Subwoofer voor Boston Acoustics speakers

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 304171

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer een maandje geleden heb ik met mijn ouders nieuwe speakers gekocht.

We hadden eerst een oude versterker met oude speakers van Bose ongeveer 25 jaar oud. Dit setje begin kuren te vertonen, dus daarom wouden we iets nieuws. Omdat mijn ouders altijd zeer tevreden waren over Bose, hadden we besloten om een 5.1 surround set van Bose te kopen. We hebben toen via marktplaats een Bose Acoustimass 10 serie IV gekocht. Een Onkyo TX-NR616 hebben we nieuw gekocht voor deze surround set. We hadden deze Bose set beter niet kunnen kopen, nu een klein jaar verder zijn we echt helemaal klaar met de Bose set, dus deze hebben we weer verkocht.

Na onderzoek op internet en luisteren in winkels, hebben we de volgende speakers gekocht:
Front: 2 x Boston Acoustics A 25
Center: Boston Acoustics A 225C
Rear: 2 x Boston Acoustics A 23

De Onkyo TX-NR616 is hier ook geschikt voor, deze gebruiken we dus nog steeds. We zijn nu heel erg tevreden over het geluid, maar hier hoort natuurlijk nog een subwoofer bij.

Hier heb ik ook onderzoek naar gedaan, ik heb twee subwoofers gevonden die me wel aanstaan.
- BK XLS 200 MK II
- Klipsch RW-10D

De BK XLS 200 kost € 425,- en dat is ook meteen het maximale budget voor de subwoofer. Voor dit geld kun je toch wel een goede subwoofer kopen, die bij de Boston Acoustics past. We luisteren vaak naar muziek, maar we kijken ook vaak naar films/series. Zeg maar zo'n 60% voor films en 40% voor muziek. Het liefst heb ik een subwoofer die voor beide goed geschikt is. Volgens mij zijn dit ongeveer de dingen waar jullie naar vragen.

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :)

Groeten,

Mark

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beide zijn volgens mij geen slechte subs. Ik heb zelf een Klipsch SUB10 aan een voledige Klipsch set (F3 front, F3 rear, C20 center) hangen en dat klinkt prima, ook met muziek :)

Maar waarom niet de sub die bij de set hoort, de ASW 250? Of lees je daar gemengde verhalen over?

Edit: hier een review: http://www.fwdmagazine.be...ustics-asw-250-subwoofer/
Staat ook leuk leesvoer: http://www.fwdmagazine.be/fwd/133767/koopgids-subwoofers/ :)

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 21-11-2013 21:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
The Eagle schreef op donderdag 21 november 2013 @ 21:55:

Maar waarom niet de sub die bij de set hoort, de ASW 250? Of lees je daar gemengde verhalen over?
Of natuurlijk het grotere broertje van de ASW 250, namelijk de ASW 650.

Die laatste heb ik zelf sinds een paar weken in huis staan, en ben akelig onder de indruk. ;) Lees ook even de review die hier op tweakers beschikbaar is over de ASW 650. Zou naar mijn idee ook goed passen binnen de B.A. set die je neer gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 21 november 2013 @ 21:55:
Met die ASW250 subwoofer is het eigenlijk zoals het met de Boston Acoustics A25 ook is: het is geen wonderspeaker maar voor het geld is er weinig wat zo goed presteert. Zo'n ASW250 tik je voor nog geen 200 op de kop. Ik zat ook te azen op een ASW 250 maar laat hem nog even voor wat het is. Sowieso is het voor de slaapkamer van de zotte maar tevens ben ik bang dat hij me snel tegen gaat vallen ten opzichte van wat ik beneden heb staan. Dan liever wat meer budget en een BK, SVS of Klipsch die meer kan dan alleen bonken. Want dat is iets waar de ASW250 vooral goed in is, wat ook in de genoemde test naar voren komt.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 23-11-2013 01:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De specificaties van de Boston Acoustics ASW 650 zien er inderdaad wel mooi uit.
We hebben een budget van max € 425 voor de subwoofer. Dat bedrag mag uitlopen naar € 450, maar dat is echt de max. Deze van Boston Acoustics kost € 265. Ik denk dan dat een subwoofer van € 425 beter is dan een goedkopere dan bijvoorbeeld van Boston Acoustics?

Ik wil het liefst een subwoofer die je met films goed kan horen, als er een explosie is in de film mag je dat best mooi hard horen. Maar we luisteren ook vaak naar muziek, dus dat moet natuurlijk ook mooi zijn.

Het liefst doen we het nu in een keer helemaal goed, dat we het niet weer na een jaar zat zijn zoals met de Bose set. We willen er ook wel een aardige tijd mee gaan doen. Dus we geven dan liever iets meer uit voor de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407969

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 407969 op 13-12-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 407969 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:07:
[...]
Het is ook maar net hoe jeje sub afstelt. Heeft naar mijn mening niet erg veel te maken met jet prijskaartje.
Of wat je gewend bent...als het budget echt tot 425 gaat zou ik de Boston ASW niet nemen. Er zijn - zeker voor muziek - betere subwoofers te vinden. Het prijskaartje heeft zeker wel invloed op de kwaliteit. Natuurlijk valt of staat het met akoestiek en afstelling maar dat is met speakers zelf ook.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 23-11-2013 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:26:
[...]

