BSOD's verschillende fouten, zowel windows 7 als 8

Pagina: 1
Acties:

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Vanaf het begin dat ik met mijn huidige PC configuratie werk krijgt ik regelmatig blue screen errors. Circa 1 tot 5 keer per maand.

Eerst dacht ik dat het iets met een corrupte driver te maken had, maar nadat in juni 2013 ben geupgrade van windows 7 naar windows 8 (schone installatie op nieuwe SSD schijf) begin ik toch steeds meer te vermoeden dat het een hardwareissue betreft. Ook mede op basis va het vele aantal verschillende fouten. Er is geen pijl op te trekken wanneer ik een blue screen krijg, de ene keer als de pc wat zwaarder belast wordt (Photoshop), de andere keer als alleen IE open staat. De ene keer na een aantal uur, de andere keer al binnen 30 minuten.

Mijn configuratie sinds 08-2010:
• Asus M4A87TD EVO Mainboard
• AMD Athlon II X4 635, AM3, (4x 2,9 GHz)
• GEIL 4 GB DDR3-RAM PC1333 CL9 2x2GB KIT2
• XFX ATI Radeon HD5750 (PCI-e, 512MB GDDR5)
• Corsair 450HX (450W)
• extra HDD 1 TB
• extra HDD 120GB
• Samsung 840 series Pro SSD - 256 GB / SATA-600 / 2.5 inch (sinds 06-2013)
• Sony AD-7241S-0B 24x Internal DVDRWRAM SATA
Huidige besturingssysteem: Windows 8 Pro 64-bit (sinds 06-2013)

De foutmeldingen zijn zeer divers, sinds 31-01-2012 zijn het er 71 (dus zowel met win7 als 8 en met en zonder SSD).
FoutcodeAantal keer voorgekomen
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL16
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION11
DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL7
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA7
(leeg)6
BAD_POOL_HEADER5
NTFS_FILE_SYSTEM5
BAD_POOL_CALLER4
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED3
MEMORY_MANAGEMENT3
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL1
DRIVER_PORTION_MUST_BE_NONPAGED1
ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY1
FAT_FILE_SYSTEM1
Totaal71

Op 1 en 2 staan de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en de SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Wat ik hier over lees kan het zowel soft- als hardwarematig zijn. Na weer verder gelezen te hebben ging mijn eerste verdenkmaking uit naar het geheugen. Ik heb daarom Memtest86+ 5.01 bijna 18 uur laten draaien, maar geen enkele fout in het geheugen kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8rEZBLJs.jpg

Interessant is wel het resultaat van Prime95 als ik de blend test draai:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Als ik daar weer op verder zoek zou het iets met een foutief voltage te maken kunnen hebben. Mijn kennis rijkt echter niet zover dat ik weet wat ik nu verder kan/moet doen.

Kunnen jullie helpen met de vervolgstappen om de oorzaak boven water te krijgen?

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb onder zowel Windows 8 als 8.1 hetzelfde probleem, uiteenlopende BSODs die ook op jouw lijsfje voorkomen.

Het probleem doet zich bij mij vaak voor binnen 1 à 2 minuten nadat ik de pc heb aangezet. Nadat de pc vanwege de bsod is gereboot werkt ie urenlang probleemloos. Heb me daarom afgevraagd of het iets te maken kan heb en met temperatuur of dat een component nog niet opgestart is..

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Tanooki schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:30:
Ik heb onder zowel Windows 8 als 8.1 hetzelfde probleem, uiteenlopende BSODs die ook op jouw lijsfje voorkomen.

Het probleem doet zich bij mij vaak voor binnen 1 à 2 minuten nadat ik de pc heb aangezet. Nadat de pc vanwege de bsod is gereboot werkt ie urenlang probleemloos. Heb me daarom afgevraagd of het iets te maken kan heb en met temperatuur of dat een component nog niet opgestart is..
Memtest86 al gedraaid?

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• Tanooki
  • Niet online
Ja, geen fouten.

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 12:10
Probeer eens via deze tool meer info te achterhalen van de BSODs. http://www.nirsoft.net/ut...n_view.html#DownloadLinks

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik ben wel benieuwd naar
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Als ik daar weer op verder zoek zou het iets met een foutief voltage te maken kunnen hebben.
waarom draai je hem niet een beetje op in je bios dan ?

Iperf

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Tanooki schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:30:

Klinkt bekend. Uitlezen van de foutcodes leverde niets op. Vooral niet dat ie in het begin vastliep, maar erna de hele dag bleef draaien. Uiteindelijk was het de ATI driver. Opnieuw installeren op een schone lei loste het op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tanooki
  • Niet online
He al diverse videodrivers geprobeerd voor mijn asus gtx560 ti, maar daarmee bleef het probleem zich voordoen.

Zal vanavond de door jou genoemde Prime test eens draaien voor de zekerheid, maar ik verdenk mijn PSU. Zal ook eens proberen na cold boot eerst een paar minuten in bios 'op te warmen'..

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 16:15
Ik had enige tijd geleden een soortgelijke situatie onder Windows 7.

Na het vervangen van het moederbord heb ik geen enkele BSOD meer gehad.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Dit heb ik ook een tijdje gehad tijdens het overclocken van mijn CPU , het was bij mij inderdaad een kwesite van iets meer stroom geven zodat de rounding error verdween.

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Zelf heb ik een soort gelijks gehad. In memtest geen enkele error. Maar met prime ook binnen 5 minuten.
Bij mij was het toch het geheugen, ondanks dat memtest het allemaal best vond.
Uiteindelijk kon mijn moederbord / processor het niet aan om 4 reepjes op 1600 aan te sturen.
Sinds ik de snelheid op 1333 heb gezet (ondanks het 1600 geheugen is) zijn alle blue screens verdwenen.

