Onstabiel systeem (BSoD's), CPU (i5-4670) mogelijke oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Goeiemiddag,

Enige tijd terug heb ik voor het eerst een heel nieuw systeem in elkaar gezet. Na wat problemen met de harde schijf en voeding is het uiteindelijk een heel leuk systeempje geworden. Het enige wat ik alleen nog steeds niet voor elkaar heb gekregen, is om het helemaal stabiel te krijgen.

Ik krijg namelijk regelmatig BlueScreens, met meldingen als IRQL_DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL, en MEMORY_MANAGEMENT. Verder ook nog verschillende met meldingen over een of andere Windows-service. Ik heb niet bijgehouden welke ik exact heb gehad, maar dat zijn er die ik me nog kan herinneren.

Heb voordat ik verder ging kijken wat het probleem was eerst maar even mijn UEFI geupdate naar 1.60, de laatste versie die ASRock heeft vrijgegeven.

Vanwege de MEMORY_MANAGEMENT error heb ik maar even Memtest86+ laten draaien. Ik heb eerst vier passes gedaan met de default settings van mijn moederbord, en daarna nog een keer vier passes terwijl ik een XMP profile aan had staan. Mijn moederbord (ASRock B85M Pro4) klokt mijn RAM (Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU) namelijk standaard naar 1333Mhz (als ik gewoon de Auto-instellingen gebruik), terwijl het eigenlijk 1600Mhz RAM is. In beide gevallen heb ik na vier passes geen enkele error.

Daarna dus maar even Windows schoon geïnstalleerd, de nieuwste drivers opgezocht en even netjes alle updates geïnstalleerd. Daarna wilde ik met Prime95 eens gaan kijken of het een beetje stabiel liep, maar deze stopte in eerste instantie bij 3 van de 4 cores (Intel Core i5-4670) al vrijwel direct met de melding "Fatal error: rounding was 0.5, expected less than 0.4". 1 core bleef nog wel gewoon doorlopen tijdens de test. Na een minuut of 10 heb ik die ook maar stopgezet, om het nog maar eens een keer te proberen. Hetzelfde verhaal, dus nog maar een poging. Toen kreeg ik na enkele minuten weer een BSoD.

Ik ben na wat Googlen mijn UEFI maar weer ingedoken om te kijken of ik daar nog iets kan met wat opties, maar vanwege verschillende benamingen bij verschillende fabrikanten en verschillende BIOS-versies zie ik door de bomen het bos niet meer..

Ik verwacht eigenlijk niet dat de oorzaak bij een van mijn andere componenten ligt (harde schijf: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003 1TB, videokaart: MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr GAMING, voeding: Seasonic S12ii 520W). Het zijn allemaal degelijke merken, de drivers van de videokaart zijn up-to-date en mijn harde schijf heeft de laatste firmware die is vrijgegeven.

Is er misschien iemand die mij op weg zou kunnen helpen? Ik ben zelf een klein beetje voorzichtig met alle opties in mijn UEFI, dus ben ook niet echt een persoon om maar gewoon even willekeurig wat opties te gaan proberen..

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
Leest iets makkelijker
  • ASRock B85M Pro4AS
  • Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
  • Intel Core i5-4670
  • MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr GAMING
  • Barracuda 7200.14 ST1000DM003 1TB
  • Seasonic S12ii 520W
CPU Temperatuur?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 12:21
Waarschijnlijk het moederbord, de kans dat processors slecht werken is <0,00000000001 %.

• Jewyk
  • Niet online
@Zanac-ex
Is prima, hangt idle rond de 30 en bij de pogingen om 'm te stresstesten kwam ie niet verder dan rond de 50.

@Termi
Dat is wel het laatste waar ik op zit te wachten.. Maar hoe moet je zoiets testen, zonder gelijk het moederbord te verwisselen..

• Zanac-ex
Termi schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:15:
Waarschijnlijk het moederbord, de kans dat processors slecht werken is <0,00000000001 %.
IDD,

TS:
Begin eens om met de minimale onderdelen te draaien.
BIOS Defaults
Mobo
CPU (met
Zanac-ex schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:19:
[...]

