Toon posts:

Enkele vragen m.b.t. configuratie game PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al enige tijd heb ik de wens om de nieuwste games (Crysis, BF, Metro, GTA 5 wanneer die uitkomt) op een 1440p scherm, vloeiend en op de hoogste instellingen te kunnen spelen. De games moeten toch wel op 60 a 80 fps kunnen draaien. Ter info: het scherm dat ik voor ogen heb is de Dell UltraShap 2713HM. Mijn budget is rond de €2000,- (exclusief scherm). Iets boven die €2000,- mag wel, maar niet te veel...

Ik heb zelf het nodige vooronderzoek verricht en ben op de volgende configuratie uitgekomen (exclusief GPU):
Intel i5 4670 (non k, aangezien ik niet van plan ben om te OC'en)
Samsung 840 EVO 750 GB SSD (750GB is zat, heb nog een externe harde schijf liggen voor films e.d.)
Antec High Current Gamer HCG-850m (850 watt)
Windows 7 64 bit NL-versie
GIGABYTE GA-Z87X-D3H Moederbord
G.Skill 8 GB DDR3-1600 Kit
Behuizing Aerocool XPredator X3 White Edition (dit is een midi tower)
CPU Koeler Scythe Mugen 4 PCGH
LG DVD-reWriter Serial-ATA

De GPU ontbreekt nog. Aangezien ik vloeiend op 1440p wil gamen, moet de GPU high-end zijn. Ik twijfelde tussen de volgende GPU's:
GTX 770 two-way SLI
GTX 780 two-way SLI
GTX 780 Ti (single GPU)
R9 290x (single GPU)
R9 290 Crossfire
R9 280x Crossfire

Mijn voorkeur gaat uit naar Nvidia aangezien zij, vooral wanneer het aankomt op SLI, toch wel een stapje verder zijn dan AMD's variant Crossfire. Maar goed, het aanbod van AMD is toch wel aantrekkelijk gelet op de prijs/prestatie verhouding. (1) Wat zouden jullie aanbevelen?

Dan nog een paar aanverwante vragen:
(2) Zal de CPU bottlenecken bij de bovenstaande GPU setups?
(3) Is de voeding van 850 watt voldoende voor bijvoorbeeld GTX 780 SLI of R9 290 in Crossfire?
(4) Is het moederbord goed genoeg (of zal die ervoor zorgen dat ik niet het maximale uit m'n configuratie haal)?
(5) Zou een crossfire/SLI opstelling passen in de Midi Tower die ik voor ogen heb?
(6) Welke website/organisatie zouden jullie aanbevelen om je PC samen te stellen? (momenteel heb ik Alternate voor ogen)

Ik heb de vragen genummerd voor het geval jullie het handig vinden om op deze manier te verwijzen naar mijn vragen.

Gelet op de concurrentie die momenteel is losgebarsten m.b.t. grafische kaarten, leek mij dit het juiste moment om een nieuwe PC samen te stellen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Mocht je andere opmerkingen hebben over mijn configuratie, laat het dan vooral niet na deze mede te delen!

Met vriendelijke groet,

Thomas

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je kunt het beste nog even wachten, de videokaarten van de fabrikanten gaan nog uitkomen voor AMD. Dat is interessant omdat de standaard koeling slecht presteert.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je het budget hebt, is een R9 290X (met Arctic Accelero Xtreme III koeler) of een GTX 780 Ti altijd leuk.

Prijs/kwaliteit, zal je echter beter uitkomen met een R9 290 (+ accelero Xtreme III) of een GTX 780.
Als je even wacht komen de R9 290(X) versies met aftermarket koelers uit. Dat is mogelijk goedkoper/beter dan de accelero combo. ;) (en volgens mij is de accelero koeler te dik om in Crossfire te gebruiken)

Waarom zo'n grote SSD?
Op een 500GB SSD zal je ook al een hoop games kwijtkunnen. En je kan dat geld IMO beter spenderen aan een beter CPU (i7 4770) of een betere GPU.
Bovendien zijn er wel wat games die net zo goed op een HDD geïnstalleerd kunnen worden (GTA V ;) )

Ook zou ik windows 8(.1) aanraden. Dit geeft voor sommige games toch wel betere prestaties.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-04 15:37
Niet bezuinigen op de CPU! Heb het zelf al is gedaan en achteraf was het een heel dom idee van me omdat het een bottleneck bleek.

Zoals Robbedem zei, koop een kleinere SSD en geef ietsjes meer uit aan de CPU voor bijv een i7

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde dat het geen zin heeft om een i7 te kopen ipv een i5 indien je de PC alleen gebruikt voor gaming en andere dagelijkse werkzaamheden zoals een beetje browsen, Microsoft office en video's kijken. Het voordeel dat i7 biedt ten opzichte van i5, hyperthreading, heeft voor deze activiteiten weinig toegevoegde waarde. Vandaar van mijn keuze voor een i5.

Voor de rest is het idd een optie om voor 500 GB SSD te kiezen. Maar, ik kies er bewust voor om 1 hardeschijf te gebruiken. 500 GB is dan wellicht iets te weinig. 750 GB lijkt mij juist perfect. Ik ben niet iemand die 1,5 TB aan ruimte nodig heeft. En voor de grote bestanden zoals films e.d. heb ik een externe hardeschijf liggen die ik overal mee naar toe kan nemen, ideaal voor mij.

Ik denk toch dat ik voor Nvidia kies. Ik twijfel dan nog tussen GTX 780 SLI, 770 SLI of een single 780 Ti. De 770's zijn aantrekkelijk, omdat er versies zijn waarbij de standaard klokfrequentie van de CUDA cores op (bijna) 1200 MHz ligt. Maar ik twijfel toch of twee GTX 770's het klusje geklaard krijgen op een 1440p scherm (hetzelfde geldt voor de single GPU 780 Ti).

Dan zat ik nog te denken om de CPU Koeler te schrappen, aangezien ik toch niet van plan ben te OC'en. Zou de stock koeler dan niet gewoon voldoende zijn?

Windows 8.1 is inderdaad ook een optie. Zal wel even wennen zijn, maar dat komt goed. Moet toch een beetje met m'n tijd mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 08:42 ]

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:26
Hier heb je een goed startmenu voor windows 8: http://classicshell.net/ . Werkt echt heel goed.

Let vooral op de hoeveelheid geheugen van de videokaart. De meeste GTX 770's hebben 2 gb geheugen. Als je dit in SLI zet heb je nog steeds 2 gb geheugen (je kunt het geheugen niet bij elkaar optellen. Zorg dan dat je een 780 met 3gb of een 770 met 4 gb neemt. Of 1 290x. Deze heeft goede prijs-performance verhouding en heeft 4 gb geheugen en is single card dus betere compatibiliteit.

Mijn PC

• Robbedem
Wat is er mis met twee opslagschijven? Een SSD voor programma's en een HDD voor data is veruit het meest kostenefficiënt.

Voor de GPU's, zou ik ofwel twee GTX 780 kaarten of een GTX 780 Ti nemen. (gekozen uit de opties die je laatst gaf).
Twee GTX 780 kaarten geeft meer prestatie, maar één GTX 780 Ti zal minder compatibiliteitsproblemen geven. Denk maar aan de onlangs verschenen CoD Ghosts, waar SLI allerlei texture glitches geeft. (Al zal dit vermoedelijk nog wel opgelost worden)

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 23:46
Als je voor een GTX 780Ti gaat is dit misschien een leuke kaart:
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 780 Ti iChill 3GB HerculeZ X3 Ultra

Alleen is er nog niet heel veel over te zeggen, er zijn wel een aantal benchmarks te vinden als je over het net struint.

Ik weet ook niet wanneer je deze kaart kunt kopen, hij is nu nog niet op voorraad en ik kan nergens vinden wanneer dat dit wel het geval zal zijn. Ik vermoed eind deze maand begin december, net zoals de AMD kaarten.
Ik zou niet voor een reference kaart gaan, en zeker wachten tot de after market koelers uitkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nick v D op 19-11-2013 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die videokaart is inderdaad een goede optie. Ik heb besloten toch maar voor een single GPU te gaan in de vorm van een GTX 780 Ti. Nu nog even wachten tot er een goede GTX 780 Ti uitkomt (bijvoorbeeld de kaart die de poster voor mij al aanduidde).

Betekent dit ook dat ik geen 850 Watt voeding nodig heb? Gelet op upgrademogelijkheden is het misschien verstandig die voeding toch te houden. Maar, voor één GTX 780 Ti heb je toch geen 850 watt voeding nodig?

Weet iemand misschien nog of het verstandig is om de koeler te schrappen, aangezien ik mijn CPU toch niet ga overklokken?

• Robbedem
De GTX 780 Ti zal echt niet meer dan 300W gebruiken (maximum in test bij http://www.techpowerup.co...eForce_GTX_780_Ti/25.html was 269W)
Doe daar 150W voor de rest van het systeem bij en nog eens 100W buffer, dan kom je met een 550W voeding toe.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind zelf de 780ti echt veels te duur voor zijn prestaties. Voor het geld van 1 780ti kun je 2 290's kopen. Wat ik het zelf niet waard vind, want over 2,3 jaar is die kaart al niet meer genoeg voor wat je wilt.

Dus, mijn keuze zou zijn de R9 290 + acclero en die leuk overklokken. Ook omdat die lekkerder lopen op hoge resoluties door de grote bus en meer geheugen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan, maar is het niet zo dat een single GPU wat dat betreft een 'veilige' keus is. Crossfire schijnt lang niet altijd soepel te werken en brengt wat dat betreft risico's met zich mee. Het laatste wat ik wil is gezeik met m'n PC.

Doel je trouwens met die acclero op dit product? --> http://www.alternate.nl/html/product/965451

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nee, was het maar zo makkelijk. En het is een fiebtout, het moet Accelero zijn.

Als mensen praten over een 290 met een Accelero, dan bedoelen ze dat je deze bad boy erop moet zetten: pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III

Aan de andere kant, 60fps+ op 1440p is een behoorlijk zware opgave.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
De Xtreme III is in korte tijd zo goed als 'niet leverbaar' geworden...
pricewatch: Arctic Accelero Hybrid lijkt me dan ook wel interessant.

Verwijderd

Wij hebben zo'n beetje precies dezelfde wensen. Ik heb veel reviews en dergelijke gelezen over 1440p schermen, en volgens mij kan je beter niet gaan voor een Dell. Deze is veelal geplaagd door quality control issues (blacklight bleeding, image retention etc). Ik zou zelf de VP2770, Qnix 2710 of de Asus PB278Q aanraden. De VP2770 is erg duur, maar het heeft weinig input lag (uit mijn hoofd rond de 12ms op advanced settings), wat goed is voor gaming. Bovendien schijnt de image quality een van de betere te zijn, kijkend naar de 1440p monitoren. De Qnix is een Koreaanse monitor met ook lage input lag, voor een zeer goedkope prijs van 310 euro (incl verzendkosten en mogelijke douane kosten). De Qnix kan je tevens overclocken om een refresh rate te hebben van 95hz+. De Asus is meer de middenweg: niet duur, degelijke performance etc.

Tevens heeft AMD (wss) Crossfire redelijk goed gefixet met de nieuwe CrossfireX, die de 290(x) gebruikt. Van wat ik lees, is het aanzienlijk beter. Ik zou het dus nog niet afschrijven. Het is goedkoop en het geeft een zeer goede performance boost, vooral als je kijkt naar de 1440p schermen. Tevens komen er ook meer en meer games uit die Mantle zullen supporten. Battlefield 4 is hier één van. Indien je per se Nvidia wilt, en meerdere GPUs, zou ik gaan voor de 780. Ti SLI is gewoon veel te duur. Je zou kunnen kiezen voor een 780 met custom cooler, indien je goede airflow hebt in je case. De reference cooler wordt in het algemeen aangeraden omdat het de hete lucht naar buiten blaast (blower). Met een custom cooler zal je meer hitte de case in sturen. Met een goede airflow is dit echter opgelost. De 780 SLI is wel duurder dan de 290 en het heeft iets minder performance, maar het haalt nog de 60 FPS op 1440p (highest settings).

