• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:37
Goedenavond,

Voor mijn huidige televisie (Samsung UE40F6400) ben ik op zoek naar een 2.1 Home Cinema Set.
De set zal gebruikt worden voor zowel muziek als films/series/tv kijken.

Voorgeschiedenis
Ik ben iemand die op het moment een wat ouder "alles-in-1" 5.1 Home Cinema Set van JVC in gebruik heb, waarvan slechts 2 speakers en de subwoofer worden gebruikt vanwege de grootte van mijn kamer (12m2.
Voor mijn verjaardag ben ik op zoek gegaan voor een opvolger voor bovenstaande set, hierbij heb ik een Pioneer MCS-FS232 aangeschaft. In de winkel klonk deze set prima, maar eenmaal thuis aangekomen bleek de versterker aardig wat gebrom te maken wat tijdens het luisteren van muziek hoorbaar was en tijdens het kijken van een serie of film gewoon gigantisch irritant (constant gebrom bij het stilvallen van een gesprek).
De muziekkwaliteit vond ik verder op zich wel prima, maar toch was bovenstaand probleem genoeg voor mij om de set terug te brengen en wat verder op onderzoek uit te gaan (Tweakers fora :p) en eens goed te kijken wat mijn eisen nu eigenlijk zijn.

Wat zoek ik?
Op de fora wordt het kopen van losse componenten wel aangemoedigd vanwege de hogere prijs/kwaliteit verhouding en de aanpasbaarheid aan persoonlijke wensen.
Ik zie dit dus ook wel zitten, alleen weet ik niet zo goed waar te beginnen.
Dit topic ben ik dan ook gestart om jullie te vragen mij te helpen bij het opzetten van een gebalanceerd 2.1 Home Cinema Set. Ik zet er gebalanceerd bij aangezien mijn budget niet tot het oneindige reikt ;). Mijn budget is namelijk ongeveer €500,-. Voor dit geld hoopte ik een set neer te zetten met nog enige uitbreidingsmogelijkheden (5.1 surround receiver) en een versterker + speakers die op elkaar aansluiten (geen high-end versterker op wat mindere speakers en andersom.
Ik heb zelf al wat rond gekeken en ben tot de volgende eisen gekomen:
  • ARC (mijn televisie ondersteund dit namelijk ook en ik wil bij voorkeur slechts 1 HDMI kabel tussen de tv en de receiver)
  • Subwoofer (2.1, aangezien ik er ook regelmatig een filmpje mee wil kijken)
  • Uitbreidingsmogelijkheden (naar 5.1, mocht de set ooit nog eens in een grotere kamer komen te staan)
Wat heb ik momenteel op het oog?
Voor de receiver heb ik de volgende modellen op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X500€ 169,-€ 169,-
1Onkyo TX-SR313€ 212,50€ 212,50
1Pioneer VSX-323-K€ 190,-€ 190,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,50

Hierbij valt de Denon voor mij eigenlijk al direct af aangezien deze niet beschikt over ARC en ik dit wel een hele nuttige functie vind.

Voor de speakers heb ik de boston acoustics A25 op het oog, aangezien deze worden aangeprezen voor wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding.
Nu vroeg ik mij af wat nu precies het verschil is tussen de A25 en de A26, volgens de specificaties zijn laatstgenoemde alleen een slagje groter. Is het geluid voller omdat de behuizing groter is? Of is dat onzin?

Voor de subwoofer dacht ik aan een Boston Acoustics ASW250. Dit leek mij namelijk wel bij de bovengenoemde speakers passen.

Uiteraard blijft goed geluid subjectief en ik ben dan ook van plan om eerst nog eens in een aantal winkels te gaan luisteren, maar ik wilde hierbij vragen of ik een goede basis heb op basis van bovenstaande gegevens voor een gebalanceerd Home Cinema Set.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ryzen 5 7600X | ASUS TUF Radeon RX 7900 XT OC| Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast 32GB 6000CL36 | Samsung 980 Pro 1 TB | Kingston A2000 1TB | Noctua NH-D15 | Fractal Meshify 2 Compact | Corsair RM750x | LG 38GN950

• [MAUS]
Na nog wat meer onderzoek gedaan te hebben op onder andere de verschilende fora hier op tweakers.net denk ik toch nog maar even te wachten en te kijken of er bijvoorbeeld op de volgende ibood hunt niet wat te scoren is. Zeker op het gebied van de versterker ben ik nog niet zeker van mijn zaak.

