Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notebook / Ultrabook 1200~

Pagina: 1
Acties:

• Vitual
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-11 12:49
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Ik wil hem gebruiken als werklaptop voor o.a. matlab (simulink modellen), het lezen van artikelen, het kijken van films/series en eventueel af en toe een potje League of Legends met wat vrienden.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Zoals in de titel vermeld is er een budget van rond de 1200 met als maximum 1300 euro.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ik ga veel reizen met de laptop (elke dag minimaal 2 uur, met maandelijks een dag van 6 uur). Daarbij vind ik het gewicht overigens niet heel belangrijk. Een 13-14 inch scherm is gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Een merkvoorkeur heb ik niet zozeer.

Eigen Onderzoek:
  • Sony Vaio Pro 13'
  • Macbook Pro 13'
  • Macbook Air 13'
  • BTO u-book 13'
Sony Vaio Pro 13

Deze laptop viel me direct op bij de review van tweakers. Erg mooi model, goede accuduur en daarnaast zijn er nu erg leuke acties met dit model. Zo kan je gratis upgraden van een 128 naar 256 gb HD, van 4gb naar 8gb ram, en is er 10% studentenkorting waar ik nu nog gebruik van kan maken. Daarnaast blijf ik binnen budget met de i7 haswell processor. Mijn enige bezwaar bij deze laptop is dat de integrated intel videokaart(HD 4400) nog van het oude model is (geen IRIS). Van wat ik begrijp is Intel Iris Pro Graphics een significante vooruitgang op grafisch gebied ten opzichte van de intel HD graphics lijn en vraag ik me of ik hierop nu niet teveel inlever.

Macbook Pro/Air 13'

In oktober hebben de macbook's een leuke update gekregen met de haswell processor en de nieuwe intel IRIS graphics kaarten. De macbook pro 13' bevat de Iris Pro Graphics 5100 ten opzichte van de Iris Pro Graphics 5000 in de macbook air. Van wat ik heb gevonden lijkt de sprong tussen deze twee kaarten vrij minimaal (waar de sprong van de 5100 naar 5200 significanter is). Ik denk dat de Air hier mijn voorkeur heeft, omdat ik dan binnen budget kan gaan voor 8gb ram, en daarnaast de nodige randapparatuur erbij kan halen (thunderbolt naar vga etc voor bijvoorbeeld presentaties). Echter lever ik wel in op de hardeschijf capaciteit. Ook hier geniet ik van studentenkorting waardoor ik binnen budget kan blijven.

BTO U-book 14'

Hier wordt gebruik gemaakt van de nieuwe Intel Iris Pro Graphics 5200 en hiermee gepaard gaat natuurlijk de processor (Intel Core i7-4750HQ). Dit is een sterke quadcore haswell processor die gewoonweg dubbel zo snel is vanwege de quardcores vs duocores. Daarbij komt 8gb ram, en een 256gb SSD binnen budget. Wat nadelen hiervan zijn de o.a. dat de looks een stuk minder zijn dan de voorgaande ultrabooks, en daarbij lever je natuurlijk in op accuduur en warmte productie. Zo haalt de accu 180 minuten bij video gebruik, en 250 minuten bij browsen. Ik kan binnen budget blijven doordat dit systeem zonder besturings systeem komt, wat niet erg is omdat ik toch nog een operating system heb liggen wat momenteel niet in gebruik is.

Vraagstelling
  • Ik heb het idee dat ik al vrij snel ben gaan blindstaren op een aantal modellen. Zijn er nog andere goede modellen die ik nu compleet over het hoofd zie? En lever ik veel in qua kwaliteit door niet voor een 15' laptop te gaan?
  • Daarnaast ben ik benieuwd of iemand al ervaring heeft met deze 'ultrabooks'? Vooral een gebruikersreview van de BTO laptop ben ik benieuwd naar, want die zijn erg schaars. Ook ben ik benieuwd of League of Legends fatsoenlijk draait op alle laptops.
  • Als laatste vraag ik me af of de overstap naar apple lastig is. Ik heb ik zelf nog niet veel ervaring met het apple operating system, dus dit speelt zeker een rol in mijn uiteindelijke beslissing.

