[LBBG] ultrabook December 2013
In de ultrabook categorie zoeken wij -met een maximum van €1500- een notebook welke overal mee naartoe genomen kan worden, voor de gebruiker welke niet noodzakelijk veel power nodig heeft.voorselectie
• macbook airDe macbook air is onlangs vernieuwd. Waarbij er niet heel veel vernieuwing werd gebracht buiten een langere accuduur. Bevat HD 5000 graphics, welke beter is dan de 4200 en 4400 welke in veel andere ultrabooks zit.
Het grootste nadeel is het scherm. Het scherm was een jaar of wat geleden al reden om de zenbook UX31A of vaio Z te verkiezen boven de air, en apple heeft sindsdien geen upgrades op dit gebied toegevoegd. 900p TN met brakke color gamut vind ik niet acceptabel in deze klasse. Alle concurrenten hebben een significant beter scherm.
• vaio pro
De 13" variant krijg je voor €999 met i5 en sata flash. Upgrades:
i7: €75
256GB SSD: €160
8GB: €40
Sheet battery: €99
touch: €100
De 8GB upgrade lijkt mij verplicht. De sheet batterij zorgt ervoor dat hij langer op de accu mee gaat dan de macbook air, en tevens ongeveer even zwaar is. aldus anandtech. Obvious choice voor diegenen die voor maximale mobiliteit gaan.
Nadeel is dat de slechte berichten over de pro mij nogal afschrikken om deze laptop. Het meeste schijnt opgelost te zijn, dat soort dingen blijven altijd hangen.
• pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii
anandtech
Deze gaat meer richting de 2.0KG. Komt met (volgens mij) het beste scherm wat er nu op de markt is, en heeft een GT 750m voor gaming power.
• xps 13 haswell
Nieuwe dell telg. Prijs en specs zonder kortingsbonnen haast hetzelfde als de vaio pro, maar een touchscreen is verplicht. De vorige XPS 13 daalde vrij snel fors in prijs. Vanwege het gebrek aan reviews is momenteel niet te beoordelen of dit een goede keus is.
• XPS 12 haswell
i7, 256GB SSD, 8GB, flip systeem. Met deze specs € 1249, waar de vaio pro €1374 aan tikt met deze specs. Wel 500gr zwaarder. notebookcheck heeft een review die 8¾ uur accuduur meet. (vaio pro zonder sheet = 5½, daar heb ik mijn twijfels bij als je dat naast anand's cijfers legt).
• pricewatch: Acer Aspire S7 392-54204G12tws / pricewatch: Acer Aspire S7 392-74508G25twss
Toetsenbord schijnt enorm slecht te zijn. Scherm schijnt ondanks de hoge resolutie matig te zijn. Klachten over DPI scaling.
• pricewatch: Samsung ATIV Book NP940X3G-K03DE / pricewatch: Samsung ATIV Book NP940X3G-K01NL
Reviews? DPI scaling??
• thinkpads: nog niet leverbaar. En de specs (low-voltage op de X lijn) zijn een deceptie als je het mij vraagt