Ryzen 5 7600X | ASUS TUF Radeon RX 7900 XT OC| Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast 32GB 6000CL36 | Samsung 980 Pro 1 TB | Kingston A2000 1TB | Noctua NH-D15 | Fractal Meshify 2 Compact | Corsair RM750x | LG 38GN950

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dubbel

[Voor 97% gewijzigd door mr.paaJ op 27-11-2013 10:48]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Lijkt me een goede start. De A26 klinkt inderdaad wat voller, maar sommigen vinden de A25 neutraler klinken. Met de A250 kun je met beiden volstaan, het laag wordt dan toch aangevuld. Luisteren dus ;)

Bij de versterker is het vooral belangrijk dat hij doet wat je zoekt. Bedenk wat je aan wil sluiten en door wil sturen en of dat dan kan. Meerwaarde bij duurdere zit (behalve kwaliteit) in extra zones en netwerk mogelijkheden.
Bij de Denon staat ARC niet in de specificaties maar wel achterop de productfoto. Kom je langs een winkel kun je dus even achterop kijken bij de HDMI uitgang.

• [MAUS]
Bedankt voor je reactie! Voor wat betreft de AVR-X500 heb ik de vraag ook gesteld aan een medetweaker, zie link en deze bevestigde dat de Denon niet beschikt over ARC, daarnaast staat op de site van Denon dit nadrukkelijk vermeld bij de AVR-X1000 en er wordt niets over gezegd bij de AVR-X500.

Waar moet ik aan denken bij extra zones? Is dit de functie waarbij in de ene kamer het een en in de andere kamer het ander tegelijkertijd kan worden afgespeeld?

Waar moet ik aan denken bij extra kwaliteit bij de versterkers (betekend dit meer vermogen of gewoon voller/beter geluid? want uit meerdere topics leek ik al op te kunnen maken dat goed/vol geluid niet direct overeenkomt met het vermogen.

• [MAUS]
Op basis van bovenstaande reacties ben ik nu van plan het volgende aan te schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1000€ 295,-€ 295,-
2Boston Acoustics A 26 Wit 2.0 (Wit)€ 85,-€ 170,-
1Boston Acoustics ASW 650 (Zwart)€ 265,-€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,-

Ik wilde middels deze post nog voor de zekerheid maar eens vragen of dit een beetje een fatsoenlijke setup wordt?
Zijn bovenstaande componenten een beetje in verhouding?
Zijn bovenstaande componenten het geld waard?

Kan ik voor een van bovenstaande componenten misschien beter nog even wachten/ een andere keuze maken?

Nogmaals bedankt ;)

Mvg,

Maurits

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Prima start. Heb je A25 vs A26 (vs alternatieven) al beluisterd?

[Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 30-11-2013 14:33]

• [MAUS]
Ja, mij leek de A26 net een wat voller geluid te geven dan de A25.
Verder kon ik in deze prijsklasse niet direct iets beters vinden voor wat betreft de speakers.

Over de subwoofer/versterker twijfel ik nog wel een beetje, aangezien deze 2 componenten er voor mij nu wel voor zorgen dat ik wat over mijn budget heen ga (€500,-).

Maar misschien dat ik eerst wel voor de versterker + speakers ga en vervolgens later nog eens de subwoofer aanschaf. Een versterker heb ik sowieso nodig en het lijkt me dan wel fijn om gelijk een goede versterker aan te schaffen. En ik ben toch wat huiverig geworden voor pioneer (gezien mijn ervaringen met de all-in-one set), bij Denon heb ik toch wat meer gevoel, zeker na het lezen van de reviews voor de X-1000.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rensrobbert
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-02-2021
Goedendag,
Kan iemand mij vertellen, hoeveel meter kan een 2.5 mm² luidspreker kabel het geluid doorgeven zonder geluidkwaliteit te verliezen?
Ik wil een 5.1.2 installatie aansluiten, waarvan 1 speaker 16 meter kabel nog heeft?
Graag hoor ik van U.

[Voor 9% gewijzigd door Rensrobbert op 31-05-2020 01:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18
Zit ik net een compleet topic te lezen voordat ik erachter kom dat niet alleen de genoemde receivers wel erg oud zijn, maar het topic zelf ook :P :s :+

@Rensrobbert Dat kan gewoon prima. 30 meter langer ook ;) Ik heb hier ook gewoon meer dan 15 meter zonder probelemen.

Voor kleine vragen zoals deze kan je trouwens makkelijker dit topic gebruiken: Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic Het huidge topic heeft namelijk niks te maken met je vraag en zette mij daardoor totaal op het verkeerde been ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@Rensrobbert
Een topic kicken om daarna te kapen is niet de bedoeling. Kapen is zelfs nog te positief, je dumpt gewoon een vraag die niets met het originele topic te maken heeft. Dit topic gaat dan ook op slot.

[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 31-05-2020 09:42]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee