Vervanger voor 200watt HK Actieve sub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:31
beste allen,

Afgelopen week is onze subwoofer steeds vaker uitgevallen. Het gaat om de Harman Kardon SUB TS-11. (onderdeel van HKTS 11BQ-serie)
Wanneer de sub stopt met geluid produceren ging het powerledje ook uit. Na paar minuten sprong de sub weer even aan om vervolgens weer uit te gaan.
Al op diverse fora gelezen dat dit soort problemen vaker voorkomen bij deze subs. Bij de meeste gevallen blijft het ledje wel branden. Hier blijft zelfs de led niet branden.
De sub staat ingesteld op altijd aan. We hebben de sub op een andere contactdoos aangesloten maar de sub blijft nu helemaal uit. Vanmorgen bij inschakelen van de stroom ging de led voor 20 seconden aan om vervolgens een aantal klikken te geven en weer te doven. Set is 3.5jaar oud.

Nu zijn er mogelijkheden om de sub te laten onderzoeken en te repareren. Dit is voor mij momenteel heel lastig aangezien ik vorige week een rug operatie heb ondergaan. Ik moet de komende 3 maanden in huis vertoeven en rustig aan doen. Autorijden is geen optie. Kan niet eens de sub optillen. Tevens ben ik de sub dan ruim een week kwijt en gaat dat minimaal 100 euro kosten excl. reiskosten. Garantie dat de sub gemaakt kan worden is ook niet te geven.
Ik heb een lading films en series klaarliggen om te gaan kijken. Tevens ligt GTA5 ook te wachten om verder gespeeld te worden. Zonder Sub klinken de satelietjes heel schel.

Ik ben nu aan het kijken voor een vervanger van mijn SUB. Deze sub had een heel strak laag bereik. Ik had hiervoor een Mordaunt Short alu sub die lang niet zo strak en laag ging als deze HK.

Kan iemand een sub voor onder de 300e aanraden die net zoveel druk kan produceren dat het huis hier wederom kan trillen? HK sub is 200watt. Receiver is HK AVR235(zie inventaris)
Ik kan niet lang achter de pc zitten om dingen uit te zoeken helaas. Dit stukje typen kost eigenlijk al teveel energie van mijn lijf. Alle opmerkingen/adviezen zijn welkom, ik probeer ook snel te reageren maar lig de meeste tijd onderuit. De pijnstillers zorgen ook niet voor al te heldere geest :z
Tips voor sub makkelijk te maken zijn natuurlijk ook welkom.

tnx

Wouter
(excuses voor misschien niet al te duidelijke zinsbouw, medicatie he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

FeaR

In GoT we trust

De subwoofer van de Harman Kardon set is een 10" exemplaar (wat overigens niet heel slecht is aangezien in dit soort sets veelal met een 8" af wordt gedaan) en had een bereik van 35 Hz op -6 dB. Dat is al met al niet laag en daar zit heel veel ruimte in voor verbetering. Grote kans dat de subwoofer het gehele huis liet trillen doordat hij onderdeel is van een set waarbij de subwoofer relatief hoog af is gesteld doordat de andere speakers niet ver doorlopen in het laag. De subwoofer moet dat compenseren waardoor deze soms al vanaf 150 Hz op moet pakken.

Bij het lezen van je post dacht ik meteen aan iets van een BK xls200, maar met 425 boven budget. Maar voor 300 euro is er vast wel wat leuks te vinden, een RW-10D van Klipsch is bijvoorbeeld bij de Correct 299 euro. Anders merken/subwoofers in deze prijsklasse ben ik niet zo bekend mee. Overigens is het al snel goed als je je huis alleen wil laten trillen, dat kunnen veel subwoofer wel. Als je meer eisend bent en een subwoofer wilt die ook netjes aansluit bij muziek wordt het lastiger.

Tevens schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Bedankt voor jouw reactie. Heb even naar die klipsch gekeken. Ziet er niet verkeerd uit. Die staat iig als optie in mn wenslijst.
Boston Acoustics heeft ook 2 subs die misschien zouden kunnen.
Asw 250 en Asw650.
jamo heeft een redelijk goedkope Jamo Sub 210. Is een woofer van 8".

Verder gaat het mij erom dat de sub de sats kunnen aanvullen. Muziek luisteren doen we niet. Set gebruiken we puur voor films, series ed en gaming op de ps3.
Onze woonkamer is 40m3 en het laag wil ik wel blijven ervaren.

