

Kan iemand anders dit ook bevestigen?

• TehHermit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Ja voor het minen van bitcoins en litecoins heb je uiteraard niet veel bandbreedte nodig. Het kan zelfs gedaan worden met een PCIE x1 slot met een riser.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• N00N1
  • Niet online
Dat heb ik nog niet gelezen maar ik vraag me af of daar ook het advies staat die ik zoek (dit is namelijk niet een standaard vraag).
Want ik heb namelijk 4 videokaarten die ik wil aansluiten op een moederbord.
En hoeveel watt ik daarvoor nodig zou hebben.

Wat jullie dus zeggen is dat de videokaarten eigenlijk in de PCI-e 3.0 horen, toch?
Maar dat ze ook in de PCI-e 2.0 kunnen met een riser? (dat is toch een verleng snoertje?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

N00N1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:52:
Dat heb ik nog niet gelezen maar ik vraag me af of daar ook het advies staat die ik zoek (dit is namelijk niet een standaard vraag).
Want ik heb namelijk 4 videokaarten die ik wil aansluiten op een moederbord.
Het is een guide, het geeft je natuurlijk geen standaard kant en klaar antwoord, maar geeft wel aan waar je naar kunt kijken bij het uitzoeken van een moederbord.

• N00N1
  • Niet online
Ja ik ben hem aan het doorspitten, maar wat voor mij duidelijk moet zijn is dat de 4 videokaarten er allemaal op kunnen of via een snoer.

En dan een wat goedkopere uitvoering en vervolgens moet ik weten welke voeding ik nodig heb voor 4 kaarten.

Maar voor mij is nou niet duidelijk of ik deze kaart enkel in een PCI-e 3.0 slot kan doen of dat er met een exra snoer ook in de PCI-e 2.0 zou passen.

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10-2025
Een van deze? Het is me alleen nog niet duidelijk of deze nu al leverbaar zijn of niet :)
nieuws: ASRock introduceert moederborden voor Bitcoin-mining

• N00N1
  • Niet online
Ja zoiets maar volgens mij worden die nog niet verkocht.
Noem je zo'n grijze snoer nou een riser? (die de videokaart aan de moederbord verbind?

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 23:25

Silence

Godlike

Als je gaat bitcoin minen raad ik je aan om maar weer te stoppen met het idee, met zo'n systeempje gaat het heel erg lang duren voordat je iets gemined hebt.

Inventaris - Steam

• N00N1
  • Niet online
Er zijn verschillende coins dus niet alleen bitcoin

Weet iemand hoeveel watt ik nodig heb voor 4 van die videokaarten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk naar het verbruik van zo'n kaart, doe dat keer 4 en je hebt het antwoord.

• N00N1
  • Niet online
Bij deze kaart staat 750W en dat zou betekenen dat ik 3000W nodig heb, dat klopt denk ik niet.

Op verpakking staat het volgende:

- PCI Express based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard.
- 750W (or greater) power supplywith two 150W 8-pin PCI Express power connectors recommended
- 1000W (or greater) power supply with four 150W 8-pin PCI Express power connectors recommended for AMD CrossFire technology in dual mode
- The operation of AMD CrossFire technology in dual mode requires a second AMD Radeon R9 280X graphics card and an ADM CrossFire Ready Motherboard
- Minimum 4GB of system memory
- 8GB (or more) system memory recommended for ADM CrossFire technology

Maar wat moet ik nou nemen dan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik kijk naar de tests zit je op 260W ongeveer per kaart. Dat keer 4 en dan kom ik uit op 1040W voor je videokaarten.

3000W heb je echt niet nodig, de helft is al zat, er vanuitgaande dat je niet heel bijzondere hardware gaat gebruiker verder.

• N00N1
  • Niet online
Dus een 1200W is man zat?
Zelfs als je gaat overclocken?
Je link doet het trouwens niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

1200W is krap, erg krap. Gezien dat geen 1200W op de 12V lijn is, en daar hangt het meeste aan dat stroom vreet. Reken uit wat je nodig gaat hebben en zorg dat je dat als minimum aanhoudt. Dus stel je komt op 1400W uit, pakt een 1500W voeding. Je wilt niet dat als je een USBmuis inplugt het systeem ermee kapt omdat je teveel stroom trekt.
Link werkt nu wel trouwens.

• N00N1
  • Niet online
En wat als ik nou dit moederbord neem, Gigabyte GA-Z87X-OC
Is dit beetje een goede? (pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC)
Daar kunnen ze bij mij weten ook alle 4 op, toch?

En dan volgens mij als ik het goed heb met een Intel core i3? (pleh?)

• N00N1
  • Niet online
Je link werkte net niet ;)
Dus het is toch handig om een 1500W te nemen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Reserveer ook nog wat geld voor je energierekening... 1.2kW ....pfff! :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

N00N1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:48:
En wat als ik nou dit moederbord neem, Gigabyte GA-Z87X-OC
Is dit beetje een goede? (pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC)
Daar kunnen ze bij mij weten ook alle 4 op, toch?

En dan volgens mij als ik het goed heb met een Intel core i3? (pleh?)
Of het een goede is... review gelezen? productreview: Gigabyte GA-Z87X-OC review door TERW_DAN

En ja, daar kunnen ze allemaal op. Het enige dat je nodig hebt zijn 4 PCIesloten, zoals in *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? ook staat.
Jolke schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:51:
Reserveer ook nog wat geld voor je energierekening... 1.2kW ....pfff! :)
Ach, 1200W is slechts zo'n 2400 euro op jaarbasis (uitgaande van 24/7)

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 28-11-2013 16:57 ]

• N00N1
  • Niet online
Ik snap het ff niet hoor, kan iemand mij even goed uitleggen aub
Kan ik nou wel de 4 videokaarten in de gigabyte stoppen of niet

Want wat ik uit onderstaande tekst begrijp is er maar 1 x16 slot (die echt op 16x loopt)
De andere zijn dan niet goed??