E: Geruchten gaan rond dat in de 2de week van Dec ongeveer de aftermarket 290(x)s komen. Ik zal iig daarop wachten indien je 290(x) CF wilt runnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 02:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev ik ben het met je eens dat de GTX 780 Ti duur is, zeker wanneer je dit vergelijkt met de performance van bijvoorbeeld 2x R9 290. Maar eerder in dit topic is ook al aan bod gekomen dat het wellicht niet mogelijk is om twee R9 290's te voorzien van de Accelero koeler en deze vervolgens passend te krijgen in je systeem. Ook zou dat betekenen dat je weer een extra 100 euro aan koelers kwijt bent. Dan doe ik me afvragen waarom ik niet gewoon kies voor een 780 in SLI (kost dan paar tientjes meer). Of praatte jij over een single 290?

@MrMajorLazor ik was me er niet van bewust dat AMD Crossfire inmiddels heeft verbeterd. Wellicht is het dan toch geen probleem meer. Indien ik gegarandeerd zou krijgen dat een R9 290 in Crossfire goed en zonder problemen functioneert, dan zou ik die optie direct kiezen. Die optie is ongeveer even duur als een 780 Ti maar levert veel meer kracht. Helaas krijg ik die garantie niet.

De ASUS monitor die je benoemt heb ik ook als optie overwogen, maar ik heb er toch voor gekozen om het bij de Dell te houden. Ik heb me hierbij gebaseerd op de videoreviews van Hardware info waarin beide monitoren aan bod zijn gekomen. De conclusie luidde dat beide monitoren eigenlijk gelijkwaardig aan elkaar zijn, maar dat de Dell toch zo'n 50 euro goedkoper is, een betere kleurweergave heeft en zuiniger is. Ik heb hen niets horen zeggen over backlight bleeding oid. Ik zag dat iemand anders voor deze monitor (Iyama ProLite XB2779QS-S1 had gekozen: pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver, Zwart Is dit wellicht iets?

Ik dacht m'n uiteindelijk keuze gemaakt te hebben, maar kom tot de conclusie dat een 780 Ti mijn wens om 60 FPS op 1440p te krijgen niet gaat inwilligen. Ik zal daarvoor echt dual GPU's nodig hebben. Ik twijfel nu tussen 780 SLI of 290 met custom koelers (voor deze laatste zal ik even moeten wachten).

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ga naar guru 3d. Zij hebben tests op een 1440p. Kan je voor jezelf kijken wat het beste is.

Of ga naar vortez.net en doe daar een beetje rondneuzen.

(je kan ook op mijn naam klikken en naar wenslijstjes gaan om ideeën op te doen)

http://www.dslreports.com...7-4770K-Gaming-Benchmarks

http://www.hardwareluxx.d...tra-im-test.html?start=18

http://translate.google.c...26biw%3D1920%26bih%3D1019

Verwijderd

Topicstarter
Ik las in een review dat AA en AF veel impact hebben op FPS, maar dat het niet noodzakelijk is om deze settings te maxen op hoge resolutie schermen, omdat je het verschil tussen AA en AF aan of uit toch niet ziet. Op lagere resolutieschermen heeft dit wel effect.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 15:39 ]

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Als je niet 60+ FPS moet in BF4 dan trekt een enkele 780 of 290(x) het ook makkelijk hoor, zo'n 1440P.
Zodra je continue boven 60+ in BF4 wil voor bijv. 120Mhz monitoren of een Eyefinity opstelling (3x monitoren) is het echt nodig om richting de SLI of CF te gaan.

Verwijderd

Met TI/290x zal je rond de 45-50 FPS zitten op Ultra en 1440p resolutie (met alles erop en eraan, dus ook MSAA). Ik denk dat je met wat tweaken in de settings (AA uit oid) wel de 60 FPS kan halen opzicht. Het spel ziet er dan misschien iets minder goed uit, maar het blijft verdomd mooi ^^. Ook zal je de kaart nog altijd kunnen overclocken. Met de aftermarket coolers kan het nóg wat beter, dus je zal wel snor zitten met een single GPU. Het is dus waar je voorkeur naar uitgaat en of je genoegen neemt met misschien iets minder mooie eyecandy en wat minder performance (relatief gezien). Over de AA vraag: ik heb een beetje rond gegooglet en het is inderdaad minder nodig dankzij de hogere pixel density. Het is weer een kwestie van tweaken met de settings om goede FPS te halen op een single GPU.

Qua prijzen zal de R290 (non-X) mét aftermarket coolers waarschijnlijk nog steeds iets goedkoper zijn dan de 780 reference SLI. De R290 heeft daarnaast ook hogere prestaties voor minder kosten. Daar bovenop komt nog Mantle support voor games zoals BF4, die de performance nog meer moeten boosten. Al doet Nvidia ook zeer zijn best met z'n drivers. Ik zou momenteel niet al te veel waarde hechten aan mantle support tot dat je het in actie ziet en het kan vergelijken met de Nvidia drivers die het bedrijf uitbrengt om game performance een tikje in de rug te geven.

Als je gaat kijken naar single vs SLI/CF, dan zul je qua prestaties meer hebben aan SLI/CF, zeker op de 1440p resolutie. Het is echter wel wat duurder omdat je eenmaal 2 kaarten moet kopen, misschien meer moet investeren in een goede airflow vanwege de extra hitte dat het met zich meebrengt en je bent wat duurder uit dankzij de voeding die meer W moet leveren. Je moet vooral kijken waar je het meest waarde aan hecht. 60 FPS op Ultra kan misschien te behalen zijn zonder al dat ge-AA, maar ik kan dat niet garanderen omdat ik er niet ervaring mee heb. Als ultra niet lukt, kan je altijd gaan voor High. De nieuwste spellen zullen er dan nog steeds prachtig uit zien.