Of wat je gewend bent...als het budget echt tot 425 gaat zou ik de Boston ASW niet nemen. Er zijn - zeker voor muziek - betere subwoofers te vinden. Het prijskaartje heeft zeker wel invloed op de kwaliteit. Natuurlijk valt of staat het met akoestiek en afstelling maar dat is met speakers zelf ook.
Wat is volgens jou een goede subwoofer met een budget van 425?

Ik heb de specificaties van de BK XLS200 en Boston ASW 650 bekeken. De BK XLS200 gaat tot 17 Hz bij -6 dB. De Boston ASW 650 gaat tot 28 Hz bij -3 dB.
Ik heb begrepen dat je bij -6 dB het aantal Hz x 2 moet pakken, en bij -3 dB x 1,5? Dat zou betekenen dat de BK XLS200 tot 2 x 17 = 34 Hz gaat en de Boston ASW 650 tot 1,5 x 28 = 42 Hz?

Ik neem aan dat er niet zo veel subwoofers zijn in deze prijsklasse die lager gaan als 30 Hz? Is een subwoofer die tot 34 Hz gaat voldoende voor de dingen die in mijn eerste post staan?

Zoals je ziet heb ik er niet zo heel veel verstand van, dus ik hoop dat je me kunt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je haalt nu dingen door elkaar. Die maal anderhalf en maal twee is om grofweg de crossover te bepalen ten opzichte van de speakers. Er is geen methode om door middel van het -6 dB punt het -3 dB punt te berekenen. Die -3 dB is een zeer veel voorkomende waarde om het bereik op te geven met als laagste (en bij speakers ook hoogste) punt tot waar de speakers 3 dB afzwakken ten opzichte van de rest van de frequentiecurve.

HZ-jes maken ook niet alles, het is vooral de manier waarop de subwoofer dat brengt en de Boston is relatief rommelig. Al is dat al snel ten opzichte van een gesloten behuizing zoals de BK heeft. Maar ~30 Hz is een behoorlijk stuk naar beneden ten opzichte van wat de A25 doen. Let wel dat je niet precies op het minimale gaat overlappen. Grote kans dat de subwoofer alles onder de 60/80 Hz mag gaan doen. En nogmaal: de Boston is zeker geen slechte subwoofer voor het geld maar er is beter te krijgen. Zeker als je niet alleen film kijkt is het fijn als een subwoofer niet alleen "BONK BONK" staat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-04 10:17
Ik heb recentelijk mijn subwoofer moeten vervangen. Ik heb de Klipsch RW-10d gekocht.
Vergeleken met mijn oude SUB is dit echt een klasse hoger dan dat ik had. Ik was tevreden met mijn oude sub maar helaas weigerde deze dienst. (Vervanger voor 200watt HK Actieve sub)
De oude was een DF-sub en ik had deze in de hoek vd kamer staan achter de bank. De sub liet het hele huis trillen.

Nu ik de Klipsch heb is "het laag" verandert in positieve zin. Het laag klinkt gedoseerder en strakker. Met de oude sub voelde ik het laag omdat de bank en alles in huis trilde. De klipsch produceert meer een soort lucht druk verplaatsing. Waardoor sommige geluidsfragmenten je letterlijk om de oren slaan.
Verschil is wel dat dit een FF sub is en ik deze nu linksvoor heb geplaatst naast de televisie.

Ik heb voordat ik deze sub kocht ook veel sites bezocht om een keuze te maken. De BA-subs had ik ook op mijn lijstje staan. Maar ik ben uiteindelijk voor de Klipsch aan de hand van onderstaande reviews:(en advies van FeaR ;) )
http://www.amazon.com/pro...VZ50J0/?tag=alatestcom-20
http://alatest.nl/reviews.../f:/k:/sort:source-rating

De ASW250 overtuigd niet als ik de meeste reviews/ervaringen moet geloven
Switchie in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"
bkorteling in "Vervanger voor 200watt HK Actieve sub"
De ASW 650 overtuigd dan meer.

Succes iig met het zoeken naar de juiste sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20
Heb zelf de REL T-Zero gekocht voor vergelijkbare speakers.
Basis is een stereo versterker die is aangesloten dmv high-pass.

Instellen is goed te doen, volume en laag uitstekend. Design spreek mij ook erg aan.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na wat meer onderzoek ben ik toch uitgekomen op de BK XLS200. Deze heb ik vorige week besteld en gisterenmiddag binnen gekregen. De subwoofer hebben we natuurlijk meteen aangesloten. We zijn erg tevreden over de BK XLS200 :D. Het geluid is echt stukken mooier als bij de vorige Bose set.

De afgelopen weken heb ik veel gelezen op het forum, dus ik weet nu een beetje hoe het werkt. Op htforum heb ik ook wat topics gelezen, met die informatie heb ik de knoppen achterop de BK XLS200 ingesteld. De instellingen van mijn subwoofer en versterker staan als volgt:

Subwoofer
Frequency: 120 Hz (helemaal open)
Filter: Out LFE
Volume: voor de helft open

Versterker
Subwoofer: Ja
Front: 80 Hz
Center: 100 Hz
Rear: 120 Hz

Ik heb de crossover berekend met: laagste frequentie speaker x 1,5
Het klinkt echt super mooi nu. Als ik alles goed begrepen heb staat het zo volgens mij aardig ingesteld?
Als ik iets niet goed ingesteld heb, dan hoor ik het graag! :)
Pagina: 1