Tnx so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkorteling
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 12:52
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een subwoofer in een vergelijkbare prijsklasse.
Heb zelf nu het volgende staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR 1713€ 295,-€ 295,-
2Boston Acoustics A 26 Kersen (Bruin)€ 85,-€ 170,-

Importeer producten
Totaal€ 465,-

Net langs geweest bij Correct in Rotterdam en een aantal subwoofers beluisterd.
- Boston Acoustics ASW250 [180,- bij AV Trader]
- Boston Acoustics ASW650 [269,- bij Foka-Superstore]
- Klipsch RW-10D [299,- bij Correct]
- Magnat Omega 250 LTD [399,- bij Correct]

Moet zeggen dat er een erg groot verschil zat tussen de twee Boston's. De 250 vond ik toch beperkt klinken tov de 650.

Vervolgens de BA-650 vergeleken met de Klipsch en Magnat. Klipsch vond ik de minste van de 3 en de Magnat klonk het beste. Wel moet ik zeggen dat de BA en de Magnat erg dicht bij elkaar lagen.
Met dit prijsverschil gaat mijn keuze naar de Boston Acoustics 650.

Ik hoop dat dit je wat vooruit helpt Wouter.

Iemand nog een andere tip welke qua prijs én kwaliteit vergelijkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
bkorteling schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:18:
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een subwoofer in een vergelijkbare prijsklasse.
Vervolgens de BA-650 vergeleken met de Klipsch en Magnat. Klipsch vond ik de minste van de 3 en de Magnat klonk het beste. Wel moet ik zeggen dat de BA en de Magnat erg dicht bij elkaar lagen.
Met dit prijsverschil gaat mijn keuze naar de Boston Acoustics 650.

Ik hoop dat dit je wat vooruit helpt Wouter.

Iemand nog een andere tip welke qua prijs én kwaliteit vergelijkbaar is?
Bedankt voor jouw reactie. Die BA-650 is een flinke jongen en ik vraag me af of mijn HK niet te weinig vermogen heeft om deze voldoende aan te sturen.
De enige goede manier om te bepalen welke combo ieders voorkeur heeft is om het in de eigen woonkamer te kunnen testen. Wat FeaR al aangaf moeten de speakers elkaar aanvullen, niet gaan overrulen. De sub moet strak aanvoelen en niet gaan flubberen(of hoe je t ook noemt)

Ik had ook nog de Magnat Monitor Supreme Sub 301A gevonden voor 199 bij de correct koopjeskelder.
http://www.correctkoopjes.../producten.lp?merk=magnat (meerdere redelijk geprijsde subs)

Van het weekend nog een kennis van een kennis benaderen die zelf speakers bouwt. Misschien dat hij mijn sub kan maken.
Ondertussen blijf ik wel doorzoeken naar andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

JT

VETAK y0

Laten repareren zeker NIET laten doen, dan is het een kwestie van tijd voor die weer kapot gaat op hetzelfde zwakke punt.

Je versterker stuurt je sub niet aan met z'n eigen vermogen hoor. Waarom denk je dat er een versterker in de subwoofer zit?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
JT schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:26:
Je versterker stuurt je sub niet aan met z'n eigen vermogen hoor. Waarom denk je dat er een versterker in de subwoofer zit?
Opzich logisch ja. Duh. Feeling noobisch.
Maar weer wat geleerd vandaag.

Krijg wel koopdrang inmiddels. Geluid is wel heel inhoudsloos zonder sub.

[ Voor 13% gewijzigd door wouzer1977 op 25-10-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wouzer1977 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:03:
[...]

Krijg wel koopdrang inmiddels. Geluid is wel heel inhoudsloos zonder sub.
Dat komt dus doordat de subwoofer ook een deel van de middentonen voor zijn rekening neemt en niet alleen het sublaag. Maar zoals gezegd is voor films het al snel goed: ik heb ooit mijn Magnat Motion 200A tegen mijn Velodyne SPL-1200 Ultra gezet en met films waar het puur om lomp klappen gaat was et maar weinig verschil. Als het echter om subtiel laag ging was de Magnat nergens. Waar ik moet zeggen dat ik het huidige Magnat niet hoog heb staan, vooral de specificaties moet je met een kilo zout nemen. Luisteren naar een subwoofer in een winkel is sowieso lastig, subwoofer is al lastig qua plaatsing dus geluid thuis kan héél anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:40
Wel zonde, ik vind deze Subwoofer zo geweldig dat ik een reserve heb gekocht (destijds). De prijs en kwaliteit verhouding is erg goed.

Wellicht heb je bij eventuele reparatie hier wat aan: http://www.harmankardon.c...iceManual/HKTS11%20sm.pdf.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Ik ben inmiddels ook eens in de handleiding aan t lezen van de receiver.
Ik heb me nooit heel erg verdiept in de mogelijkheden van de receiver en sub. Beetje klooien met laagvolumes op sub en receiver was t enige wat ik soms aanpaste. Ik had de sub op de subInput aangesloten. Dus niet op de LFE-input. Welke aansluiting is beter? Als ik t zo lees geeft lfe een breder bereik en vult deze het gat met het mid dan beter op?!