De single GPU strijd van 290x vs Ti is, vind ik, meer een kwestie van smaak. De Ti levert over het algemeen net iets betere prestaties dan de 290x. Alleen de 290x is weer een stuk goedkoper. Bovendien heeft de 290x mantle support. Ik ben zelf benieuwd hoeveel effect Mantle zal hebben.Tevens heeft de 290x ook 4 GB Vram itt TI's 3GB (al gaan geruchten wel rond dat er TI versies uitkomen met meer VRAM). Games in de toekomst zullen misschien meer hebben aan 4 GB, maar momenteel kom je nog heel goed uit de voeten met 3, dus dat moet niet zoveel meewegen in je besluit IMO. Als laatst kan je kijken naar de extras die elk bedrijf meegeeft. AMD heeft Mantle en True Audio en Nvidia heeft bijv Shadowplay en Adaptive V-Sync. Je kan overigens kijken naar de gratis games die de kaarten met zich meebrengen (mits je ze koopt bij retailers die meedoen aan die acties).

Let op: dit is mijn persoonlijke mening na dagen lang research te hebben gedaan (met name over welke GPU(s) ik het beste kan nemen en waarom). Het is dus helaas geen conclusie/advies van een expert, maar ik hoop dat ik je goed genoeg kan helpen :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeker handig om andersmans mening te horen. Wat dat betreft verkeren we een beetje in hetzelfde schuitje. Ik denk dat ik nu kies voor de R9 290x (single GPU). Maar ik behoud de wel de 850 watt voeding om een crossfire R9 290x mogelijk te maken, indien dat in de toekomst nodig blijkt.

Het is nog wel even wachten op de custom koelers.

Voor een crossfire setup, moeten de GPU's dan ook van dezelfde fabrikant komen of maakt dat niet uit?

@MrMajorLazer. kies jij ook voor i5 4670 of neem je toch een i7?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 15:36 ]

Verwijderd

Ik zou, indien je de CF echt wilt openhouden, gaan voor de 290 omdat ik de performance verschil in CF niet zeer groot vind, voor het geld wat je extra betaalt bij de x-versie. Als geld geen probleem is, kan je natuurlijk gewoon voor de 290x gaan. Met custom coolers zal je wel een beetje kunnen kijken naar airflow, die dan veel belangrijker wordt vanwege de extra hitte die de kast in komt.

Verwijderd

Topicstarter
Geld is wel een probleem, ook ik moet er hard voor werken. Maar als ik een game PC koop van 2000+ euro, dan moet deze écht mijn verwachtingen waar maken. Met een R9 290 heb ik het gevoel dat ik mogelijk eerder genoodzaakt ben een crossfire setup te kopen (omdat het systeem anders niet kan voldoen aan mijn wensen). Ook wil ik absoluut niet het risico lopen om op een 1440p op 30 fps te gamen. Dan had ik beter bij 1080p kunnen blijven en €1000 euro op scherm + hardware kunnen besparen. met de R9 290x heb ik het idee dat het minder aannemelijk is dat een tweede R9 290x nodig is. In geval van dit laatste scenario heb ik overigens ook weer 50 euro te veel uitgegeven aan een 850 watt voeding.

Lastige keuzes...

Verwijderd

Het is inderdaad lastig. Ik kies alleen voor de 290 als ik daadwerkelijk weet of ik CF ga of niet. Voor een single GPU kan je toch beter gaan voor de 290x/Ti, vind ik. Misschien had ik mijn vorige post beter kunnen verwoorden. Als je zeker weet dat je gebruik gaat maken van CF, dán zou ik gaan voor de 290. Zo niet, dan kan je blijven bij de 290x (met CF in oog) of een Ti.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het verschil tussen de 290 en de x/ti is niet zo groot. De kaarten doen het juist goed in crossfire.

• Robbedem
De GTX 780 Ti is wel wat beter dan de R9 290X en gewone GTX 780 hoor. Het verschil tussen de R9 290X en de R9 290 (zonder X) is echter niet zo groot.
Kies je voor een enkele kaart, zou ik voor de GTX 780 Ti gaan. Kies je voor twee kaarten, lijkt de R9 290 mij het interessantst.
Maar omwille van heel het Mantle gedoe en het ontbreken van custom koelers op de R9 290(X) kaarten, is nog even afwachten waarschijnlijk het beste. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, check even de volgende review (http://hexus.net/tech/rev...vs-amd-radeon-r9-290x-4k/). Deze review geeft een goed inzicht in de prestaties van de 780 Ti tegenover de R9 290x in 1080p, 1440p en 4k gaming. Het lijkt erop dat een single 780 Ti gpu mijn wens van 60 FPS op high setting haalt (behalve bij Crysis, daar haalt de GTX 780 Ti zo'n 43 FPS).

Bij deze review (http://www.guru3d.com/art...review_benchmarks,18.html) zie ik dat de R9 290 in crossfire zo'n 67 FPS haalt in Crysis 3 op 1440p. Een bijzonder nette score en bovendien ruim 50 procent sneller dan een GTX 780 Ti, en dat voor bijna dezelfde prijs!

Rekening gehouden moet worden met de problemen die CFX mogelijk geeft, het energieverbruik van twee R9 290's en het geluid dat deze twee kaarten produceren.

De auteur van de review van Guru3D geeft ook aan dat hij voor 1440p altijd zou kiezen voor de snelste single GPU kaart ipv dual GPU.

Verwijderd

Crysis 3 zou 45 FPS moeten halen op highest settings met de Ti, volgens diverse benchmarks. Ik denk dat je iets verkeerd heb gelezen :p. Blijf je nu bij de 290x of ga je toch een andere kaart nemen?