IDD,

TS:
Begin eens om met de minimale onderdelen te draaien.
BIOS Defaults
Mobo
CPU
1 geheugen Latje
HDD

Voeding is een goede, geheugen is eigenlijk het eerste waar ik aan denk.
1 geheugen Latje
HDD

Voeding is een goede, geheugen is eigenlijk het eerste waar ik aan denk. (QVL?)

[ Voor 39% gewijzigd door Zanac-ex op 17-11-2013 23:23 ]

• Jewyk
  • Niet online
Geheugen dacht ik in eerste instantie ook aan, maar als Memtest86+ geen problemen te melden heeft, en de errors vrij regelmatig voorkomen.. Als het echt iets met mijn RAM was zou ik of in Memtest wel een melding krijgen, of als het iets bijzonders is, zou ik denk ik niet zo regelmatig foutmeldingen krijgen?

Ik heb het niet duidelijk in mijn startpost vermeld, maar ik lijk ook enkel errors te krijgen wanneer ik actief gebruik maak van mijn pc. In het geval dus toen ik geen stresstesten, maar ook wanneer ik YouTube of Twitch kijk (allebei Flash), en had het vorige week ook terwijl ik wat bezig was in Sketchup.

[ Voor 15% gewijzigd door Jewyk op 17-11-2013 23:26 ]

• Zanac-ex
LOVE SKETCHUP :-)

Maar zet eerst eens je BIOS op default values en draair met minimale onderdelen.
Niet al te bang voor zijn, ergste wat kan gebeuren is dat de HDD startup sequence verkeerd staat!

• Jewyk
  • Niet online
Dat wordt dan even een klusje voor morgen. In ieder geval heel veel denk voor het meedenken!

In principe staat eigenlijk alles al op de default settings. Enige wat ik aangepast heb is dat ie een XMP profile gebruikt voor m'n RAM (en C6/C7 states uitgeschakeld omdat voeding die niet ondersteunt). Zal morgen even een RAM latje en m'n GPU eruit halen.

Zal dan gelijk ook nog even wat uitgebreider testen en ook even bijhouden hoe de verschillende voltages zijn. Kom net op internet verschillende keren tegen dat het daarmee te maken zou kunnen hebben.

• Jewyk
  • Niet online
Heb de GPU en een van de RAM latjes eruit gehaald. Heb nu Memtest86+ nog maar even draaien voor de zekerheid. Op dit moment is ie met de 2e pass bezig, denk dat ik 'm minstens 6 passes laat doen. Tot nu toe heb ik in ieder geval geen errors (memory is dus zo goed als uit te sluiten, als Memtest na 3x draaien en 10+ passes in totaal nog niks heeft gevonden..).

Ik had het vandaag nog even met een vriend erover, en hij denkt dat het wel eens met de VCORE/core voltage te maken kan hebben. Zal daarom na Memtest (al wordt dat misschien wel weer morgen) even goed meten en bijhouden wat al die voltages zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Jewyk op 18-11-2013 20:09 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Jewyk schreef op maandag 18 november 2013 @ 19:42:
Heb de GPU en een van de RAM latjes eruit gehaald. Heb nu Memtest86+ nog maar even draaien voor de zekerheid. Op dit moment is ie met de 2e pass bezig, denk dat ik 'm minstens 6 passes laat doen. Tot nu toe heb ik in ieder geval geen errors (memory is dus zo goed als uit te sluiten, als Memtest na 3x draaien en 10+ passes in totaal nog niks heeft gevonden..).

Ik had het vandaag nog even met een vriend erover, en hij denkt dat het wel eens met de VCORE/core voltage te maken kan hebben. Zal daarom na Memtest (al wordt dat misschien wel weer morgen) even goed meten en bijhouden wat al die voltages zijn.
Om met de Vcore voltage bezig te gaan terwijl je CPU niet overgeclockt is zal niet goed wezen. Dat zal vrijwel zeker niet het probleem oplossen.

Desondanks dat je MemTest86+ al heb gedraaid raad ik je aan om dit voor minimaal 24 uur te doen. Daarnaast staat je huidige geheugen niet op de geheugen qvl list van je moederbord.

• Jewyk
  • Niet online
Ik zal in ieder geval even bijhouden of er schommelingen zijn. Misschien loopt m'n moederbord er zelf wel mee te kloten, want ik heb alles op 'Auto' staan, dus staat niet op vaste waarden.

