Vanaf het begin dat ik met mijn huidige PC configuratie werk krijgt ik regelmatig blue screen errors. Circa 1 tot 5 keer per maand.
Eerst dacht ik dat het iets met een corrupte driver te maken had, maar nadat in juni 2013 ben geupgrade van windows 7 naar windows 8 (schone installatie op nieuwe SSD schijf) begin ik toch steeds meer te vermoeden dat het een hardwareissue betreft. Ook mede op basis va het vele aantal verschillende fouten. Er is geen pijl op te trekken wanneer ik een blue screen krijg, de ene keer als de pc wat zwaarder belast wordt (Photoshop), de andere keer als alleen IE open staat. De ene keer na een aantal uur, de andere keer al binnen 30 minuten.
Mijn configuratie sinds 08-2010:
• Asus M4A87TD EVO Mainboard
• AMD Athlon II X4 635, AM3, (4x 2,9 GHz)
• GEIL 4 GB DDR3-RAM PC1333 CL9 2x2GB KIT2
• XFX ATI Radeon HD5750 (PCI-e, 512MB GDDR5)
• Corsair 450HX (450W)
• extra HDD 1 TB
• extra HDD 120GB
• Samsung 840 series Pro SSD - 256 GB / SATA-600 / 2.5 inch (sinds 06-2013)
• Sony AD-7241S-0B 24x Internal DVDRWRAM SATA
Huidige besturingssysteem: Windows 8 Pro 64-bit (sinds 06-2013)
De foutmeldingen zijn zeer divers, sinds 31-01-2012 zijn het er 71 (dus zowel met win7 als 8 en met en zonder SSD).
Op 1 en 2 staan de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en de SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Wat ik hier over lees kan het zowel soft- als hardwarematig zijn. Na weer verder gelezen te hebben ging mijn eerste verdenkmaking uit naar het geheugen. Ik heb daarom Memtest86+ 5.01 bijna 18 uur laten draaien, maar geen enkele fout in het geheugen kunnen vinden.

Interessant is wel het resultaat van Prime95 als ik de blend test draai:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Als ik daar weer op verder zoek zou het iets met een foutief voltage te maken kunnen hebben. Mijn kennis rijkt echter niet zover dat ik weet wat ik nu verder kan/moet doen.
Kunnen jullie helpen met de vervolgstappen om de oorzaak boven water te krijgen?
Eerst dacht ik dat het iets met een corrupte driver te maken had, maar nadat in juni 2013 ben geupgrade van windows 7 naar windows 8 (schone installatie op nieuwe SSD schijf) begin ik toch steeds meer te vermoeden dat het een hardwareissue betreft. Ook mede op basis va het vele aantal verschillende fouten. Er is geen pijl op te trekken wanneer ik een blue screen krijg, de ene keer als de pc wat zwaarder belast wordt (Photoshop), de andere keer als alleen IE open staat. De ene keer na een aantal uur, de andere keer al binnen 30 minuten.
Mijn configuratie sinds 08-2010:
• Asus M4A87TD EVO Mainboard
• AMD Athlon II X4 635, AM3, (4x 2,9 GHz)
• GEIL 4 GB DDR3-RAM PC1333 CL9 2x2GB KIT2
• XFX ATI Radeon HD5750 (PCI-e, 512MB GDDR5)
• Corsair 450HX (450W)
• extra HDD 1 TB
• extra HDD 120GB
• Samsung 840 series Pro SSD - 256 GB / SATA-600 / 2.5 inch (sinds 06-2013)
• Sony AD-7241S-0B 24x Internal DVDRWRAM SATA
Huidige besturingssysteem: Windows 8 Pro 64-bit (sinds 06-2013)
De foutmeldingen zijn zeer divers, sinds 31-01-2012 zijn het er 71 (dus zowel met win7 als 8 en met en zonder SSD).
| Foutcode | Aantal keer voorgekomen |
| IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL | 16 |
| SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION | 11 |
| DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL | 7 |
| PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA | 7 |
| (leeg) | 6 |
| BAD_POOL_HEADER | 5 |
| NTFS_FILE_SYSTEM | 5 |
| BAD_POOL_CALLER | 4 |
| KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED | 3 |
| MEMORY_MANAGEMENT | 3 |
| DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL | 1 |
| DRIVER_PORTION_MUST_BE_NONPAGED | 1 |
| ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY | 1 |
| FAT_FILE_SYSTEM | 1 |
| Totaal | 71 |
Op 1 en 2 staan de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en de SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Wat ik hier over lees kan het zowel soft- als hardwarematig zijn. Na weer verder gelezen te hebben ging mijn eerste verdenkmaking uit naar het geheugen. Ik heb daarom Memtest86+ 5.01 bijna 18 uur laten draaien, maar geen enkele fout in het geheugen kunnen vinden.

Interessant is wel het resultaat van Prime95 als ik de blend test draai:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Als ik daar weer op verder zoek zou het iets met een foutief voltage te maken kunnen hebben. Mijn kennis rijkt echter niet zover dat ik weet wat ik nu verder kan/moet doen.
Kunnen jullie helpen met de vervolgstappen om de oorzaak boven water te krijgen?
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?