Dus ik zou toch eens proberen of het geheugen iets meer voltage nodig heeft, of de snelheid lager zetten. Of eventueel de timings losser te zetten. Het mooiste zou zijn, als je die mogelijkheid hebt, om eens te testen met ander geheugen, bv simpel Kingston.

Verwijderd

Het lijkt er ook op alsof er iets met de stroomtoevoer niet goed gaat, zoveel verschillende bsod's, heb je de beschikking over een andere voeding om te testen?

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik heb toevallig pas geleden ook een topic gehad over BSOD's. Ik ben er zelf uiteindelijk achter gekomen dat mijn RAM op 1600Mhz niet stabiel bleef bij 1,35V. Ik heb het XMP profile aangezet waarbij ie op 1,5V draait, en dat lijkt tot nu toe stabiel te zijn. Zie: Onstabiel systeem (BSoD's), CPU (i5-4670) mogelijke oorzaak?

Ik kreeg in Prime95 ook exact dezelfde errors, maar ook niks te vinden in Memtest86+, dus het zou best eens een soortgelijk probleem kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jewyk op 27-11-2013 15:31 ]

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het meedenken tot zover.
Heb ik gebruik. De tool zet alles netjes voor je op een rijtje maar geeft niet echt een duidelijke richting waar het probleem zit. Als je dan met de foutcodes Googled/tweakerd is zo ongeveer alles mogelijk.
fish schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:50:
ik ben wel benieuwd naar
waarom draai je hem niet een beetje op in je bios dan ?

Vicros schreef op woensdag 27 november 2013 @ 09:14:
Dit heb ik ook een tijdje gehad tijdens het overclocken van mijn CPU , het was bij mij inderdaad een kwesite van iets meer stroom geven zodat de rounding error verdween.
Om eerlijk te zijn ben ik een leek op het gebied van OC :/ . Alles in de BIOS staat zoveel mogelijk op auto, en voltages aanpassen zou ik niet weten waar en met hoeveel. Maar eens moet de eerste keer zijn.

Hier wat aanvullende printscreens van mn BIOS en systeeminformatie
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kzhfC0us.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bBzEoDXs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y2Izpdys.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J6Cwgoss.jpg

Geheugen loopt op 1,5 volt. Zou ik deze bijvoorbeeld vast op 1.6 moeten zetten?
Of snelheid geheugen eerst eens vast op 1333 zetten?
Zou dan beide moeten op scherm in printscreen 2....

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
bekijk het "dram volatage" deze moet je naar 1.500 volt zetten. soms willen mobo's met niet officieel erkende modules het voltage niet altijd even netjes doorgeven waardoor ze minder krijgen dan de bedoeling is.

als we de Prime 95 eens nader bekijken "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4" dan zien we dat er rekenfouten optreden. misschien heeft dit iets te doen met de RTC clock welke de timings op het mobo reguleert. deze willen wel eens ligt afwijken. de tool pc-check (dos en te vinden op hirens boot cd) kun je deze opnieuw automatisch laten africhten. deze test is terug te vinden onder de motherboard tests.

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
dezejongeman schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:22:
bekijk het "dram volatage" deze moet je naar 1.500 volt zetten. soms willen mobo's met niet officieel erkende modules het voltage niet altijd even netjes doorgeven waardoor ze minder krijgen dan de bedoeling is.

als we de Prime 95 eens nader bekijken "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4" dan zien we dat er rekenfouten optreden. misschien heeft dit iets te doen met de RTC clock welke de timings op het mobo reguleert. deze willen wel eens ligt afwijken. de tool pc-check (dos en te vinden op hirens boot cd) kun je deze opnieuw automatisch laten africhten. deze test is terug te vinden onder de motherboard tests.
Dank. Om te beginnen heb ik het voltage hard op 1.5 volt gezet. Van het weekend eens met die Hirens BootCD aan de slag (maak er wel een Hirens bootUSB van dan :X )

• Tanooki
  • Niet online
Omdat Prime95 geen fouten ontdekte en mijn computer ook na een paar minuten te zijn 'opgewarmd' (door even in het BIOS rond te hangen alvorens door te gaan met de bootprocedure) BSODs bleef geven, ben ik afgestapt van mijn idee dat het een hardwarematig probleem is.

Inmiddels denk ik de oplossing te hebben gevonden: uitschakelen van de functie 'fast startup'
zie http://superuser.com/ques...od-at-windows-8-cold-boot

De willekeurig BSODs direct na cold boot hebben zich niet meer voorgedaan..
Misschien dat TS er ook iets aan heeft..

[ Voor 6% gewijzigd door Tanooki op 30-11-2013 07:48 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Mogelijk is je voeding niet goed of is de ripple te groot.
Dit is moeilijk te meten, maar je kunt wel een piektest uitvoeren.

Hiervoor moet je alles maximaal belasten, en dat doe je alsvolgt:
0. Reset je bios naar defaults en schakel alle energiebeheer uit, dus ook speedstep.
Installeer ook tools om ALLE temperaturen te loggen naar een file.
1. Draai furmark. Zelf een kleine resolutie zonder AA is al 100% load voor je GPU.
2. Draai Orthos of Prime95, dat is maximale belasting met idle prioriteit op je CPU.
3. Start eventueel een Random Access Time test op al je hard disks.

Het resultaat van deze test is een van de volgende:
1. Niets na een half uur, voeding is goed, en niets is te heet. Probleem is software.
2. PC valt uit na enkele minuten. Als iets is te heet geweest staat dat in je logfiles. Wanneer dat niet zo is, dan is je voeding niet goed.
Pagina: 1