Maar bedankt voor de link naar de gegevens van mijn Sub. Ga nog meer uitzoeken met al die instellingen. Misschien op basis daarvan beter een keuze kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Inmiddels diverse sites en reviews gelezen.
Onderstaand een lijst van opties die ik overweeg.

Boston Acoustics ASW 650 (269e)
Jamo SUB 360 (265e)
Klipsch RW-10d(299e)
Klipsch Sub-10 (199e)
Magnat monitor Supreme sub 301A (199e)
Onkyo SKW 208(260e)

De Klipsch Sub-10 is de sub die mij qua prijs/prestaties het meest aanspreekt. De Onkyo SKW 208 heeft een breder frequentie bereik en sluit misschien beter aan bij de oude HKTS sattelietjes.

Iemand nog tips of commentaar hierop?? Ben maar met mijn eigen "boerenverstand" aan het redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wouzer1977 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:35:
De Onkyo SKW 208 heeft een breder frequentie bereik en sluit misschien beter aan bij de oude HKTS sattelietjes.
Die 25 Hz van de Onkyo vind ik relatief laag (dus in de goede zin) voor een 10" gepoorte subwoofer van dat formaat. Ik kan zo nergens vinden hoe Onkyo meet, maar let er op dat de ene xx Hz de andere niet is. Net als vermogen kan je ook bereik op diverse manieren meten. De meest gebruikte is bij -3 dB, maar als je mooiere getallen wilt kan je ook meten bij - 6 dB (Bose en Harman Kardon doen dat veel) en er zijn zelfs meren die -10 of -15 dB gebruiken. Nu zeg ik niet dat Onkyo op -6 dB meet, maar ik vind het voor een dergelijke subwoofer van dat formaat en (prijs)klasse wel erg laag. Die van Magnat durf ik wel zeker te zeggen dat je die 16 Hz niet serieus moet nemen, Magnat is erg creatief en vrij met de getallen. Denk dat de specificaties van Boston Acoustics en Klipsch wellicht nog het meest te vertrouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Ik heb een hoop sites gezien de afgelopen dagen. Blijft een gok welke subwoofer het beste past bij mij opstelling.
Bleef twijfelen tussen Klipsch, onkyo en Magnat. Vervolgens ook nog diverse Heco subs bekeken.
Ik heb de knoop doorgehakt en toch maar geluisterd naar het advies van FeaR. Ik heb zojuist de Klipsch RW-10D besteld. Ik wilde eerst de SUB-10 gaan bestellen vanwege de prijs.
Het is wel een Frontfire model dus ik denk dat ik de sub op een andere plaats moet gaan neerzetten.
Is het slimmer om deze bijvoorbeeld naast de tv-kast te plaatsen? De oude sub was Downfiring en stond achter onze zithoek. In mijn "Barcalouncher" ervaarde ik het laag net iets minder dan op de bank zelf.

Morgen hoop ik de sub binnen te krijgen. Dan een slachtoffer vinden die voor mij sub door de kamer heen en weer kan verplaatsen om te testen.

Tot zover iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal mijn bevindingen nog laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Inmiddels de sub ontvangen en laten aansluiten door een maat van me.
De sub past perfect naast het tv-meubel.
Eerstw bevindingen zijn al zeer positief. De kast vind ik erg mooi. Netjes afgewerkt. Zondrr frontje ziet deze er helemaal stoer uit.
Meteen een test iso afgespeeld en een paar dingen afgesteld.
Ik heb tevens mijn HK AVR235 aangesloten met een tulp stekker om instellingen te kunnen wijzigen in het osd.
Ben nog er nog niet achter welke instellingen goed zijn. Ik kan alle kanalen instellen vanaf 40hz tot 200hz. Behalve de sub niet. Std staan ze op 100hz. Ik heb alleen maar satteliet speakers. Moet dan de frequetie omhoog of omlaag?

Tot dusver ben ik iig erg blij mey deze sub. Het klinkt al veel voller. Mid lijkt zo beter opgevuld.
Wel vaag trouwens dat vanmorgen de oude sub gewoon werke. Zal dit maar niet tegen de vrouw zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb ook zo een HK geval hier staan als hobbyproject. Dat deze nu weer werkt zegt niks, over 3 uur kan die weer stoppen.