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Overstappen naar Apple zal niet heel lastig zijn, vele zijn je voorgegaan. Bovendien zal LoL op alledrie deze laptops prima werken.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
De retina MBP en de Vaio Pro hebben beide een veelgeprezen IPS scherm met veel pixels (respectievelijk 2560x1600 en 1920x1080), terwijl de Air een sub-par TN paneel heeft met slechts 1440x900 pixels. Van die BTO weet ik niets, maar er zijn vaak slechte berichten over de bouwkwaliteit (specifieke minpunten verschillen natuurlijk per model).

League of Legends draait prima met een HD 4400/5000/5100, en het onderlinge verschil is niet zo groot, stapjes van 20% gok ik. De Mac-versie van LoL is bruikbaar, maar de Windows versie is een stuk sneller, dus je kunt overwegen om Windows naast OS X te installeren als je een Mac koopt. De Iris Pro 5200 is een stuk sneller dan die andere drie, en is waarschijnlijk wel goed genoeg om alle settings in LoL op high te zetten (HD 5100 en lager kun je beter shadows op low zetten). Voor Matlab zou ik 8 GB geheugen wel aanraden, en ik zou ook minstens voor 256 GB opslag gaan. De rMBP is dan een behoorlijk stuk boven je budget (1440 euro met korting), en de Air is dan op sommige punten slechts ietsje beter dan de Vaio Pro, maar een stuk duurder en met een veel slechter scherm. De Vaio lijkt me dan de beste deal, deze wordt denk ik ook de best-buy ultrabook voor december.

Als het gewicht niet zo belangrijk is kun je naar de Acer V7 kijken, zie de vorige best buy guide. Deze 14" laptop heeft een Geforce 750M waarmee je fatsoenlijker kunt gamen, maar je moet er wel zelf nog even een SSD in zetten.

• Vitual
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-11 12:49
Oke, voordat ik mijn definitieve keuze maak heb ik nog een kleine vraag. Op dit forum wordt de asus n56 veel aanbevolen. Lever ik door voor een 13-14' inch laptop veel in kracht in op dat model? Zo kan ik binnen budget die laptop nemen en daarbij nog een SSD bestellen met een caddy.

Verwijderd

Je levert in een 14" of lager een quadcore in, ten opzichte van de N56. Daarvoor krijg je een 700 a 800 gram lager gewicht en een vaak langere accuduur.

Die BTO kan je overigens beter vermijden, Mafketel in 'reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2013' meldt 6 mensen te kennen die die laptop hebben geretourneerd omdat het toetsenbord zo slecht was. Een aantal bedrijven die die laptop verkopen doen ook niet mee aan de wet koop op afstand.

Ik denk dat je in 13-14" land het beste kunt kiezen tussen de vaio pro en acer V7. De beslissende factor tussen die 2 notebooks is de vraag of je 900 gram wilt inleveren voor een veel snellere grafische kaart.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Ja dat scheelt behoorlijk wat in performance, zeker voor rekenwerk met Matlab, maar ook voor je framerate in LoL. In de N56 zit een quadcore i7, in die ultrabooks een ultra-low-voltage dualcore. Die quadcore is volgens mij 2,5 tot 3 keer zo snel.

Ik zou je adviseren even naar een winkel te gaan om het verschil in gewicht te voelen tussen dergelijke mainstream laptops en ultrabooks voordat je een keuze maakt. Als je het geen probleem vindt om 2.7 kg mee te sjouwen (zat mensen doen dat elke dag), dan kun je mijn bovenstaande advies beter negeren en een performance-laptop kopen zoals de N56, maar ik ben niet zo bekend met wat nu een goede koop is in dat segment. Misschien dat iemand anders daar even op kan reageren?

Verwijderd

De asus N56 is haast de enige laptop in zijn segment die het geld waard is.
Pagina: 1