Cat5 vervangen. Wat nodig?

Pagina: 1
Acties:

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:58
Ben geen overdreven kenner maar ik wil mijn 10 jaar oude UTP cat5 kabels gaan vervangen door cat5e of cat6 om zodoende een gigabit netwerk(1000 Mbit) te maken. Dit omdat ik haperingen heb in het streamen van HD en bluray.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Op de site van www.netwerkproducten.com eea getracht te lezen over stugge en soepele kabels. Maar ik snap het nog steeds niet helemaal.

Ik zit met de volgende vragen:

1) Welke (type) kabel heb ik nodig als ik via loze leidingen in de muur naar (inbouw) wandcontact ga? Kan ik mijn huidige wcd blijven gebruiken of moet ik deze vervangen. Heb er niet veel verstand maar het lijkt dat mijn huidige wcd voorzien van zogenaamde jacks(kan dat?)
2) Ik zie cat5e en cat6e wcd staan met 2 aansluitingen. Moet ik ook 2 kabels gaan trekken per leiding voor een gigabit aansluiting? Heb maar 1 aansluiting nodig in de ruimte van de wcd.
3) Heb ik speciale RJ45 cat5e of cat6 stekkertjes nodig?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
1. In de muur, naar een inbouw doos, heb je stugge kabel nodig.
2. Naar WCD's die 2 aansluitingen hebben moet je 2 kabels trekken. 1 kan natuurlijk ook, maar dan heb je maar 1 aansluiting werkend. Nu je toch bezig bent zou ik er gelijk 2 doen, ookal heb je die niet direct nodig.
3. Officieel wel, maar eigenlijk maakt het weinig uit thuis. Let op: cat6 kabel is vaak een stuk dikker, niet iedere RJ45 stekker past daar op.

If it ain't broken, tweak it!

• supercop7373
1)Was in de veronderstelling dat soepele kabel ook wel door de muur heen kon. Niet handig dus voor een wcd?...

2)Die 2 kabels is wel iets waar ik even over ga nadenken. Dacht in een ander topic iets te lezen dat je de twee kabels nodig hebt omdat je andere geen gigabit hebt.

3) Ik vraag me toch echt af wat het verschil dan is tussen RJ45 speciaal voor Cat5e of Cat6. Verkooppraatje?

En dan even nadenken over of Cat5e of Cat6 :/

[ Voor 6% gewijzigd door supercop7373 op 23-11-2013 20:21 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

CAT6 is dikker van draad en krijg je no way in cat 5 stekkers, in de wcd's wrs wel.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch even een heel simpele vraag aan TS. Zelf heb ik al 12 jaar in een overigens nog 100 Mb/s-verbinding (voorlopig heb ik geen behoefte aan sneller) een UTP-kabel liggen waar CAT5e op staat. Dat bestond toen dus echt al. Die van jou is naar je zegt 10 jaar oud en wederom naar je zelf zegt CAT5. Weet je zeker dat dit niet al CAT5e is? Bespaart je misschien een heleboel onnodige drukte. Overigens, enkel CAT5 kan mits de afstand niet te groot is ook snelheden aan in de orde van een gigabit per seconde.
Nogmaals, het is maar een vraagje. Indrukwekkend veel verschil zit er volgens mij ook niet tussen die categorie 5 zonder en met e., anders dan met CAT6 en hoger.

• supercop7373
Op de kabel zelf staat Cat5. Daar moet ik dan maar vanuit gaan. De reden dat ik wil gaan vervangen is dat ik in de woonkamer 1 cat5e aansluiting en 1 cat5 aansluiting heb. En in de slaapkamers boven twee cat5 aansluitingen. Vorige week voor het eerst een bluray getracht te streamen vanaf de Synology DS214. Via de cat5 aansluiting constant vastlopers. Via de cat5e liep die gewoon door.

Vervelende is dat de cat5e aansluiting niet achter de TV en mediaplayer zit....

De afstanden vanaf de Fritzbox 7360 tot aan beiden wcd in woonkamer is ongeveer 10mtr.

