Ik heb in onderstaande post geen naam genoemd van de webwinkel omdat ik met dit topic hun niet zwart wil maken, maar mijn wel mijn onvrede wil uiten.
Ik heb 1-11 jongstleden bij een webwinkel een moederbord van het model Supermicro X10SL7-F besteld.
Dit product is 6-11 (met een x aantal andere producten) naar mij verstuurd en deze heb ik de volgende dag in ontvangst mogen nemen.
Afgelopen dinsdag (19-11) heb ik mijn CPU en geheugen mogen ontvangen van een andere webshop, waardoor mijn bestelling compleet was. De dag erna, woensdag 20-11 besloot ik om te beginnen met het monteren van mijn nieuwe home-server.
Nadat ik mijn moederbord had uitgepakt en de geheugenbankjes netjes had gemonteerd, wilde ik mijn cpu gaan installeren. Nadat ik de socketprotector had verwijderd, besloot ik mijn cpu te pakken en deze de monteren in het cpu socket. Precies op dat moment zag ik schade aan de pins van het cpu socket. De schade was me nog niet opgevallen nadat ik de protector had verwijderd, simpelweg omdat mijn volgende actie het grijpen van de cpu was, dus mijn ogen gingen logischerwijs de andere kant op.

Op basis van deze schade besloot ik dit RMA te melden bij de webwinkel, echt kreeg ik vol verbazing de volgende mail:
Ik heb de volgende websites gevonden die wellicht iets voor me kunnen betekenen:
Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
Geschillen commissie Qshops (keurmerk die de webwinkel hanteert)
Non-Conformiteit (Non conformiteitsbeginsel)
Ik stuur vandaag sowieso het moederbord retour richting de webwinkel. Wat adviseren jullie wat ik hier tegen kan doen?
Ik heb 1-11 jongstleden bij een webwinkel een moederbord van het model Supermicro X10SL7-F besteld.
Dit product is 6-11 (met een x aantal andere producten) naar mij verstuurd en deze heb ik de volgende dag in ontvangst mogen nemen.
Afgelopen dinsdag (19-11) heb ik mijn CPU en geheugen mogen ontvangen van een andere webshop, waardoor mijn bestelling compleet was. De dag erna, woensdag 20-11 besloot ik om te beginnen met het monteren van mijn nieuwe home-server.
Nadat ik mijn moederbord had uitgepakt en de geheugenbankjes netjes had gemonteerd, wilde ik mijn cpu gaan installeren. Nadat ik de socketprotector had verwijderd, besloot ik mijn cpu te pakken en deze de monteren in het cpu socket. Precies op dat moment zag ik schade aan de pins van het cpu socket. De schade was me nog niet opgevallen nadat ik de protector had verwijderd, simpelweg omdat mijn volgende actie het grijpen van de cpu was, dus mijn ogen gingen logischerwijs de andere kant op.

Op basis van deze schade besloot ik dit RMA te melden bij de webwinkel, echt kreeg ik vol verbazing de volgende mail:
Ook na wat gemaild te hebben met Supermicro, kreeg ik min of meer hetzelfde antwoord:Het product uit uw aanvraag:
Supermicro MBD-X10SL7-F-O
De genoemde en getoonde fysieke schade valt helaas niet onder de garantie. Mogelijk is dit per ongeluk veroorzaakt bij het niet helemaal juist verwijderen van de socketprotector.
We willen voor u, met uw goedkeuring, wel uit coulance nakijken of we dit zelf kunnen herstellen. Er is een kans dat het moederbord na de herstelpoging weer naar behoren werkt.
Mocht u van het bovenstaande gebruik willen maken, kunnen het RMA nummer en de onderstaande instructies zover mogelijk gebruikt worden om het moederbord in te sturen.
Met als antwoord:This wednesday, the 20th of november I was ready to setup my new home server.
After unboxing the Supermicro X10SL7, I installed 4 pieces of memory, and after that I unboxed my CPU (Intel Xeon 1230v3) whilst reading it's manual and following the instructions on how to remove the socketprotector. After reading the manual, I removed the socketprotector in a gentle way: I pulled up it's lever and folded over the socketprotector to the right of the motherboard and gently removed the socketprotector itself and placed it on my table, next to the motherboard. (The protector did not come of by itself, and did not bounce on the motherboard or whatsoever). Not looking at my cpu socket first, I immediately looked at my CPU first, since my next step was fitting the CPU in the CPU socket. Just ready to install my CPU into the socket, at that very moment, I noticed the damaged pins at the cpu socket.
My reseller (x)'s policy is that damaged pins do not come with a warranty. Since I cannot prove the fact that I did not damage the pins myself, simply because I was looking the wrong way (I was grabbing my CPU), I am feeling blamed for the fact that pins are damaged. The reseller does not want to return it either to you for RMA (Supermicro) or send me a new one, simply because their policy is that damaged pins do not come with a warranty. I am feeling powerless, because I cannot prove that I did not damage the pins. I'v been working in the IT myself for many years (and I still do), and I really do know how to handle the hardware carefully. And besides, as stated on your website, u would have to use "abnormal or unusually heavy use" to damage those pins. When removing the socketprotector it is kinda impossible to make contact with the cpu socket pins.
My reseller want's to try to repair those pins theirselfs, but I as a customer do not agree with their proposed sollution. If repaired, I want it only done by Supermicro, and not my reseller, and also at their own costs. Secondly, are they handling this case right? Like stated before, I'm 100% sure I did not damage these pins myself, yet my reseller is not willing to cooporate, since their policy is damaged pins = no warranty.
Thank you for your time, awaiting your reply,
Ik heb vervolgens de webwinkel het volgende gemaild:Dear x,
CPU socket bent pins is kind of physical damaged, it’s not under the normal warranty.
We have DOA period for the CPU socket to waive the repair fee, but it’s only based on the invoice date we sold to our distributors.
As we already said the different distributors probably has different standards for the repair fee, we can’t change it. We feel sorry about it, you still have to contact with your reseller to repair the MBD.
Ik voel mij op dit moment machteloos en ik ben bang dat ik dadelijk met een moederbord zit ter waarde van 230 euro die niet goed functioneert. De webwinkel heeft op dit moment aangeboden dat ze uit coulance naar de gebogen pinnetjes willen kijken en dit voor mij willen proberen te maken, maar ik ben bang dat dit geen garantie biedt voor de toekomst. Ik ben bang dat er alsnog schade ontstaat aan misschien mijn cpu of wat dan ook.Ik heb nog een mail mogen ontvangen van Supermicro omtrent dit probleem:
"Dear x
CPU socket bent pins is kind of physical damaged, it’s not under the normal warranty.
We have DOA period for the CPU socket to waive the repair fee, but it’s only based on the invoice date we sold to our distributors."
Ervanuit gaande dat mij een nieuw moederbord is gestuurd (hij was niet op voorraad bij jullie toen ik hem had besteld), is de kans enorm groot dat deze binnen de DOA periode valt en dat Supermicro dit kostenloos repareert (waive the repair fee).
Zou je dit willen uitzoeken? Ik heb via mijn werk voor een juiste doos, plastic en piepschuim geregeld zodat hij in een goede staat weer jullie kant op komt.
Wederom dank
Ik heb de volgende websites gevonden die wellicht iets voor me kunnen betekenen:
Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
Geschillen commissie Qshops (keurmerk die de webwinkel hanteert)
Non-Conformiteit (Non conformiteitsbeginsel)
Ik stuur vandaag sowieso het moederbord retour richting de webwinkel. Wat adviseren jullie wat ik hier tegen kan doen?
is everything cool?