Nadelen van speakers in series

Pagina: 1
Acties:

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-01 13:23
Ik heb een Sony STR-520 versterker (100 watt per channel) en heb voor de surround kanalen 4 speakers van 70 watt RMS aangesloten. Gebruik deze opstelling al langer dan een jaar.

Dus SL en SR, 4x 70 watt series
BL en BR, 3x 70 watt series

Nou wil ik ze uitbreiden naar 7x 70 series per kanaal.

8 ohm / 7 speakers = 1.14 ohm per speaker.

Kan dit nadelige gevolgen voor mijn versterker hebben? Bijvoorbeeld bij hard geluid?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Die 1.14 Ohm krijg je als je zeven speakers parallel aansluit, in serie kom je op 56 Ohm uit. Ik weet niet hoe je ze nu aan hebt gesloten maar drie speakers van 8 Ohm parallel komt op 2.67 Ohm en dat vind ik al aan de krappe kant voor de nominale waarde. Zeker op een receiver als de Sony die je hebt staan. Al zijn de vermogens niet eens extreem slecht, op vijf kanalen levert de Sony 68.7 Watt (8 Ohm, 0,1% THD) en op alle zeven kanalen 53.9 Watt. Maar volgens mij springt je receiver mee in de protectie als er net wat meer dan 1 Ohm op komt te staan. En zoals gezegd vraag ik me af of je nu ook alles parallel aan hebt gesloten want 2.67 Ohm nominaal is zeer laag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Je wilt dus 28 surround speakers aansluiten of begrijp ik iets niet goed?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Hebben ze in de bios ook :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

2x 2 in serie + 1 parallel in serie met nog 2 parallel kom je op precies 8 Ohm uit.

Zo da's lastig omschrijven :P

Basically, de berekening:
1/(1/(8+8) + 1/(8+8) + 1/8) + 1/(1/8 + 1/8)
8.00000

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 19-11-2013 21:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TheTurk
Ja klopt 28 speakers voor backs. Hoe breerder de surrounds hoe beter.

Maar als ik dus 7 per kanaal gebruik, kan ik parallel en serie mixen?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Dat zou denk ik wel moeten kunnen, maar blijft dat in balans? Lijkt mij eigenlijk dat er dan een (hoorbaar?) verschil in volume optreed...

[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 19-11-2013 23:13 ]

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 23:02
TjaBske schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:51:
Dat zou denk ik wel moeten kunnen, maar blijft dat in balans? Lijkt mij eigenlijk dat er dan een (hoorbaar?) verschil in volume optreed...
Zou je wel verwachten. In serie verandert het voltage, in parallel het ampèrage. als ze allemaal in serie of parallel staan is dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat deze opstelling problemen oplevert. In wat voor ruimte luister je trouwens dat je er zoveel speaker in kwijt wilt :?

• TheTurk
3.4x2.2 meter. Het gaat bij mij meer voor het effect. Heb de speakers eerst op elkaar gehad naar 1 richting. Dus volgens het boekje. Daarna heb ik de speakers bi-poler effect geplaats. Dus 3 speakers die op elkaar stonden, ene naar links en ene naar rechts en ene richting de persoon. Dit gaf een ruimtelijkere geluid, waardoor de effecten realistischer over kwam. Om die reden heb ik nu mijn speakers naast elkaar gezet, met een afstand van 20cm. Dus nu wil ik de muren links, rechts en achter vol met speakers opstellen. Zo hoop ik dan het zelfde effect te krijgen maar dan met directe richting naar de persoon toe.

Heeft iemand ervaring of dit wel het beste oplossing is om 7.1 te gebruiken?

Ok, ik snap nu de formule van CyBer.
Maar hoe ga ik dat met de bedrading doen.

2x serie en dan daar achter parallel? :?

[ Voor 27% gewijzigd door TheTurk op 20-11-2013 03:33 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Serie en parallel mixen kan wel, maar zorg er wel voor dat elke speaker gelijkwaardig is aangesloten. Dat is bij Cyber niet het geval, daar zal de ene speaker luider klinken dan de ander. Ik denk dat 7 een onmogelijk aantal is, 6 of 8 zou beter werken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

croxz schreef op woensdag 20 november 2013 @ 08:00:
Serie en parallel mixen kan wel, maar zorg er wel voor dat elke speaker gelijkwaardig is aangesloten. Dat is bij Cyber niet het geval, daar zal de ene speaker luider klinken dan de ander. Ik denk dat 7 een onmogelijk aantal is, 6 of 8 zou beter werken.
Mja, inderdaad met 7 speakers kan dat gewoon niet. Met acht speakers echter wel:
1/(1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16)
4.0000

Dat is dus parallel 4x twee speakers in serie.

(Ik neem aan dat je amp ook 4 Ohm kan.)

Voor dit soort dingen zijn 100V installaties overigens beter. Die zijn gemaakt om grote hoeveelheden speakers in parallel te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 20-11-2013 08:12 ]

• TheTurk
Mijn versterker werkt alleen met 8 ohm. Ik heb besloten om 6 speakers te gebruiken. Wat is de nadeel als ik alle 6 in series zet en met 48 Ohm krijg?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Minder vermogen en slechtere geluidskwaliteit (dat laatste als de speakers niet identiek zijn).

• TheTurk
Ze zijn allemaal het zelfde. Maar als ik serie en parallel mix, zodat het 8 Ohm is, heb ik dus meer vermogen, omdat er minder weerstand is?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat klopt ja.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Ook al sluit je ze zo aan dat de versterker een 8 ohm nominale belasting ziet, de speakers houden dezelfde gevoeligheid. Dit betekent dat bij 7 speakers per kanaal, in de ideale situatie, ze per speaker 1/7 van het vermogen krijgen. Een hoop speakers hebben wel enig volume nodig om mooi te klinken en je verliest op deze manier bijna 9 dB per individuele speaker als ik het goed heb. Bovendien, als je verschillende speakers aan elkaar gaat koppelen met verschillende impedantiedipjes, fase-verdraaiingen en andere ongein op verschillende frequenties weet ik niet of je versterker dit mooi onder controle gaat krijgen. Je kan het altijd proberen (zorg in ieder geval dat de door de versterker geziene belasting niet onder de 4 ohm uitkomt), maar mijn gevoel zegt dat zoveel speakers op een receiver die voor max. 7 speakers gemaakt is niet optimaal gaat werken. Als je ziet hoe het vermogen inzakt bij 7 kanalen t.o.v. 2, dan wil je niet weten wat er gaat gebeuren met 28 speakers.

Overigens met betrekking tot je vraag over vermogen en weerstand:

Je hebt het bij speakers over impedantie en niet weerstand. Je speakers zullen meer vermogen vragen van de versterker als de impedantie lager is. Of ze ook meer vermogen krijgen, hangt af van het vermogen van die versterker. Maak niet de fout te denken dat meer vermogen door lagere impedantie = meer stabiliteit of volume. Hoe lager de weerstand, hoe meer er geëist wordt van de versterker. Probeer bij je experiment dan ook uit te komen op ongeveer 8 ohm voor de versterker, aangezien de meeste versterker hierop gebouwd worden.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 23:02
CyBeR schreef op woensdag 20 november 2013 @ 08:08:
[...]

Mja, inderdaad met 7 speakers kan dat gewoon niet. Met acht speakers echter wel:
1/(1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16)
4.0000

Dat is dus parallel 4x twee speakers in serie.

(Ik neem aan dat je amp ook 4 Ohm kan.)

Voor dit soort dingen zijn 100V installaties overigens beter. Die zijn gemaakt om grote hoeveelheden speakers in parallel te gebruiken.
Het probleem is dat als er tijdens een bepaalde frequentie een dip naar 6 Ohm plaatsvindt voor alle speakers je dan een totale impedantie van nog maar 3 Ohm hebt. Daat gaat wel heel krap worden.
Dit even afgezien van de andere problemen die je moet oplossen

[ Voor 4% gewijzigd door InEtVa op 20-11-2013 19:01 ]

• TheTurk
Het verlies van dB is in mijn situatie geen probleem. Omdat tijdens de kalibiratie automatisch de surrounds een hogere level krijgen. Dus dat wordt dan gecompenseerd.