[ Voor 8% gewijzigd door supercop7373 op 23-11-2013 21:44 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat 5 is goed genoeg voor gigabit. Heb je de kabels wel goed aangesloten?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je hebt voor gigabit alle 8 de draden nodig, dat gaat wel eens fout.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41
Ik had 15 meter cat5 naar boven lopen en no way dat ik daar Gbit overheen kreeg. Tig keer stekkertjes vervangen. Toen vervangen door cat5e en in 1 keer goed. Bij kortere kabeltjes gaat Gbit soms wel goed met cat5.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Cat 5 ondersteund zonder enige probleem 1000Base-T tot 100 meter dus daar zal het bij de TS niet aan liggen. Ik denk dat het meer een connector of aansluit probleem is. Want bij 1000Base-T worden alle 4 de aderparen gebruikt. Wanneer het is afgemonteerd op 100Base-T doordat er maar 4 van de 8 adertjes zijn aangesloten dan kan het fout gaan. Ik denk dat TS eerst eens de aansluitingen moet controleren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

Overigens hier 22 meter Cat 5 vaste kern liggen en zonder enig probleem Gigabit erover heen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wim-Bart op 24-11-2013 22:34 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41
Het kan werken maar niet gegarandeerd. Dus "Cat 5 ondersteunt zonder enige probleem 1000Base-T tot 100 meter" klopt volgens mij niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

100mbit is dubbel van wat je nodig hebt voor bluray (peak 54mbit)

Ik denk dan dat jij niet gelet hebt op je aderparen (1:1 is niet genoeg) houd je aan de tia 568(b) standaard
doe je dat niet gaat het op de langere afstanden mis

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_V3js1Z4NmLE/SKjqPOS9snI/AAAAAAAAAIs/GYoywXfyuIs/s320/cableado+de+red.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 25-11-2013 20:23 ]

Iperf

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of dat er gewoon in het apparaat waar naartoe gestreamd werd iets niet in orde / capabel is om dergelijke video streaming af te spelen.

* Orion84 kan zich ook niet helemaal voorstellen dat dit probleem puur en alleen te wijten is aan dat het een cat5 kabel is in plaats van cat5e.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Orion84 schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:26:
Of dat er gewoon in het apparaat waar naartoe gestreamd werd iets niet in orde / capabel is om dergelijke video streaming af te spelen.

* Orion84 kan zich ook niet helemaal voorstellen dat dit probleem puur en alleen te wijten is aan dat het een cat5 kabel is in plaats van cat5e.
ik wel

e.g.
Less cross talk - Cross talk is the electrical interference that results when one wire's signal effects another wire's signal. CAT 5e cable has been improved over CAT 5 cable in this respect, and cross talk has been greatly reduced.
Bandwidth - This is directly related to network support, in the sense that the bandwidth is the information-carrying capacity of a system. The greater the bandwidth, the greater the information-carrying capacity in a given period of time. CAT 5e cable is rated at 350 megahertz, and it is this increased bandwidth (compared to CAT 5 cable) that allows it to support Gigabit Ethernet.
dit wel wederom iets waar je met korte afstanden mazzel kan hebben dat het wel werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 25-11-2013 20:31 ]

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Crosstalk zou kunnen idd. Maar dat zou betekenen dat er nog meer langs die kabel ligt. En daar hoor ik TS niet over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee

Ondanks dat de aderparen een andere spoed hebben is crostalk ook aanwezig tusen de aderparen onderling. Het idee achter de andere spoed is om de onderlinge crosstalk uit te cancellen. crosstalk op punt 1 in de kabel is dan tegengesteld op punt2. Dit gaat om onderdrukking. helaas niet 100%

Als je niet aan de tia 568 standaard loopt de crosstalk enorm op.
Bij een al slechtere crosstalk onderukking (cat5 ipv 5e) ga je dus eerder je singaal verneuken.

In beide gevallen werkt het geheel onbetrouwbaar.

e.g.:
- helemaal niet
- packets die failen
- adapter die tussen snelheden knippert
- of soms gewoon wel goed totdat je een andere netwerkkaart aansluit die net anders is en dan failed
- en soms merk je er niets vam

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 25-11-2013 20:57 ]

Iperf

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar hoe dan ook zou cat5 in elk geval genoeg moeten zijn voor een stabiele 100mbit connectie en als ik je goed begrijp, fish, is dat ook ruim voldoende voor streaming BluRay, dus hoe dan ook verklaart enkel het kabeltype niet dat TS last heeft van haperende video?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 01:34

M2M

medicijnman

fish schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:30:
[...]

ik wel

e.g.