E: De 290 zal qua geluid en temp naar beneden gaan met de aftermarket coolers. De accelero 3 heeft ookal laten zien dat het mogelijk is de 290 stiller te krijgen en lager in temp.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 01:17 ]

• Robbedem
Das wel meteen bijna 120€ extra aan kosten voor de Accelero koelers alleen al. Bovendien heb je dan een moederbord nodig waar de GPU's voldoende van elkaar geïnstalleerd kunnen worden, anders gaat het niet passen. Verder is er een zwaardere voeding nodig en extra ventilatie in de kast.

Je krijgt dan bijvoorbeeld deze vergelijking (heb maar een gemiddelde fan gekozen):
#ProductPrijsSubtotaal
2Sapphire R9 290 4GB€ 347,-€ 694,-
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,60€ 12,60
1Cooler Master V Series V850€ 136,90€ 136,90
2Arctic Accelero Xtreme III€ 50,06€ 100,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,62

en
#ProductPrijsSubtotaal
1Gainward GeForce GTX 780 Ti 3GB€ 622,10€ 622,10
1Cooler Master VS V650S€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,60

Het eerste levert idd meer FPS op, maar kost toch ook weer ruim 230€ meer plus een grotere elektriciteitsrekening in de toekomst.

Verwijderd

Hehe, ik had dat volgens mij op de vorige pagina al gezegd. Je komt inderdaad rond de 230 euro duurder uit. Je moet meer investeren in airflow, vooral als je aftermarket coolers gaat gebruiken doordat de hete lucht de case in komt. Zonder ventilatie verneuk je de computer. Dan krijg je de mobo, waarbij je ruimte wilt hebben tussen de twee kaarten. Ik vind het persoonlijk lastig in te schatten hoeveel ruimte er tussen de GPUs zal zijn als je rekening houdt met een aftermarket cooler. Hierdoor twijfel ik of ik een mobo moet kopen die geschikt is voor TriSli/TriCF, omdat ik dan zeker weet dat er genoeg ruimte is tussen de twee GPUs. Ik wil gewoon niet de reference 290 gebruiken voro CF vanwege de temps, maar ook vanwege het geluid. Het lijkt nu haast of je leeft naast een vliegveld .

Door de hele prijs/performance verhouding (en de CF/SLI onzekerheden) ben ik er zelf nog niet uit wat ik wil gaan doen. Het is ook lastig om in te schatten wanneer ik een airflow hebt die aftermarket coolers goed ''aan kan'' in CF/SLI.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 02:01 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
http://nl.hardware.info/p...ngen?specId=8874&tcId=283

Ben je bang voor te weinig airflow. Begin dan het het uitzoeken van een koele fans en bouw deze vol met stille fans.

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft weinig zin denk ik om nu voor crossfire R9 290 te gaan in combinatie met de Accelero koeler. Dan kun je beter GTX 780 two-way SLI nemen. GTX 780 SLI kost iets meer, maar is mijn inziens wel betrouwbaarder dan Crossfire R9 290.

Ik vind het alleen verrotjes irritant dat je bij Alternate games krijgt bij aankoop een 780 Ti/780. Die games wil ik niet, ik heb liever dat ze 80 euro van de prijs afhalen.

Wanneer de aftermarket koelers uitkomen, is de R9 290 weer de betere keus vermoed ik. Vooral wanneer de koelers erin slagen stiller te zijn en de kaart op lagere temperaturen te houden, is de R9 290 zo'n beetje de beste kaart die je kunt kopen gelet op prijs/prestatie verhouding in het high-end gaming segment (ook beter dan de R9 290x).

• Robbedem
Je moet niet bij Alternate kopen é ;)

Verwijderd

@Mirp, met de Noctua 140mm heb ik al één van de betere fans voor mijn case. Alleen weet ik niet hoeveel ik er van moet halen. Momenteel heb ik vijf fans, waarmee ik een positieve airflow ga maken. Alleen weet ik niet of ik meer nodig zal hebben als ik CF ga runnen.

@Thomas, dat klopt zeker. Ik zal ook niet gaan voor de 290 met accelero. Ik wacht sowieso tot de aftermarket coolers. Nvidia was eerst wel de betere keuze met multi-GPU, maar volgens mij heeft AMD zich zo verbeterd met de CrossfireX van de nieuwste kaarten, dat ze Nvidia kunnen bijbenen, met soms uitschieters (betere of slechtere prestaties). Daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken. Ik hoop alleen dat er goede aftermarket coolers uitkomen, waarbij de kaart niet meer dan 2 slots inneemt. Dan heb je genoeg ruimte tussen de kaarten en dan zal mijn airflow wel voldoen.

E: Spijtig dat je, volgens mij, geen assemblage kan doen bij een winkel als je daar niet alle onderdelen hebt gekocht :'(.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 12:54 ]

• Robbedem
Een optische drive, HDD, SSD, videokaart, RAM, fan, ... kan je heel gemakkelijk zelf doen.
De behuizing, moederbord, CPU, CPU-koeler en voeding moeten natuurlijk wel in één winkel gekocht worden voor assemblage.

Maar een computer zelf assembleren is helemaal niet zo moeilijk hoor en op YouTube staan er een hele hoop filmpjes om je te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
De upgrade van 1080p gaming naar 1440p gaming kost me zo'n 1000 euro. Nu vind ik het op zich wel waard, aangezien 1440p een betere game ervaring oplevert. Het ziet er gewoon mooier uit. Vinden jullie 1440p inderdaad ook een wezenlijke vooruitgang vergeleken met 1080p?

Dan even een vraagje over de R9 290. Weten jullie toevallig op hoeveel procent de stock fans van de R9 290 staan? In het filmpje YouTube: AMD RADEON R9 290X (ref cooler) Crossfire Fan noise vind ik het geluid op 50 procent nog redelijk te overzien. Bij > 70 procent wordt het wel belachelijk ja. Maar, belangrijk is om te weten op hoeveel procent deze fans normaal gesproken draaien bij games en idle mode.