Memtest 24 uur draaien is een beetje een probleem, systeem staat in hetzelfde hok als waar ik slaap.. Nou is ie niet echt luid ofzo, maar denk niet dat ik er echt blij mee ga zijn als ie de hele nacht staat te zoemen. Bovendien, heb nu in principe 8 passes gedaan op beide latjes, en op het latje wat ik er nu nog in heb zitten is ie nu weer met pass 4 bezig (dat is dus eigenlijk nummer 12). Als mijn RAM echt kapot is zou ik dan nu toch wel een error gehad hebben, lijkt me?

Dat het niet op de QVL list staat hoeft toch niet per se wat uit te maken, het is gewoon dat mijn RAM latjes niet zijn getest (maar dus ook niet dat ze niet zouden werken)? Dat is trouwens geen enkel type van Crucial. Wel is er in bij de laatste UEFI update een patch toegevoegd die iets zou moeten fixen met Crucial 4GB 1600Mhz RAM...

Anders wordt het denk ik pas van het weekend voor ik daar aan toe kom, dan kan ik iets minder slaap wel hebben.. Ik kijk in ieder geval later vanavond nog even, dan heeft ie zo'n 5 uur gedraaid. Denk dat ie dan op een pass of 6 zit.

Edit 23:30 - Heb 'm nu bijna 5 uur laten draaien, hij heeft 8 passes gedaan. Geen errors. Morgen ga ik dus met hetzelfde geheel (dus zonder GPU en maar met 1 RAM latje) weer even met Prime95 aan de gang, en even bijhouden hoe alle meetwaardes veranderen, en natuurlijk welke BSoD's ik exact krijg.

[ Voor 26% gewijzigd door Jewyk op 18-11-2013 23:29 ]

• Jewyk
  • Niet online
Sorry dat mijn volgende reactie zo lang op zich liet wachten. Was gisteren niet zo fit, dus ben niet meer toegekomen aan testen. Vandaag wel, heb namelijk 6 uur Prime95 kunnen draaien, waar eerst 5 minuten al een wonder was..

Ik begin dus te twijfelen of misschien dat tweede RAM latje toch niet kapot is. Denk dat ik ze morgen even omwissel en nog een keer precies hetzelfde test. Dan zou ik in ieder geval uit kunnen sluiten of het aan het RAM ligt of niet.

Ik heb tijdens die 6 uur verschillende keren wat screenshots gemaakt, ik kon aan de meetwaarden niet echt wat bijzonders ontdekken, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie:
http://imgur.com/a/nZ6K4 (tandwieltje bij hover over plaatje en dan view full resolution maakt bekijken iets makkelijker)

Dat is op het moment dus de stand van zaken. Ik ga morgen dus even het huidige RAM latje wisselen met nummer 2, en kijken hoe het dan gaat. Dan draai ik overmorgen ze wel weer even allebei samen. Als daar niks uitkomt, ga ik de GPU er wel weer inzetten.. Maar vrees dat dat dan op een of andere manier de boosdoener moet zijn (of mijn RAM moet op een of andere manier niet genoeg stroom krijgen als ze allebei gebruikt worden..)..

[ Voor 8% gewijzigd door Jewyk op 22-11-2013 16:59 ]

Verwijderd

Zo te zien komen deze geheugenlatjes niet in hun QVL voor.
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Memory.

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken, maar hierboven waren ze je al voor met dat idee. Bovendien, is het tegenwoordig nog wel zo nodig om je aan die QVL lists te houden? Ik ben zeker geen expert hoor (verre van eigenlijk), maar ik hoor eigenlijk nooit dat RAM niet werkt, ondanks dat het niet op de QVL list staat. ASRock heeft volgens mij gewoon geen enkel Crucial latje getest (of gepubliceerd), hoewel ze in de laatste BIOS update wel een fix voor Crucial RAM hebben opgenomen..