[...]

dit wel wederom iets waar je met korte afstanden mazzel kan hebben dat het wel werkt
ik denk dat het wellicht een idee is om eerst eens te kijken hoeveel megabytes/s de TS uberhaupt over zijn bestaande netwerkje kan pompen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 100Mbit/s niet voldoende zou zijn.

Als je over je bestaande netwerkje gewoon 12MB/s haalt is je netwerk in ieder geval niet het probleem betreffende stotterende performance.

edit: worst case: 50GB filmpje van twee uur is bijna 57Mbit/s. En dan heb je denk ik 2 uur lang vogelscene te pakken :)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 25-11-2013 20:58 ]

-_-

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:52
Damic schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 21:23:
CAT6 is dikker van draad en krijg je no way in cat 5 stekkers, in de wcd's wrs wel.
De totale kabel is dikker door het stukje plastic wat in het midden zit.
De aders zijn gewoon net zo dik als cat5e. Pas met cat6a worden de aders dikker.
Verschil tussen een cat5e RJ45 en cat6 RJ45 is dat de laatste een wat ronde invoer heeft aan de kant met dat lipje.
Persoonlijk vind ik RJ45 stekkers niet geschikt voor cat6 en moet je gewoon worden met modulair jacks en patchkabels.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Orion84 schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:55:
Maar hoe dan ook zou cat5 in elk geval genoeg moeten zijn voor een stabiele 100mbit connectie en als ik je goed begrijp, fish, is dat ook ruim voldoende voor streaming BluRay, dus hoe dan ook verklaart enkel het kabeltype niet dat TS last heeft van haperende video?
zie edit bovenm

edit:
maar ja een stabiele 100mbit is genoeg

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 25-11-2013 21:06 ]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

nineball schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:13:
Het kan werken maar niet gegarandeerd. Dus "Cat 5 ondersteunt zonder enige probleem 1000Base-T tot 100 meter" klopt volgens mij niet.
Het werkt gegarandeerd over kabel die aan de specs voor Cat 5 voldoet. 1000BASE-T is ontworpen om over 100 meter cat5 of beter te werken.
The-Source schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:58:
[...]

De totale kabel is dikker door het stukje plastic wat in het midden zit.
De aders zijn gewoon net zo dik als cat5e. Pas met cat6a worden de aders dikker.
Verschil tussen een cat5e RJ45 en cat6 RJ45 is dat de laatste een wat ronde invoer heeft aan de kant met dat lipje.
Persoonlijk vind ik RJ45 stekkers niet geschikt voor cat6 en moet je gewoon worden met modulair jacks en patchkabels.
De aders van Cat6 zijn wel degelijk iets dikker dan die van Cat5(e).

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 25-11-2013 20:59 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat je zegt is dus dat een cat5 kabel minder goed tegen verkeerde afmonteren kan. Dat geloof ik best, maar dan ligt het in eerste instantie aan het verkeerd afmonteren en niet aan een kabel die van een onvoldoende specificatie is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

In minder mate ja, ook geloof ik dat sommige kaarten gewoon stieken beter werken met 5e. (wie gebruikt er nog cat5) ook al kan ik dat met 0 meter cat5 tot mijn beschikking niet hardmaken

Maar ik denk eerder dat de ts zich gewoon niet aan de tia568 heeft gehouden. zo ja zou hij een 100mb/fdx moeten forceren en kijken of het dan beter werkt