Achter op de versterker staat 8 Ohm speakers only. Weet iemand wat de minimale Ohm ik kan gebruiken, zonder dat ik mijn goedkope versterker kan opblazen?

Het probleem bij het mixen van serieel en parallel, is dat sommige speakers dan harder klinken vindt ik niet erg, omdat ik dan die speakers in het midden kan plaatsen.

Is er een goedkope oplossing om een naversterker te gebruiken?

• TheTurk
Ok, ben er uit.

ik ga 4 speakers voor backs gebruiken, dus 2xseries 2x parallel
en 6 speakers voor sides, 3xseries 3xparallel

Eind deze week zal ik mijn resultaten met foto's met jullie delen.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:49
TheTurk schreef op donderdag 21 november 2013 @ 00:36:
Ok, ben er uit.

ik ga 4 speakers voor backs gebruiken, dus 2xseries 2x parallel
en 6 speakers voor sides, 3xseries 3xparallel

Eind deze week zal ik mijn resultaten met foto's met jullie delen.
Erg benieuwd naar het resultaat en de foto's, erg cool dat je de ruimte e.d. hebt om dit te realiseren! Ik moet het doen met mijn dipole speakers ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Leuk dat het kan, maar is het in plaats van 22+ speakers van € X,- niet veel interessanter om te kijken naar 5 speakers van 5 * € X,-?

[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 21-11-2013 01:25 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

InEtVa schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:01:
[...]

Het probleem is dat als er tijdens een bepaalde frequentie een dip naar 6 Ohm plaatsvindt voor alle speakers je dan een totale impedantie van nog maar 3 Ohm hebt. Daat gaat wel heel krap worden.
Dit even afgezien van de andere problemen die je moet oplossen
Yep. Zoals ik al zei: 100V, dat is er wél voor gemaakt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Koldur schreef op donderdag 21 november 2013 @ 00:49:
[...]

Erg benieuwd naar het resultaat en de foto's, erg cool dat je de ruimte e.d. hebt om dit te realiseren! Ik moet het doen met mijn dipole speakers ;)
Volgens mij is het voor TS juist de uitdaging om dit in een kleine ruimte te bewerkstelligen, zie de post op het foto topic:
http://gathering.tweakers...filter_userids%5D=Theturk

• TheTurk
TjaBske schreef op donderdag 21 november 2013 @ 07:55:
[...]

Volgens mij is het voor TS juist de uitdaging om dit in een kleine ruimte te bewerkstelligen, zie de post op het foto topic:
http://gathering.tweakers...filter_userids%5D=Theturk
Ja klopt, dat is was mijn oude opstelling. Maar heb de zelfde speakers nog steeds. Heeft iemand hier geluid/effect ervaring met meerdere surround speakers per kanaal?

• TheTurk
Ik heb me vergist met de ohm's op mijn versterker.

Er staat Impedance use 8-16 ohm.
Kan ik tussen 8-16, dus 12 ohm gebruiken? Zo nee, kan ik 8 en 16 ohm mixen. Dus sides 16 en backs 8 ohm?

Want ik wil voor mijn sides 6 speakers en backs 4 speakers per channel gebruiken.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
8-16 ohm betekent: minimaal 8 ohm.

• TheTurk
Zoals belooft, hierbij de foto's

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img811/9829/y3tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img844/2907/ltrt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img834/4127/khxv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img11/4120/pz6q.jpg

Sides zijn totaal 12 ohms, 2x parallel van 3x series.
Backs zijn totaal 8 ohms, 2x parallel van 2x series.

Heb 2 subwoovers, links en rechts achter de fronts. Heb mijn subwoofer channel gesplits.

Ervaring:
Vergeleken met mijn oude setup met links,recht en voor setup, is dit beter, nu dat ik meer ruimte heb. Geluid is krachtiger. Maar wanneer de speakers 30 cm of dichterbij zouden zijn, is de andere oplossing beter.

PS: muren en isolatie materialen zijn nog niet klaar. I know is nog een rommel :o

[ Voor 5% gewijzigd door TheTurk op 10-12-2013 22:18 ]

Pagina: 1