Als je echte satellieten hebt dan zou ik niet lager gaan dan 100hz. Je moet nu een tradeoff gaan kiezen. Satellieten kunnen niet tot aan 100hz weergeven. Het houd meestal op tussen de 140 en 200hz. Probleem is dat de sub soms boven 80hz al lokaliseerbaar wordt, laat staan boven de 100hz. Dus kies je voor 100hz om lokaliseerbaarheid zo minimaal mogelijk te houden dan mis je wat laag-mid (niet 100% afwezig maar stuk minder-niet hoorbaar) of kies je voor 150hz ofzo, waarmee je je subwoofer kan lokaliseren en je daarmee misschien ook wel last krijgt van een minder goede soundstage? Jouw keuze :) Gewoon proberen zou ik zeggen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
JT schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:25:
Ik heb ook zo een HK geval hier staan als hobbyproject. Dat deze nu weer werkt zegt niks, over 3 uur kan die weer stoppen.

Als je echte satellieten hebt dan zou ik niet lager gaan dan 100hz. Je moet nu een tradeoff gaan kiezen. Satellieten kunnen niet tot aan 100hz weergeven. Het houd meestal op tussen de 140 en 200hz. Probleem is dat de sub soms boven 80hz al lokaliseerbaar wordt, laat staan boven de 100hz. Dus kies je voor 100hz om lokaliseerbaarheid zo minimaal mogelijk te houden dan mis je wat laag-mid (niet 100% afwezig maar stuk minder-niet hoorbaar) of kies je voor 150hz ofzo, waarmee je je subwoofer kan lokaliseren en je daarmee misschien ook wel last krijgt van een minder goede soundstage? Jouw keuze :) Gewoon proberen zou ik zeggen.
bedankt voor die info. Was inmiddels al beetje aan t spelen hiermee. Op 150hz komt de sub wel wat veel mee doen. Maar op 120 lijkt t momenteel de beste setting. De sub zelf op -5 gezet.
Maar wat zuiver klinkt deze sub.

Wat ben je van plan met die HK? Kun je deze woofer bijvoorbeeld in een kist bouwen met een simpel versterkertje voor in de auto bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Laat je hem lekker op 120hz staan :)

Ik was eerst van plan alle condensatoren te vervangen maar ik heb daar niet veel kaas van gegeten en niet de tijd om dat allemaal uit te zoeken. Ik heb nog een versterkertje liggen van een pc speakerset waarvan het subkanaal een 80-100w levert, die wil ik gaan inbouwen. Ik heb er 2 dus als je interesse hebt stuur je maar een DM :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
JT schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:41:
Laat je hem lekker op 120hz staan :)

Ik was eerst van plan alle condensatoren te vervangen maar ik heb daar niet veel kaas van gegeten en niet de tijd om dat allemaal uit te zoeken. Ik heb nog een versterkertje liggen van een pc speakerset waarvan het subkanaal een 80-100w levert, die wil ik gaan inbouwen. Ik heb er 2 dus als je interesse hebt stuur je maar een DM :+
Ik ga eens bedenken wat ik met de oude sub ga doen. Weggooien is ook zo zonde. Als ik weer wat mobieler ben misschien toch eens gaan knutselen. Wat ik heb gelezen op diverse fora komt er wel wat meer bij kijken dan ff aansluiten op een versterker en in een kastje plaatsen.
Eventueel zet ik m op de V&A of marktplaats.

succes met het tijd vinden om iig en bedankt voor jouw info en aanbod. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als je dezelfde behuizing houd dan is het wél zo simpel als een andere versterker gebruiken :) Heb het al getest, werkt prima.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 17:34
Weet je welke frequenties je satelliet speakers spelen? Ik zou de sub daar op aanpassen. Vaak lees je dat het verstandig is filter op de sub op max te zetten of uit te schakelen als mogelijk is, word toch aangestuurd vanuit receiver. Maar kon zo gauw op de H&K site geen info vinden over frequentiebereik van de satellieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer1977
Sjaak2k schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:32:
Weet je welke frequenties je satelliet speakers spelen? Ik zou de sub daar op aanpassen. Vaak lees je dat het verstandig is filter op de sub op max te zetten of uit te schakelen als mogelijk is, word toch aangestuurd vanuit receiver. Maar kon zo gauw op de H&K site geen info vinden over frequentiebereik van de satellieten.
Ik had al de boekjes doorgespit en ook op internet gezocht. Nergens vermeldt HK het bereik van de satellieten.
Ben nog speeds aan t spelen. Had inmiddels ook een Y-kabel getest maar krijg het idee dat dan de sub bij ieder geluid meespeelt. Spraak dreunt dan erg door.
Het is bijna een wetenschap om geluid in te stellen.
Pagina: 1