Iperf

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13
Het verschil tussen Cat 5 en Cat 5E is alleen dat bij 5E de de overspraak tussen de 4 aderparen nog iets lager zou moeten zijn. Daardoor zou je met Cat 5E een langere afstand moeten kunnen overbruggen op
1 Gbit. In mijn ervaring lukt 1 GBit ook wel op Cat 5 mits de kabel niet te lang is en de aderparen volgens TIA568 zijn aangesloten.
Cat 6 verschilt t.o.v. Cat 5E in dat er een kunstof scheiding in de kabel zit om de 4 paren nog wat verder
van elkaar te scheiden.
Cat 6 is niet altijd dikker dan Cat5/Cat5E ik heb laatst 50m goedkope, flexibele Cat 6 kabel van de Gamma gebruikt en die is dunner dan mijn (overigens stugge) Cat5E kabel. Over deze goedkope Cat 6 kabel werkt 1 Gbit bij mij prima.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik weet er ook niet veel van, maar ik las volgens mij ooit eens iets over die goedkope cat5 kabels die uiteindelijk zwaar ruk waren en never nooit de kwaliteit hadden van de 'officiele' cat5?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is CCA/CCS kabel en dat moet je inderdaad vermijden als de pest. Vind je overigens ook in "cat5e"-uitvoering (behalve dat dergelijke kabel nooit voldoet aan de specs.)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

haha ja die moeten we idd niet vergeten met cca (copoer cladded aluminum oid?)
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels , maar dit is eigenlijk pas laat in het cat5e tijdperk gekomen. maar of daar ook cat5 versies van zijn ?

Iperf

• supercop7373
fish schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:22:
100mbit is dubbel van wat je nodig hebt voor bluray (peak 54mbit)

Ik denk dan dat jij niet gelet hebt op je aderparen (1:1 is niet genoeg) houd je aan de tia 568(b) standaard
doe je dat niet gaat het op de langere afstanden mis

[afbeelding]
wat ik zo aan de patchkabel bij de router die naar de wcd gaat is die 568b. Nu zou ik de wcd nog na moeten kijken. van daaruit gaat er een kant en klare cat5e kabel naar de wd tv live. die is wel 100 mbit, maar zou het gewoon moeten aankunnen.

zal morgen eens in de wcd kijken.

Edit:

op de kabel staat cat5 verified...bestond er trouwens voor Cat5 ook zoiets als stug en soepel. Want ik vrees dat ik gewoon soepele kabel heb.

mijn huidige opstelling is:

fritzbox 7360 ->

LAN 1 gigabit -> cat5 naar wcd -> cat5e naar gigabit switch Netgear GS105 -> cat5e naar WD Tv Live + cat5 naar Satellietontvanger+ cat5 naar Apple Airport Express

LAN 2 gigabit -> cat5e naar wcd woonkamer links -> cat5e naar Laptop

LAN 3 100mbit -> cat5 naar wcd slaapkamer
LAN 4 : niet ingebruik

Ik was altijd in de veronderstelling dat ik 5e kabel had liggen bij LAN 1 en dat dat de beperking was in het streamen van bluray. Maar dat mag dus niet als ik het zo beluister, de afstand zal niet veel meer zijn dan op zijn hoogst 12 mtr.

[ Voor 33% gewijzigd door supercop7373 op 25-11-2013 22:27 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:34:
Dat is CCA/CCS kabel en dat moet je inderdaad vermijden als de pest. Vind je overigens ook in "cat5e"-uitvoering (behalve dat dergelijke kabel nooit voldoet aan de specs.)
Ja, wat doe je er tegen als het desondanks wel gebeurt? Zeker als je zulke ronduit rotzooi al 10 jaar hebt liggen. Maar in feite mag inderdaad CCA of nog veel kwalijker CCS nooit CAT5 of hoger heten, omdat deze moet voldoen aan bepaalde normen zoals met name de weerstand per lengte-eenheid. En alleen al daaraan kan domweg CCA niet voldoen. Staat zo'n aanduiding er wel op, dan is het regelrecht oplichting. Vergelijkbaar met een zich juwelier noemend persoon die een gouden ring verkoopt die in werkelijkheid van verguld messing is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 01:34

M2M

medicijnman

Dat de netwerkverbinding zegt dat het 100Mbit/s is wil nog niet zeggen dat het dat ook is. Dus gewoon even meten dan weet je het zeker

-_-

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja aluminium kern met koper erover ipv volledig koperen aders.

Gabriël AM5

Pagina: 1