Na de torture test van gisteren en de eerdere Memtests denk ik bovendien dat ik het RAM al wel heb uitgesloten. M'n systeem liep gewoon erg stabiel voor mijn gevoel, had volgens mij geen enkele rare uitschieter bij temperaturen of voltages. Ik ben nu trouwens mijn tweede RAM latje aan het testen, en na iets meer dan 2 uur loopt ie nog steeds helemaal goed. Denk dus ook niet dat het aan de RAM latjes ligt.

Enige waar ik wat betreft het RAM nog aan kan denken is dat mijn MoBo de latjes samen niet van voldoende spanning kan voorzien als ik 'm gewoon de standaard 1.35V laat aanhouden. Mocht nadat ik ze morgen samen ga testen blijken dat het dan niet stabiel is, dan is het eerste wat ik ga proberen dan ook het verhogen van het voltage van het RAM (of gewoon even het XMP profile aan wat al op 1.5V is ingesteld).

Anders vrees ik dat mijn losse videokaart op een of andere manier de boosdoener is.. Maar wordt dus vervolgd..

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Normaal gesproken zijn het de drivers die meestal een BSOD veroorzaken, maar als ik dit zo lees lijkt mij dit niet de oorzaak. Maar om toch zeker te zijn, zou ik voorstellen om even een .dmp file up te loaden.
Windows maakt deze aan op het moment dat er een BSOD plaats vindt, en je kan deze vinden in C:/windows/minidump.
Dit bestandje kan je vervolgens debuggen met de WINDBG tool en dat geeft wat meer informatie over het probleem.

• Zanac-ex
Tussentijds al weer BSOD's gezien?

• Jewyk
  • Niet online
Nee, tot nu toe nog niet. Daarom kan ik ook geen .dmp files posten, heb geen backups gemaakt (aangezien ik Windows schoon heb geïnstalleerd voordat ik begon met de test van woensdag).. Beetje dom natuurlijk, kunnen jullie weinig mee, maar zolang ik geen nieuwe bluescreens krijg is het even niet anders..

Ik heb gisteren het andere RAM latje er dus ingehad en Prime95 gedraaid, weer 6 uurtjes, weer geen error. Voor de duidelijkheid, ik heb dus eergisteren een Prime95 test van 6 uur gedaan zonder losse GPU en met maar één RAM latje, en gisteren weer Prime95 van 6 uur zonder GPU maar dan met enkel het andere latje. Ga ze nu vanavond even samen laten draaien..

Dit zijn de screens die ik gisteren heb gemaakt tijdens het testen:
http://imgur.com/a/KQKyZ

So far, so good.. RAM lijkt dus niet het probleem te zijn, tenminste, niet de RAM latjes zelf. Ik ga nu kijken hoe ze het samen doen, wederom met default settings (dus op 1333Mhz ipv 1600Mhz). Mocht dit goed gaan dan kijken ik morgen nog wel even hoe het op 1600Mhz draait. Dus dat zijn voor nu even de plannen..

[ Voor 7% gewijzigd door Jewyk op 22-11-2013 17:14 ]

• Jewyk
  • Niet online
Ok, na veel testen lijkt het er op dat problemen zich enkel voordoen wanneer ik mijn RAM latjes met XMP profile 1 (8-8-8-24 1,35V) draai (of dit handmatig instel), en niet wanneer ik XMP profile 2 gebruik (8-8-8-24 1,5V). Het lijkt dus te zijn waar ik donderdag al aan dacht.

Misschien dat het eerder ook nog een combi is geweest van onstabiel RAM bij 1600Mhz op 1,35V en driverfouten. Heb nu ook nieuwere drivers in gebruik. Het lijkt nu in ieder geval stabiel te zijn. Heb mijn videokaart er dus ook weer ingezet, gaat goed tot nu toe.

Lijkt dus opgelost, al snap ik niet dat me niet eerder is opgevallen dat bij de MoBo standards (1333Mhz) er geen problemen waren, want ik heb dat eerder ook zo gehad, alleen zonder te stresstesten. Ik ga komende dagen nog wel wat stresstesten, maar het lijkt erop dat mijn RAM dus blijkbaar niet stabiel op 1600Mhz kan draaien bij 1,35V.

In ieder geval iedereen bedankt die heeft meegedacht en meegeholpen! Lijkt erop dat het opgelost is (en anders verschijnt er mogelijk nog wel een keer een berichtje)...
Pagina: 1