Deal gesloten, koper haakt af. Geen feedback?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Naar aanleiding van de reactie van Mircokid in Wijzigings User Review [Desktopje] --> \[Challenge_05]

Het lijkt mij dat wanneer je een deal sluit en gegevens uitwisseld, je toch wel een beoordeling mag plaatsen als de koper alnog afhaakt?

Bij een veiling lijkt het mij inderdaad indicatief. Maar bij een overeenkomst via DM of mail gaat dat volgens mij niet op.

Ik zou in ieder geval van een toekomstige koper of verkoper graag weten of die deals regelmatig niet nakomt.

Een feedback zou ik dan op prijs stellen.

Of ik heb gemist dat betreffende casus over een veiling gaat? Oftewel gaat Microkid hier in de fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

P_Tingen

omdat het KAN

Ik neig ook wel een beetje hier naartoe. Als je een deal met iemand hebt, een afspraak gemaakt hebt en die persoon trekt zich dan alsnog terug, dan is dat op zijn minst wat sukkelig. Een opmerking daarover lijkt me dan ook terecht. Wel in normale bewoordingen; termen als "loser" zijn niet nodig.

Het kan je best een keer gebeuren dat je te snel akkoord gaat en later spijt krijgt van je aankoop, maar als dat een gewoonte wordt is het handig voor verkopers om te weten dat je zo bent.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet precies de achtergrond van de betreffende beslissing, maar in basis is het uitgangspunt hetzelfde als in de ShopReview. Als een concrete poging gedaan is om tot een vergelijk te komen, dan is in ieder geval 'communicatie' te beoordelen. Wellicht dat de indruk bij Microkid was gewekt dat het hier om een veiling ging.

Waar nav een advertentie, maar ook ná een veiling (dus niet per sé het veilingsbod zelf, maar in communicatie daarna), een aanbod en acceptatie ligt (overeenkomst gesloten), dan zijn beide partijen gewoon bij wet gebonden aan wat ze afgesproken hebben. Bij het beoordelen van het nakomen van de overeenkomst kunnen wij niet bemiddelen trouwens.
Op dat moment is dus eveneens de communicatie te beoordelen.

Verzending en voldoen aan beschrijving kan je uiteraard sowieso pas beoordelen als je de spullen hebt ontvangen.

Waar wij concreet het vrjblijvende karakter benadrukken in de veiling. Het hoogste bod is daar niet automatisch bindend - niet voor verkoper niet voor koper - omdat je los van geld ook nog afspraken moet afwegen als verzending, garantie. Die kunnen invloed hebben op de keuze voor een mogelijke koper.

Als ik even vluchtig de communicatie bekijk, zie ik dat:
- potentiële koper een aanbod doet
- verkoper het te laag vindt
- koper een nieuw aanbod doet
- verkoper gaat ermee akkoord
Op dit moment is aan de wettelijke eisen van het sluiten van een koopovereenkomst voldaan, en is de koop tot stand gekomen. Zaken als bedenktijd of afkoelperiode is tussen particulieren niet van toepassing.

Koper wil vervolgens van de koop afzien, maar verkoper hoeft daar niet mee akkoord te gaan, en kan de overeenkomst zelfs eenvoudig via een rechter afdwingen met verhalen van gemaakte kosten.
Maar dat is de wettelijke kant van de zaak; zoals gezegd kunnen wij niet helpen bij het afdwingen van het nakomen van een overeenkomst. Maar een review is in basis gewoon op zijn plek. Op basis van dat één van de partijen ook duidelijk een wettelijk recht aan zijn kant heeft, zou de review door koper verwijderd moeten worden.

In dit geval stelt verkoper (rechthebbende) zelf voor beide reviews te verwijderen; dus het resultaat is per saldo prima.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Het resultaat is inderdaad prima, het is ook de motivatie waar ik wat moeite mee had.

Bedankt voor de uitleg.