• Robbedem
Ik denk dat de standaard voor R9 290 50% is, maar het is blijkbaar afhankelijk van de gebruikte drivers:
http://www.tomshardware.c...-290-driver-fix,3666.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat even te kijken naar AMD processors, en die zien er ook wel interessant uit. Ze zijn ook een stuk goedkoper. Is een AMD processor geschikt voor mijn game PC? Of toch maar bij het vertrouwde Intel houden?

Ik vraag me af in hoeverre ik iets aan 8 cores zou hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 21:03 ]

Verwijderd

Ik heb nog een beetje rond zitten te snuffelen. Geen idee of jij al een GPU hebt uitgekozen, maar de TI Superclocked ACX cooler klinkt als een heerlijke kaart. Je zal ook geen CF/SLI hoeven te gebruiken mits je niet alle AA op allerhoogst wilt hebben (maar dat is ook minder nodig met een 1440p monitor AFAIK). Hier is een review van de SC ACX.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de GTX 780 Ti echt ontzettend duur, zeker vergeleken met bijvoorbeeld een R9 290 crossfire. Ik heb dan ook nog geen keuze gemaakt. Ik wacht liever op de aftermarket R9 290 koelers. Dan zal ik kijken of de R9 290 stabieler presteert, koeler is en minder geluid maakt.

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:11:
Ik vind de GTX 780 Ti echt ontzettend duur, zeker vergeleken met bijvoorbeeld een R9 290 crossfire. Ik heb dan ook nog geen keuze gemaakt. Ik wacht liever op de aftermarket R9 290 koelers. Dan zal ik kijken of de R9 290 stabieler presteert, koeler is en minder geluid maakt.
Ik vind dat je een single kaart niet tegen een crossfire/sli kan houden. Zeker niet als crossfire/sli niet soepel draait. Als je wel de ruimte hebt om meerdere GPU's te plaatsen kan ik begrijpen dat je ze tegen elkaar weegt, maar het is niet reëel.

De GTX 780Ti is inderdaad duur, maar daarvoor heb je wel de beste single kaart van dit moment. Ik hoop volgende week de pricewatch: Inno3D GeForce GTX 780 Ti iChill 3GB HerculeZ X3 Ultra in ontvangst te kunnen nemen.

Mijn keuze voor deze kaart is omdat ik op mijn mATX bordje geen ruimte heb voor SLI. Anders moet ik een off-board audiokaart nemen.

On-Topic:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de after market koelers pas volgend jaar uitkomen?
(Ik ga de bron even zoeken)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een afweging die ik moet maken. Ik wil absoluut niet het risico lopen dat ik mijn wens om soepel (60+ fps) op 1440p te gamen niet haal. Dan had ik beter geen DellUltrasharp 2713HM kunnen kopen, gewoon op m'n 1080p monitor kunnen blijven gamen en had een 'simpele' GTX 780 volstaan.

Nu vind ik het geen enkel probleem om MSAA omlaag te gooien, maar het moet ook niet meer dan dat zijn. Anders heb ik toch het gevoel dat beter 300 euro extra had kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld een 780 SLI.

Hoe kom je overigens tot de conclusie dat Crossfire/SLI niet soepel zou draaien? Ik hoor daar weinig tot geen geluiden meer over. Zou het gewoon prima moeten doen.

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:41:
Het is een afweging die ik moet maken. Ik wil absoluut niet het risico lopen dat ik mijn wens om soepel (60+ fps) op 1440p te gamen niet haal. Dan had ik beter geen DellUltrasharp 2713HM kunnen kopen, gewoon op m'n 1080p monitor kunnen blijven gamen en had een 'simpele' GTX 780 volstaan.

Nu vind ik het geen enkel probleem om MSAA omlaag te gooien, maar het moet ook niet meer dan dat zijn. Anders heb ik toch het gevoel dat beter 300 euro extra had kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld een 780 SLI.

Hoe kom je overigens tot de conclusie dat Crossfire/SLI niet soepel zou draaien? Ik hoor daar weinig tot geen geluiden meer over. Zou het gewoon prima moeten doen.
Het zal elke maand verbeteren, maar op het moment zijn er nog steeds verschillende topics te vinden waar na het updaten nog steeds flickering e.d. ontstaan. Daarom gaat mijn keuze uit naar een single kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Een single kaart is inderdaad de meest veilige optie. Maar ga jij met die kaart ook op 1440p gamen (of hoger wellicht?) Indien ik op 1080p zou gamen, zou ik niet eens overwegen een CFX/SLI opstelling te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 12:25 ]

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:22:
Een single kaart is inderdaad de meest veilige optie. Maar ga jij met die kaart ook op 1440p gamen (of hoger wellicht?) Indien ik op 1080p zou gamen, zou ik niet eens overwegen een CFX/SLI opstelling te gebruiken.
Jep ik heb momenteel in bezit de: pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver
En volgende week hoop ik eigenaar te zijn van: pricewatch: Inno3D GeForce GTX 780 Ti iChill 3GB HerculeZ X3 Ultra

Dit moet draaien op de pricewatch: Gigabyte GA-Z87MX-D3H in de pricewatch: Corsair Obsidian 350D Window samen met de pricewatch: Creative SoundBlaster ZxR

Zoals je ziet heb ik een mATX bordje, dit omdat ik een kleinere kast nodig heb voor waar mijn pc komt te staan, daar past een grotere kast namelijk niet in.
(Ik nodig je uit om mijn wenslijst en inventaris is te bekijken, dat wat in de inventaris staat dat heb ik uiteraard al binnen, dat wat in de wenslijst staat hoop ik eind dit jaar in bezit te hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door Nick v D op 27-11-2013 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die monitor ziet er nice uit. Wat heeft je doen besluiten om die monitor te kopen ipv bijvoorbeeld de Dell Ultrasharp U2713HM? Ik ben nog steeds niet uit over welke monitor ik nu het beste kan kopen.

De Iiyama is zo'n 35 euro duurder dan de Dell.