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one expansion card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. It will operate at up to x8 mode when the PCIEX16 is populated.

2 x PCI Express x16 slots, running at x4 (PCIEX4_1, PCIEX4_2)
* The PCIEX4_1 slot shares bandwidth with the PCIEX16 and PCIEX8 slots. When it is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode and the PCIEX8 slot will operate at up to x4 mode.
* When installing a x8 or above card in the PCIEX4_1 slot, make sure to set PCIE Slot Configuration in BIOS Setup to x4. (Refer to Chapter 2, "BIOS Setup," "Peripherals," for more information.)
(The PCIEX16, PCIEX8, and PCIEX4_1 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)

1 x PCI Express x1 slot
(The PCIEX4_2 and PCIEX1_1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)

2 x PCI slots

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

4 PCIe sloten, 4 kaarten.
Alleen ze lopen niet allemaal op x16. Wil je meerdere x16 sloten, dan zul je naar een ander platform moeten kijken, X79 biedt je meer bandbreedte.
De vraag is alleen of je die nodig hebt, kans is groot van niet.

• N00N1
  • Niet online
Wat is het verschil tussen een x16 (lopend op x16) en een x16 (lopend op een ander)?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het aantal beschikbare lanes. De sloten zijn fysiek x16 (er past een x16 kaart in), maar dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk zoveel lanes inzitten. Niet iedere fabrikant is daar even duidelijk over, Gigabyte vermeldt bij dit bord precies wat je krijgt., en daar moet je naar kijken. Hoe lang het slot fysiek is is minder boeiend.

• N00N1
  • Niet online
Maar geeft je kaart dan minder kracht af als hij op een x8 loopt?
*Kwa rekenkracht

[ Voor 12% gewijzigd door N00N1 op 28-11-2013 18:09 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:13
De kaart heeft iets minder bandbreedte, maar nog genoeg om zo'n kaart te kunnen voorzien (bij 8x of zelfs 4x)

Echter, je wilt een klein fortuin uit gaan geven aan een dikke pc om bitcoins te minen? Je weet dat je hier het geld echt niet uit gaat krijgen? Aanschaf kosten zijn toren hoor, om over de stroom kosten nog maar niet te spreken. En zoveel punten scoor je niet met een zo'n pc ;)

Specs!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die kaart blijft hetzelfde doen, het is alleen de bandbreedte die het ding beschikbaar heeft om te communiceren met de rest van je systeem. Maar als je die niet nodig hebt, dan maakt het dus niets uit.

• N00N1
  • Niet online
Conclusie is dus dat dat niet uit maakt, toch?
Ik ga andere coins minen.

En past daar een intel i3 goed bij?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik durf het niet te zeggen of het helemaal niets uitmaakt, omdat ik het niet heb getest en er nog niet naar heb gezocht (gezien ik morgen een set R9s krijg zou ik 't nog wel een keer kunnen testen).

• N00N1
  • Niet online
Oh en welke R9 heb jij besteld? Zelfde? (waar als ik vragen mag?)

Weet iemand anders dat wel toevallig?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:13
Kijk deze filmpjes eens. Het zijn wel iets oudere grafische kaarten, maar ik durf te wedden dat je niet gek veel verschil gaat krijgen ;)

YouTube: Radeon HD 6990 Bandwidth Comparison Test 16x vs 8x vs 4x 3DMark 11 Linus Tech Tips

YouTube: SLI Using Dual PCIe 16x vs 8x - How Much Bandwidth is Needed? Linus Tech Tips

Specs!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

N00N1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:20:
Oh en welke R9 heb jij besteld? Zelfde? (waar als ik vragen mag?)
Ik krijg een R9 270X HAWK en een R9 270X Gaming van MSI. Niet dezelfde zoals je ziet ('t gaat immers om ze te vergelijken). En daar zal ik ook wel weer PCIebandbreedte tests mee doen. Het hangt af van de applicatie die je gebruikt of het veel verschil maakt. Je zegt niet welke dat is, dat maakt het zoeken wat lastig.

• N00N1
  • Niet online
Ik ga hem op ubuntu draaien (via een usb-stick) en dan draai ik CGminer
Meer applicaties ga ik niet gebruiken, enkel om te minen

• N00N1
  • Niet online
Waar in Nederland kan je eigenlijk van die Riser kabels kopen, ik kan niets vinden in google.
Wat raar!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In Nederland zou ik 't niet weten, maar via DX.com heb je ze al voor een paar dollar.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
Volgens mij heb je voor mining sowieso helemaal niet veel bandbreedte nodig, als ik google zo afstruin werkt het nog prima op een pcie2 x1 poort.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus naar CAA.

Dubbelposten hoeft tevens niet. Je kan gewoon je oude reactie wijzigen.

[ Voor 57% gewijzigd door Bolletje op 29-11-2013 01:02 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:02
Had je niet beter voor het geld wat je nu weggooi een miningapparaat kunnen kopen die vele malen sneller coins binnen haalt dan jouw systeem ooit gaat doen? Jij gaat samen met je stroomrekening niet eens geld maken maar gewoon kei hard weggooien. Nou mag een hobby wat kosten maar mij mening is dat je het geld beter had kunnen besteden.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1