Overigens: ben jij niet huiverig voor het scenario dat ik schetste waarbij de 780 Ti niet in staat zal zijn alle games vloeiend op de hoogste instellingen te draaien?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 12:42 ]

Verwijderd

Het klopt dat de TI erg duur is, maar het is wel een verschrikkelijk goede en mooie kaart. Met aftermarket coolers kan de performance soms met 10% omhoog gaan. Of je de 60 FPS zal halen, hangt af van het spel. Ik denk dat je het niet zal halen op Crysis 3 omdat deze naar mijn weten niet al te goed is geoptimaliseerd. Battlefield 4 moet hij wel trekken. Tevens zullen toekomstige drivers ook helpen om de performance omhoog te krikken. Ik heb op een YT vid, waar iemand SLI TI speelt, hoeveel FPS hij haalt op een MP map met een single kaart, en hij zei 70-80 fraps avg. Hij heeft wel 2400 mhz RAM, wat zeker helpt, maar zonder moet het nog goed te doen zijn,

Je kan ook kijken naar het importeren van een Koreaanse 1440p beeldscherm, zoals de Qnix of Crossover. Je kan voor meer info kijken in de deze thread :).

@Nick, ik las weer dat er aftermarket coolers voor de R290 komen in de tweede week van December. Het is een beetje afwachten dus :p .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er echt geen zak meer van. Zie nu bijvoorbeeld dit filmpje: YouTube: Crysis 3: GeForce GTX 760 1080p vs. 1440p Frame-Rate Tests

Filmpje is afkomstig van deze review http://www.eurogamer.net/...2-point-five-k-revolution

Hier wordt Crysis 3 gespeeld op very high settings e.d. (edit: blijkbaar is het niet very high settings, maar high settings) en haalt de GTX 760 op 1080p constant 60 fps. Op 1440p zakt de FPS naar zo'n 38-42 fps. Hoe kan het dat ik reviews heb gezien waar de 780 Ti (drie keer zo duur!) op 1440p gemiddeld zo'n 45-50 fps haalt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 13:44 ]

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:41:
Die monitor ziet er nice uit. Wat heeft je doen besluiten om die monitor te kopen ipv bijvoorbeeld de Dell Ultrasharp U2713HM? Ik ben nog steeds niet uit over welke monitor ik nu het beste kan kopen.

De Iiyama is zo'n 35 euro duurder dan de Dell.

Overigens: ben jij niet huiverig voor het scenario dat ik schetste waarbij de 780 Ti niet in staat zal zijn alle games vloeiend op de hoogste instellingen te draaien?
Dell is het meest populaire maar daardoor lees je ook meer problemen zoals backlight bleeding. Ik heb besloten voor deze monitor te gaan om 2 redenen. De 1e is wat ik net al zei, de problemen e.d. die ik voorbij zie komen. En deze monitor vind ik er mooier uit zien. De monitor is het onderdeel waar je het meeste naar kijkt, hier heeft voor mij de meeste tijd in gezeten om te lezen, onderzoeken en te testen in diverse winkels.

Ik geef toe dat de GTX 780 Ti misschien niet in staat is om alle games voor de komende 3 jaar op Ultra te spelen, maar dit vind ik persoonlijk niet rampzalig, op very high zal deze kaart wel mee kunnen komen.
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:54:
@Nick, ik las weer dat er aftermarket coolers voor de R290 komen in de tweede week van December. Het is een beetje afwachten dus :p .
Dat is wat ik ook voornamelijk had gelezen, het is inderdaad even wachten :)
Ik kan de bron niet vinden, misschien geeft dat de waarde en juistheid wel aan.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik zelf alles in elkaar geknutseld heb. Op het moment dat ik dat heb gedaan zal ik uitgebreid testen en mijn bevindingen delen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nick v D op 27-11-2013 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er schijnen ook problemen te zijn met backlight bleeding bij de Iyama. Hoe ervaar jij dat? Ik baseer me hierbij op de review van Hardware info http://nl.hardware.info/r...w-bijzondere-wqhd-monitor

Het is kennelijk een monitor die veel stroom verbruikt. Maar, ik kan dat soort conclusies nooit echt goed plaatsen. Stel nu, dat een heel jaar gebruik van de Iiyama qua stroomgebruik 15 euro meer kost dan de Dell, dan boeit me dat niet zoveel, en is het een irrelevant detail.

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik met onderstaande combinatie van moederbord en PSU GTX 780 Ti kunnen draaien?
ntec High Current Gamer HCG-850m (850 watt)

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:12:
Er schijnen ook problemen te zijn met backlight bleeding bij de Iyama. Hoe ervaar jij dat? Ik baseer me hierbij op de review van Hardware info http://nl.hardware.info/r...w-bijzondere-wqhd-monitor

Het is kennelijk een monitor die veel stroom verbruikt. Maar, ik kan dat soort conclusies nooit echt goed plaatsen. Stel nu, dat een heel jaar gebruik van de Iiyama qua stroomgebruik 15 euro meer kost dan de Dell, dan boeit me dat niet zoveel, en is het een irrelevant detail.
Als je de monitor binnen krijgt dan staat het contrast of belichting op hoog... Dit is veelte fel voor normaal gebruik, als je deze minder zet is er bijna geen backlight bleeding. Als je wilt kan ik vanavond een foto maken voor je hoe mijn monitor eruit ziet?
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:45:
Zou ik met onderstaande combinatie van moederbord en PSU GTX 780 Ti kunnen draaien?
ntec High Current Gamer HCG-850m (850 watt)
Het moederbord is een prima keuze.
Als je 1 GPU gebruikt is een PSU van ongeveer 600 watt voldoende.
de ntec ken ik persoonlijk niet.
Ik adviseer een PSU van Seasonic of Corsair. (modulair)

[ Voor 48% gewijzigd door Nick v D op 27-11-2013 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou fijn zijn, ik ben wel benieuwd naar die foto's.

Excuus ik bedoelde 780 Ti in SLI. Mocht ik kiezen voor de GTX 780 Ti (single GPU), dan wil ik de upgrademogelijkheid naar SLI openhouden. Moet je dan overigens de 780 Ti van precies dezelfde fabrikant hebben, en dus ook bijvoorbeeld de SuperClocked versie?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 15:03 ]

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:01:
Dat zou fijn zijn, ik ben wel benieuwd naar die foto's.

Excuus ik bedoelde 780 Ti in SLI. Mocht ik kiezen voor de GTX 780 Ti (single GPU), dan wil ik de upgrademogelijkheid naar SLI openhouden.
Jep dan is 850 voldoende.

Verwijderd

Van de SLI FAQ:

''Can I mix and match graphics cards that have different GPUs?
No. For example, an XXXGT cannot be paired with a XXXGTX in an SLI configuration.

Can I mix and match graphics cards from different manufacturers?
Using 180 or later graphics drivers, NVIDIA graphics cards from different manufacturers can be used together in an SLI configuration. For example, a GeForce XXXGT from manufacturer ABC can be matched with a GeForce XXXGT from manufacturer XYZ.

Can I mix and match graphics cards if one of them is overclocked by the manufacturer?
Yes. A GeForce XXXX GTX that is overclocked can be mixed with a standard clocked GeForce XXXX GTX.''

:).

Verwijderd

Topicstarter
En wat zijn 180 or later graphic drivers?

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:54:
En wat zijn 180 or later graphic drivers?
Ik denk de drivers van de Nvidea website:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Verwijderd

Topicstarter
Ik even te denken, ik kan wel de upgrademogelijkheid openhouden, maar als over twee, drie jaar die kaart niet meer te koop is, heeft het dan nog wel zin? Of zal de 780 Ti wel enkele jaren te koop zijn?

Verwijderd

Ik denk dat je daar geen zorgen over hoeft te maken. De TI zal over 2-3 jaar vast nog te koop zijn, en waarschijnlijk zelfs voor goedkoper :).

• mitsumark
Dat gaat tegenvallen denk ik, zoek nu maar eens een 580 (die is nu precies 3 jaar oud).
Overigens zal het tegen die tijd waarschijnlijk verstandiger een enkele nieuwe kaart te halen, scheelt nu ook een extra investering in mobo en psu.
Als je niet binnen 6 maanden de tweede kaart haalt zou ik er geen rekening mee houden.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 27-11-2013 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad gelijk, upgraden is niet het ideale plan. Het is denk ik beter om, mocht de 780 Ti 1440p niet voldoende aan kunnen, dat 1440p scherm gewoon weer te verkopen en op 1080p te gaan gamen.

Heeft een van jullie inzicht of in de toekomst games zullen uitkomen die grafisch gezien aanzienlijk meer veeleisend zijn?

• mitsumark
Ik denk het wel.
Meestal bij de lancering van de nieuwe consoles gaan games er grafisch hard op vooruit (en is er dus sterkere pc hardware 'nodig').
Je kunt natuurlijk gewoon 2 jaar met de 780ti doen en indien nodig de settings iets terug schroeven.
Nieuwe games zullen er over 2 jaar op medium waarschijnlijk beter uit zien dan de huidige games op high, het is dus geen schande om op 'lagere' settings te moeten gamen.
Game engines worden ook steeds efficienter, je kunt dus over 2 jaar betere graphics laten zien met dezelfde hardware.
Ik zou me er voorlopig niet druk over maken dat je games niet meer kunt spelen met de 780ti.
Tegen de tijd dat je wilt upgraden gewoon kijken naar een nieuwe kaart.

Daarnaast zou ik liever op 1440p op medium gamen dan op 1080p op high, ik zou dat scherm dus gewoon houden.

• Nick v D
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:19:
Je hebt inderdaad gelijk, upgraden is niet het ideale plan. Het is denk ik beter om, mocht de 780 Ti 1440p niet voldoende aan kunnen, dat 1440p scherm gewoon weer te verkopen en op 1080p te gaan gamen.

Heeft een van jullie inzicht of in de toekomst games zullen uitkomen die grafisch gezien aanzienlijk meer veeleisend zijn?
Je hoeft je scherm ook niet te ruilen!
Je kunt hem op 1440p zetten als je normaal bezig bent.
En je kunt hem met gamen op 1080p zetten mocht je niet de gps halen die je verlangt

[ Voor 3% gewijzigd door Nick v D op 27-11-2013 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees altijd dat gamen op een lagere resolutie dan native resolutie niet ideaal is. De PPI komt dan ook uit op 81, wel erg laag vind ik.

Vinden jullie overigens de EVGA GeForce GTX 780 Ti SuperClocked 2880@980mhz (boost 1046 mhz) een goede optie wat betreft 780 TI?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-03 06:15
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:12:
Ik lees altijd dat gamen op een lagere resolutie dan native resolutie niet ideaal is. De PPI komt dan ook uit op 81, wel erg laag vind ik.

Vinden jullie overigens de EVGA GeForce GTX 780 Ti SuperClocked 2880@980mhz (boost 1046 mhz) een goede optie wat betreft 780 TI?
Je kunt daarom ook beter op lagere settings spelen en de native resolutie behouden. Dit wordt over het algemeen ook als wat prettiger aanschouwd.

De kaart die je opnoemt is eigenlijk gewoon een reference GTX 780 TI die vanaf EVGA wat hoger geclocked is. Je kunt geld besparen door een standaard GTX 780 TI te halen en deze zelf over te clocken wat vaak ook leuker ook ;).

Verwijderd

Of je haalt de 780 TI Superclocked ACX, die hoger geclocked is, maar ook beter koelt dankzij de ACX. Als ik het zo lees, kan deze kaart nog meer overclocken dan de reference TI. Een goede win-win lijkt mij :).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 00:01 ]

• Robbedem
Er staan nog maar twee aftermarket 780 Ti versies in (EVGA en Inno3D). Wacht nog een week of twee, dan heb je veel meer keuze en is de prijs wss ook een beetje lager.
Pagina: 1